Det røyk en eike i går, og jeg her litt bekymret for hvor lang ventetid det er hos sykkelbutikker. Det positive er at etter å ha lest meg opp tenker jeg at det burde være overkommelig å fikse selv. Men hvordan finner jeg ut hvilken eike jeg skal kjøpe? Ser at de kommer i 1 mm-intervaller, og så nøye kommer jeg ikke til å klare å måle de eikene som allerede er montert..
Jeg kjøpte løse eiker på Bikeshop, de hadde ganske bra utvalg synes jeg. På mine felger har jeg noen millimeter å gå på, så lengden var ikke veldig viktig å treffe akkurat. Nå skal det sies at produsenten av mine hjul hadde en support-side hvor eikelengde og type var oppgitt, så da var det bare å bestille inn ett lite reservelager av både nipler, eiker og skiver til neste gang.
Har hjulrettestativ og eikespennsmåler, og hjulet hadde skikkelig kast etter bruddet, selv om jeg trillet sykkelen hjem etter uhellet. Satt inn ny eike, strammet opp til det var rett igjen, kontrollmålte eikespenning som da var spot on ift. resten og sykler lykkelig videre