Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ødelagt hyllebeslag – lodding av stål?

Ødelagt hyllebeslag – lodding av stål? #2669250 20/06/2021 17:50
A
arekey Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
A
Sist jeg hadde et handy-problem fikk jeg så gode svar her, så prøver igjen.

I går anskaffet mitt samboer en Stedge-hylle, som jeg fikk i oppdrag å montere. Hylleplatene monteres på stål-søyler som skrues inn i veggen. Som designer selv ble jeg ikke spesielt imponert over brukervennligheten rundt monteringen av denne såkalte "designhyllen", da det kreves ganske høy presisjon ved markering og boring av hull (her kunne man f. eks. funnet inspirasjon i IKEA sine Lack-hyller), men sånn er det nå …

Monteringsbeslagene er likevel utformet slik at skruen som går inn i veggen ikke er helt i senter av selve stålsøylen hylleplatene skal skyves inn på, antagelig for å gi litt rom for justering, og det er her det skar seg for meg. I et forsøk på å fin-justere avstanden mellom beslagene klarte jeg nemlig å knekke det ene beslaget, hvilket resulterte i mye frustrasjon og dårlige miner.

Etter å ha undersøkt beslaget ser det ut som om skruen som skal inn i veggen var loddet fast i stålbeslaget. Nå må jeg få tak i en skrueutdrager for å få ut det som sitter igjen i veggen, men når jeg får ut denne skruen, er dette noe som vet om den kan loddes fast i beslaget igjen?

[Linket bilde]

[Linket bilde]

[Linket bilde]

[Linket bilde]

Kan dette f. eks. fikses ved hjelp av en gassbrenner og egnet loddetinn/-sølv? Eller bør jeg rett og slett kontakte leverandør/produsent og høre om det er mulig å få et nytt beslag?

Re: Ødelagt hyllebeslag – lodding av stål? [Re: arekey] #2669253 20/06/2021 18:21
Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev
Trenger den å sitte fast i beslaget da?

Re: Ødelagt hyllebeslag – lodding av stål? [Re: Jacobsen] #2669255 20/06/2021 18:26
A
arekey Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
A
Tror det blir svært lite populært i heimen om jeg mekker til en egen løsning. Men kanskje det finnes hyllevare som kan erstatte det ødelagte beslaget?

Re: Ødelagt hyllebeslag – lodding av stål? [Re: arekey] #2669264 20/06/2021 19:28
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A
Er det loddet burde du kunne lodde igjen, men hva er egnet loddetinn, for elektronikkloddetinn er nok neppe bra.
Siden dette er den hylle, vil du kunne stole på at jobben ble bra nok?

Ville helt klart kontaktet leverandør og hørt om du kan få en ny, trolig det enkleste.

Re: Ødelagt hyllebeslag – lodding av stål? [Re: arekey] #2669296 20/06/2021 22:07
S
Skikongen Offline
Ringrev
Ringrev
S
Loddetinn funker garantert ikke. Vil ikke holde særlig mange gram. Tror jeg ville forsøkt med å gjøre rent med sprit/isopropanol og brukt CA lim med aktivator. Kommer det lim på utsiden så kan du bruke sandpapir. De har noe på Biltema som sikkert kan prøves.

Re: Ødelagt hyllebeslag – lodding av stål? [Re: arekey] #2669299 21/06/2021 05:46
Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg ser fortsatt ikke helt hvorfor den lille punktsveisen der er veldig viktig. Er det ikke en skruebit som sitter inne i veggen der som er knekt av da? Det er litt vanskelig å se, men det ser nå ut som du har en bruddflate der.

Det her er vel også sånt som har en veldig enkel løsning man prøver først også: Kontakt leverandør og spør om du kan få en ny.

Re: Ødelagt hyllebeslag – lodding av stål? [Re: arekey] #2669303 21/06/2021 06:01
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Hyllen skal henge på et beslag limt eller loddet over mindre enn 1 cm2?

Om det ikke sitter godt nok til å tåle justeringen tviler jeg på at den kommer til å tåle hyllen.

Send/lever tilbake og hev kjøpet.

Re: Ødelagt hyllebeslag – lodding av stål? [Re: arekey] #2669312 21/06/2021 06:43
ELO73 Offline
Ivrig
Ivrig
Stusset på det samme, men gikk inn på lenken til hyllen. Der ser du at den har oppheng i forkant, så bolten skal kun ta skjærkrefter.
Foreslår plan a) få ny fra leverandør, b) «araldit» eller noe sånt c) fin ) finn en venn med kjøp deg søylebormaskin og bor ut litt i hylsen og lim en ny bolt inn i hullet

Re: Ødelagt hyllebeslag – lodding av stål? [Re: arekey] #2669341 21/06/2021 08:28
A
arekey Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
A
Takk for svar!

Legger fra meg tanken om lodding og har kontaktet produsent (hyllen er kjøpt brukt) for å be om nye beslag. Opphenget er nok mest til pynt, for hele belastningen på det wire-opplegget skal fordeles på én 4 mm skrue. Da er det greit at selve beslaget er 100%.

Etter å ha sjekket litt rundt ser det nemlig ut som om ikke jeg har vært alene om å erfare dette, for nå leveres nemlig hyllen med et annet beslag som ser ut til å være noen hakk mer gjennomtenkt når det gjelder både styrke og brukervennlighet.

[Linket bilde]
Funnet her.

Hele situasjonen gir meg flashbacks tilbake til tiden på produktdesign-studiet. For de fleste av oss handlet faget om å utvikle brukervennlige konsepter med en tanke om teknisk gjennomførbarhet. Samtidig var det en klikk med møbeldesigner-spirer som kun fokuserte på at ting skulle se fint ut, og passe inn på Instagram og i interiørmagasiner. Hvorvidt møbelet var brukervennlig (eller tålte bruk i det hele tatt) og mulig å produsere på fornuftig vis var ikke så viktig, bare det overlevde en helg på en interiørmesse. Føler denne hyllen her følger samme filosofi.

Re: Ødelagt hyllebeslag – lodding av stål? [Re: arekey] #2669366 21/06/2021 10:13
stalsan Offline
Entusiast
Entusiast
Alexandre Chappel (jeg liker YT kanalen hans forøvrig) laget noen fancy "floating shelves", der han rett og slett brukte gjengestang i vegg og hylle. Så hvis det blir vanskelig med reservedeler, kan man jo vurdere en "hack" med en gjengestang i passende dimensjon istedet for det knekte beslaget? Ulempen er at det ikke er noe rom for justeringer...

https://youtu.be/LR-Fq9tO1-Q

Ståle
Re: Ødelagt hyllebeslag – lodding av stål? [Re: arekey] #2669371 21/06/2021 10:27
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A
Får du ikke det ønskede svaret fra leverandøren og skal ordne det selv så vil nok gjengestang kunne vere bra ja. Eventuelt bare en stang.
Da kan du lime stangen inn i veggen, justere den inn tilfør limen stivner. Stangen er stuck i veggen, men du kan fremdeles ta av hyllen om du passer på limen der.

Re: Ødelagt hyllebeslag – lodding av stål? [Re: ELO73] #2669429 21/06/2021 16:17
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: ELO73
Stusset på det samme, men gikk inn på lenken til hyllen. Der ser du at den har oppheng i forkant, så bolten skal kun ta skjærkrefter.
Foreslår plan a) få ny fra leverandør, b) «araldit» eller noe sånt c) fin ) finn en venn med kjøp deg søylebormaskin og bor ut litt i hylsen og lim en ny bolt inn i hullet

Det gjorde jeg og før jeg svarte ICON_SMILE.
Men da var det ikke kjent at den var kjøpt brukt.

Som TS selv er inne på pyntehylle, kan ikke brukes til mye annet.
Da har man valget å prøve å forbedre konseptet.

Kjøp nytt beslag, som f.eks. :

https://www.trebutikken.no/shop/skj...6_4-p8QIVhJSyCh06ZgrWEAQYASABEgLUuvD_BwE

Re: Ødelagt hyllebeslag – lodding av stål? [Re: Tange] #2669458 21/06/2021 20:25
ELO73 Offline
Ivrig
Ivrig

Se der ja, der kom columbi egget.
ICON_SMILE

Re: Ødelagt hyllebeslag – lodding av stål? [Re: arekey] #2669460 21/06/2021 20:41
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A

Re: Ødelagt hyllebeslag – lodding av stål? [Re: arekey] #2669543 22/06/2021 08:51
A
arekey Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
A
Forumet leverer som alltid! Det beslaget Tange linker til ligner faktisk på det som nyere versjoner av hyllen leveres med. Fikk forøvrig svar fra produsent at de kunne sende nye beslag, men jeg kunne ikke få den nye typen. Selve hylleplaten var visstnok også oppdatert for at beslaget skulle passe (antagelig frest inn spor for å skjule beslaget bedre).

Uansett, kjekt å se at det er mulig å kjøpe nye beslag av den typen vi bruke også. De beslagene jeg allerede har montert er nemlig kommet for å bli. Skulle skru ut det ene beslaget i går for å dobbelsjekke lengden på skruen, men da røyk faktisk loddingen på det beslaget også! dammit Heldigvis knakk ikke skruen denne gangen, men det viser seg at selve søylen i beslaget er skrudd fast på en skjøteskrue, som deretter er loddet fast. Hvis selve skruen sitter bedre fast i veggen enn hva loddingen tåler ryker jo følgelig loddingen og man ender opp med å skru av selve beslaget, mens skruen sitter igjen i veggen …

Nesten gang vi skal ha en fjong pyntehylle blir det String. Gidder virkelig ikke være med på flere møbeldesign-eksperiment.

Moderator  support