Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Innbyggingshøyttalere

Innbyggingshøyttalere #2671187 02/07/2021 19:25
J
johanhs Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
J
Leker med tanken på å lage kino/allround-rom. Plassen som lyd og bilde tar bør begrenses utover i rommet, men det er greit med stort lerret.
Jeg tenker på å lage rom-i-rommet løsning for lydkontroll og da er tanken besnærende å putte innbyggingshøyttalere i veggen. Tror det burde være mulig å lage en løsning for det.
Noen som har tips? Trenger ikke være HighEnd i hele tatt. Har ikke gode nok ører. Men bør kunne spille musikk med et visst engasjement.

Re: Innbyggingshøyttalere [Re: johanhs] #2671225 03/07/2021 09:55
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Hvis du først skal lage rom i rommet burde du kanskje prioritere en viss standard? At du ikke har gode nok ører betyr jo helst at du ikke har erfaring med gode opplevelser av lyd. Og det er noe som tar tid, ikke fem minutter i et demo-rom hvor de spiller ei skive som låter bra på alt.
Du kan jo begynne å ta en titt her: https://www.hifiklubben.no/hoyttalere/innbygging-og-utendors-hoyttaler/

Re: Innbyggingshøyttalere [Re: johanhs] #2671284 03/07/2021 20:15
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
Du mister noe lydkontroll ved å perforere veggen med høytalere. Skal du bevare egenskaper til rom i rom, kan du bygge en kasse/boks med dobbel gips som omslutter høytalerne inni veggen.

Re: Innbyggingshøyttalere [Re: Marøder] #2671589 06/07/2021 09:05
J
johanhs Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
J
Sitat: Marøder
Du mister noe lydkontroll ved å perforere veggen med høytalere. Skal du bevare egenskaper til rom i rom, kan du bygge en kasse/boks med dobbel gips som omslutter høytalerne inni veggen.

Absolutt enig i det. Jeg ser at det kommer til å ta endel mer tid med innbyggingshøyttalere og at det også blir litt låst til det formatet i ettertid. Det er det siste er jeg mest skeptisk til. Sjansen for ommøblering er nok ikke sååå stor, men det blir vanskeligere å gjøre endringer på høyttalere i ettertid. En må ihvertfall gjøre den boksen endel større enn selve høyytaleren.

Re: Innbyggingshøyttalere [Re: johanhs] #2671680 06/07/2021 18:39
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
Siden du bygger en rom-i-rom løsning, antar jeg at lydisolering er viktig for deg. Det å kasse inn innbyggingshøytalerne lar seg gjøre, men det blir å ta tid. Tror jeg ville brukt fibergips eller ladura på felter (60 eller 120 cm) hvor du skal ha høyttaler. På baksiden av denne, ville jeg skrudd fast 1,5"4 eller 6 avhengig av dybde på høyttalere. Skrudd fra yttersiden, gjennom fibergips og inn i 1,5"4 på høykant (hvis du trenger 10 cm bak). Ville laget en firkanta ramme på baksiden på denne måten i passende størrelse. Og skrudd hjørnene. Deretter kledd ramma på sider og bak med 2 lag gips og fuget godt. Borret hull til ledning i ramma og fuget godt.

Alternativt bygget en ny vegg utenpå lydveggen. Spiler er jo pent, og her kan man lage nisjer til tv, hyller, nips og høyttalere. Men mister litt plass.

Eller bare lagt alt utenpå.

Sikkert andre måter også å gjøre det på.

Moderator  support