Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Forsterke eikekryss , fordeler / ulemper ?

Forsterke eikekryss , fordeler / ulemper ? #2671301 04/07/2021 07:02
L
Lømo Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
L
Ser at flere i WC sirkuset har forsterket hjulene sine med å binde sammen eiketryssene , har sett litt forskjellige varianter men på feks. Loana Lecomte sin sykkel ser det ut til at de har brukt tynn ståltråd .
Mathieu van der Poel kjører også en lignende variant.
Stivere hjul ved akselerasjon var argumentet som mekken til MvDP brukte.

Er dette en race only fix for eliten , eller er dette noe vi kan dra nytte av ?

Hvilke ulemper drar dette med seg ?
Tar hjulet/ eikene skade av dette

Re: Forsterke eikekryss , fordeler / ulemper ? [Re: Lømo] #2671401 05/07/2021 08:56
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Det der er en gammel, gammel diskusjon.
Det man er enige om er at surring eller surring og lodding i kryssene i alle fall gjør at en røket eike ikke flapper rundt og ødelegger ramma eller rittet for de som ikke har tid til å stoppe og surre den selv.

Om hjul blir stivere, tja jeg har inntrykk av at det som "tror" er på den siden. De som ser på "science" er på den andre siden.
Selv velger jeg å tro på Jobst Brandt forfatter av selve bibelen om sykkelhjul. Dette er hans korte avsnitt om å lodde eiker.

[Linket bilde]

LarsB

Redigert av larsb; 05/07/2021 08:56.
Re: Forsterke eikekryss , fordeler / ulemper ? [Re: Lømo] #2671405 05/07/2021 09:01
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Lømo
Ser at flere i WC sirkuset har forsterket hjulene sine med å binde sammen eiketryssene , har sett litt forskjellige varianter men på feks. Loana Lecomte sin sykkel ser det ut til at de har brukt tynn ståltråd .
Mathieu van der Poel kjører også en lignende variant.
Stivere hjul ved akselerasjon var argumentet som mekken til MvDP brukte.

Er dette en race only fix for eliten , eller er dette noe vi kan dra nytte av ?

Hvilke ulemper drar dette med seg ?
Tar hjulet/ eikene skade av dette

Jeg kan ikke helt se hvordan man forsterker hjulet ved å binde sammen eiker, at det har en effekt slik @larsb har linket til over ift. at man har kontroll på at eika ikke gjør annen skade ved uhell, den ser jeg, men styrke, nei.

Lars-Erik

Moderator  support