Men det å avskrive han som gal/snodig eller bare en "sykkelreperatør" er den ultimate nedverdigelse. Det er en umyndiggjøring av en person som tydeligvis er smart nok til å starte sitt eget foretak å drive det lønnsomt over tid.
Bare fordi han tar feil så behøver ikke det bety at han er gal. Gitt historien hans så gjetter jeg på at han har vært veldig klar over "stormen" som fulgte hans annonse. Blir heller ikke overrasket om dette var en del av planen hans.
Et annet spørsmål er hvor stor omsetning skal en bedrift ha får man skal ta det de skriver på alvor?
s
Vi kan ikke være så fintfølende at det nå er galt å skrive at en fyr fremstår som snodig, basert på hvordan han agerer og skriver på nett.
Å kalle ham en sykkelreparatør trodde jeg var en nøyaktig beskrivelse av en som lever av å reparere sykler.
Relevansen er at han ikke uttaler seg om vaksinesikkerhet på grunnlag av den kunnskapen han har gjennom sitt yrke. Det er ikke noe nedverdigende ved å påpeke dette. Det er bare mer interessant hva en ansatt i f.eks. FHI mener om vaksiner, enn en som har som jobb å skru på sykler. Akkurat som det kan være mer interessant å vite hva en sykkelreparatør mener om holdbarheten på en sykkeldel, fremfor synet fra en FHI-ansatt. I dette ligger det heller ingen nedvurdering av den FHI-ansatte.
Omsetningen i bedriften har heller ingen betydning for meg, heller. Elon Musks syn på vaksiner er ca. like uinteressant.