Jeg er en av de heldige som svetter relativt ekstremt. Såpass at selv på de varmeste dagene bruker jeg en form for pannebånd under hjelmen (klipper en std buff i 3, og bruker en slik rullet sammen). Må til stadighet trøkke hjelmen mot skallen for å lense. Det tar ikke lang tid før hjelm lukter høgg, og får tydelige merker av salt.
Byttet nettopp stihjelm etter at min forrige har overlevd 3 år, og prøver å være flink til å vaske den (innvendig) etter tur. Foreløpig kun ved å spyle den med vann, og klemme på putene for å få ut gugge.
Vil helst ikke ta ut putene for ofte, da det ender med at borelåsene slipper. Gjelder alle hjelmene mine fra forskjellige fabrikat.
Er det noen som kan anbefale type såpe eller annet lurium? Må være en kjapp affære, type spray på, skyll av, og la tørke.
Regner med at spørsmålet har vært stilt før, så tåler en evt pageslap
Er det mye lukt? Jeg svetter også som en helt og har aldri hatt problemer med hjelmene mine nemlig.
Jeg har Sweet Trailblazer hvor borrelåsen er av en type som er litt snillere slik at den kan løsnes oftere uten å skape trøbbel, men jeg har likevel ikke hatt stort behov for å vaske. Tørking pleier å være nok.
Jeg har fått denne i en forundringspakke som jeg bruker innimellom etter å ha vaska hjelmen med vann og etter at den har tørket. Aner ikke hvor man får tak i noe tilsvarende i Norge. Kanskje har noen tilsvarende produkter for MC?
Jeg er også av de heldige som svetter mye, spesielt fra hodet. Jeg tar hjelmen med i dusjen for å klemme/skylle ut av paddingen. Deretter lufttørking.
Det jeg har tenkt på men ikke testet enda er å spraye hjelmen med eddikløsning for å holde bakterievekst i sjakk, men vet ikke om det kan være skadelig for hjelmens strukturelle integritet??
Jeg er også blant de som svetter mye, og er storforbruker av puter. En hjelm varer i maks to år før den må kondemneres pga ufrivillig asosial adferd hos undertegnede.
Spyler alltid av godt i dusjen - hele hjelmen. Spyl godt av hakestroppene. Ut med putene og få mettet dem i vann og klemt ut vannet igjen. klem ut alt vannet fra putene og la tørke på baderomsgulvet eller i solen. De kan ikke tørke sakte, for da setter det seg lukt. Har prøvd antibac-trikset til LarsB, men det funker ikke. Har først luktbakteriene satt seg, så sitter de, og da hjelper ikke antibac på allerede påført lukt.
Lukten setter seg gjerne i selve hjelmen også, så det er viktig å spyle godt av etter tur. Tørk gjerne i solen hvis mulig, siden UV-lyset dreper bakterier. Alternativt skaffer man seg en hjelmtørker for MC med varme, vifte og UV-lys.
Jeg har en hjelm hvor det ikke er puter i den, dvs. at det heller er en silikon-sak med riller som leder svetten ut til sidene. Synes det fungerer tålelig fint, men hjelmer er jo veldig individuelle ift. passform. Jeg har en Oakley DRT5
. Har prøvd antibac-trikset til LarsB, men det funker ikke. Har først luktbakteriene satt seg, så sitter de, og da hjelper ikke antibac på allerede påført lukt.
Jeg gjør dette forebyggende, og vet ikke om det egentlig funker Baronens poeng om hakestropper er nyttig. Det hender jeg vasker dem med
Jeg har en hjelm hvor det ikke er puter i den, dvs. at det heller er en silikon-sak med riller som leder svetten ut til sidene. Synes det fungerer tålelig fint, men hjelmer er jo veldig individuelle ift. passform. Jeg har en Oakley DRT5
Viktig å nevne at Oakley er veldig avlange i passformen. Har en jeg ikke likte etter noen turer fordi jeg måtte kjøpe den litt for stor for å få plass på sidene
jeg har uttynnet zalo på en spruteflaske og dekker hjelmen utvendig og innvendig med ett lag skum før jeg tar den med i dusjen, vasker hjelmen etter hver tur