|
|
Solgt bolig, ikke kjøpt ny. Hvor setter jeg penga?
|
Solgt bolig, ikke kjøpt ny. Hvor setter jeg penga?
17/06/2021 17:51
|
Stefan
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Vi har solgt boligen og om en måneds tid ramler det litt penger inn på konto. Vi har ikke kjøpt ny bolig enda og tidshorisonten på å kjøpe ny er fra i morgen til om ett år. Hvor setter jeg pengene slik at de er "jobber for meg" samtidig som de er tilgjengelige på kort varsel og ikke minsker i verdi (eller lav risiko for det) På Høyrentekonto kan man få opptil 1% rente for tiden, det er jo ganske stusselig. Så har vi jo indeksfond, aksjefond etc. På (norske) folkeinvest sider kan man vel få 8-10% men pengene er bundet opp i 6-18mnd. Så finnes internasjonale mikrolån/folkeinvest tilbydere hvor man kan få pengene ut igjen ganske med en gang, men der har man valutarisikoen.
Noen andre tips eller erfaringer?
|
|
|
Re: Solgt bolig, ikke kjøpt ny. Hvor setter jeg penga?
[Re: Stefan]
17/06/2021 18:01
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
sett penga i ny bolig. Det gir best avkastning :-D
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
17/06/2021 18:04
|
Panda
Besatt
|
Besatt
Med mindre boligbobla sprekker
|
|
|
17/06/2021 19:31
|
Thomas-
Ivrig
|
Ivrig
Ett år er for kort tidshorisont til å investere i aksjemarkedet. Fond koster også noen % når du går inn og ut. Sett pengene i banker. Bankgarantifondet dekker opp til 2M. Ikke ha mer i én enkelt bank. På Finansportalen kan du enkelt sjekke betingelser. Husk at ikke alle banker er dekket av norsk bankgarantiordning. Svenske tror jeg kun dekker opp til €100k. Verden går trolig ikke nedenom og hjem ila 12 måneder, men en gjeng sykkelentusiaster kan ikke forutse finanskriser. Eller kjøp bitcoin - og du kan kanskje bygge din egen pumptrack på Bygdøy, eller kvalifisere til kommunal bolig.
|
|
|
17/06/2021 20:21
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Sett pengene i banken eller betal ned på dyr gjeld.
|
|
|
17/06/2021 21:17
|
Appelsin
Ringrev
|
Ringrev
Putt i banken.
Så er spørsmålet om noe av det kan passe andre steder.
Kostnadene ved å kjøpe/selge fond og aksjer er marginale om du velger en fornuftig megler, spørsmålet er risikoen for tap, som alltid vil vere der.
|
|
|
18/06/2021 05:47
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
Slett all gjeld først og resten går i banken. Aksjefond er usikkert og svinger veldig mye. Noe setter du av til ny sykkel og godt øl
Hva gjør du det året uten egen bolig, bor i telt eller hos svigers ?
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
18/06/2021 06:53
|
Jacobsen
Ringrev
|
Ringrev
Med ett års horisont har du kun ett valg egentlig: Sparekonto Alt annet er for høy risiko.
Eventuelt har du jo rentefond med veldig lav risiko, men der er avkastningen også ganske lav så jeg ser ingen grunn til å gå for det med mindre du finner ett som gir deg en garanti på at worst case er 0%.
|
|
|
18/06/2021 07:19
|
gare
More than words
|
More than words
Man skal for øvrig være voldsomt risikoavers for å passe på at man ikke har mer enn to mill pr bank jf banksikringsfondet, jeg tror(med all vekt på tror)at sannsynligheten for at norske banker skal gå konkurs det nærmeste året er svært, svært lav. Paretobank er vel best på innskudd over en halv million, men det er vel en av de minste bankene man kan sette penger i, og dermed er det kanskje lurt å tenke på banksikringsfondet allikevel?? (snakk om dobbelkommunikasjon  )
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
18/06/2021 07:20
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Det er umulig å svare på. Hvor du skal plasserer pengene kommer an på hvor risikovillig du er. Du kan plassere dem i aksjer og kanskje doble pengene innen du skal kjøpe ny bolig, eller i fond og kanskje få 20-30% avkastning, men du kan også risikere å tape tilsvarende. Sannsynligheten for å tjene penger er relativt symmetrisk med sannsynligheten for å tape penger.
Du er også i en situasjon hvor du trenger pengene når et attraktivt hus kommer på markedet, så det er eksterne faktorer som bestemmer når du må selge. Personlig så hadde jeg satt pengene i banken, så har du en god historie hvor du kan fortelle om pengene du hadde tjent eller tapt hvis du hadde investert de. Etterpåklokskap er en eksakt vitenskap.
|
|
|
18/06/2021 07:52
|
mob
Avhengig
|
Avhengig
Vi tok gevinst i januar 2020 etter 15 år i boligmarkedet i Oslo for å flytte på landet. Vi bygger hus og ville bruke opp pengene ila. byggeperioden, dvs. på 12-18 mnd. sikt. Vi var enig om å gå inn i aksjemarkedet første halvdel av perioden, for så å gradvis vekte oss ned. Men av en eller annen grunn fikk jeg aldri ut fingeren. Så kom mars - brådyp koronasmell etterfulgt av tidenes innhenting på Oslo Børs. Hva gjorde vi? Ca. fem prosent i aksjer/fond (halvparten aktivt forvaltet av yours truly), ca. like mye i kunst og vin for lagring og resten i bank. Sett i bakspeilet skulle vi gått all in i mars-april, men det ville gitt uakseptabel risiko for byggeprosjektet vårt. Vi skulle iallfall ikke gått all in i januar, for det ville trolig ført til tap pga. psykologi og annet. Så timing er umulig. Det er kun din egen risikoapetitt du kan kontrollere. Vi skulle nok vært flinkere til å jage gode bankrenter, der ble vi litt sløve. Jeg skulle nok også vært flinkere til å se bort fra min prinsipielle motstand mot aktivt forvaltede aksjefond og tatt noen bets på gode forvaltere i de mørke vårmånedene. Stikkordet her er Sharpe ratio og forvaltningskostnader. Så burde jeg sett mer på rentefond, særlig nordisk high yield. Det har en veldig interessant risk reward-profil. Jeg droppa det innledningsvis til fordel for kunst og vin, men ville nok plassert veldig mye mer i denne aktivaklassen - kanskje opp mot 60 prosent. Alt i alt kom vi godt ut av krisen, med det viktigste intakt: Vår kjøpekraft. I tillegg har vi fått mye fint på veggene og i kjelleren. Hilsen aut. finansanalytiker og bankmann
|
|
|
[Re: mob]
18/06/2021 09:38
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Kjøpte du vin som investering med tanke på lagring og salg, eller for egen fremtidig nytelse?
|
|
|
[Re: Øyvind V]
18/06/2021 10:49
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kjøpte du vin som investering med tanke på lagring og salg, eller for egen fremtidig nytelse? Uansett en investering! 
|
|
|
[Re: Kriss]
18/06/2021 10:56
|
mob
Avhengig
|
Avhengig
Kjøpte du vin som investering med tanke på lagring og salg, eller for egen fremtidig nytelse? Uansett en investering!  Hehe, sant. Kjøpt med tanke på lagring. Rører knapt alkohol så det blir vel sikkert solgt hvis prisene er ålreit. Men også kjekt å ha noe ekstra digg når man en sjelden gang tar et glass
|
|
|
18/06/2021 11:22
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Husk at vin har en "ekstrem" kurtasje ved salg, auksjonshuset skal ha sitt, og de er ikke snaue...
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
18/06/2021 12:24
|
Supermann
Besatt
|
Besatt
Mange råd i tråden her...
Et helt sentralt spørsmål i denne sammenhengen er hvor mye risiko du tåler?
I snitt, og over tid, så vil aksjer(inklusive fond, indeksfond og andre verdipapir) gi bedre avkastning enn innskudd, men denne sammenhengen holder ikke alle år(om det hadde vært tilfelle så ville ikke avkastningen vært høyere)
Avhengig av din risikoappettitt, evne til å tåle tap og investeringskompetanse så ville jeg satt en del av beløpet i indeksfond. Resten setter du i forskjellig høyrentekontoer som nevnt over. 5% ekstra forventet avkastning på en million kroner er 50 000kr.
Se etter investeringer med lave transaksjonskostnader, da disse spiser en relativt større andel av avkastningen ettersom tidshorisonten din skrumper. Således er investeringer i vin, kunst, annen eindom kanskje ikke noe å forfekte.
Ikke glem at det er en risiko knyttet til å sitte med kontanter også hvis prisen på det du kjøper er korrelert med noe annet. Du ønsker med din sparing å være sikret kjøpekraften din knyttet til eiendom i Norge, hvis jeg forstår deg rett. Prisen på bolig er typisk tettere korrelert med aksjemarkedet(aksjeavhengig selvsagt) enn med renten på høyrentekonto, og det kan derfor være _risikoreduserende_ å ha en andel i aksjemarkedet.
Ut på tur!
|
|
|
18/06/2021 14:37
|
EspenS
Veteran
|
Veteran
Kjøp en fet custom sykkel. Gjør masse gøy. Sett resten i banken.
|
|
|
18/06/2021 16:15
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
generelt ville jeg investert i et selskap jeg kjente og skjønte godt. på den måten kan et par mill bli verdt mange ganger så mye ila et par år. (gjort det selv, så vet det er mulig.) men man må vite hva man driver med da... fx ikke investér i bakeren, om du selv er hattemaker! (gammel visdom fra Babylon...)
|
|
|
18/06/2021 16:24
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Herregud for en gjeng fossiler... Det er 2021 lissom. Krypto og memeaksjer. Jeg så den fyren lissom, som dro inn fete laks hver dag på dogcoin og gamestopp. Han hadde bling og store biceps så selvsagt har han peil. Masse bra råd der ute nå så det viktigste er bare å skjønne at ingen taper penger på børsen og det er kun nolldusser som ikke girer. Skål!
|
|
|
[Re: erikskon]
18/06/2021 16:31
|
ØysteinS
Ivrig
|
Ivrig
Herregud for en gjeng fossiler... Det er 2021 lissom. Krypto og memeaksjer. Jeg så den fyren lissom, som dro inn fete laks hver dag på dogcoin og gamestopp. Han hadde bling og store biceps så selvsagt har han peil. Masse bra råd der ute nå så det viktigste er bare å skjønne at ingen taper penger på børsen og det er kun nolldusser som ikke girer. Skål! Er det deg, Bendik?
|
|
|
[Re: ØysteinS]
18/06/2021 21:49
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Herregud for en gjeng fossiler... Det er 2021 lissom. Krypto og memeaksjer. Jeg så den fyren lissom, som dro inn fete laks hver dag på dogcoin og gamestopp. Han hadde bling og store biceps så selvsagt har han peil. Masse bra råd der ute nå så det viktigste er bare å skjønne at ingen taper penger på børsen og det er kun nolldusser som ikke girer. Skål! Er det deg, Bendik? -knis-
|
|
|
20/06/2021 15:14
|
LAKA
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg var i samme situasjon som deg for 1,5 år siden. Hadde et to millioner i EK etter salg av to utleiehytter og ønsket å investere disse kortsiktig frem til vi skulle bygge ny hytte. Satte hele summen i tre av Nordnet sine indeksfond og kunne etter 1,5 år ta ut de to millionene + en avkasting på 630k. Det vil alltid være en viss risiko med indeksfond, men den er relativt lav særlig med tanke på at landet vårt trolig vil ha økonomisk vekst i forbindelse med gjenåpningen det neste året. Alternativt er å ha penger i banken til rundt 1 % rente som gradvis spises opp av inflasjon på minimum 2 %.
|
|
|
[Re: LAKA]
20/06/2021 18:43
|
Jacobsen
Ringrev
|
Ringrev
Jeg var i samme situasjon som deg for 1,5 år siden. Hadde et to millioner i EK etter salg av to utleiehytter og ønsket å investere disse kortsiktig frem til vi skulle bygge ny hytte. Satte hele summen i tre av Nordnet sine indeksfond og kunne etter 1,5 år ta ut de to millionene + en avkasting på 630k. Det vil alltid være en viss risiko med indeksfond, men den er relativt lav særlig med tanke på at landet vårt trolig vil ha økonomisk vekst i forbindelse med gjenåpningen det neste året. Alternativt er å ha penger i banken til rundt 1 % rente som gradvis spises opp av inflasjon på minimum 2 %.
Flott at du tjente på det, men 1,5 år i indeks er jo et tidsperspektiv hvor det er relativt betydelig risiko. Og trådstarter snakker om kun 1 år. Ta en titt på de siste 5 årene med global indeks for eksempel. Det er nok av langvarige dips der, så med dårlig timing er det fullt mulig å tape på indeks. Eventuelt bli tvunget til å holde lenger enn planlagt for å vente på at det skal opp igjen. Helt innafor å gå for det, men å si at risikoen er lav i et slikt tidsperspektiv stemmer jo ikke. Spesielt nå når vi er i et marked som er ekstremt oppblåst.
Redigert av Jacobsen; 20/06/2021 18:51.
|
|
|
[Re: erikskon]
21/06/2021 07:13
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Herregud for en gjeng fossiler... Det er 2021 lissom. Krypto og memeaksjer. Jeg så den fyren lissom, som dro inn fete laks hver dag på dogcoin og gamestopp. Han hadde bling og store biceps så selvsagt har han peil. Masse bra råd der ute nå så det viktigste er bare å skjønne at ingen taper penger på børsen og det er kun nolldusser som ikke girer. Skål! Hahhahha
|
|
|
21/06/2021 10:25
|
Bullchev
Fersking
|
Fersking
Sitter i samme båt som trådstarter. Solgte min leilighet etter 11 år i Oslo markedet. Så om 9 dager blir jeg en formøgen mann(midlertidig). Flyttet inn i samboerens leilighet og vi har en tidshorisont på 1,5 til 2 år på ny bolig, ny eller brukt.
Har allerede krysset av ny sykkel(for første gang noen sinne), som kanskje hentes idag. Så da er jo bare spm hva man gjøre med resten.
Var med opp fra bunn til topp i fond/aksjemarkedet i fjor og traff bra på NIO, XPEV, TSLA, ZAP, NVDA og noen fler. Så det er ikke helt ukjent for meg, men solgte meg ut i desember..
Mange råd om sparekonto, aksjefond, indexfond og enkelt aksjer(om man har kunnskap og baller nok). Synes sparekontoene har for lav rente. Samtidig vet man ikke om det er en bra inngang i dagens marked eller ei. DNB er også særdeles dårlige til å rådføre synes jeg....
Hva har trådstarter endt opp med å gjøre?
|
|
|
[Re: Bullchev]
21/06/2021 11:56
|
Supermann
Besatt
|
Besatt
Sitter i samme båt som trådstarter. Solgte min leilighet etter 11 år i Oslo markedet. Så om 9 dager blir jeg en formøgen mann(midlertidig). Flyttet inn i samboerens leilighet og vi har en tidshorisont på 1,5 til 2 år på ny bolig, ny eller brukt.
Har allerede krysset av ny sykkel(for første gang noen sinne), som kanskje hentes idag. Så da er jo bare spm hva man gjøre med resten.
Var med opp fra bunn til topp i fond/aksjemarkedet i fjor og traff bra på NIO, XPEV, TSLA, ZAP, NVDA og noen fler. Så det er ikke helt ukjent for meg, men solgte meg ut i desember..
Mange råd om sparekonto, aksjefond, indexfond og enkelt aksjer(om man har kunnskap og baller nok). Synes sparekontoene har for lav rente. Samtidig vet man ikke om det er en bra inngang i dagens marked eller ei. DNB er også særdeles dårlige til å rådføre synes jeg....
Hva vil du at DNB skal si?
Ut på tur!
|
|
|
21/06/2021 12:31
|
Jacobsen
Ringrev
|
Ringrev
Jeg ser ikke helt hva spørsmålet ditt er som ikke allerede er svart på her? Du må selv velge hvor mye risiko du er villig til å ta, men på en horisont på 2 år er det vanligste svaret at du burde holde deg til veldig lav risiko, som i dette tilfellet blir sparekonto eller eventuelt lavrisiko rentefond. Ønsker du å ta mer risiko vil neste steg være medium risiko aksjefond (typ indeksfond) før man kommer opp til høyrisikofond og aksjer.
|
|
|
[Re: Supermann]
21/06/2021 12:34
|
Bullchev
Fersking
|
Fersking
Hva vil du at DNB skal si? Det er jeg faktisk ikke sikker på. Men har vært i kontakt med dem i 2 omganger. Første gang for ca 6 år siden, de kunne da fortelle meg om mulighetene innenfor DNB fondene og de anbefalte meg et utvalg. Det føltes noe innøvd ut og litt for enkelt fra DNB sin side. I andre runde for ca 15 måneder siden ønsket de også å tilby meg DNB produkter. Prøvde under møtet å tydeliggjøre behovet for kunnskap og rådgivning for videre formue skapning. Men de hadde dessverre ikke mere info tilgjengelig en det en middels interessert person allerede viste. Skulle nok heller satset på å finne en mentor av noe slag med litt erfaring og tid i gamet. Men det er jo ikke alltid så lett.
|
|
|
21/06/2021 13:35
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Skulle nok heller satset på å finne en mentor av noe slag med litt erfaring og tid i gamet. Men det er jo ikke alltid så lett.
les en bok heller. the intelligent investor av benjamin graham er bra start. 1949 utgaven.
|
|
|
21/06/2021 14:21
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har et team som jobber med fond hos meg og sitter i styret i fondsselskapet vårt. Vi er ryddige, ordentlige (og helt sikkert for kjedelige for noen). Med antatt så kort tidshorisont er det etter boka rett å plassere pengene på konto eller til nød et konservativt pengemarkedsfond som har papirer med kort tid til forfall. Om du tar andre valg enn dette vil du være verdens største smarting om det går til himmels og det motsatte om det blir bølger fremover. Hva andre har gjort i løpet av de siste 15 årene med unntak for 2008 og i 2015 er irrelevant, alt har gått til himmels i lang tid og nesten ingen har tabbet seg ut i bolig eller verdipapirmarkedet (joda noen har blitt lurt, noen har tradet i valuta/råvarer og gått på en smell, evt Norwegian etc men de holder kjeft og unngår å skryte på et sykkelforum). Akkurat nå er det Topprente (Sparebanken øst) som har den beste renten inntil 2 mill med 1,2% rente. De øverst på listen på www.Finansportalen.no ​har alle fastrenteperioder. Det er aldri feil å kjøpe og selge i samme marked. Du unngår en periode uten rentefradrag, evt formuesskatt pr 31/12, husleie og en antatt knotete prosess med mange pappesker. Jeg er en av dem som tror boligmarkedet stopper opp og at av vi fra høsten får et kjøpers marked. Jeg tror du traff blink på tidspunktet å selge men på den annen side, det har jeg trodd før. Hadde det vært meg ville jeg sterkt vurdert å leie en periode og plukke opp hansken igjen i september men holdt øynene åpne for drømmeboligen som sjelden/aldri dukker opp om dere har noe slikt. Om du skal bo i Oslo gjetter jeg på at nedturen kommer her før områder utenfor byen, slik er det vanligvis om man ser på historikken. Jeg presiserer at jeg uttaler meg som hobbysynser og ikke får en andel av min lønn for analyser av makro, renter, aksjer eller boligmarkedet. Lykke til !
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
|
|