Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 4 1 2 3 4

Lønnsjustering

Re: Lønnsjustering [Re: stosu] #2672334 12/07/2021 21:13
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: stosu

Mange butikkansatte jobber vel 6 timers dager, og har dermed ikke krav på lunsj?

Ikke alltid. Hvis butikken er oppe i 12 timer er det vanlig å ha minst én time overlapp, hvilket betyr at dersom dagen deles i to skift, vil ett av dem være lenger enn seks timer.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Lønnsjustering [Re: stosu] #2672353 13/07/2021 08:09
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: stosu

Mange butikkansatte jobber vel 6 timers dager, og har dermed ikke krav på lunsj?

Kan hende ting har endret seg, men har jobbet i fem forskjellige butikker hvorav tre var av type 1-2 ansatte. Jeg har også jobbet deltid i tre av dem (mindre enn 100% stilling), men jeg har aldri jobbet strukturelt mindre enn 8-timers dager. Var du heldig fikk du spise din lunsj i fred og ro; og smart, ingen vits å prøve seg mellom 10.30 og 12.00 når alle andre har lunsj og skal på butikkærend. Men som regel gikk det mellom slagene.

Kan tenke typisk lørdagshjelp (studenter / skoleungdommer) jobber kortere dager, men ikke to timer rundt lunsjtider. Folk med (tilnærmet) full stilling jobber nok stort sett 8 timers dager.

Re: Lønnsjustering [Re: Panda] #2674028 02/08/2021 19:38
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Lånar tråden lite.

Har fått 50% permitterings varsel. Att permittera folk er antagligen nödvändigt med jag är väldigt oenig i att jag ska bli permitterad efter de kriterierna de sier att de har brukt.

Har påpekt vad jag synes men hur mycket är det värdt att klaga och vad kan man formellt göra? Hvis man klagar för mycket så riskerar det väl att det blir dålig stämning hvis man blir kvar i bedriften och dåligare referenser hvis man slutar. Nu går humöret lite opp och ned men är stundtals väldigt irriterad på denna permitteringen och hur den har sköts. Vill varken göra för mycket eller bara hålla tyst heller.

Re: Lønnsjustering [Re: Panda] #2674033 02/08/2021 20:30
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
Ansenitet er vel det som skal legges til grunn, men det kan gis fritak for bedriftens saklige behov. Er det dette du bestrider?

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Lønnsjustering [Re: eOpseth] #2674037 02/08/2021 20:47
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: eOpseth
Ansenitet er vel det som skal legges til grunn, men det kan gis fritak for bedriftens saklige behov. Er det dette du bestrider?

Kriterierna handlar om vilka som har viktigast oppgaver før bedriften, vad som kan gøras senare och sånt med tanke på våra oppdrag närmaste halvåret.

Jag skulle si att det er objektivt uppenbart att jag ligger bättre till med tanke på det kriteriet och egentligen allt (ansenitet, jobb utfört tidigare, viktighet för bedriften etc) jämfört med en person. Hur det är jämfört med en del andra är väldigt mycket vanskligare att bestämma och er mer subjektivt.

Re: Lønnsjustering [Re: Panda] #2674074 03/08/2021 07:48
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Har du først fått varselet er nok beslutningen tatt. Men det vil helt sikkert skje ting fremover enten positivt eller negativt hvor de gjør nye vurderinger. Det er her du må posisjonere deg (tror jeg).

Jeg ville på en objektiv måte forsøkt å argumentere med hva du bidrar med men NB UTEN å snakke ned kollegaer og deres innsats. Jeg er leder selv og er det noe jeg misliker så er det folk som fremhever seg selv ved å tråkke på andre. Smil, vær blid, konstruktiv, vis at du tenker på bedriftens beste, spør hva som skal til for å komme i betraktning ved neste korsvei og si at du vil være med videre. Selvsagt, jeg kjenner ikke din situasjon men tenk igjennom hvordan du vil posisjonere deg, kanskje er det noen tips som er verdt å ta med seg.

Lykke til !

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Lønnsjustering [Re: EmilZipp] #2674086 03/08/2021 08:25
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: EmilZipp

Jeg ville på en objektiv måte forsøkt å argumentere med hva du bidrar med men NB UTEN å snakke ned kollegaer og deres innsats. Jeg er leder selv og er det noe jeg misliker så er det folk som fremhever seg selv ved å tråkke på andre.

Kan vara enig i detta men har handlar det ju faktiskt om en ren rangering av vad (ledelsen tror) vi har för oppgaver och vad som är viktigast att bedriften att fortsätta med i en vansklig tid. Kan ikke se hur jag ska kunna argumentera för min sak då utan att jag jämför mina oppgaver med andras oppgaver.

Tvivlar egentligen på att jag tjänar noe på att klaga och möjligt att jag redan gjort för mye. Får väl se positiv på det, mer fritid och kortare oppsigelsetid.

Re: Lønnsjustering [Re: Panda] #2674093 03/08/2021 08:51
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Det går an å fortelle hva en selv bidrar med uten å direkte rakke ned på andre. Jeg håper lederne hos deg kjenner til egenskapene (arbeidsmoral, humør, kompetanse, fleksibilitet, erfaring etc) hos alle og i stor grad hvilke oppgaver dere utfører eller har kompetanse på.

Å sammenligne arbeidsoppgaver som du beskriver og argumentere for hvorfor du mener det du gjør (eller har kompetanse på) er viktigere enn andre funksjoner/oppgaver er noe annet enn å rakke ned på andre. Om du ikke kan unngå å virke nedlatende eller sytete ville jeg bare gjort så godt jeg kunne i hverdagen. Av en eller annen grunn blir enkelte litt negative, usikre, passive og snakker om boliglånet sitt, egen økonomi, at de vil vekk osv. Du trenger ikke bli en av dem. Jeg har søkt på min egen jobb sikkert 10 ganger opp igjennom årene i ulike nedbemanningsprosesser og lederne legger merke til mer enn man skulle tro.

Re: Lønnsjustering [Re: Panda] #2674110 03/08/2021 10:08
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Takk för svar men var ikke helt det jag var ute efter och jag förstår ikke heller helt vad du menar med allt. Det jag i första hand ville ha svar på var hvis det är en poäng med eller bara dålig att for eksempel kräva en detaljerad förklaring på hur de har tänkt och vilket grunnlag de har brukt för sitt beslut.

Formelt sätt tycker jag att jag borde ha rätt till detta eftersom de ikke har rätt att permittera folk utan rätt grundlag. En del av mig vill verkligen ha ett svar och en förklaring, kanske en ursäkt medans en annan del av mig tror att jag antagligen bara förlorar själv på detta. Är det noen gång värdt att gå till "sak" mot en arbetsgivare?

Re: Lønnsjustering [Re: Panda] #2674111 03/08/2021 10:33
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Tror jeg prøver meg på et svar til. Jeg ville bedt om et møte med nærmeste leder for å høre hvordan de tenker fremover og pakket det inn med, hvor lenge tror de det vil vare, er bedriften i fare, er det noe du som medarbeider kan bidra med, ser de helst at noen finner seg en annen jobb, er det noe du bør lære for evt å bli mer fleksibel osv. Om du må kreve noe eller involvere advokat ville jeg latt det være. Det avhenger også av hvor god tone du har med nærmeste leder, kanskje han eller hun har fått det ovenfra og vil vise forståelse og kanskje si på grensen til mer enn de har avtalt. Har dere tillitsvalgte / fagforening ville jeg bedt om informasjon derfra. Å være han kranglefanten kan medføre to ting, enten at de tenker, her har vi en sutrekopp som skal først ut eller at her har vi en kar som har gode kunnskaper om sine rettigheter, har nettverk og er dumt å presse for mye (tror du fort havner på nr 1). Jeg er og har vært en som sier ifra (rus, adferd, juks, feil, ting som ikke fungerer og ting jeg har vært uenig i). Jeg burde i større grad ha holdt kjeft men det er liksom ikke helt meg.

Re: Lønnsjustering [Re: fredriks] #2674191 03/08/2021 19:28
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: fredriks

Kriterierna handlar om vilka som har viktigast oppgaver før bedriften, vad som kan gøras senare och sånt med tanke på våra oppdrag närmaste halvåret.

Jag skulle si att det er objektivt uppenbart att jag ligger bättre till med tanke på det kriteriet och egentligen allt (ansenitet, jobb utfört tidigare, viktighet för bedriften etc) jämfört med en person. Hur det är jämfört med en del andra är väldigt mycket vanskligare att bestämma och er mer subjektivt.

En del vil jo komme ut relativt likt, så det vil jo være skjønn, trynefaktor o.l. uuttalte kriterier i tillegg.

Minst sjanse for å bli permittert vil jeg si man har hvis man er i én av disse to gruppene:
1. Spesialist på noe bedriften er helt avhengig av og ingen andre kjenner like godt eller raskt kan lære seg.
2. Dyktig og fleksibel, så man både behersker godt og godtar å gjøre mye forskjellig. F.eks. å bli satt til helt andre arbeidsoppgaver med helt andre medarbeidere. Levere bra under brått endrede forutsetninger.

Ledelsen må sitte igjen med en gruppe medarbeidere som totalt sett leverer best. Å sammenlikne med én annen blir for smalt.

Re: Lønnsjustering [Re: anonym22] #2674193 03/08/2021 19:51
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: anonymous22
Sitat: fredriks

En del vil jo komme ut relativt likt, så det vil jo være skjønn, trynefaktor o.l. uuttalte kriterier i tillegg.

Minst sjanse for å bli permittert vil jeg si man har hvis man er i én av disse to gruppene:
1. Spesialist på noe bedriften er helt avhengig av og ingen andre kjenner like godt eller raskt kan lære seg.
2. Dyktig og fleksibel, så man både behersker godt og godtar å gjøre mye forskjellig. F.eks. å bli satt til helt andre arbeidsoppgaver med helt andre medarbeidere. Levere bra under brått endrede forutsetninger.

Ledelsen må sitte igjen med en gruppe medarbeidere som totalt sett leverer best. Å sammenlikne med én annen blir for smalt.

Takk för svar men disse kriterierna passer ikke bra in på detta tillfället. Det handlar om att vara en av de som gör eller kan göra arbetet som är viktigast just nu. Planen är att klara sig tills fler oppdrag kommer in då allt ska gå tillbaka till det vanliga. Förövrigt skårar jag högt på både de punkterna också (hvis nu noen tror på vad jag påstår, ingen kan ju veta). Det är faktiskt det jag tycker är så rart bland annat.

Får se hvis jag får några bättre svar senare. Nu får jag bara höra hur viktiga också mina oppgaver är. Inget om utvalget. Har hjemme ferie så har ikke mött noen.

Re: Lønnsjustering [Re: fredriks] #2674194 03/08/2021 20:01
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Det er snakk om 50 %. Så det viktigste du gjør får du gjort, slikt vil ha betydning. Lønn er en annen sak. Men punkt 2 av det jeg skriver er det lite sannsynlig at du vurderer likt som ledelsen.
Har du god tone med leder, så kan en samtale gi nyttig info. Men neppe klaging.

Re: Lønnsjustering [Re: anonym22] #2674200 03/08/2021 20:23
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Det er snakk om 50 %. Så det viktigste du gjør får du gjort, slikt vil ha betydning. Lønn er en annen sak. Men punkt 2 av det jeg skriver er det lite sannsynlig at du vurderer likt som ledelsen.
Har du god tone med leder, så kan en samtale gi nyttig info. Men neppe klaging.

Är rimeligt sikker på att punkt 2 ikke har varit med i valet och att jag skårar relativt högt där också. Men är dokk meningslöst att komma ned på den typen detaljer då ingen här vet vad jag gör och jag ikke kommer gå in på det i detalj. Var som sagt mest intresserad i vad man har för möjligheter och bör och ikke bör göra. Min oppfattning av saker och ting är antagligen ikke heller helt rätt men jag vet ändå vad jag jobbar med och vad jag har gjort under min tid i bedriften. Har dokk några teorier om vad det handlar om.

Re: Lønnsjustering [Re: fredriks] #2674201 03/08/2021 20:26
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Jeg prøver egentlig mest å hjelpe deg til selv spille djevelens advokat.

Re: Lønnsjustering [Re: anonym22] #2674205 03/08/2021 20:48
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Jeg prøver egentlig mest å hjelpe deg til selv spille djevelens advokat.

Greit, men du har ju faktiskt ingen aning om hvis det jag skriver stämmer eller ikke så du kan ikke heller veta hvis det trengs noen djevulens advokat för att hjälpa mig med min selv insikt.

Har fått greit svar av Emil som jag kan vara enig i förutom att jag tycker att det är lite väl arbetsgivar venligt. I de flesta tillfällena borde det vara i båda parternas interesse av en god kommunikation. Som det har blivit nu har jag kanske irriterat ledelsen men de har helt klart irriterat mig vilket ikke heller er bra för samarbetet.

Re: Lønnsjustering [Re: fredriks] #2674206 03/08/2021 20:49
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Utifra hvordan du her svarer meg skjønner jeg godt at du kan bli valgt bort ja.
Du gjør deg vanskelig overfor noen som prøver å hjelpe deg på nett.
Spør deg selv om du er den enkleste å jobbe med for alle? Det teller mer enn det meste, med mindre du er i punkt 1. Og siden du er permitert bare 50 % kan du faktisk være i punkt 1 også.

De har valgt deg bort, spill djevelens advokat med å leite etter hvorfor?

Redigert av anonym22; 03/08/2021 20:53.
Re: Lønnsjustering [Re: anonym22] #2674210 03/08/2021 20:59
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Utifra hvordan du her svarer meg skjønner jeg godt at du kan bli valgt bort ja.
Du gjør deg vanskelig overfor noen som prøver å hjelpe deg på nett.
Spør deg selv om du er den enkleste å jobbe med for alle? Det teller mer enn det meste, med mindre du er i punkt 1. Og siden du er permitert bare 50 % kan du faktisk være i punkt 1 også.

De har valgt deg bort, spill djevelens advokat med å leite etter hvorfor?

Ok, du vet inget om mig förutom det jag har skrivit här men du drar slutsatsen att jag är vansklig å jobba med på grund av hur jag svarar dig?

Du spekulerar ju bara om och om igen utan att ens försöka svara på det jag ville veta.

edit: kan väl ikke heller se på vilket sätt jag har svarat dig dåligt...
Ditt svar däremot. Snakke om att dra slutsatser om ting du ikke vet med en otrevlig tone.

Redigert av fredriks; 03/08/2021 21:02.
Re: Lønnsjustering [Re: fredriks] #2674214 03/08/2021 21:11
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Ok

Side 4 av 4 1 2 3 4

Moderator  support