Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sportsbriller med prismer

Sportsbriller med prismer #2670214 27/06/2021 10:10
stosu Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Optikeren mener jeg har dårlig samsyn, noe jeg merker på jobb og når jeg kjører bil på dårlig vei.
Jeg merker ikke så mye til det når jeg sykler landevei og grus, men jeg merker det nok litt når jeg sykler sti.
Jeg synes det sitter langt inne å kjøpe solbriller med synskorrigering til 6000-7000,-.
Er det noen som har erfaring med synskorrigerte sportsbriller, og kan si noe om erfaring med de?

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Sportsbriller med prismer [Re: stosu] #2670216 27/06/2021 10:36
E
erikdj Offline
Fersking
Fersking
E
Jeg har forsøkt sportsbriller med rx-adapter (Rudy project, to forskjellige modeller) og Oakley Field jacket med styrkeglass.
Jeg var veldig fornøyd med Rudy, men det var fordi jeg ikke visste bedre.
Oakley-brillene med styrke er bedre på alle måter: sitter bedre, er lettere og har bedre glass/lysbrytning.

Det eneste minuset med oakley er at jaw breaker/radar/lignende modeller ser teite ut med styrkeglass fordi de er laminert utenpå.
Det var grunnen til at jeg valgte Field Jacket Prizm Trail.
Jeg er superfornøyd og burde ha gjort det for flere år siden.

—Erik
Re: Sportsbriller med prismer [Re: stosu] #2670520 28/06/2021 20:44
F
FormannMjao Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
F
Mitt eneste tips er å velge Prizm Trail. Jeg ble overtalt av optiker til å velge Prizm Road, og mer ubrukelige briller har jeg aldri hatt. De er alt for mørke for sti og kun brukbare på vei i skarpt sollys. Glass med synskorrigering er gjerne tjukkere enn andre glass, og tilsvarende mørkere.

Re: Sportsbriller med prismer [Re: stosu] #2670750 29/06/2021 19:42
S
Skogsmatrosen Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
S
Har hatt Rudy Project tidligere, og de hadde veldig forskjøvet brytning. Bommet nesten på brygga da jeg skulle i land fra båt som følge av det... Velger heller dagslinser og vanlige solbriller nå.

Re: Sportsbriller med prismer [Re: FormannMjao] #2670833 30/06/2021 15:32
Hen9ng Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: FormannMjao
Mitt eneste tips er å velge Prizm Trail. Jeg ble overtalt av optiker til å velge Prizm Road, og mer ubrukelige briller har jeg aldri hatt. De er alt for mørke for sti og kun brukbare på vei i skarpt sollys. Glass med synskorrigering er gjerne tjukkere enn andre glass, og tilsvarende mørkere.

Dette tror jeg kommer veldig an på øyet som ser, jeg syntes Trail stortsett er ubrukelig hvis det er sol, da de blir altfor lyse, mens Road fungerer godt også på sti ettermiddag/kveld. Så her må man nesten finne ut hva man trives med. Tenker uansett at det er en grunn til at Oakley kaller de Road og Trail og er laget for hvert sitt formål. Skulle jeg valgt en hadde jeg valgt Road.

Moderator  support