|
|
Jeg vil bli en tynning!
|
Re: Jeg vil bli en tynning!
[Re: eOpseth]
22/07/2021 20:29
|
Panda
Besatt
|
Besatt
Ja alle bekker små Noe hjelper det da, det er sikkert Tror jeg Gikk selv fra 76 kg til 65 kg over 4 måneder, FTP gikk rett til værs og klarte å hevde meg i topp 20 i Norges Cup
Spørs da om det var grunnet hard strukturert trening eller grunnet vekttap Eller kombo
Selv fant jeg det motiverende å tape meg, ga ekstra motivasjon til å gjennomføre intervallene også de dager det var mental hardt
Lykke til
|
|
|
01/08/2021 20:25
|
kolli
Ringrev
|
Ringrev
Startet selv en liten vektreduksjonsprosess denne våren. Med 181 cm og 83 kg var det for mye dødkjøtt å dra på opp bakkene. Er nå nede på 76'ish, men ser jo fra vekttall dere andre med samme høyde oppgir, så har jeg godt potensiale til å komme ned mot 70. Har tatt det langsomt, 1-2 kg i måneden. Spiser meg ikke lenger overmett, har kuttet ned på kveldsmat og unngår småspising i løpet av dagen. Godis er også begrenset til maks 1 dag i uken, men unner meg noen is og øl i ferien. Som snacks har fått en ny favoritt i Eldorado sine peanøtter med chili og lime. Trenger bare en liten håndfull av disse for å tilfredstille suget etter godteri. I tillegg bruker jeg disse som krydder i salat, fungerer veldig bra.
Sykkelformen er på all-time-high nå. Har ikke tatt noen oppdatert watt-test men klarer 1 - 1,5 times tempoøkter med snittfart på 31-32 km/t, så antar (håper) terskewatt nå er på ca 250. Men må passe meg for å dra den for langt, har siste uken følt meg vel sliten og det har blitt mindre trening, tror da også jeg harblitt litt for ivrig med vektreduksjon og spist litt for lite mat.
|
|
|
02/08/2021 13:32
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
...men ser jo fra vekttall dere andre med samme høyde oppgir, så har jeg godt potensiale til å komme ned mot 70 Huff. Nei. Ikke. Ikke se på hva andre veier på samme høyde. Det er meningsløst. Kan være farlig og kan gi deg en skikkelig smell. Det er din kropp som avgjør hva du kan veie. Ikke andre med en helt annen sammensetning. LarsB
|
|
|
02/08/2021 15:11
|
eOpseth
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Viktig poeng fra Larsb - det er ikke alle som er bygd for å være "kyllingen fra Tølløse" selv om de er på samme høyde.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
05/08/2021 08:59
|
Magnoos
Ringrev
|
Ringrev
Artig tråd å lese.TS spør jo etter ganske konkrete tips og råd, samt gjør rede for sin motivasjon for å gjøre dette; fordi han har interesse av å sjekke hvor grensa går (samt å sykle fortere selvsagt). Da er det fascinerende å lese at noen som har øl og sjokolade som motivasjon spørre hva er vitsen. Men gøy da, når man egentlig diskuterer ulike ting kan man jo diskutere evig  Hørte nylig en interessant diskusjon vekthåndtering. Bryter man det ned til et helt banalt nivå handler det jo om kalorier inntatt mot kalorier brukt. Utfordringen består derimot av at menneskekroppen på ingen måte er en svart boks; det er vanskelig å vite hva som kommer ut, da dette påvirkes av mange faktorer. Eksempelvis hadde de gjort målinger på løpere hvor forskjellen på energiforbruk mellom individer kunne være opptil 10-15%. Hvis du tror du har svidd av 1000 kcal, men bare har brukt 900 kcal så virker det klart inn på regnskapet ditt. I tillegg ble det henvist til at det du spiser påvirker hva du har lyst på/kommer til å spise, og hva du spiser virker også inn på hvor mange kalorier du forbrenner. Er enig i at telling av kalorier i Lifesum/MFP som regnskapsføring av energiinntak er bra for en bevisstgjøring av hva man putter i seg, men vil være svært unøyaktig for å beregne energidifferanse inn/ut. Inputdataene er vel ikke alltid nøyaktige og kroppene våre reagerer ulikt på en del mat, samt at hva som blir forbrent er ganske unøyaktig. Hvileforbrenningen man har trekkes vel sjelden fra forbrenningen som benyttes i forbindelse med aktivitet heller, så nok en kilde til unøyaktighet. Med andre ord; det som funker for noen funker ikke nødvendigvis for andre for å gå ned i vekt, på samme måte som potensialet for vektreduksjon er ulikt for personer med ulik kroppssammensetning.
Specialized Phenom 155 mm kjøpes
|
|
|
18/08/2021 19:55
|
eOpseth
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
En liten statusoppdatering er vel på sin plass for de som evnt. måtte ha interesse: * Etter å ha veid 70-72 kg gjennom noen år, så butter det litt i mot nå på 65. Pendler mellom 65-66. * Vil ikke kalle meg skrapet, heller "fit". Kjærringa ikke helt enig i det, men hun husker jo også da jeg var 50 kg tyngre... * Sulter ikke, kjenner heller ikke på sultfølelse. Har fått en fin rytme på mattider og matmengde. Variert kosthold - litt søtsaker på unga i helgen. * En øl eller tre når situasjonen tilsier det eller lysten på øl kommer dumpende sammen med et fat reker. Mindre alkohol enn tidligere. * Bakkene går opplagt vesentlig lettere. Pers i alle ritt så langt i år. * FTP-test denne uka viste 1 W mer da jeg veide 5 kg mere. Det får være godkjent.
Veien videre får bli litt til etter Birken - ta en fot i bakken da. Koker jo ned til to valg. Enten gå litt hardere på for en peirode på høsten uten ritt, og se om det er 2-3 kg mer å få av. Speilet sier så. Eller bare inta stabilt sideleie hva vekt gjelder, og gjøre opp ny status til våren. Planen blir uansett å ikke la vekten gli oppover igjen gjennom vinteren - det er jeg egentlig ikke så veldig redd for basert på tidligere erfaring, jeg er god på å holde ny vekt når "nivået først er brutt".
Redigert av eOpseth; 18/08/2021 19:58.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
19/08/2021 11:36
|
Iselilja
|
Lurer litt på hvordan energinivået deres er på kcal underskudd? Er det smart å separere trening og vekttap? Jeg blir jo veldig irritabel på underskudd, og mister lett energi og lyst til å gjennomføre.
Er bare 1.60 og veier 65 kg (tidligere sumobryter... helt sant!!). Lå tidligere på 63 kg men da ble puppene litt slappe. Nå er jo ikke jeg en ordentlig syklist, jeg bare kosesykler, men hvor mye utgjør feks 5 kg vekttap for sykling? Som tidligere bryter kunne jeg lett merke om motstanderen min hadde lagt på seg litt, var alltid en fordel å ligge øverst i vektklassen fremfor nederst.
|
|
|
19/08/2021 15:51
|
eOpseth
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Fra mitt ståsted henger sur stemning og lavt energinivå sammen med utpreget sult - og det opplever jeg ikke nå og det går således helt fint. For sulten så blir lunta noe kortere, men den har god lengde i utgangspunktet.
Inn mot ritt, 1-2 dager i forkant, vrir jeg kostholdet vekk fra fett mot karbohydrater mer bevisst og for meg funker det helt fint. I hverdagen tenker jeg ikke nevneverdig på den sammenhengen. Som nevnt har jeg funnet en ok matmengde og måltidsfrekvens som fungerer fint for min del, og kan ikke si at energinivået lider.
Jeg vet ikke om jeg forstår hva du mener med å separere trening og vekttap - jeg trener hver dag. Eller mener du perioder på året?
|
|
|
19/08/2021 16:19
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Imponerende jobb du har lagt ned etter at du startet tråden. Hvor store treningsmengder ligger du på?
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
19/08/2021 16:35
|
Iselilja
|
Mente at i perioder så fokuserer man på vekttap og ikke trening. At det kan være vanskelig å få til god effekt av trening på kcal underskudd, men jeg husker ikke helt. Er jo 1000 meninger om dette.
Uansett, surmulingen min kommer jo når jeg er "flink", dvs 1100-1300 kcal.
|
|
|
[Re: Iselilja]
19/08/2021 20:09
|
hJürg1
Ivrig
|
Ivrig
Lurer litt på hvordan energinivået deres er på kcal underskudd? Er det smart å separere trening og vekttap? Jeg blir jo veldig irritabel på underskudd, og mister lett energi og lyst til å gjennomføre.
Er bare 1.60 og veier 65 kg (tidligere sumobryter... helt sant!!). Lå tidligere på 63 kg men da ble puppene litt slappe. Nå er jo ikke jeg en ordentlig syklist, jeg bare kosesykler, men hvor mye utgjør feks 5 kg vekttap for sykling? Som tidligere bryter kunne jeg lett merke om motstanderen min hadde lagt på seg litt, var alltid en fordel å ligge øverst i vektklassen fremfor nederst. for å gjøre det litt enklere kan man si 6,5 kg. På 65 kg kroppsvekt som utgangspunkt betyr det en w/kg-forbedring på 10%. Det er en ganske betydelig forbedring, ihvertfall hvis man ikke er helt nybegynner.
facebook.com/secondhandsessions
|
|
|
[Re: stosu]
19/08/2021 20:51
|
eOpseth
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Imponerende jobb du har lagt ned etter at du startet tråden. Hvor store treningsmengder ligger du på? Midt mellom grusrittene nå i august, så nede i ~10 timer i uka ritt inkludert og mer fokus på intensiteten. Gjennom sommeren har det ligget på 15 timer jevnt over, et par unntak der to langturer i uka har gjort det til en 20-timers uke. På skjema for et år på noe over 650 timer.
|
|
|
[Re: Iselilja]
20/08/2021 10:38
|
gare
More than words
|
More than words
Er bare 1.60 og veier 65 kg (tidligere sumobryter... helt sant!!). Lå tidligere på 63 kg men da ble puppene litt slappe. Nå er jo ikke jeg en ordentlig syklist, jeg bare kosesykler, men hvor mye utgjør feks 5 kg vekttap for sykling? .
Rent matematisk vil en vektnedgang på 5 kg(for deg) gi deg drøyt 8% økning i watt/kg, og gitt at jeg kan regne, så er jo ikke det så verst.
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
[Re: gare]
20/08/2021 10:43
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Er bare 1.60 og veier 65 kg (tidligere sumobryter... helt sant!!). Lå tidligere på 63 kg men da ble puppene litt slappe. Nå er jo ikke jeg en ordentlig syklist, jeg bare kosesykler, men hvor mye utgjør feks 5 kg vekttap for sykling? .
Rent matematisk vil en vektnedgang på 5 kg(for deg) gi deg drøyt 8% økning i watt/kg, og gitt at jeg kan regne, så er jo ikke det så verst. 8 % økning i watt er jo fint det, på papiret i hvert fall. Spørsmålet er om man får ut den teoretiske økningen når man er ute på veien eller i terrenget.
|
|
|
|
|