Jeg bestemte meg for å prøve meg på en "50-hour service" på bakdemperen i dag, en RockShox Deluxe RT3 Re:Aktiv som står på min Trek Remedy.
For å få av air-can'en må jeg først fjerne foringen på enden av "innerbeinet", siden denne foringen er såpass lang og blokkerer air-can'en. For dette formålet kjøpte jeg en
RockShox Bushing Removal Tool, og tenkte at da skulle det gå greit slik som i
denne videoen.
Men stort lenger kommer jeg ikke. Jeg får dyttet foringen ca. 7-8 mm, til det er ganske nøyaktig 20mm igjen før den er ute. Da stopper det helt opp. Det blir gradvis tyngre å skru rundt på foringsverktøyet helt til det sitter dønn fast, jeg bruker veldig mye krefter, og tør rett og slett ikke ta i mer fordi jeg merker at gjengene i foringsverktøyet begynner å ødelegges.
Jeg har forsøkt å forholde meg til
servicemanualen for RockShox Deluxe 2018-2020, men foringen ser litt annerledes ut på min demper (den er lenger), sikkert fordi dette er en "Trek-spesial" og ikke en standard RS Deluxe.
Bilder følger under:
Slik foringen står når demperen er montert i sykkelen.
Foringsverktøy på plass.
Så langt, men ikke lenger. På dette punktet sitter foringen dønn fast.Jeg ser ingen andre alternativer for å åpne demperen uten å først få ut denne foringen, men her tenker jeg at det må være noe som ikke stemmer? Er det noe jeg har misset?
Jeg har forsøkt å snu foringsverktøyet for å presse ut foringen andre veien, men akkurat det samme skjer.
Det eneste cluet jeg ser er denne lille saken (se rød pil), men jeg vet ikke hva den er til eller hva jeg eventuelt skal gjøre med den (eller hvilket verktøy jeg i så fall må bruke):
![[Linket bilde fra i.imgur.com]](https://i.imgur.com/QQpuS6P.jpg)
Noen som har råd til hvordan jeg kan løse dette?