|
Ny hardtail eller eldre fulldemper?
|
Ny hardtail eller eldre fulldemper?
15/06/2021 09:04
|
Magnoos
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Landeveissyklist som vurderer å kjøpe terrengsykkel her. Min forrige terrengsykkel (som jeg fortsatt har) er en Scott Scale 40 fra 2010 som jeg forsåvidt har vært fornøyd med. Men MYE har vel skjedd siden da, og jeg har ærlig talt dårlig oversikt. Har fått med meg at det virker være mye endring i geometri på terrengsykler de siste årene, og at noe annet enn singeldrev er tull. Men bortsett fra det har jeg ikke peil. Har skjønt at det er et dårlig tidspunkt å være på jakt etter terrengsykkel, men det får så være. Jeg har lyst på fulldemper, men jeg ønsker også å sykle ganske fort, type rundbane og maraton. Budsjettet makser vel ut ved ca 20k, og jeg skjønner at det er begrenset hva man får i disse dager. Gitt budsjettet skjønner jeg at jeg må velge mellom: - Ny(ere) halvdemper, sannsynligvis oppdatert geometri, 1x, bedre demper(?), ikke blytung, mindre behagelig når det ikke skal gå fort - Tilårskommen fulldemper, eldre geometri, dårligere dempere(?), ofte 2x, mindre å velge mellom (?), mer behagelig og morsommere på koseturer Er det en fasit for hva jeg bør velge her? Setter pris på alle innspill  Syklet litt på enkel sti med grussykkel den senere tiden, som har vært moro. Tenker at det blir enda morsommere med en mer egnet sykkel. Burde sikkert prøvd å låne for å prøve ulike sykler, men ikke bare enkelt å få til, og er kanskje litt utålmodig for det.
Redigert av Magnoos; 15/06/2021 09:06. Rediger grunn: Typo
Specialized Phenom 155 mm kjøpes
|
|
|
Re: Ny hardtail eller eldre fulldemper?
[Re: Magnoos]
15/06/2021 09:15
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
|
|
|
[Re: larsb]
15/06/2021 09:16
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Også MÅ man budsjettere inn en senkepinne i tillegg.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
15/06/2021 09:39
|
Magnoos
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Hah, sånn går det når man bare vanker på landevei.no. Takker! Også MÅ man budsjettere inn en senkepinne i tillegg.
Ja, jeg har vel skjønt at dette er noe man må ha også. Spent på om jeg får til å bruke, men det er kanskje ganske intuitivt? Regner med dere i Terrengsykkel har laget en instruksjonsvideo? 
|
|
|
15/06/2021 09:45
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Hah, sånn går det når man bare vanker på landevei.no. Takker! Også MÅ man budsjettere inn en senkepinne i tillegg.
Ja, jeg har vel skjønt at dette er noe man må ha også. Spent på om jeg får til å bruke, men det er kanskje ganske intuitivt? Regner med dere i Terrengsykkel har laget en instruksjonsvideo?  Istedenfor å bruke framgir så bruker du samme tommel til setepinnen, det er ikke vanskelig. Du trykker inn og setter deg på setet når det går nedover... også trykker du inn knappen når du er nede, og vipps er setet oppe. Du bruker den pinnen lite i starten, og etter 2 uker skjønner du ikke at du levde uten :-D
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
15/06/2021 09:47
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Også MÅ man budsjettere inn en senkepinne i tillegg. Tillater meg å være litt uenig i denne "MÅ"en med store bokstaver. Med budsjett på "bare" 20k hadde jeg glatt prioritert bort setepinne til 3-4 tusen og heller makset ut hva som er mulig å få av sykkel for de pengene.
|
|
|
15/06/2021 09:49
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Tips til dropper: senk for mye/ofte heller enn for lite.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
15/06/2021 10:10
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Også MÅ man budsjettere inn en senkepinne i tillegg. Tillater meg å være litt uenig i denne "MÅ"en med store bokstaver. Med budsjett på "bare" 20k hadde jeg glatt prioritert bort setepinne til 3-4 tusen og heller makset ut hva som er mulig å få av sykkel for de pengene. Helt uenig. Hevesenkepinne gir så mye at det er verdt det. Og det må ikke koste 3-4000kr, man får en helt grei en til 2000 kr.
Helge StravaKjøper: XG-1199-kassett, send PM
|
|
|
15/06/2021 10:54
|
Stupfull
Ringrev
|
Ringrev
Enig med mannen over. For folk flest er senkepinne noe av det bedre.
Klart det har blitt syklet litt av noen ritt med høy pinne, og Kids i lokallag sykler helt rått med pinnen oppi ræva.
Men for de fleste, er det godt å få det unna når det peker nedover.
I tillegg får man det som kanskje er markedets beste setepinne for 2k, og så trenger man en remote, dette ligger vel fra 300 til 1k, spørs hvor dyrt man vil ha det.
Tipper mange har en til over i restekassa også.
OBS OBS! Ser ut som nevnte sykkel har D form og smal diameter på setepinnen, kan nok ikke bruke normale droppere!
Redigert av Stupfull; 15/06/2021 10:58.
|
|
|
[Re: Stupfull]
15/06/2021 11:03
|
Magnoos
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
OBS OBS! Ser ut som nevnte sykkel har D form og smal diameter på setepinnen, kan nok ikke bruke normale droppere!
Det gjelder vel kun BMC'en, som vel heller ikke er å oppdrive noe sted..?
|
|
|
[Re: Stupfull]
15/06/2021 11:04
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Jeg var tidligere en forkjemper for hi-posting, som det heter i Murica. Personlig klarer jeg å sykle ganske mye terreng uten senkepinne, men hvis jeg kunne velge ville jeg heller syklet hardtail med senkepinne enn fulldemper uten - litt avhengig av terreng, men som regel. Fulldemper har sin klare fordel på slagete terreng der man sitter og trår. I bratte utforkjøringer er det mye bedre med HT med senkepinne enn med FD med høyt sete. Senkepinne er enda viktigere for mindre dyktige syklister enn det er for eksperter. Som Jørgen sier så tar det tre turer før man er avhengig. De trenger ikke å koste all verden og de finnes nå i alle relevante størrelser, også 27,2 mm - https://www.terrengsykkel.no/sykkelutstyr/setepinner/nye-superlette-senkepinner-fra-foxAkkurat BMC-sykkelen i testen det linkes til kan brukes både med BMCs egne D-formede pinne og med rund 27,2mm pinne. Sjekk forresten her: https://www.terrengsykkel.no/sykkel...og-hvorfor-maa-du-ha-en-paa-sykkelen-din
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
15/06/2021 11:13
|
Stupfull
Ringrev
|
Ringrev
Enig! Senkepinne er livets nektar på sti!
Kult, det finnes altså, da lærte jeg noe nytt!
Redigert av Stupfull; 15/06/2021 11:14.
|
|
|
15/06/2021 11:24
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Også MÅ man budsjettere inn en senkepinne i tillegg. Tillater meg å være litt uenig i denne "MÅ"en med store bokstaver. Med budsjett på "bare" 20k hadde jeg glatt prioritert bort setepinne til 3-4 tusen og heller makset ut hva som er mulig å få av sykkel for de pengene. Helt uenig. Hevesenkepinne gir så mye at det er verdt det. Og det må ikke koste 3-4000kr, man får en helt grei en til 2000 kr. Kjenner ikke trådstarter og aner ikke hvor han tenker å sykle, men når innlegget avsluttes med "[s]yklet litt på enkel sti med grussykkel den senere tiden, som har vært moro. Tenker at det blir enda morsommere med en mer egnet sykkel", så tenker jeg at dropper ikke trenger å være førstepri. Men om dropper er livets nektar også på enkel sti, så løp og kjøp.
|
|
|
15/06/2021 11:31
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Og så har men jo ett budsjett for innkjøp og ett for oppgradering etter en stund.  Jeg var tidlig ute med å kjøpe senkepinne til halvdemper. Men den ble liggende i hylla siden jeg aldri fikk samkjørt den interne tråden og den eksterne vaieren til å dra akkurat nok til at KS Lev pinnen funka på Ritcheyen. Siden jeg ikke hadde hatt den visste jeg ikke hva jeg gikk glipp av. Nå irriterer det meg at den aldri kom i bruk. Og nå vil jeg ikke ha halvdemper uten senkepinne. Gruer meg til den jeg har nå må serves. LarsB
Redigert av larsb; 15/06/2021 11:31.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
15/06/2021 11:51
|
Magnoos
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Kjenner ikke trådstarter og aner ikke hvor han tenker å sykle, men når innlegget avsluttes med "[s]yklet litt på enkel sti med grussykkel den senere tiden, som har vært moro. Tenker at det blir enda morsommere med en mer egnet sykkel", så tenker jeg at dropper ikke trenger å være førstepri. Skjønner hva du mener her, men jeg nevner også rundbane og maraton litt tidliger. Kommer etterhvert noen klubbmesterskap i de kategoriene hvor det hadde vært gøy å se hvor man står sammenlignet med sti-nissene i klubben  Forrige gang jeg deltok i slikt var vel 7-8 år siden, det var vel omtrent den tiden jukkepinnene var i sin spede begynnelse, og tenkte allerede da at en slik hadde vært kjekt å ha. Tror jeg kommer til å prioritere det.
|
|
|
[Re: larsb]
15/06/2021 12:00
|
Magnoos
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Og så har men jo ett budsjett for innkjøp og ett for oppgradering etter en stund.  Den stunden kommer ofte tidligere enn man hadde tenkt, og blir ofte noe større enn budsjettet gitt. Begynner vel faretruende å nærme meg S+1 nå er jeg redd, så det er mulig det går an å finansiere litt oppgradering ved nedsalg. Hva er forresten beste budsjettpinne? (sikkert mer enn én tråd som diskuterer det, men.....)
|
|
|
15/06/2021 12:40
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Kjenner ikke trådstarter og aner ikke hvor han tenker å sykle, men når innlegget avsluttes med "[s]yklet litt på enkel sti med grussykkel den senere tiden, som har vært moro. Tenker at det blir enda morsommere med en mer egnet sykkel", så tenker jeg at dropper ikke trenger å være førstepri. Skjønner hva du mener her, men jeg nevner også rundbane og maraton litt tidliger. Kommer etterhvert noen klubbmesterskap i de kategoriene hvor det hadde vært gøy å se hvor man står sammenlignet med sti-nissene i klubben  Forrige gang jeg deltok i slikt var vel 7-8 år siden, det var vel omtrent den tiden jukkepinnene var i sin spede begynnelse, og tenkte allerede da at en slik hadde vært kjekt å ha. Tror jeg kommer til å prioritere det. Jeg så det nå, at du nevnte rundbane og maraton. Det var på ingen måte meningen å få syklingen din til å fremstå som så puslete at du ikke trengte dropper, altså. Jeg vet jeg er omtrent alene om å trives på sykkel (både HT og FS) uten dropper 
|
|
|
15/06/2021 13:39
|
DBrodshaug
Ringrev
|
Ringrev
Kommer etterhvert noen klubbmesterskap i de kategoriene hvor det hadde vært gøy å se hvor man står sammenlignet med sti-nissene i klubben  Kjøp hardtail  For å være seriøs, i nevnte løyper vil du garantert sykle raskere med fulldemper enn hardtail m/senkepinne. Selv om senkepinne kanskje er den beste og viktigste oppgraderingen du kan gjøre, så er det fortsatt kun en oppgradering. Du får aldri satt bakdemper på hardtailen. Til nevnte bruk ville jeg sett etter en eldre rittorientert fulldemper, så ender du opp med å måtte koste på drivverk/senkepinne de første sesongene, men ender til gjengjeld opp med en veldig rask sykkel.
|
|
|
[Re: DBrodshaug]
15/06/2021 14:13
|
Magnoos
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Kjøp hardtail  For å være seriøs, i nevnte løyper vil du garantert sykle raskere med fulldemper enn hardtail m/senkepinne. Selv om senkepinne kanskje er den beste og viktigste oppgraderingen du kan gjøre, så er det fortsatt kun en oppgradering. Du får aldri satt bakdemper på hardtailen. Til nevnte bruk ville jeg sett etter en eldre rittorientert fulldemper, så ender du opp med å måtte koste på drivverk/senkepinne de første sesongene, men ender til gjengjeld opp med en veldig rask sykkel. Fader da, er dette forvirringstaktikk? Er jo deg jeg må slå 
|
|
|
16/06/2021 10:53
|
Magnoos
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Jah... Da blir det sykkel da. Hadde i utgangspunktet sett meg ut en Scott Scale 930 som Milsukern nå kjører medlemspris på 21k, og som jeg følte var litt i tråd med hva flertallet mente var riktig. MEN. Så dukket det opp en Canyon Lux CF 7.9 som så ganske strøken ut, så jeg endte opp med å gå for den isteden. Så da blir det gammel geometri, dobbelkrank og dårligere dempere(?), men til lavere pris, med mer komfort uten nevneverdig vektstraff sammenlignet med alternativet, som forhåpentligvis da kan omsettes i høyere fart i ulendt terreng. Så da kan jeg finne meg en dropper for differansen, og enda ha penger igjen, som sikkert kommer godt med når man etter hvert skal oppgradere til 1x. Nytt sete. Nye hjul.... osv. Tips til dropper mottas gjerne (må vel ha ekstern kabel?)  Håper det var et bra valg. Takk for alle tilbakemeldinger!
|
|
|
21/06/2021 07:26
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Selv har jeg syklet siden i og rundt marka siden 1985, UTEN heve/senkepinne. Ja, jeg har leflet med tanken på å ha en, men det har gått helt supert å ikke ha en i alle de åra :-D Stopper på toppen, senker setet litt og hever det når jeg er nede...
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
21/06/2021 09:43
|
Magnoos
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Klart det går bra uten! Skal man enten oppover eller nedover, så funker det jo å senke/heve setet manuelt. Skal man litt opp og ned hele tiden krever det dog en del tålmodighet å justere setehøyde manuelt for hvert lille dropp.
Syklet en runde uten senkepinne på torsdag, det gikk helt fint. Sykla en runde i går hvor jeg testa senkepinne, det gikk enda bedre. Får helt klart bedre selvtillit nedover når man ikke frykter at setet plutselig skal sparke deg i rompa så du går over styret.
|
|
|
21/06/2021 10:01
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg er helt sikker på at alle klarer seg helt fint med en sti-hardtail som den BMC'n, men blir det artigere, tryggere og raskere nedover på ruskete underlag med senkepinne, ja det blir det. Om du i tillegg får demper bak (og senkepinne) kan du skru på et enda større smil. Uansett tror jeg de fleste tenker på seg selv når man benytter ordet terreng, jeg vet hva jeg mener med det og det er helt annerledes enn det jeg trodde det var før jeg ble lurt med over stokk, gjørme, stein, røtter og faenskap. Hvordan i all verden kunne jeg vite at det å sykle der man nesten ikke kommer frem uten å sette foten nedi var så artig ? Jeg er kjempefornøyd med senkepinne og demper bak.
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
22/06/2021 07:58
|
Magnoos
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Enig Emil! Hadde garantert fått det gøy på en hardtail, men jeg hadde nok lurt på om det hadde vært enda bedre med fulldemper hver gang jeg sykla på sti med den.
I løpet av de turene jeg har hatt på fulldemper har jeg ikke lurt på om det ville vært bedre med hardtail. Og siden jeg har prøvd både med og uten senkepinne kan jeg definitivt si at med er bedre, selv om det gikk greit uten også.
Nå gleder jeg meg bare til å sykle mer!
|
|
|
22/06/2021 08:11
|
universalis
Ringrev
|
Ringrev
Jeg har også Lux 7.9, men med 1*12 og heve/senkepinne. Litt bratt styrevinkel i de heftigste utforkjøringene hvor senkepinne kommer til sin rett. Grei sykkel hvor det er fullt mulig å få mange timer med stikos og fungerer topp til rundbane. Husk å sette den opp slangeløst.
******************** Div. sportsremedier ...
|
|
|
22/06/2021 09:51
|
kjasmas
Ivrig
|
Ivrig
Jeg endte opp med en hardtail nå nettopp og begrunnelsen min for å kjøpe hardtail er kanskje litt sær:
Jeg sykler mye med barna og jakter mest mulig smil på de turene. For meg henger smil sammen med tekniske utfordringer og jeg har en (irrasjonell) skepsis mot å ha for grov sykkel til terrenget. For å illustrere det litt så var jeg i Aron med en haug unger /7-10 år) på søndag. Alle kjørte hardtail (inkl. meg) og jeg tror jeg hadde det morsommere med det enn jeg ville hatt på en grov-grov stisykkel med den farten og det tempoet som var da.
Men: grattis med sykkel.
|
|
|
22/06/2021 10:30
|
Magnoos
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Singeldrev står på ønskelista over oppgraderinger universalis. SYns kanskje det er litt vel mye kjedeklask siden det blir mest kjøring på lilleskiva i rundløypa. Den kom heldigvis ferdig oppsatt slangeløst  Takk kjasmas! Tror det ble riktig valg for meg. Syns begrunnelsen din høres fornuftig ut, og kunne vurdert det samme om jeg hadde mål som deg. Men denne gangen var målet fart 
|
|
|
22/06/2021 12:54
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Men denne gangen var målet fart  Jeg så HT'en til Kjasmas i køen i Aron i helgen og den så lynrask ut!
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
[Re: Garpen]
22/06/2021 19:26
|
kjasmas
Ivrig
|
Ivrig
Men denne gangen var målet fart  Jeg så HT'en til Kjasmas i køen i Aron i helgen og den så lynrask ut! Da så du ikke piloten..
|
|
|
[Re: Garpen]
23/06/2021 08:00
|
Magnoos
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Men denne gangen var målet fart  Jeg så HT'en til Kjasmas i køen i Aron i helgen og den så lynrask ut! Tviler jeg ikke på, burde nok sett bedre etter da jeg besøkte han for halvannen uke siden, men må innrømme jeg ikke husker hvaslags han hadde. Tipper det ikke er noe i veien med piloten heller  Men til mitt formål, så tror jeg nok jeg måtte investert minst dobbelt så mange kronasjer for å få en HT som var like rask.
Redigert av Magnoos; 23/06/2021 08:01. Rediger grunn: presisere det upresise
|
|
|
|
|