Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Enda en "innspill til langtur"-tråd

Enda en "innspill til langtur"-tråd #2668860 17/06/2021 09:51
M
MagnusWJ Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
M
Hei allvitende forum!
Har forsøkt å gjøre forarbeidet og søkt masse på forum og har forsøkt å stykke sammen en rute som går fra Vinstra til Oslo øst.
Tanken er vel å starte med Mjølkevegen til Gol, gjennom Vassfaret til Sokna og derfra Hønefoss-Nordmarka-Lillomarka hjem.
Planen er lett bikepacking-oppsett inkl. telt, ta morgentoget til Vinstra og dele opp turen i 2 korte + 2 lange dager (75-150-150-75 km groft sett.)
Da blir første overnatting et sted før Beitostølen, andre i nærheten av Gol og tredje i nærheten av Hønefoss.
Ser at det blir et par partier med sti, men ikke mer enn noen få km sammenlagt, tenker det er greit.

Trenger innspill på:
1. Endringer/justeringer av ruta?
2. Valg av sykkel - grussykkel med 38mm G-one speed eller rittfulldemper med 2.1 dekk?
3. Andre anbefalinger/seværdigheter underveis?

Ruten jeg har satt opp så langt:
https://www.strava.com/routes/2840542346414844510https://www.strava.com/routes/2840542346414844510

Re: Enda en "innspill til langtur"-tråd [Re: MagnusWJ] #2668867 17/06/2021 10:16
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Nydelig og detaljert rute. Jeg hadde definitivt valgt #gravelbike sykkelen til den turen. Partiet forbi Suluvatnet kan muligens være knotete men det er bare noen hundre meter så det går sikkert fint. Er du heldig så er det fin singletrack eller ATV løype.

Re: Enda en "innspill til langtur"-tråd [Re: MagnusWJ] #2668885 17/06/2021 10:57
S
saktetur Offline
Entusiast
Entusiast
S
Ser veldig bra ut og ikke ulik ruta jeg selv har på blokka. Jeg starter imidlertid på Sjusjøen og tar småveier over til Etnedal og til Leira. Derfra blir det vestsida av Stronda/Slidrefjorden til Vang før jeg tar Golsfjellet og Vassfaret fra nord til syd. Sokna - Hønefoss og Gjennom Nordmarka med avslutning ca Gjelleråsen da jeg skal videre østover for å komme hjem.

Re: Enda en "innspill til langtur"-tråd [Re: MagnusWJ] #2668904 17/06/2021 12:09
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Oi det så veldig fint ut

Motsatt av denne går også fint. Partiet på vestsiden av Krøderen/Norefjell er artig, deretter Åmot, Finnemarka og Vestmarka til Sandvika
https://www.strava.com/activities/5452604047

Evt denne, inn i Nordmarka v Jevnaker
https://www.strava.com/activities/3771513827

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Enda en "innspill til langtur"-tråd [Re: EmilZipp] #2668907 17/06/2021 12:27
M
MagnusWJ Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
M
Sitat: EmilZipp
Oi det så veldig fint ut

Motsatt av denne går også fint. Partiet på vestsiden av Krøderen/Norefjell er artig, deretter Åmot, Finnemarka og Vestmarka til Sandvika
https://www.strava.com/activities/5452604047

Evt denne, inn i Nordmarka v Jevnaker
https://www.strava.com/activities/3771513827

Takk for svar (til alle)!
Har sett på flere av turene dine for insirasjon EmilZipp!
Ruten fra Gol til Oslo er litt styrt av et spesifikt ønske om å komme gjennom Vassfaret - og at jeg bor helt øst i Oslo, så å skulle slutte med å sykle gjennom byen blir litt nedtur, ergo droppet jeg Finnemarka ICON_SMILE

Re: Enda en "innspill til langtur"-tråd [Re: MagnusWJ] #2668911 17/06/2021 12:49
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Det blir nok kjempeflott uansett, den ruta er jo noe Lachlan Morton ville tatt på en dag :-)

Tror jeg ville vurdert over til Jevnaker etter Hønefoss, forbi Gjerdingen og rett til Oslo Øst fremfor Ringkollen men det er smak og behag.

Re: Enda en "innspill til langtur"-tråd [Re: MagnusWJ] #2668916 17/06/2021 13:02
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E
Det begynner kanskje å bli bart og fint langs mjølkevegen nå? Jeg sjekka med noen lokale for to uker siden og fikk svar; "Jotunheimvegen og Slettefjellet vil være veldig blaute og delvis ha snøfelt fortsatt. Vi anbefaler ikke disse høytliggende strekningene før rundt sankthans." Fra Vang via Vaset til Gol var derimot helt ok da.

Re: Enda en "innspill til langtur"-tråd [Re: MagnusWJ] #2668918 17/06/2021 13:08
ErikR Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Ang. valg av sykkel så konkluderte jeg i helgen etter en tredagers langtur på grus at det går minst like fint med rittfulldemper som med grussykkel. Rittfulldemperen triller like godt, (Vittoria Mezcal) og er behagelig når det er dårlig grusvei. Har kjørt Oslo - Haglebu - Synnfjell - Oslo med begge typer sykkel.
Men det er sikkert lettere å pakke telt osv på en grussykkel.

Beaten paths are for beaten men
Re: Enda en "innspill til langtur"-tråd [Re: ErikR] #2668924 17/06/2021 13:37
M
MagnusWJ Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
M
Sitat: EmilZipp
Det blir nok kjempeflott uansett, den ruta er jo noe Lachlan Morton ville tatt på en dag :-)

Tror jeg ville vurdert over til Jevnaker etter Hønefoss, forbi Gjerdingen og rett til Oslo Øst fremfor Ringkollen men det er smak og behag.

Haha, har også vurdert å ta den på mindre tid, men telt-kos er en del av turen også ICON_SMILE
Turen fra Hønefoss kan jeg sikkert ta litt mer på sparken - takk for tips, har aldri syklet opp ved Ringkollen tror jeg.

Sitat: EspenS
Det begynner kanskje å bli bart og fint langs mjølkevegen nå? Jeg sjekka med noen lokale for to uker siden og fikk svar; "Jotunheimvegen og Slettefjellet vil være veldig blaute og delvis ha snøfelt fortsatt. Vi anbefaler ikke disse høytliggende strekningene før rundt sankthans." Fra Vang via Vaset til Gol var derimot helt ok da.

Det blir ikke tur før om et par uker, men her er høyeste punkt på Mjølkevegen for en uke siden:
https://apps.sentinel-hub.com/sentinel-playground/?source=S2&lat=61.20462760076076&lng=8.751296997070312&zoom=14&preset=1-NATURAL-COLOR&layers=B01,B02,B03&maxcc=100&gain=1.0&gamma=1.0&time=2020-12-01%7C2021-06-09&atmFilter=&showDates=true
Var i området rundt Vaset til helgen, bart, fint og tørt på grusveiene der i hvert fall ICON_SMILE

Sitat: ErikR
Ang. valg av sykkel så konkluderte jeg i helgen etter en tredagers langtur på grus at det går minst like fint med rittfulldemper som med grussykkel. Rittfulldemperen triller like godt, (Vittoria Mezcal) og er behagelig når det er dårlig grusvei. Har kjørt Oslo - Haglebu - Synnfjell - Oslo med begge typer sykkel.

Ja, tror også rittfuldemperen med raske dekk ruller helt brukbart, spesielt når kvaliteten på veiene blir litt dårlig.
Får dårlig plass til utstyr på den da, som du sier ICON_SMILE

Re: Enda en "innspill til langtur"-tråd [Re: ErikR] #2668927 17/06/2021 13:43
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E

Men i all beskjedenhet så det ikke like bra ut i helgen med et par stykker iført ryggsekker, hjelm med brem og hvorav minst en hadde hårete ben, men ja jeg er overrasket over hvor fort du trillet. Ikke veier sykkelen din stort heller, 10 kg-ish er som en vanlig grussykkel. Eneste ankepunkt er vel egentlig at du har vesentlig mindre plass inne i ramma. Men du kan ha en monster-stor veske foran med flatt styre. Takk for flott helg !

Re: Enda en "innspill til langtur"-tråd [Re: MagnusWJ] #2668933 17/06/2021 13:53
A
arekey Offline
Entusiast
Entusiast
A
Med mindre veien over Vassfaret er spesielt tøff kan jeg ikke se noen grunn til å velge en fulldemper for å sykle turen du planlegger. Syklet Mjølkevegen i fjor på mitt aller feiteste, med fullastet touring-sykkel i tungt Surly-stål og 47 mm dekk. Gikk helt fint, også på de groveste stipartiene mellom Syndin og Vaset. Måtte kanskje tenke litt over linjevalg en gang eller to. Om du veier mindre enn 100 kg og ikke har med 20 kilo oppakning kommer du deg gjennom disse stiene uten problemer med 38 mm.

Re: Enda en "innspill til langtur"-tråd [Re: ErikR] #2668936 17/06/2021 14:00
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E

Nettopp av denne grunn, på ruter man faktisk har fordeler av mer demping og noe bredere dekk, så er det vanlige med MTB på bikepacking å gå helt rigid eller evt på halvdemper, og heller kompensere behov for demping med noe bredere dekk. Det gir mer plass i ramma og en forutsigbar bakende. Pluss-dekk har vært poppis en stund, men nå trender det mer mot semi-pluss 2.6 på (halv)tekniske ruter.

Men akkurat denne ruta vi diskuterer her er jo veldig lite grovt, raske dekk ned mot 35-40 må være bra. Men det var noe washboards sist jeg sykla mjølkevegen, og et lite terrengparti, hvor jeg var glad jeg ikke var på 32-conti'ene.

Et viktig poeng i det du skriver er likevel at for å komme i gang med bikepacking er det flott å bruke syklene man har, hvis man er komfortable med disse. Man behøver ikke bukkestyre for å være del av bikepacke-bølgen. Og at rittfulldempere kan gå raskt på grusveier over fjellet vet de som sykler birken.

Et mer riktig fokus er hvilken bredde på dekkene man minimum bør ha for de enkelte rutene. Deretter hvilken sykkel man evt har som kan passe til dette.

Mange klassiske bikepacke-ruter i andre land krever bredere dekk enn gjennomsnittskjøpet på gravelsykler her til lands. Men det finnes jo også mange dropbar-sykler som tar bredere dekk, eksempelvis Cutthroat, Fargo mm, som ikke har fått særlig fokus på det norske markedet - fordi snill norsk sportsgrus dominerer rutene innenlands.

Re: Enda en "innspill til langtur"-tråd [Re: arekey] #2669032 18/06/2021 08:34
M
MagnusWJ Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
M
Sitat: arekey
Med mindre veien over Vassfaret er spesielt tøff kan jeg ikke se noen grunn til å velge en fulldemper for å sykle turen du planlegger. Syklet Mjølkevegen i fjor på mitt aller feiteste, med fullastet touring-sykkel i tungt Surly-stål og 47 mm dekk. Gikk helt fint, også på de groveste stipartiene mellom Syndin og Vaset. Måtte kanskje tenke litt over linjevalg en gang eller to. Om du veier mindre enn 100 kg og ikke har med 20 kilo oppakning kommer du deg gjennom disse stiene uten problemer med 38 mm.

Får dessverre ikke plass til noe bredere enn de G-one speed 38mm som sitter på sykkelen nå dessverre.. Vekten er lav 80 om dagen, med telt, sovepose osv. blir total ekvipasje sikkert rett rundt 100 kg et sted - får satse på at brukbar teknikk berger meg ICON_SMILE

Re: Enda en "innspill til langtur"-tråd [Re: MagnusWJ] #2669058 18/06/2021 10:33
A
arekey Offline
Entusiast
Entusiast
A
Med en systemvekt på 100 kg og et fungerende sanseapparat tror jeg 38 mm er mer enn bra nok for turen din. ICON_SMILE Det er vel knapt et par prosent av selve Mjølkevegen som går på sti, og det er ganske så snill sti.

Redigert av arekey; 18/06/2021 10:33.
Re: Enda en "innspill til langtur"-tråd [Re: MagnusWJ] #2669060 18/06/2021 10:42
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg ville heller tatt den turen på en treningsracer fra 70-tallet med morkne 28mm dekk enn med en terrengsykkel. 38mm holder i massevis.

Moderator  support, Valentino