|
Et par pinlige opplevelser på min første tur
|
Et par pinlige opplevelser på min første tur
27/06/2021 11:48
|
Ingmar
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Akkurat kjøpt sykkel, og var på min første tur i dag i digg vær og digg landskap. Men én ting som var litt mer utfordrende enn forventet, klikkpedalene! Jeg tryna ved mitt første stopp fordi jeg sleit med å klikke skoa av, så sykkelen tilta foran et stort publikum. 5 minutter senere skulle jeg bånne gass opp en bakke, jeg merka jeg var i for høyt gir (er ikke helt vant med hvordan giret fungerer enda) så jeg stoppa opp midt bakken, glemte så at jeg måtte klikke skoa av så tryna i den bakken også 😂 andre som har opplevd lignende på sine første turer?
Redigert av Ingmar; 27/06/2021 11:48.
|
|
|
Re: Et par pinlige opplevelser på min første tur
[Re: Ingmar]
27/06/2021 12:03
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Veldig mange har opplevd akkurat det samme, blant annet meg. Bare å jobbe inn og ut av pedalene en del ganger så vil det etterhvert gå helt av seg selv.
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
27/06/2021 12:10
|
Appelsin
Ringrev
|
Ringrev
Veldig vanlig, usikker på om det skjedde meg, men det var veldig nært.
Tren på å dra foten rett ut til siden, da vrir den seg og klikker ut. Denne bevegelsen får du kjapt inn som refleks.
|
|
|
27/06/2021 12:31
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Tren på å vri hælen ut til siden. Ikke hele foten ut til siden. eksempel: https://youtu.be/EX007Lq_-NE?t=45Men du må gjøre bevgelsen mye før den sitter automatisk. Så særlig på tur hvor det er lenge mellom stopp, og/eller et stopp kommer uventet, er det svært lett å glemme seg. Og når man føst har begynt å falle til siden blir det raskt for seint. Skjedd meg også. Sykler du litt rundt på en gresslette og øver, så får du trent det inn så automatikken begynner å komme litt raskere.
|
|
|
27/06/2021 12:42
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Bruker du MTB-pedaler (små metall-cleats på skoen), er det jo alltid et alternativ å dra på et treningssenter en times tid. Spinningsykler har ofte tilsvarende pedaler, så da får du øvd på å klikke inn og og ut på en sykkel som ikke velter :-)
|
|
|
27/06/2021 15:10
|
aanund
Ringrev
|
Ringrev
Velkommen i tryne_med_klikkpedaler_når_man_stopper klubben.
Tror nesten alle har vært der. Øv på å vri hælen på skoen utav pedalen men du sykler, og tenk på når du skal stoppe at du vrir hælen ut før farten blir for lav. Kjenner ikke til landeveispedaler, men på terrengsykkelpedaler kan du justere momentet som må til for å få ut foten. Pleier anbefale venner å justere pedalene så det er lettere å komme utav. Når teknikken kommer kan du stramme til pedalene så skoen ikke går utav pedalen for lett.. Lykke til. Å.
|
|
|
[Re: anonym22]
27/06/2021 18:31
|
Appelsin
Ringrev
|
Ringrev
Tren på å vri hælen ut til siden. Ikke hele foten ut til siden.
Ja, mulig det var uklart, det er helen som skal ut til siden. Tanken er at du ved å tenke på det heller enn å først vri får gjort alt i en operasjon og får foten raskere ut ved panikktilfeller. Litt smak og behag er det uansett, greit å bare sykle rundt på en plen eller noe og finne det som fungerer for deg.
|
|
|
27/06/2021 23:02
|
NilsStrom
Entusiast
|
Entusiast
Har selvsagt samme erfaringer som OP. Så fortalte en venn at det finnes to cleats fra Shimano. SM-SH51 som utløser til siden, og SM-SH56 som løser ut alle veier. Sistnevte hjalp meg i startfasen, spesielt på superteknisk sti hvor det ble millioner fotisett og ikke så veldig mye tid til rådighet for selve isettet.
|
|
|
28/06/2021 06:23
|
saktetur
Entusiast
|
Entusiast
Jeg har også vært der. Jeg brukte tiden til å få foten ut av skoen, mens jeg ventet på grønt i lyskrysset. Men så fikk jeg tipset som "aanund" nevner, juster hvor hardt / løst pedalen skal løse ut på. I innkjøringsfasen hadde jeg den justert til, nesten det løseste. Bruker kombi terrengpedaler og de justeres med en unbrakonøkkel.
|
|
|
[Re: aanund]
29/06/2021 10:18
|
Bendik.S
Avhengig
|
Avhengig
Velkommen i tryne_med_klikkpedaler_når_man_stopper klubben.
Tror nesten alle har vært der. Øv på å vri hælen på skoen utav pedalen men du sykler, og tenk på når du skal stoppe at du vrir hælen ut før farten blir for lav. Kjenner ikke til landeveispedaler, men på terrengsykkelpedaler kan du justere momentet som må til for å få ut foten. Pleier anbefale venner å justere pedalene så det er lettere å komme utav. Når teknikken kommer kan du stramme til pedalene så skoen ikke går utav pedalen for lett.. Lykke til. Å. Det kan man med landeveispedaler også. Min erfaring er at Shimano sine SPD pedaler sitter godt selv om spenningen i pedalen er satt lavt/lavest. Jeg har ikke klart å dra meg ut av en pedal i en spurt/bakke enda. Det gir en viss psykisk trygghet å vite at du lett kan komme deg ut av pedalen. I tillegg til å klikke ut er det kjekt å kunne klikke raskt inn også!
|
|
|
|
|
|