Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Kjedet hopper av foran under belastning

Kjedet hopper av foran under belastning #2668136 12/06/2021 09:16
E
eirikbk Online OP
Ivrig
OP Online
Ivrig
E
Sliter litt med grussykkelen min, som er 2x10 med Tiagra gruppesett.
Problemet er ikke under giring, men under belastning.
Når jeg tråkker til, særlig i stående, så hopper kjedet av minste drevet foran.
Jeg har justert stoppeskruene på krankgiret så smalt det lar seg gjøre i posisjonen største bak og minste foran. Men når man girer 2-3 gir ned bak, så blir jo mellomrommet større og kjedet hopper av når jeg tråkker til.
Har byttet kjede og da ble problemet enda verre.
Har nå bestilt ny kasset og nytt 34T drev foran.
Kanskje jeg må kutte kjedet litt mer? Tok egentlig bare samme lengde som forrige, minus ett ledd for å ta høyde for at det gamle hadde strekk.
Drivverket har for øvrig gått drøyt 2000 km, inkludert en vintersesong med pendling.

Håper bytting av kassett og drev løser det, men kanskje noen her har flere tips? Har ikke opplevd lignende så langt på mine 10 år på sykkelen. Til sammenligning kjører raceren fortsatt på opprinnelig Ultegra drivverk etter over 4000 km...

Re: Kjedet hopper av foran under belastning [Re: eirikbk] #2668141 12/06/2021 10:36
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Tipper du må bytte det av drivverket som ikke er byttet ennå. (det som du alt har bestilt)
At problemet ble verre med nytt kjede 'bekrefter' dette.

Hvor mye man klarer med et kjede et veldig avhengig av bruk, oppsett, vedlikehold mm.

Re: Kjedet hopper av foran under belastning [Re: Tange] #2668251 13/06/2021 17:39
E
eirikbk Online OP
Ivrig
OP Online
Ivrig
E
Takk, får satse på det. Blir jo nervøs når det oppstår problemer som ikke ligner det man har hatt før. Kan ikke se for meg at det skulle ha kommet noen skade heller.
Får bytte wire også da når man først er i gang.

Re: Kjedet hopper av foran under belastning [Re: eirikbk] #2668279 13/06/2021 22:04
Arnebv Offline
Besatt
Besatt
Sitat: eirikbk

(snip)
Kanskje jeg må kutte kjedet litt mer? Tok egentlig bare samme lengde som forrige, minus ett ledd for å ta høyde for at det gamle hadde strekk.
(Snip)

Hei,
grei tommelfingerregel for å finne riktig lengde på kjede er (på udempa baktriangel): Legg kjedet rundt største drev foran og bak, utanom bakgiret. Når du har funne den lengda som trengs for å rekke heilt rundt, legg du minimum til eit heilt kjedeledd. Dvs eit inner og eitt ytterledd.

Fly like a buffalo, sting like a flea
Facebook:Stisykling på Stord
Re: Kjedet hopper av foran under belastning [Re: Arnebv] #2668307 14/06/2021 08:06
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Arnebv

(snip)
(Snip)

Hei,
grei tommelfingerregel for å finne riktig lengde på kjede er (på udempa baktriangel): Legg kjedet rundt største drev foran og bak, utanom bakgiret. Når du har funne den lengda som trengs for å rekke heilt rundt, legg du minimum til eit heilt kjedeledd. Dvs eit inner og eitt ytterledd.

Dette var riktig før på <=10-delt og på hardtail. Nå er det litt andre "regler" som rår, og man bør lese manualen for sitt drivverk (gjerne da bakgiret) for å få riktig anbefaling. Med fulldemper må kjedet kunne gå hele veien rundt når demperen er i bånn også.

Så en video fra Worldwide Cyclery om installasjon av AXS, og der var det egentlig en grei "regel". La kjedet være akkurat strammet av bakgiret i minste drev bak og test litt. Hvis mulig, knip av et ledd til.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Kjedet hopper av foran under belastning [Re: baronKanon] #2668459 14/06/2021 22:00
Arnebv Offline
Besatt
Besatt
Sitat: baronKanon

(snip)
(Snip)

Hei,

Dette var riktig før på <=10-delt og på hardtail. Nå er det litt andre "regler" som rår, og man bør lese manualen for sitt drivverk (gjerne da bakgiret) for å få riktig anbefaling. Med fulldemper må kjedet kunne gå hele veien rundt når demperen er i bånn også.

Så en video fra Worldwide Cyclery om installasjon av AXS, og der var det egentlig en grei "regel". La kjedet være akkurat strammet av bakgiret i minste drev bak og test litt. Hvis mulig, knip av et ledd til.

I trådstarter sitt tilfelle, to-delt foran uten bakdemper, vil vel denne gamle regelen framleis vere gyldig, skulle eg meine, eller?
Men tommelfingerregel er det kanskje ikkje lenger..

Fly like a buffalo, sting like a flea
Facebook:Stisykling på Stord
Re: Kjedet hopper av foran under belastning [Re: Arnebv] #2668566 15/06/2021 12:19
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: baronKanon

(snip)
(Snip)

Hei,

I trådstarter sitt tilfelle, to-delt foran uten bakdemper, vil vel denne gamle regelen framleis vere gyldig, skulle eg meine, eller?
Men tommelfingerregel er det kanskje ikkje lenger..

Det er uansett viktig at største-største pluss 2 er gjort der kjedet er på det strammeste.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Kjedet hopper av foran under belastning [Re: eirikbk] #2670072 25/06/2021 17:56
E
eirikbk Online OP
Ivrig
OP Online
Ivrig
E
Da var det i orden.
Tok litt tid å få ordren med kasset og drev. Nytt kjede hadde jeg. Det gamle lille drevet hadde jammen små tenner sammenlignet med det nye.
Deretter oppdaget jeg at kassetten hadde maltraktert sporene på bosset, aldri opplevd en kassett som har sittet så dønn fast, så måtte jaggu bestille opp det også. Siste del brukte Bikeshop to dager fra bestilling til hente på Posten, så det var bra.
Rett før testturen bestemte jeg meg for å ta av ett ledd til fra kjedet, visste det ble en del risting på runden. Tabbe. Så ut som det var nok kjede, men nå går ikke komboen stor-stor. Man skal jo strengt tatt ikke bruke den, men det er ikke til å unngå at man innimellom kommer dit. Vurderer å sette på et ledd igjen med en ekstra kjedelås. Heller det en full kiling?
Men ut over det fungerte alt prikkfritt på turen.

Fikk også ånden over meg til å se nærmere på konvertering av et QR hjulsett til TA, for bruk på samme sykkel. Det var opprinnelig TA, men hadde jo ikke de originale delene og måtte bestille dette igjen. Venter på en pakke til, så kan jeg bytte hjulsett når det blir asfaltpendling, framfor å bytte dekk.

Moderator  support