Kult! Hvordan er stien? Har du andre godbiter på lur i området? Har hytte på Storås, som ikke er så altfor langt unna. Er litt på utkikk etter stier i området...
Stien er minst like bra som skiltet. Fra toppen av Syltnebba har du ca 660 høydemeter med kos! Delvis bratt og teknisk, men muligheter for høy hastighet. Jeg har ryddet unna en del kvist og nedfallstrær etter vinteren, så stien er veldig fin nå. Har planer om litt mere klopping i noen av myrpartiene. Stien har to alternativer når man kommer ca halveis ned i lia, personlig liker jeg den rett frem bedre. Begge stiene kan komme ned til dette skiltet.
I Surnadal har vi flere godbiter på lur. Flere flotte stier her! Ta turen.
Det er egentlig begge. Begge starter på samme plass, Syltnebba, og begge stopper på samme plass, nede ved skiltet. Den som heter «Syltnebba enduro» er en liten omtur på tur ned. «Syltnebba DH» er vel det jeg personlig vil kalle hovedstien. Men det er vel bare fordi jeg er mest vant med den som treningssti uten sykkel. Det er mulig med mange varianter her, via alpinsentret blant annet.
Harangstien, Telstadfjellet, Storhaugen, Slumpan og Bølia er andre favoritter.
Jeg hadde en prøvetur til Sandfjellet i går, men snudde da jeg gikk tom for tid. Tror den kan være fin.
Det er egentlig begge. Begge starter på samme plass, Syltnebba, og begge stopper på samme plass, nede ved skiltet. Den som heter «Syltnebba enduro» er en liten omtur på tur ned. «Syltnebba DH» er vel det jeg personlig vil kalle hovedstien. Men det er vel bare fordi jeg er mest vant med den som treningssti uten sykkel. Det er mulig med mange varianter her, via alpinsentret blant annet.
Harangstien, Telstadfjellet, Storhaugen, Slumpan og Bølia er andre favoritter.
Jeg hadde en prøvetur til Sandfjellet i går, men snudde da jeg gikk tom for tid. Tror den kan være fin.
Storhaugen er stort sett tørr og fin, men ikke så lang. Bølia er lengre. Bratt og delvis knotete nedi lia, tørr og fin sti over tregrensa. Stien til Sandfjellet er lite brukt og utydlig. Vet ikke om att det har vert sykkel der, men tror kanskje det kan være en fin plass, dog veldig vått nå.
Storhaugen er stort sett tørr og fin, men ikke så lang. Bølia er lengre. Bratt og delvis knotete nedi lia, tørr og fin sti over tregrensa. Stien til Sandfjellet er lite brukt og utydlig. Vet ikke om att det har vert sykkel der, men tror kanskje det kan være en fin plass, dog veldig vått nå.
Kult! Hvordan er stien? Har du andre godbiter på lur i området? Har hytte på Storås, som ikke er så altfor langt unna. Er litt på utkikk etter stier i området...
Nå er dette jeg skriver om her ikke i Surnadal, men i Rindal.
Har fått en lokal data-dude til å legge inn to stier ned fra Raudfjellet (rett sør/vest for Resvatnet). Den starter fra grusveien i Helgeturnmarka der den krysser Langvassbekken og via Litj-Raudfjellet og rett sør mot Raudfjellet. Den er merket på norgeskart.no. Fra toppen av Raudfjellet sykler du da nærmest rett nordover når du skal ned igjen. Her går de mye folk hele året. Jeg syns den er vedvarende meget fin den første delen, før du kommer ned på bratta, åpent fjellandskap med mye sva. Etter at bratta starter er det ikke særlig bra, det er mye sånn skrå myr, tett krokete bjørkeskog og ikke så lett å få flyt. Etter flata nedenfor der (med mer myr) er det et fint parti fra ca Litj-Raudfjellet og ned til myra like før du er nede. Mye tørr furuskog å finne, blir glad av sånt.
Alternativet fikk jeg gått og syklet i sommer, fra Raudfjellet følger du samme sti i starten, innimellom noen knauser på ca 900 moh tar du ut til venstre, svak sti men greit med varder. Til tider meget fin og jevn flyt etterhvert som du finner det litt mer svake tråkket. Unngår mye myr her, selv om det noen steder er ca 20-40 høydemeter med myr. Treffer til slutt en fin avslutning ned mot Løsetsetra og stien som går innover mot Helgetunsetra. Dette tror jeg er en gammel sti, de få jeg har snakket med som kjenner den er eldre enn meg. Og den er til tider litt gjengrodd, trenger nok litt rydding. Bra potensiale!
Jeg fikk mast meg til rødmerking av begge to. Det finnes helt klart muligheter for protester på det, deler av spesielt første alternativ er egentlig bare kjip. Men håper flere vil sykle der, og som skiltet i Surnadal sier så stopper syklister opp og hilser her i området.
Veldig bra Bjørn. Rindal har mye flotte fjell som helt klart har mye bra potensial. Vet det er en del aktive sti-karer i Rindal. Skal ta denne turen, samt en del andre i Rindal som står på lista mi.
Kan forresten nevne att det er en del aktivitet i Sæterlia alpinsenter i Surnadal om dagene. Her blir det etterhvert sykkel-løype i alpinbakken. Mye er gjort, men en del gjenstår. Det er klart for sykling allerede nå, men løypene blir bedre og bedre hele tiden. Det er bare å komme å sykle, eventuelt bli med på dugnad.
Syltnebba DH prøvd og funnet vel fungerende. Tidvis bratt for mitt nivå ned fra seterhusene men likevel forutsigbar sti på en god måte. Godt ryddet nedover skogen!
Ble nysgjerrig på Bølia, finner ikke noe sti på mtbmap eller Norgeskart. Finner vel et tråkk når jeg drar dit, men hvor starter du fra? Redigert: Fant den! https://morotur.no/tur/Boelia
Bjørn
Redigert av BjornS; 06/10/202112:21. Rediger grunn: lese hele posten
En kort liten smakebit på Syltnabba. Litt brå slutt på filmen pga pungtering. Fra der filmen slutter og videre ned den blir det brattere og mere stein, men fortsatt veldig morsom sti.