Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Grustur med utgangspunkt i Asker

Grustur med utgangspunkt i Asker #2668758 16/06/2021 13:41
ganskefort Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Hei alle som er kjent i Asker ++

Jeg skal ha bilen min på service hos Toyota Asker oppe i Drengsrud "et eller annet" om en ukes tid. Regner med det vil ta noen timer.

Leker med tanken om å "glemme" det femsifrete beløpet det koster gjennom å sykle en god grustur i området. Men, hva kan være en god rute for f.eks tre timer med grus fra bilverkstedet?

Espen - sporadisk seriøs, konstant slækk og fortsatt felgbremser på landeveien...

Bianchi Infinito CV
Votec VRX Pro
Re: Grustur med utgangspunkt i Asker [Re: ganskefort] #2668765 16/06/2021 14:17
T
torbus Offline
Entusiast
Entusiast
T
Du kan sykle ned til Hvalstad, over Hvalstadjordene og opp i Vestmarka via Vestmarkveien. Der kan du f.eks. sykle til Solli via Sandungen. Derfra kan du sykle mot Lier (flere muligheter, men jeg foretrekker ned Solliveien og til høyre mot golfbanen en kilometer eller så før du er nede ved Semsveien, og deretter opp Gamle Drammensvei). Fortsett ned Lierbakkene, men i rundkjøringa nede ved Reistad tar du til venstre og så til høyre over på grusen der den gamle Drammensbanen gikk. Følg denne med utsikt over Drammensfjorden fram til du kommer til Spikkestad. Derfra sykler du gjennom Kjekstadmarka til du kommer ut ved Lierbyen. Fortsett mot Asker (gjerne på Gamle Drammensvei, som er tilnærmet uten trafikk, men hovedveien er også kurant).

Eventuelt kan du komme deg opp i Vestmarka og følge diverse grusveier der. Vestmarka er ikke større enn at du får med deg mye på tre timer. Jeg synes den fineste turen opp er via Vestmarkveien, men Solliveien er fin den også.

Redigert av torbus; 16/06/2021 14:46.
Re: Grustur med utgangspunkt i Asker [Re: ganskefort] #2668777 16/06/2021 16:06
altitude Offline
Avhengig
Avhengig
Er ikke veldig kjent i Vestmarka, men hadde en liten utforskningstur der i dag. Link til turen her: https://www.strava.com/activities/5479589686 Opp over golfbanen og videre til Solli og ev Sollirunden kan være en grei tur. Turen jeg linker til hadde noen litt i overkant stipartier, særlig siste delen fra Lierskogen til Solli parkering/Solliveien og seksjonen fra Myggheim over til Solliveien (der turen går fra skogen inn til Store Sandungen). Som sagt ikke kjent i området, det er sikker andre som kan linke til litt bedre ruter.

Ellers er denne en fin tur: https://www.strava.com/activities/5323108762 Sykle til Liertoppen og ned Lierbakkene til rundkjøringen og så over gamle jernbanesporet til Spikkestad og så over skogen til Liertoppen. Tar ikke veldig lang tid men over skogen til Liertoppen er det en del stikkveier som kan utforskes og gi litt ekstra km og tid.

Re: Grustur med utgangspunkt i Asker [Re: ganskefort] #2668780 16/06/2021 16:49
T
torbus Offline
Entusiast
Entusiast
T
Rundt Myggheim er det mye grovt terreng. Stien over mot Sandungen krever sannsynligvis terrengsykkel (jeg pleide å trille en del der selv med terrengsykkel), mens stien fra Myggheim og ned til Asdølstjern består av så stor stein at det blir skummelt nedover (går greit oppover, men helst med grove dekk).

Ved Vestmarksetra er det derimot en del fine grusveier inn mot blant annet Grønland.

Ned til Sylling er også kurant.

Hvis du vil kombinere med Asfalt ser jeg at jeg brukte ganske nøyaktig 3 timer på denne runden forleden.

Da får du Vestmarka, Lierdalene og Kjekstadmarka.

https://strava.app.link/eUJGHZPK8gb

Re: Grustur med utgangspunkt i Asker [Re: ganskefort] #2668792 16/06/2021 20:09
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Ta turen til Solli gård og ned til Store Sandungen, til Sylling og over til Kanada. Herfra har du fine grusveier så det holder

Syklister er også guds utvalgte folk

Moderator  support, Valentino