|
Bytte mobil og abonnement
|
Bytte mobil og abonnement
10/06/2021 06:13
|
Jåddhå
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Mulig jeg gjør dette mye mer komplisert enn det er, men kanskje noen av dere har gjort det samme og har noen tips/råd på feller jeg bør unngå.
Begynner i ny jobb 1. juli. I den anledning så må jeg levere inn gammel mobil (iPhone) og abonnement/nummer 30. juni. Jeg kan ikke ta med meg nummeret videre.
Får altså nytt nummer og mobil et par dager etter at jeg må returnere min gamle.
Min bekymring er at det for flere tjenester hvor jeg har satt opp to-faktor autentisering skal bli problemer med at de vil sende koder/etc til min gamle nummer/mobil. Tenker på Appleid, Facebook, Google, etc
Hva med Vipps og BankID?
Bruker Google Authenticator til autentisering og 1Password til passord.
Kommer dette til å gå smertefritt ved å bruke backup/restore via iCloud, eller blir det et mareritt?
|
|
|
Re: Bytte mobil og abonnement
[Re: Jåddhå]
10/06/2021 06:22
|
jhn
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hvorfor må du bytte nummer?
|
|
|
10/06/2021 06:28
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Såvidt jeg vet:
1. BankId må registreres på nytt, den er koblet til simkort. Dette gjør du i nettbanken når du har fått ny telefon. Men hva du gjør i mellomtida, og hvordan du kommer deg inn uten telefon, du må kanskje ha sånn kodekort eller reservekoder til du får ny telefon. Ring banken. 2. Vipps må nok settes opp på nytt siden den er koblet til telefonnummer, dette finner du helt sikkert masse info om på nettsida deres.Mulig det ganske enkelt blir en ny Vippskonto, siden den er koblet til tlf-nummer. Men da mister du historikk etc... usikker. 3. Alle andre tjenester som bruker tlf-nummer som 2FA MÅ du endre telefonnummer eller 2FA metode på, evnt skru av 2FA disse dagene, hvis ikke er du føkked, dessverre. 4. Google Authenticator og 1password blir med over når du tar backup via icloud. Disse er uansett passord-beskytta, ikke avhengig av mobil med mindre du har 2FA via sms da...
Men du kan på disse med telefonnummer sette opp sekundærnummer, kona sitt eller andre... for noen dager.
Icloud backup vil såklart kun virke om du skaffer apple hos ny arbeidsgiver.
Lag et ark med oversikt over kontoer, så du husker alle, og husker de du har endret på.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
10/06/2021 06:29
|
Jåddhå
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Fordi det er policy på gamlejobben, de lar ikke ansatte portere ut nummer. Håpløs praksis, men det er nå slik det er.
|
|
|
10/06/2021 06:57
|
kolli
Ringrev
|
Ringrev
Kan du sjekke med ny arbeidsgiver om det er mulighet for at du kan få nytt telefonnummer noen dager før du starter i ny jobb? Eller eventuelt få avtale med gammel arbeidsgiver at du kan få beholde telefonnummer/telefon noen få dager ekstra for å sikre at dette blir ivaretatt.
Du har sikkert laget deg en liste over alle nettsider og systemer der mobil er benyttet som autifikasjon, men jeg forstår at dette føles usikkert. Håpløs policy, men det får vi ikke gjort noe med. Du får gjøre gammel arbeidsgiver oppmerksom på dette, håper ingen står klar til å ta over telefon og nummer fra den dagen du slutter. Tidligere var det ihvertfall en praksis hos teleleverandører at de hadde 1-2 års sperretid på avsluttede abb før tlfnr kunne brukes videre av andre.
|
|
|
10/06/2021 08:08
|
pbk
Ivrig
|
Ivrig
Det er vel sånn at hvis man har en jobbtelefon som brukes som vakttelefon overfor kunder, så er det litt mikk å bytte nummer når man bytter ansatt, og også ugreit å få alarm om natten tre år etter at man sluttet pga. en gul lapp på veggen hos en eller annen kunde.
|
|
|
[Re: pbk]
10/06/2021 08:15
|
Jacobsen
Ringrev
|
Ringrev
Det er vel sånn at hvis man har en jobbtelefon som brukes som vakttelefon overfor kunder, så er det litt mikk å bytte nummer når man bytter ansatt, og også ugreit å få alarm om natten tre år etter at man sluttet pga. en gul lapp på veggen hos en eller annen kunde. Om telefonen brukes som vakttelefon så er det jo litt spesielt å bruke den privat også, selv når man fortsatt jobber der. Aldri vært borti vakttelefoner som var personlige, men mulig noen gjør det slik. Svar til trådstarter: Hva angår 2FA så er det vel bare å enten deaktivere eller sette opp en alternativ 2FA frem til du har nytt nummer. Tungvindt, men bedre enn å få en konto låst.
Redigert av Jacobsen; 10/06/2021 08:16.
|
|
|
10/06/2021 08:43
|
Jåddhå
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Dette er ikke en vakttelefon, og jeg jobber ikke mot eksterne kunder. Jeg jobber i IT-avdelingen. Det er kun en gammeldags policy overmoden for oppdatering, det var den også for 10 år siden da jeg startet i jobben og var overrasket over at jeg ikke kunne ta med meg mitt private mobilnummer inn.
Takk for tips, ser ut som å skru av 2FA alle steder jeg bruker dette er beste løsning. Så får jeg håpe at jeg husker alt.
|
|
|
10/06/2021 17:01
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Dette er ikke en vakttelefon, og jeg jobber ikke mot eksterne kunder. Jeg jobber i IT-avdelingen. Det er kun en gammeldags policy overmoden for oppdatering, det var den også for 10 år siden da jeg startet i jobben og var overrasket over at jeg ikke kunne ta med meg mitt private mobilnummer inn.
Du ville ikke ta privattelefonen inn, men 'forventer' å kunne ta jobbtelefonen ut? Hadde du ikke privattelefon? Jeg har forøvrig full forståelse for å ikke bruke privattelefon i jobbsammenheng. Det er en uting at noen arbeidsgivere forventer at folk tar intern kommunikasjon gjennom bruk av privattelefonen. Men jeg forventer heller ikke at jeg kan ta med jobbnummeret den dagen jeg finner meg annen jobb. Skulle meg heller ikke falle meg inn å sette opp 2FA for private løsninger opp på jobbtelefonen.
|
|
|
[Re: Tange]
10/06/2021 17:29
|
Jacobsen
Ringrev
|
Ringrev
Du ville ikke ta privattelefonen inn, men 'forventer' å kunne ta jobbtelefonen ut? Hadde du ikke privattelefon? Jeg har forøvrig full forståelse for å ikke bruke privattelefon i jobbsammenheng. Det er en uting at noen arbeidsgivere forventer at folk tar intern kommunikasjon gjennom bruk av privattelefonen. Men jeg forventer heller ikke at jeg kan ta med jobbnummeret den dagen jeg finner meg annen jobb. Skulle meg heller ikke falle meg inn å sette opp 2FA for private løsninger opp på jobbtelefonen. Skriver han ikke at han ikke fikk lov til å ta sitt private nummer inn da? Altså at han ønsket dette, men ikke fikk lov. Han har vel heller ikke sagt noe om forventing om å kunne ta jobbnummeret ut. Han spurte kun om hjelp med hvordan han kunne ordne det praktiske best mulig. Vil jo si det er en smule spesielt om jobben ikke tillater inn- eller utportering av privat nummer, men tillater privat bruk av jobbtelefonen.
Redigert av Jacobsen; 10/06/2021 17:31.
|
|
|
|
|