Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Bilbransjen og såkalte rammeavtaler

Bilbransjen og såkalte rammeavtaler #2669640 22/06/2021 17:13
tron Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Har prøvd å forhandle om pris på ny bil, men det er lite å hente. Derimot sier selger at en uforpliktende rammeavtale med arbeidsgiver vil gi meg 5 prosent i rabatt. Det er jo faktisk er en del kroner på en ny bil i 2021. Jeg vet at vi allerede har en tilsvarende avtale med et annet bilmerke på jobben, og det er en smal sak å få en rammeavtale med dette bilmerket.

Men jeg prøver å finne ut om medaljen har en bakside, og blir ikke helt klok.

1. Betyr slike avtaler at rabatten skal fordelsbeskattes?
2. Betyr slike avtaler at kjøpskontrakten kaller det et næringskjøp, slik jeg dermed må gi avkall på rettigheter som forbrukerkjøpsloven gir meg?

Hvis svaret er et utvilsomt ja på begge spørsmålene, er kanskje de 5 prosentene noe å trakte etter likevel..

Redigert av tron; 22/06/2021 17:14.
Re: Bilbransjen og såkalte rammeavtaler [Re: tron] #2669646 22/06/2021 18:50
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Ingen aning hva den rammeavtalen innebærer, men kan tipse om at du får 8% rabatt hos bmw hvis du er organisert i akademikerne.

Re: Bilbransjen og såkalte rammeavtaler [Re: tron] #2669648 22/06/2021 19:00
S
svene Offline
Entusiast
Entusiast
S
Jeg og flere jeg kjenner har kjøpt flere nye biler med rabatt i bedriftsavtaler, er vel det du kaller rammeavtale. Kjøpene gikk som vanlige privatkjøp med fulle rettigheter, ingen fordelsbeskatning. Kun gode rabatter.

Gresset er like brunt på den andre siden.
Re: Bilbransjen og såkalte rammeavtaler [Re: tron] #2669649 22/06/2021 19:04
Panda Offline
Besatt
Besatt
Jeg har kjøpt ny bil via en sånn bedriftavtal
hos Bertel O. Steen

5% på Mercedes og 8% på Peugeot

Redigert av Panda; 22/06/2021 19:06.
Re: Bilbransjen og såkalte rammeavtaler [Re: tron] #2669657 22/06/2021 19:46
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Akademikerne Pluss sine rabatter viser at de ofte har litt å gå på. Erfaringsmessig er de ikke alltid like fornøyd hvis det er en ettertraktet modell.

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Bilbransjen og såkalte rammeavtaler [Re: tron] #2669688 23/06/2021 05:30
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Rammeavtale er jo en måte å lokke kunder på, og derfor kan de vel gi hele 5%.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Bilbransjen og såkalte rammeavtaler [Re: tron] #2669692 23/06/2021 05:57
L
LAKA Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
L
Meld deg inn i Agrol (f.eks via Bondelaget). Da får du tilgang til meget gode rammeavtaler på mange bilmerker. Noen bilforhandlere (merker) krever at du har vært medlem i 1 år før du får tilgang til rabatten. Hentet nylig ut en BMW IX3 og betalte 599k for Fully Charged med 3 årig serviceavtale og vinterdekk/dekkhotell. Det er samme pris som de aller beste og største storkundene får.

Redigert av LAKA; 23/06/2021 05:58.
Re: Bilbransjen og såkalte rammeavtaler [Re: tron] #2669697 23/06/2021 06:27
Gullars Offline
Ivrig
Ivrig
Uten at jeg skal være noen gledesdreper så tror jeg at det lukter fordelsbeskatning av dette om man skal følge loven.

Det ble gjort en endring for noen år siden som gjorde at fokus på dette økte, da arbeidsgiver fikk plikt til å innrapportere fordelen og i ytterste konsekvens kan stå ansvarlig for ikke innbetalt skatt og arbeidsgiver avgift.

Tar forbehold om at det kan være noen feil her, da jeg hverken er jurist eller økonom.

Studerte dette relativt grundig når egen arbeidsgiver satte fokus på dette for noen år siden bla. med tanke på privat bruk av bonus poeng opptjent i jobb og ansatte rabatter internt og hos leverandører.

Kan godt være at det er forskjell når dette er via fagforbund eller andre organisasjoner, men ser egentlig ingen grunn til det.

AG

Redigert av Gullars; 23/06/2021 06:27.

40+ and still climbing......
Re: Bilbransjen og såkalte rammeavtaler [Re: LAKA] #2669699 23/06/2021 07:13
jan erik Offline
Besatt
Besatt
Sitat: LAKA
Meld deg inn i Agrol (f.eks via Bondelaget). Da får du tilgang til meget gode rammeavtaler på mange bilmerker. Noen bilforhandlere (merker) krever at du har vært medlem i 1 år før du får tilgang til rabatten. Hentet nylig ut en BMW IX3 og betalte 599k for Fully Charged med 3 årig serviceavtale og vinterdekk/dekkhotell. Det er samme pris som de aller beste og største storkundene får.

Genialt!
Krevde BMW at du hadde vært medlem 1 år?

Re: Bilbransjen og såkalte rammeavtaler [Re: Gullars] #2669702 23/06/2021 07:21
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Sitat: Gullars
Uten at jeg skal være noen gledesdreper så tror jeg at det lukter fordelsbeskatning av dette om man skal følge loven.

Det ble gjort en endring for noen år siden som gjorde at fokus på dette økte, da arbeidsgiver fikk plikt til å innrapportere fordelen og i ytterste konsekvens kan stå ansvarlig for ikke innbetalt skatt og arbeidsgiver avgift.

Tar forbehold om at det kan være noen feil her, da jeg hverken er jurist eller økonom.

Studerte dette relativt grundig når egen arbeidsgiver satte fokus på dette for noen år siden bla. med tanke på privat bruk av bonus poeng opptjent i jobb og ansatte rabatter internt og hos leverandører.

Kan godt være at det er forskjell når dette er via fagforbund eller andre organisasjoner, men ser egentlig ingen grunn til det.

AG

Det er forskjell på privat bruk av bonuspoeng på reiser utført for din arbeidsgiver som er betalt av din arbeidsgiver. Dette faller inn under hovedreglen "fordel vunnet ved arbeid".

Når det gjelder rabatter så er det annerledes. Så lenge en rabatt er allment tilgjengelig så skal den ikke beskattes. Om alt som skal til er medlemskap i en eller annen organisasjon eller ansatt et sted så vil normalt sett rabatter i størrelsen 5 til 10% være helt uproblematisk.

Om derimot rabatten du får er bundet opp mot et forretningsmessig forhold som din arbeidsgiver har til bilforhandler kan det være annerledes. F.eks. at firmabilen din må bli kjøpt inn på samme sted for at du skal kunne kjøpe en privatbil med en rabatt _utover_ hva som er allment tilgjengelig / markedsmessige vilkår. For at dette skal bli en problemstilling så snakker vi nok om en mer betydelig rabatt enn 5-8%.

Ut på tur!

Re: Bilbransjen og såkalte rammeavtaler [Re: Supermann] #2669719 23/06/2021 08:20
Gullars Offline
Ivrig
Ivrig
Det er jo positivt om det er rett.

Kjedelig å tro man har gjort en god deal for å deretter få en ekstra regning fra skatteetaten.

Min arbeidsgiver avsluttet alle muligheter til ansatte rabatter utenfor huset dvs hos våre leverandører pga dette.

Mistenker at de har gjennomført en juridisk vurdering før den beslutningen ble tatt.

Internt så får vi fortsatt rabatter, men det blir registrert slik at man har en kvote som er skattefri.

Re: Bilbransjen og såkalte rammeavtaler [Re: tron] #2669732 23/06/2021 08:47
A
AndreasLie Offline
Avhengig
Avhengig
A
I bilklubben jeg sitter i styre for så har vi faktisk opptil 13% rabatt i en landsdekkende kjede, så mange muligheter for å spare noen kr ved å være medlem riktig sted.

Re: Bilbransjen og såkalte rammeavtaler [Re: tron] #2669735 23/06/2021 08:59
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Hvis arbeidsgiver ikke har noen forretningsmessig forhold til bilforhandleren, er det ikke skattepliktig. For å ta den motsatte situasjonen:

Hvis din arbeidsgiver leverer kantinetjenester til bilforhandleren, og bilforhandleren gir ansatte hos dere 10% rabatt, så er det en sammenheng som nok utløser skatt.

Det du beskriver høres ut som en avtale "arbeidsgiver kun videreformidler" og vil ikke være skattepliktig.

Kanskje er det en balansegang her. Hvis arbeidsgiver skriver under en "rammeavtale" som indikerer at bedriften vil vurdere å kjøpe biler fra bilforhandleren, og pga dette gis de ansatte rabatt, så tenker jeg at bilforhandleren kanskje har vært litt for smart for sitt eget beste. I en sånn avtale vil det jo virke som at det er arbeidsgivers mulige kjøp (forretningsmessig forhold) som utløser rabatt til de ansatte. Slik jeg leser det du skriver, er dette langt unna hensikten. Hensikten er kun å kun å gi en rabatt for å tiltrekke seg kunder, uten at den rabatten nødvendigvis er kjent i markedet. (Evt at de kan gi "alle" 8% rabatt, og med dette prøver å unngå regler om hvor ofte man kan ha salg...)

Re: Bilbransjen og såkalte rammeavtaler [Re: tron] #2669744 23/06/2021 09:31
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Om du har et bare litt godt forhold til en bilforhandler får du enkelt 4-5% rabatt som en helt vanlig privatkunde, så det er jo ikke noen gullkantet avtale en vanlig privatperson ikke kan få.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Bilbransjen og såkalte rammeavtaler [Re: tron] #2669754 23/06/2021 10:13
Gullars Offline
Ivrig
Ivrig
Åpningsinnlegget var jo at det ikke var så lett å få rabatt.......

Vil tippe at rabatt på for eksempel elektrisk nybil med stort batteri og lang rekkevidde er omtrent like enkelt å få i dag som å finne en sykkel i mellompris klassen i riktig størrelse til en god pris.

AG

Re: Bilbransjen og såkalte rammeavtaler [Re: Gullars] #2669762 23/06/2021 11:03
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Gullars
Åpningsinnlegget var jo at det ikke var så lett å få rabatt.......

Vil tippe at rabatt på for eksempel elektrisk nybil med stort batteri og lang rekkevidde er omtrent like enkelt å få i dag som å finne en sykkel i mellompris klassen i riktig størrelse til en god pris.

AG

Har aldri opplevd å ikke få rabatt på bilpris opp mot eller samme som TS indikerer. Sier bilpris, fordi man ikke får rabatt på moms og avgifter. Det er mange forhandlere av samme merke i Norge, om den lokale forhandleren ikke ønsker å fire noe på prisen kan man jo forhøre seg med andre, og eventuelt slenge i bordet et tilbud fra annen forhandler på samme bil. Vi kjøpte ny Etron i mars, fikk 4% rabatt.
Nå er det riktig nok en stund siden jeg jobbet i bransjen, men for rundt 8 år siden hadde de fleste selgere omkring 4-5% handlingsrom på prisen, mer så måtte det gå gjennom "høyere makter".

You are what you eat...mmm nuts
Re: Bilbransjen og såkalte rammeavtaler [Re: tron] #2669764 23/06/2021 11:08
Gullars Offline
Ivrig
Ivrig
Det stemmer med min opplevelse sist jeg kjøpte nybil, men det er 10år siden pga firmabil.
Når jeg tar ut ny firmabil så har firmaet jeg jobber i av flere årsaker veldig gode rabatter.

AG

Redigert av Gullars; 23/06/2021 11:08.

Re: Bilbransjen og såkalte rammeavtaler [Re: tron] #2669767 23/06/2021 11:24
stosu Offline
Besatt
Besatt
Jeg kjøpte nybil for 2 år siden, og benyttet meg av rammeavtale gjennom jobben. Det er egentlig bare slik at en forhandler gir litt bedre priser til ansatte i enkelte bedrifter for å forsøke å selge flere biler.
Ingen fordelsbeskatning eller noe annet.

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Bilbransjen og såkalte rammeavtaler [Re: tron] #2669771 23/06/2021 11:40
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Når det kommer til om det beskattes eller ikke, så kan vi med 99% sikkerhet si at det i praksis ikke beskattes. Siden det jo ikke beskattes hvis ingen melder det inn.

Om det skulle vært beskattet eller ikke, mener jeg kommer an på hva som står i den såkaldte rammeavtalen. Hvis det står: "Som gode naboer i Drammen, tilbyr vi ansatte i firma A 8% rabatt på listepris hvis det kjøpes ny bil hos oss," er det uproblematisk. Står det: "Firma A og bilforhandler B ønsker å samarbeide tett fremover, og Firma A forplikter seg til å vurdere tilbud fra B i forbindelse med innkjøp av firmabiler. Som del av samarbeidet vil ansatte i Firma A få 8% rabatt ved privat kjøp," mener jeg det kan være problematisk. (Selv om denne avtalen er formulert sånn at det ikke er noen som helst forpliktelser fra Firma A om faktisk å kjøpe noe fra bilforhandleren, så er det fortsatt formulert sånn at den private rabatten kommer som følge av en avtale der Firma A forplikter seg osv.)

Re: Bilbransjen og såkalte rammeavtaler [Re: tron] #2669781 23/06/2021 12:56
tron Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Oppsiden for bilforhandler, slik jeg ser det, er at såkalte rammeavtaler eller storkundeavtaler gir dem anledning til å sende en mail til bedriften av og til med info om nye modeller, kampanjer osv, og lokke med rabatter som er definert i avtalen. Det er i hvert fall slik jeg har oppfattet den avtalen vi har hatt et par år med det andre bilmerket. Virker som at slike avtaler nærmest er allment tilgjengelig - to selgere fra ulike sjapper i kjeden har spurt om vi ikke skulle ha en slik avtale på jobben.

Vi får se hvor det ender, det kan jo hende at arbeidsgiver vurderer dette og ender opp med å skrote den andre avtalen også. Men jeg har i hvert fall fått bekreftet at kontrakten uansett vil være en helt standard forbrukerkjøpskontrakt, så det ene av de to spørsmålene er i hvert fall avgjort.

Moderator  support