Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Barn og bankkort - hva velger man?

Barn og bankkort - hva velger man? #2670529 28/06/2021 21:40
E
eOpseth Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
E
Poden på 11 syntes det er på tide med eget bankkort, jeg er jo ikke uenig, men samtidig vil jeg ha kontroll. Ser f.eks. DNB har noe barnekort-opplegg som ikke virker helt off med tanke på at nettkjøp er umulig, ikke tapping, ingen id, etc.

Samtidig har jeg jo en konto til han allerede, i mitt navn - så jeg ser jo litt på dette om vi faktisk trenger enda en konto.

Hva er vært å bruke om han først skal få kortmuligheten?

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Barn og bankkort - hva velger man? [Re: eOpseth] #2670531 28/06/2021 21:55
stalsan Offline
Entusiast
Entusiast
Det er god læring at barn får bankkort tenker jeg. Tror alle store banker har egne løsninger for barn, som gir god kontroll. Hvis barnet får kort i samme bank som foreldre, så er det nok enkelt å følge med.

Min sønn har korti Sparebank1, med egen enkel app (spink) for saldo etc. der har han også opprettet en «sparekonto». Dermed har han bare noen hundrelapper på kortkonto, men litt mer på den andre. Han kan overføre selv mellom kontoene.

før han tok i bruk kortet, gikk han gjennom Kortlappen fra DnB.

Redigert av stalsan; 28/06/2021 21:56.

Ståle
Re: Barn og bankkort - hva velger man? [Re: eOpseth] #2670560 29/06/2021 06:22
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Har Danske Bank, de har barnekonto som foreldrene "eier" til barnet fyller 13(tror jeg). Kort og tapping(det vil de ha), men ikke nettkjøp.

Barnet får en app så de får oversikt, denne kobles til og må godkjennes i foreldrenes nettbank/app.
Barnet konto dukker opp i begge foreldres konto-liste.
Danske Bank krever at det opprettes to kontoer, en som er sparekonto, en brukskonto. Barnet kan kun sette penger inn på sparekonto, ikke ta ut.

Vi ordner når vår eldste var 10 og yngste 8, da fikk de samtidig. Er en aldersgrense der.

Veldig hendig, vi sender dem på butikken for oss innimellom, kan overføre eller barne-vippse til dem og de ser hvor mye ting koster.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Barn og bankkort - hva velger man? [Re: eOpseth] #2670586 29/06/2021 07:15
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Tenker det er bare å kjøre på med eget kort. Tipper du er kunde i DNB siden dette er første referanse. Da er det jo veldig enkelt å bestille kort, og selvsagt knyttet til en egen ny konto for det. Du legger opp deg og kona som disponent når konto bestilles så du har også oversikt.
Så får de mulighet til følge med på forbruk i app eller saldo i Vipps. Dette er barnas "lommebok". Får mine barn cash leverer de det til meg og sender meg Vippskrav ICON_SMILE

Kortet i DNB fra ungene er 10 år kan legges til i Vipps, netthandel fungerer ikke før 15 år.
Når mine har fått litt kroner på konto har jeg avtalt med de å overfører til sparekonto (som de ikke disponerer) og for eldstemann har vi to sparekontoer. En som vi foreldre kontrollerer til han er 18 år og som han ikke har synlig i sin app. Og en sparekonto han styrer og sparer til eget formål. Det er god læring. Merker at terskelen hans for å ta penger fra sin sparekonto er mye større enn brukskonto. Akkurat slik det skal være.

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Barn og bankkort - hva velger man? [Re: eOpseth] #2670607 29/06/2021 08:16
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Jeg bruker Revolut kort til min 7 åring og jeg får varsel ved alle kjøp.

Synes det er greit at det er forhåndsbetalt.

Re: Barn og bankkort - hva velger man? [Re: eOpseth] #2670640 29/06/2021 09:51
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Tror alle banker tilbyr dette, men mange (kanskje alle) har et krav at du selv er kunde i banken. Vi har Nordea.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Barn og bankkort - hva velger man? [Re: eOpseth] #2674905 09/08/2021 20:50
Iselilja Offline
Begge mine har i Sbanken. Fungerer fint. Eneste er at jeg må sjekke saldo for dem, men det har kanskje kommet en løsning på det siden sist jeg sjekket.

Re: Barn og bankkort - hva velger man? [Re: Iselilja] #2674929 10/08/2021 06:47
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Sitat: Iselilja
Begge mine har i Sbanken. Fungerer fint. Eneste er at jeg må sjekke saldo for dem, men det har kanskje kommet en løsning på det siden sist jeg sjekket.

Saldo kan de se i Vipps om de har det. Kan ikke se transaksjonshistorikk der dog.

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Moderator  support