Jeg har ei tang type https://www.biltema.no/verktoy/hand...ng/kabel--og-avisoleringstang-2000031410 som jeg burker til å kappe strømper og vaiere, men den jeg kjøpte frabiltema, er ganske myk i kjeften og blir lett fillete. Jeg kjøpte ei tilsvarende fra Clas som var mye bedre, men den finner jeg ikke igjen på nettbutikken der. Er det noen som har forslag?
For 400kr får du jo knipex sin vaierkutter. Jeg har aldri prøvd å kappe stålwire og strømpe med avisoleringstang/kabelavbiter. Det er mulig disse har en mykere legering sammenlignet med vaierkuttere siden de er beregnet til å kappe plast og glødd kobber. Men det vet jeg ikke. En vaierkutter koster typisk litt mer, og det kan være fordi det kreves en annen legering og eller herding på stålet. Har du en bra sideavbiter eller boltekutter så funker det også, men du får ofte litt rundere ender med en vaierkutter.
Som Jan sier, tanga fra Biltema er kun for kutting av myke kobberledninger. Jeg har brukt kombinasjonstang fra Bacho siste 25 år til kutting av strømper og vaier. https://nordic-led.no/produkt/bahco-kombinasjonstang-2628g-ergo-180mm/ Den har steget noe i pris siden jeg kjøpte den på 90-tallet. Har også en Park Tool kutter som kutter mye dårligere enn Bacho tanga. Kjøp kombinasjonstang med lange håndtak for mer kraft. Biltema og Clas'ern har helt sikkert rimelige du kan bruke. Å.
400 spenn pluss frakt og moms - da skal du nok bruke sånt ganske ofte…
Jeg tenker litt annerledes på det. Kjøp en bra tang til dette formålet og du har den sannsynligvis resten av livet. Du må jo kjøpe tang nummer tre allerede?
Redigert av knuthaug; 29/06/202107:06.
Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
-Jan sitt forslag fra Biltema og den fra bikeshop er nok ikke like bra som den til 400,- Men den er laget for formålet og burde fungere veldig bra for RoyK som tidligere har brukt avbiter for kobber.
Jeg tenker litt annerledes på det. Kjøp en bra tang til dette formålet og du har den sannsynligvis resten av livet. Du må jo kjøpe tang nummer tre allerede?
Den nye tanga er ikke til meg. Jeg har brukt den jeg kjøpte fra Clas ganske mye, men den finner jeg ikke igjen på sidene deres. 71-646 fra biltema funker også, men blir litt fillete i kjeften etter hvert, men igjen, det er ikke presisjonsarebeid, dette her. Den er også rund i kjeften, sånn at å kutte strømper, funker helt fint. Kanskje 71-647 er litt lettere å bruke - koster jo 20 penger mer. Dette er som sagt ikke noe som er ment å vare livet ut i et verksted, men bare til noen som trenger noe å bruke en sjelden gang.
Den nye tanga er ikke til meg. Jeg har brukt den jeg kjøpte fra Clas ganske mye, men den finner jeg ikke igjen på sidene deres. 71-646 fra biltema funker også, men blir litt fillete i kjeften etter hvert, men igjen, det er ikke presisjonsarebeid, dette her. Den er også rund i kjeften, sånn at å kutte strømper, funker helt fint. Kanskje 71-647 er litt lettere å bruke - koster jo 20 penger mer. Dette er som sagt ikke noe som er ment å vare livet ut i et verksted, men bare til noen som trenger noe å bruke en sjelden gang.
Da er 12-183 fra Biltema perfekt! Som sagt: min har holdt i mange år, og ikke i nærheten av å bli utslitt.
Hvorfor skal du bruke elektrikerverktøy laget for myk kobber til å kutte stålvaier? Dette er noe alle uten det riktige verktøyet gjør, det fungerer men er feil produkt. For 129 penger får du en tang laget for formålet på samme butikk (12-183)
Hvorfor skal du bruke elektrikerverktøy laget for myk kobber til å kutte stålvaier? Dette er noe alle uten det riktige verktøyet gjør, det fungerer men er feil produkt. For 129 penger får du en tang laget for formålet på samme butikk (12-183)
Hvordan funker den til å kutte strømper? Blir det bare flatt eller reint?
Hvordan funker den til å kutte strømper? Blir det bare flatt eller reint?
D Som sagt, brukt denne i flere år. Jeg bruker ikke verktøy i flere år hvis det ikke gjør en god nok jobb! Perfekt til strømper. Er derfor jeg og Appelsin anbefaler en slik.
Har også testet den som nevnes fra Biltema et par ganger, funker bra. Har dog ikke testa den på strømper, kun på wire.
Har sjøl PT sin, fulgte med i et sett jeg kjøpte for mange år siden. Den er litt følsom for om man vinkler den rett på det man skal klippe, men stort sett synes jeg den gjør en grei nok jobb, så har ikke byttet den ut enda. Den kan klemme strømper litt flatt, men jeg har nå alltid fått retta ut ting etter kuttet.
Har hatt denne fra XXL ganske lenge nå. Ser at den faktisk er relativt dyr i forhold til markedet. Er fornøyd og den har også mulighet for å skvise på endehetter.
Skulle jeg kjøpt i dag ville jeg nok vurdert en av de rimelige fra Bikeshop, så SuperB var nevnt. Så får du vurdere om du helst vil ha røde(Biltema), sorte(billig), eller gule(og dyre) håndtak på den
Dedikerte tenger er best til formålet ja. Men uasett så er det slik at "vanlige" avbitere kommer i varianter laget for å klippe ståltråd, og varianter for kobber. De for kobber har mye brattere vikel på skjæret, og vil bli ødelagt ved bruk på stål.
Enig. Det er forbanna irritererende hvis du får et dårlig kutt etter å ha tredd gjennom wirer. En god tang som dette har du ~resten av livet, så definitivt et verktøy det er verdt å legge litt penger i, og det er ikke akkurat tusenlapper det er snakk om her, maks en poløl eller to i prisforskjell.
Den kan klemme strømper litt flatt, men jeg har nå alltid fått retta ut ting etter kuttet.
Et triks jeg har sett på internett, som jeg har brukt med hell, er å ha en kassert wire liggende i boden, og stikke den inn i strømpa før man kutter (ikke tre gjennom hele, men bare en cm eller så på enden. Da skal det mere til før strømpa blir flat i kuttet. Evt. tre inn den nye wiren og kutte av et par mm sammen med strømpa. Pleier å være nok å gå på.
Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Den kan klemme strømper litt flatt, men jeg har nå alltid fått retta ut ting etter kuttet.
Et triks jeg har sett på internett, som jeg har brukt med hell, er å ha en kassert wire liggende i boden, og stikke den inn i strømpa før man kutter (ikke tre gjennom hele, men bare en cm eller så på enden. Da skal det mere til før strømpa blir flat i kuttet. Evt. tre inn den nye wiren og kutte av et par mm sammen med strømpa. Pleier å være nok å gå på.
Det tror jeg faktisk at jeg har sett nevnt ja, men må innrømme at jeg synes det funker veldig greit å bare skvise til ting etter de er kutta, har ikke hatt noen store problem med funksjon på strømper eller slanger så langt.
Shimano sine manualer sier at man skal utvide hullet med Shimano sitt eget verktøy eller noe annet spist (jeg bruker en tynn, rund syl jeg har kjøpt spesifikt for formålet). Deretter fikse så den kappede enden er helt rund.
Shimano sin TL-CT12 wirekutter har eget nåleverktøy for dette. Selv har jeg Park Tool CN-10 kjøpt på et 40 %-salg på CRC, så derfor egen tynn syl. Litt fattigmanns å ikke ha Shimanos verktøy med alt i ett, altså
Takk for svar, folkens. Jeg endte opp med å kjøpe 12-183 fra biltema, siden jeg for øyeblikket er et stykke unna forhandlere av bedre verktøy. Jeg ramla samtidig innom et sykkelverksted her (på Kongsvinger) for å plukke opp noen meter med strømpe og de hadde ei tang som så omternt lik ut, men skar veldig mye bedre, så gjetter at biltema sikkert har kopiert et originalt design hvis patent har gått ut. Uansettt - den fra biltema skjærer vaiere og strømper pent og hverken kuttet eller på tanga blir ikke flisete.
Kjøpte de for noen få år siden. Bruker nå bare noen få minutter hver gang på å bytte strømpe og wire, på sykler til barn, kone, meg selv og naboer. Er absolutt DET sykkelverktøyet jeg noensinne er mest fornøyd med.