Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Finne eikelengde

Finne eikelengde #2670212 27/06/2021 10:06
G
Gråstein Online OP
Besatt
OP Online
Besatt
G
Det røyk en eike i går, og jeg her litt bekymret for hvor lang ventetid det er hos sykkelbutikker. Det positive er at etter å ha lest meg opp tenker jeg at det burde være overkommelig å fikse selv. Men hvordan finner jeg ut hvilken eike jeg skal kjøpe? Ser at de kommer i 1 mm-intervaller, og så nøye kommer jeg ikke til å klare å måle de eikene som allerede er montert..

Re: Finne eikelengde [Re: Gråstein] #2670221 27/06/2021 11:24
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Gråstein
Det røyk en eike i går, og jeg her litt bekymret for hvor lang ventetid det er hos sykkelbutikker. Det positive er at etter å ha lest meg opp tenker jeg at det burde være overkommelig å fikse selv. Men hvordan finner jeg ut hvilken eike jeg skal kjøpe? Ser at de kommer i 1 mm-intervaller, og så nøye kommer jeg ikke til å klare å måle de eikene som allerede er montert..

Det letteste er nok å ta av den knekte eika, teipe den sammen i bruddet og så måle den. Angående eikelengder, trur jeg det vanlige er i 2mm-intervaller. Hvis du ikke har et hjulrettestativ, bør du skaffe dette eller i hvert fall ett eller annet å holde hjulet på når du retter det, som en gammel gaffel.

Re: Finne eikelengde [Re: Gråstein] #2670239 27/06/2021 12:47
G
Gråstein Online OP
Besatt
OP Online
Besatt
G
Hvor måler man lengden?

Fra tuppen til innsiden av øyet som tres inn på navet? Ved nærmere ettertanke har jeg vel kommet til at selv om XXL ikke skulle ha reserveeiker, så burde de i hvert fall ha en servicekatalog med svar på dette.

Hjulet ser helt rett og fint ut, så får bare passe på å ikke stramme for mye. Jeg vil tro at funker greit å ha den på mekkestativ og spinne hjulet?

Re: Finne eikelengde [Re: Gråstein] #2670244 27/06/2021 14:53
A
aanund Offline
Ringrev
Ringrev
A
Fra tuppen til innsiden av øyet som tres inn på navet?

Korrekt.
En god butikk bør kunne finne eikelengden på hjul de selger, og om hjulet/sykkel kommer fra XXL, så bør de kunne hoste opp informasjonen du trenger. Klarer de ikke det, så kan du løsne enda en eike på samme side og måle. Blir litt ekstra arbeid dog.
Har du ikke rettestativ som RoyK nevner, sett forhjulet i en gaffel, eller bakhjulet i ramma. Monter et (eller to) strips på gaffelbein eller setestag, og klipp det til slik at det (nesten) subber borti felgen. Da kan du bruke det som siktemerke for å se at du får det rett og fint.
Å.

Re: Finne eikelengde [Re: Gråstein] #2670270 27/06/2021 17:56
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Et hjulrettestativ er uansett greit å ha, men da går det jo gjerne nedover ganske fort og du begynner å tenke på at kanskje du kan lage hjul sjøl og så gjør du det og finner ut at de funker bedre og så forsvinner alt av sommeren i mekking ICON_WINK

Re: Finne eikelengde [Re: Gråstein] #2670344 28/06/2021 07:48
Ugla Offline
Besatt
Besatt

Jeg kjøpte løse eiker på Bikeshop, de hadde ganske bra utvalg synes jeg. På mine felger har jeg noen millimeter å gå på, så lengden var ikke veldig viktig å treffe akkurat. Nå skal det sies at produsenten av mine hjul hadde en support-side hvor eikelengde og type var oppgitt, så da var det bare å bestille inn ett lite reservelager av både nipler, eiker og skiver til neste gang.

Har hjulrettestativ og eikespennsmåler, og hjulet hadde skikkelig kast etter bruddet, selv om jeg trillet sykkelen hjem etter uhellet. Satt inn ny eike, strammet opp til det var rett igjen, kontrollmålte eikespenning som da var spot on ift. resten og sykler lykkelig videre ICON_SMILE

Lars-Erik

Moderator  support