Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Service på RockShox Deluxe, foring sitter fast?

Service på RockShox Deluxe, foring sitter fast? #2669262 20/06/2021 19:18
lexmyr Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Jeg bestemte meg for å prøve meg på en "50-hour service" på bakdemperen i dag, en RockShox Deluxe RT3 Re:Aktiv som står på min Trek Remedy.

For å få av air-can'en må jeg først fjerne foringen på enden av "innerbeinet", siden denne foringen er såpass lang og blokkerer air-can'en. For dette formålet kjøpte jeg en RockShox Bushing Removal Tool, og tenkte at da skulle det gå greit slik som i denne videoen.

Men stort lenger kommer jeg ikke. Jeg får dyttet foringen ca. 7-8 mm, til det er ganske nøyaktig 20mm igjen før den er ute. Da stopper det helt opp. Det blir gradvis tyngre å skru rundt på foringsverktøyet helt til det sitter dønn fast, jeg bruker veldig mye krefter, og tør rett og slett ikke ta i mer fordi jeg merker at gjengene i foringsverktøyet begynner å ødelegges.

Jeg har forsøkt å forholde meg til servicemanualen for RockShox Deluxe 2018-2020, men foringen ser litt annerledes ut på min demper (den er lenger), sikkert fordi dette er en "Trek-spesial" og ikke en standard RS Deluxe.

Bilder følger under:

[Linket bilde fra i.imgur.com]
Slik foringen står når demperen er montert i sykkelen.

Foringsverktøy på plass.

Så langt, men ikke lenger. På dette punktet sitter foringen dønn fast.

Jeg ser ingen andre alternativer for å åpne demperen uten å først få ut denne foringen, men her tenker jeg at det må være noe som ikke stemmer? Er det noe jeg har misset?
Jeg har forsøkt å snu foringsverktøyet for å presse ut foringen andre veien, men akkurat det samme skjer.

Det eneste cluet jeg ser er denne lille saken (se rød pil), men jeg vet ikke hva den er til eller hva jeg eventuelt skal gjøre med den (eller hvilket verktøy jeg i så fall må bruke):

Noen som har råd til hvordan jeg kan løse dette?

Redigert av lexmyr; 20/06/2021 19:19.
Re: Service på RockShox Deluxe, foring sitter fast? [Re: lexmyr] #2669273 20/06/2021 19:54
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S
Du skal ihvertfall ikke røre den lille skruen på siste bilde, da går du fra 50t service til full service. Da slipper du ut nitrogenet i demperen.

Synes de verktøyene for å fjerne bushinger er sånn passe bra, står ofte igjen en liten del. Fordi "pipa" er for grunn. Jeg må ofte bruke den ene delen fra verktøyet til å slå ut siste del med gummihammer el.

Har du skrustikke?

Re: Service på RockShox Deluxe, foring sitter fast? [Re: lexmyr] #2669365 21/06/2021 10:12
lexmyr Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Ja, så i servicemanualen nå at det er en gassventil bak der. Så da rører jeg ikke den!

Jeg tror ikke problemet i dette tilfellet er at pipa på verktøyet er for grunn, det er nok rett og slett at foringen sitter utrolig hardt, eller at den blir bittelitt tykkere i diameter ute ved endene sammenliknet med nærmere midten.
Har dessverre ikke skrustikke.

Et annet problem jeg ser for meg i fremtiden er jo å få foringen på plass igjen. Når det er så vanskelig å få den ut, må det vel bli minst like vanskelig å få den tilbake igjen?

Re: Service på RockShox Deluxe, foring sitter fast? [Re: lexmyr] #2669369 21/06/2021 10:24
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S
Skjønner. Noe gir seg jo, ofte det som er bevegelig. Så lenge det ikke butter i noe hadde jeg tatt i mer, men alt innenfor fornuftige former.

Synd at du ikke har skrustikke.

Ser du bor i riktig by, Trondheim sykkelservice er hyggelige, flinke og rimelige. Send de ei melding på Facebook og ta none bilder. Forklar problemet så har de kanskje mulighet til å ta det hvis du svipper innom.

Å få det på plasser greit. Ta på fett, bruk hammer til den er flush på siden ned mot benk, så verktøyet.

Re: Service på RockShox Deluxe, foring sitter fast? [Re: lexmyr] #2669373 21/06/2021 10:32
lexmyr Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Ser ut som jeg må ta en tur til verksted, ja.

Det som gir seg i dette tilfellet er jo dessverre selve foringsverktøyet, der gjengene har begynt å bli dårligere etter at jeg har dratt til. Så det må nok tyngre skyts til for å presse ut foringen.

Evt. får jeg skaffe meg en skrustikke å ha i boden.

Re: Service på RockShox Deluxe, foring sitter fast? [Re: lexmyr] #2669376 21/06/2021 10:54
lexmyr Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Rettelse! Nå føler jeg meg skikkelig smart...

Etter nærmere inspeksjon er det akkurat som du sa; pipa på foringsverktøyet er for grunn! Jeg har sånn sett bare sittet og komprimert foringen inni seg selv i stedet for å presse den ut. Men litt triksing og bruk av en fastnøkkel som "spacer" for foringsverktøyet, fikk jeg presset ut foringen uten alt for mye bruk av makt.

Takk for hjelp!

Re: Service på RockShox Deluxe, foring sitter fast? [Re: lexmyr] #2669377 21/06/2021 11:18
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S
Så bra! Rart at alle lager de verktøyene for grunne. Min unior er samme

Re: Service på RockShox Deluxe, foring sitter fast? [Re: lexmyr] #2669379 21/06/2021 11:41
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: lexmyr
Rettelse! Nå føler jeg meg skikkelig smart...

Etter nærmere inspeksjon er det akkurat som du sa; pipa på foringsverktøyet er for grunn! Jeg har sånn sett bare sittet og komprimert foringen inni seg selv i stedet for å presse den ut. Men litt triksing og bruk av en fastnøkkel som "spacer" for foringsverktøyet, fikk jeg presset ut foringen uten alt for mye bruk av makt.

Takk for hjelp!

Tommel opp :-)

--------------------
Happy Trails!
Jørgen

Moderator  support