Er det jeg som er helt DUST eller er det et kjent problem at felgene på Topstone ikke er lette å ha med å gjøre.
Sleit som F med å få av originaldekk ved en punktering, bare å glemme å få det på.
Klarte ikke å sette på noen nye Continental-dekk (som BikesShop sa skulle være lette)
Klarte så vidt det var å sette på sette på noen gamle Schwalbe G-one All around. De er nå ganske slitt.
Prøver nå med nyinnkjøpte Schwalbe G-One ultrabite..tenkte at det skulle gå, siden jeg fikk på All around
Det skal da for pokker ikke være så så inn Hxxx Sxxx vanskelig..
Jeg har bytta dekk mange ganger, på terrengsykkel, landevei og den forrige grusracer, mange ulike dekk og ulike felger, og det har gått helt uten banning og hjerteproblemer.... fikser av og på som lek.
Jeg kjører slange, og fortsetter med det. Er nye felger løsningen? Må jo være det når tre ulike dekk fra tre produsenter er umulig å få på.
Kjedelig dette. Men du er ikke helt dust. Vi har alle slitt med gjenstridige dekk som ikke vil på felgen. Trøsten er at det som regel løser seg til slutt, selv om det kan synes helt umulig.
Om jeg husker rett, kom sykkelen din med felger WTB ST i23 og dekk WTB Nano, begge i TSC.
Jeg har sett at du gav bort de gode originaldekkene og solgte videre de utmerkede Conti Terra Trail. I begge tilfeller fordi du ikke fikk dekkene på felgen. Det må være både irriterende og kostbart, og er åpenbart ikke holdbart i lengden.
Du skriver at du vil fortsette med å kjøre slange, og det er helt greit, men vi må dessverre likevel snakke om slangeløst. For det er her utfordringen ligger.
I likhet med andre slangeløse felger og dekk, er de konstruert for at dekket skal sitte stramt og pålitelig på felgen uten slange. Det er det som WTB kaller "superior fit and retention" som skaper bry for deg.
Dette er også del av et overordnet problem, nemlig at det i praksis ennå ikke finnes en felles slangeløs standard. Dermed er det uforutsigbart hvilke kombinasjoner av felg og dekk som vil være enkle å sette opp, og hvilke som vil være krevende. WTBs egne felger og dekk bør være en god match, men jeg skjønner at du opplevde at også den kombinasjonen var vanskelig.
Kort sagt er det ofte mer krevende å få på dekk på en slangeløs felg, særlig om du bruker slangeløse dekk, og i enda høyere grad om du likevel vil dytte en slange inn mellom felg og dekk.
Dine felger er også brede, med 23 mm indre felgbredde. Det er i utgangspunktet helt topp med bred felg, men bredden kan bidra til å gjøre oppsettet krevende.
Så hva kan du gjøre?
Her er noen alternativer.
1. Lær teknikker for å få på gjenstridige dekk.
Det er gode tips å hente på nettet, og likeså på forumet. Om du kjenner til en dyktig mekaniker på den lokale sykkelbutikken, hør om du kan være med når vedkommende setter på dekket og få noen tips. Har gjort det samme selv med stort hell. Eller om du har en sykkelkompis som kan dette, be ham om å være med og sette opp dekket.
Noen praktiske tips her:
Om du ser bort fra at dette er et landeveisdekk som slett ikke synes vanskelige å få på felgen, er denne videoen absolutt verdt å se.
Stikkord:
- Plassere dekkantene ned i sentrum av felgen hele veien rundt. - Bruk såpevann eller helst Schwalbe Easy Fit (mindre søl, etterlater ikke såperester) langs dekkantene. - Løft siste del av dekkanten ned ved ventilen. - Bruk kvalitetsspaker, gjerne Park Tool eller Pedro's, og bruk to spaker for å løfte ned siste del av dekkanten. - Om det fortsatt er svært trangt, vurdér å prøve tynnere felgtape. - Sørg alltid for at dekkene ikke er kalde.
2. Hør med eiere av WTB-felger, særlig WTB ST i23, om erfaringer med hvilke dekk som er vanskelige eller enkle å sette opp.
Kanskje kan det allvitende forum hjelpe.
3. Om du skal bruke slange, prøv å finne dekk som ikke er beregnet for slangeløst oppsett.
Altså ikke TL, TLR, TLE, TCS eller lignende. Men det betyr dessverre å velge bort mange av de nyere dekkene.
4. Om ingenting av dette fungerer, og du er lei av hele problemstillingen, skaff deg nye hjul med andre felger.
Dette er atomknappen. Men husk at du kan oppleve liknende utfordringer også med andre felger, særlig nå som de fleste aktuelle felger og dekk er laget for slangeløst oppsett.
Toppers svar som vanlig Sepeda, Jeg hadde de felgene på min 2019 Topstone (om jeg husker rett) og brukte noen gloser før jeg ble pinlig nøyaktig med å ha kanten på dekkene helt i senter av hjulet hele veien rundt. Etter det gikk det fint, fortsatt mer belastning på dekkspakene enn for andre dekk/hjul.
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Å kjøre slangløst har jeg hverken evner eller tålmodighet til å sette meg inn i. Har prøvd halvhjerta i 15 år å lære meg å være sjøkberga på mekke-fronten. Utallige videoer, hjelp her både IRL og på nett.. men havarerer (nesten) alltid.. Noe kunnskap er tilegnet, men jeg har innsett at jeg har mine begrensninger.
Om nye felger gjør at jeg kan slippe hjerteinfarkt og la tauet ligge i boden, så er jo saken veldig grei.
Hvilke felger skal jeg da gå for til min Topstone?
Kan jo høre om BS vil godta å ta tilbake dekka også.. så får jeg se etter dekk som ikke er for tubless.
Bemerkningene om slangeløst var kun ment som en forklaring på hvorfor enkelte kombinasjoner av dekk og felg kan være gjenstridige - det var ikke ment som en oppfordring om å gå over til slangeløst
Har dessverre ingen konkrete råd å gi om andre felger og dekk som utpeker seg med å være enkle å sette opp. Håper du hører fra andre!
Men jeg må si at jeg er blitt litt nysgjerrig på de WTB-felgene. Og det er jo fryktelig kjedelig for deg å stå uten dekk på sykkelen. Så om du bor i Oslo, kan jeg kanskje rulle innom og forsøke å hjelpe en medsyklist i nød, om du bare har dekk vi kan prøve med.
Send meg i så fall PM.
Jeg er (mye) flinkere på forumet enn i virkeligheten, men jeg kan gjøre et forsøk...
Har i mitt stille sinn humret hver gang jeg leste om gjenstridige dekk som hverken vil på eller av. Det er det nå slutt på etter jeg prøvde å skifte dekk på Giant SLR-1 hookless felger. Holdt på i 10 min pr dekk med full kraft, både muskulært og verbalt for å kunne vippe dekket av kanten i felgen og ned i midten.
Når jeg fikk sentret dekket i midten var det ikke noe problem å få av dekket på den vanlige måten, ei heller få på nytt. Kunne også pumpe opp de nye Schwalbe Pro One TLE med gulvpumpa like enkelt som om det hadde vært slange i.
Lurer på hvordan jeg skal klare å vippe dekket av kanten om jeg må gjøre det ute i litt kaldt vær og regn hvor følelsen i fingrene er redusert, og det skal ikke mye til med mine fingre.
Jeg har også Topstone 2019, men hadde ikke særlig problemer med montering av dekk utenom at de originale dekkene satt godt klistret til felgen da de skulle av.
Byttet ut de originale hjulene etter at navet bak havarerte pga. salt og vann. Kjøpte DT Swiss CR 1600 som har fungert problemfritt i et år nå. Ikke de letteste/raskeste hjulene, men driftssikkert, solid og enkelt å vedlikeholde. Uansett mye lettere en hjulene sykkelen ble levert med, uten at jeg merket særlig forskjell i praksis.
Det finnes vel også egne mer 'avanserte' dekkspaker til hjelp for vanskelige dekk, jeg tenker f.eks. på Crankbrothers Speedier Lever, men her finnes flere typer.
Slike har vært til god hjelp for meg for å få både på og av vanskelige dekk. Jeg har betraktelig mindre vannblemmer nå enn før jeg oppdaget disse. Jeg har også testet litt en annen designvariant som heter BBB EasyTire, men Speedier Lever har så langt blitt favoritten hos meg.
Challenge Clincher Mounting Tool er også veldig kjekk til gjenstridige dekk. Usikker på om den selges her på berget for øyeblikket.
Sitat: hrukin
Lurer på hvordan jeg skal klare å vippe dekket av kanten om jeg må gjøre det ute i litt kaldt vær og regn hvor følelsen i fingrene er redusert, og det skal ikke mye til med mine fingre.
Heldigvis behøver et slangeløst oppsatt dekk (nesten) aldri tas av felgen ute i felten om man skulle miste trykket. Men det er mat for en annen tråd og innsigelser og kommentarer bør tas der
Jeg har også Topstone 2019, men hadde ikke særlig problemer med montering av dekk utenom at de originale dekkene satt godt klistret til felgen da de skulle av.
Byttet ut de originale hjulene etter at navet bak havarerte pga. salt og vann. Kjøpte DT Swiss CR 1600 som har fungert problemfritt i et år nå. Ikke de letteste/raskeste hjulene, men driftssikkert, solid og enkelt å vedlikeholde. Uansett mye lettere en hjulene sykkelen ble levert med, uten at jeg merket særlig forskjell i praksis.
Sykler gjerne med 1 kg tyngre hjul om det er mulig å bytte dekk.. Kjipt å punge i skauen å bruke 2 timer på å bytte slange.
Er på grusracer... og fart er viktig på grusen. Har raceer også.
Og det med ulike preparater/såpevann etc... funker vel dårlig om ddu får snakebite en oktberettermiddag nord for Kikut.
Om man bruker slange i et trangt dekk som det er vanskelig å få av og på ute på veien, er det verdt å huske at man kan redusere faren for punktering ved å bruke guffe i slangen, som Muc-Off Inner Tube Sealant, eller kanskje helst velge en slange som er særlig vanskelig å punktere, som Schwalbe Aerothan eller nye Tubolito X-Tubo.
Om man likevel skulle være så uheldig at man må ha en dekkside av og på felgen, er nevnte Schwalbe Easy Fit liten, nett og lett i 50 ml miniflaske.
Har samme felg og sykkel. Erfarer at det er vanskelig å få av dekkene uten å bruke trikset med å stå på dekkene og trekke oppover. Å få på dekk syns jeg gikk veldig lett både med GP 4Seasons og Panaracer Gravel King SK. Å få gravel king-dekkene til å ta i mot luft uten slange fikk jeg ikke til derimot..
Samme design som BBB EasyTire (tror jeg) som bl.a. selges fra atredo.no.
Se der, ja!
Godt og lett tilgjengelig alternativ. Trolig akkurat den samme. Da var min kommentar overflødig. Beklager det!
Det er min erfaring at den heldigvis ikke skraper opp eller på annet vis skader karbonfelg. Som også bekreftes av flere forhandlere og i test i Road.cc.
Ser at det samme oppgis av Feltet.dk i test av Easy Tire.
Selv om jeg synes jeg får det til og (omtrent) aldri punkterer på grus/asfalt og at guffa i stor grad tetter når jeg har punktert på sti (samt at jeg lykkes med plugger) synes jeg ikke leverandørene har knukket koden ved å tilby en løsning som er like enkel som dekk/slange. Bank i bordet. Alt er lett hjemme men langt til skogs når det er kaldt er ikke noe jeg ser frem til og ikke har jeg med zalovann (det bruker jeg ikke hjemme heller) eller diger pumpe.
Med slangeløst har jeg alltid slange som backup + ekstra ventil + tang i lomma for den hersens ringen innerst på ventilen. I helgen var vi tre dager på grus og en av gutta fikk plutselig trøbbel med ventilen siste morgenen, dekket var tomt v start. Han måtte låne tang av meg, fikk ikke ventilen tett og la i en slange til slutt. Nr 2 forsøkte gjentatte ganger å få guffa til å tette (han er stir og det var pukk / grov grus og endte med slange han også. Vi telte opp og 2 av 5 hadde slurvet med å huske ny guffe de siste månedene
Kort oppsummert, har du peiling går det fint men er su ei kløne så fortsett på dekk/slange eller unngå å sykle langt pokker i vold, evt ha med backup som meg
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Selv om jeg synes jeg får det til og (omtrent) aldri punkterer på grus/asfalt og at guffa i stor grad tetter når jeg har punktert på sti (samt at jeg lykkes med plugger) synes jeg ikke leverandørene har knukket koden ved å tilby en løsning som er like enkel som dekk/slange. Bank i bordet. Alt er lett hjemme men langt til skogs når det er kaldt er ikke noe jeg ser frem til og ikke har jeg med zalovann (det bruker jeg ikke hjemme heller) eller diger pumpe.
Med slangeløst har jeg alltid slange som backup + ekstra ventil + tang i lomma for den hersens ringen innerst på ventilen. I helgen var vi tre dager på grus og en av gutta fikk plutselig trøbbel med ventilen siste morgenen, dekket var tomt v start. Han måtte låne tang av meg, fikk ikke ventilen tett og la i en slange til slutt. Nr 2 forsøkte gjentatte ganger å få guffa til å tette (han er stir og det var pukk / grov grus og endte med slange han også. Vi telte opp og 2 av 5 hadde slurvet med å huske ny guffe de siste månedene
Kort oppsummert, har du peiling går det fint men er su ei kløne så fortsett på dekk/slange eller unngå å sykle langt pokker i vold, evt ha med backup som meg
Jeg har alltid med slange og lapper (selvklebende, etter en tørr-lim-opplevelse).... Jeg kan vel telle på fingra antall ganger jeg har punga siden jeg ble mosjonist i 2003 (blir noen hundre mil i sesongen)... og så lenge jeg får av og på dekket er det jo ikke noe stress i det heletatt.
Slangeløst og guffe er too much for en enkel kar fra Refstad.
Så dette kan være en løsning?
Har konkludert med at jeg ikke kommer til å bruke Topstonen før jeg har dekk/felger som er like vennlige og samarbeidsvillig som de 4-5 andre syklene (med ulike dekkbytter) jeg har hatt før. Jeg liker jo å sykle langt pokker-i-vold inn i granskauen... men jo ikke ta sjansen på det med dagens opplegg.
Koster jo en del, men jeg har ikke så mye annet å bruke penger på en lidenskapene mine, så må man så må man.
Tillegsinfo. Har sendt en e-post til BikeShop (orker ikke forholde meg til ørten ulike aktører nå)... med forespørsel om å få returnert dekket jeg har prøvd å få på, samt hva de har har av nye felger og dekk som ikke er tiltenkt tubeless. Satser på det finnes noe der, så jeg kan fortsette å nyte grusveier i Marka. (godt man er barn og billøs, gjeldfri, avholds og nikotinfri.... mye penger spart der )
Har konkludert med at jeg ikke kommer til å bruke Topstonen før jeg har dekk/felger som er like vennlige og samarbeidsvillig som de 4-5 andre syklene (med ulike dekkbytter) jeg har hatt før. Jeg liker jo å sykle langt pokker-i-vold inn i granskauen... men jo ikke ta sjansen på det med dagens opplegg.
Koster jo en del, men jeg har ikke så mye annet å bruke penger på en lidenskapene mine, så må man så må man.
Jeg er i alle fall godt fornøyd med de. Virker solide og er rette og fine etter mange mil i varierende forhold. 350-navet er lett å vedlikeholde uten verktøy.
Jeg er i alle fall godt fornøyd med de. Virker solide og er rette og fine etter mange mil i varierende forhold. 350-navet er lett å vedlikeholde uten verktøy.
Hva slags vedlikehold er det snakk om? Hjulretting/eikestramming og eventuell eikebytte (hadde et par eikebrudd på en terreng for mange år siden.).. settes selvsagt bort uansett.
Hva slags vedlikehold er det snakk om? Hjulretting/eikestramming og eventuell eikebytte (hadde et par eikebrudd på en terreng for mange år siden.).. settes selvsagt bort uansett.
Og disse dekkene https://bikeshop.no/vittoria/ny11a0007/vittoria-terreno-wet-cx-dekk-perfekt-p%c3%a5-v%c3%a5tt-underlag
Som folket sikkert har skjønt er jeg ikke kravstor. Jeg vil bare ha et hjul med dekk, som samarbeider, og som gjør at jeg noen minutter uten; Zalovann/dekkmonteringsguffe og Spesialvertøy High-end dekkspak... ..... akkurat som jeg har gjort uten problemer i årevis.
Og de må selvsagt passe sykkelen, og shimano bremseskive/kasssett.. (BikeBrothers fikser det)
Hjulsettet du lenker til er for felgbremser og tradisjonelle hurtigkoblinger. Passer ikke din sykkel. Med kun 17 mm indre felgbredde er det heller ikke egnet for bredere blandeveisdekk.
Hjulsettet du lenker til er for felgbremser og tradisjonelle hurtigkoblinger. Passer ikke din sykkel. Med kun 17 mm indre felgbredde er det heller ikke egnet for bredere blandeveisdekk.
Mavic Allroad Disc burde være velegnet, om du ønsker et rimelig, solid og forholdsvis tungt hjulsett. Det er dog Mavic's slangeløse standard UST. Har ingen erfaring med hvilke dekk som enkelt lar seg kombinere med denne felgen for slangeoppsett.
Sitat: 123nils
Og hvordan vil de dekkene være på tørt føre? Sykler aldri i regn/gjørme... (for mye vask/vedlikehold)
Har ingen erfaring med krossdekket Vittoria Terreno Wet, men synes det åpenbart ikke er naturlig å velge et dekk optimalisert for gjørme til ditt bruk på tørt føre på landevei og grus. Det er også et slangeløst dekk, uten at jeg vet om det vil være trangt eller ikke på gitte felger.
Mavic Allroad Disc burde være velegnet, om du ønsker et rimelig, solid og forholdsvis tungt hjulsett. Det er dog Mavic's slangeløse standard UST. Har ingen erfaring med hvilke dekk som enkelt lar seg kombinere med denne felgen for slangeoppsett.
Sitat: 123nils
Og hvordan vil de dekkene være på tørt føre? Sykler aldri i regn/gjørme... (for mye vask/vedlikehold)
Har ingen erfaring med krossdekket Vittoria Terreno Wet, men synes det åpenbart ikke er naturlig å velge et dekk optimalisert for gjørme til ditt bruk på tørt føre på landevei og grus. Det er også et slangeløst dekk, uten at jeg vet om det vil være trangt eller ikke på gitte felger.
Tror jeg selger sykkelen jeg :-). Kan ikke bruke mer tid og krefter på det her nå.
Eller hører med BikeBrothers.. sikkert dyrere, men pytt pytt.