Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

HT-Nybygg ... Asfalt dekk?

HT-Nybygg ... Asfalt dekk? #2669141 19/06/2021 05:11
A
Anders-K Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
A
Har samlet sammen en del brukte deler som ser ut til å kunne bli en ok Pendlesykkel, men mangler hjul og spesielt dekk lurer jeg fælt på. Har ca 8 km med en del opp og ned inn til Univ Oslo så sykkelen bør rulle greit.

Foreløpig ser det slik ut:

Ramme: SC Chameleon orange ramme i aluminium. Denne er laget for både 29 og pluss hjul. Ganske vanlig ramme, men kan justere lengden på kjedestaget og kan bli ganske kort bak. Tror det kan være en ganske morsom pendle sykkel.

Gaffel: RS Reba 29/27 pluss.

Gir x9 10 delt men en 11-42 kassett

Reverb pinne, SRAM xx1 krank, gamle slx bremser, syntase 740 styre.

Stem: 30 cm (kanskje litt kort? Har ikke noe annet akkurat nå).

Pedale: plast flatties.

MEN:
Hjul: 29 eller pluss for pendling. Usikker der.
Dekk: Har tittet på disse fra Maxxis, men vet ingen ting om veidekk så hører gjerne fra noen som har erfaring el om noen vet om noe OK tester (fant lite selv).

Grifter: http://www.deler.no/maxxis/07715/maxxis-grifter-28-dekk-64-622-890g-60tpi-
Hookworm: http://www.deler.no/maxxis/07652/maxxis-hookworm-29-dekk-29x250-1234g-60tpi-

Re: HT-Nybygg ... Asfalt dekk? [Re: Anders-K] #2669142 19/06/2021 07:38
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Du har jo satt den opp som en stisykkel? Med hev-senkpinne og en sykkel med moderne geometri. Da vil du vel svinge innom noen stier også, selv om hovedoppgaven blir pendling?

Jeg sykler med Rekon Race 2.2. på min "raske" stisykkel nå og disse fungerer veldig bra på grus og asfalt, samtidig som de gir "nok" grep i skogen under tørre og / eller mindre krevende forhold. Liknende dekk kan være Pirelli Scorpion XC, Vittoria Barzo, Specialized Fast Trak, Schwalbe Rocket Ray / Rocket Ron og sikkkert masse mer.

Re: HT-Nybygg ... Asfalt dekk? [Re: larsdx] #2669146 19/06/2021 07:55
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Enig med Lars, såpass kompetent som den sykkelen er så velg et «maraton» dekk, med små knasker og greit lav rullemotstand. De han nevner er gode alt, men også vittoria mezcal, spec renegade og conti race king vil bære gode alternativer.

Jeg har schwalbe G one 2.35 på pendlesykkelen. De er i praksis uten spor. Ruller som fy på asfalt og fungerer jo på grus men blir fort avslørt hvis jeg skal svinge på litt løst underlag. Ikke helt praktisk mtp at denne sykkelen også er den som gjør jobben når jeg sykler familieturen i marka med barna. Jeg skal flytte over noen fast Trak fra terrengsykkelen.

- Stefan

Moderator  support