Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Gravelsykkel til far

Gravelsykkel til far #2667608 09/06/2021 12:42
Øyvind V Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Beklager, mente selvsagt "eventyrsykkel".

Saken er at min far på snart 72 år har oppdaget en sprekk i seterøret på sin 2003-modell Merida et-eller-annet med magnesium-ramme. Mye brukt, men dønn strøken sykkel som står med originalt oppsett. Han har en kompis som har jobbet med sveising og liming av metaller i 40 år, og han har nå gitt sykkelen dødsstøtet. "Dette lar seg ikke reparere".

Så pappa er på jakt etter ny sykkel, og har oppdaget at det finnes sykler med bukkestyre (han har en fortid som ivrig landeveissyklist) som har oppreist sittestilling og plass til brede dekk. Han har fått "god hjelp" på XXL og blitt anbefalt en Ridley Kanzo til 17.000,-. Jeg ser XXL også har en Cube Nuroad EX GRX11 til samme pris.

Cube har 1x11 vs. Ridleys 2x10. Cube har jevnt over litt bedre komponenter, men litt snevrere girspenn (11-42 bak og 40 foran, mot Ridleys 11-36 bak og 30-46 foran).

Jeg hadde bestilt Cube tvert, men pappa er en nøyeper som helst tenker seg om et lite halvår før det kjøpes noe som helst. Men nå vet han ikke helt hva han skal se etter... Og ikke jeg heller, egentlig. Jeg har en Scott Speedster Gravel 20 fra noen år tilbake som jeg er kjempefornøyd med, og den skal han prøve. Syklene på XXL finnes bare på nett, så de får han ikke prøvd.

Noen som kjenner en av de nevnte sykler, eller som har et helt åpenbart "løp og kjøp"-tips mellom 15 og 20.000,-?

Edit: Lenke til syklene...
* Cube: https://www.xxl.no/cube-nuroad-ex-grx11-21-grussykkel-unisex-svart/p/1184515_1_style
* Ridley: https://www.xxl.no/ridley-kanzo-a-d...dlesykkel-unisex-svart/p/1181480_1_style

Redigert av Øyvind V; 09/06/2021 12:43.
Re: Gravelsykkel til far [Re: Øyvind V] #2667732 10/06/2021 07:39
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Jeg har ingen av disse men synes den Cube sykkelen ser flott ut og veier en del mindre enn Ridley. Iflg Shimano skal 42 være største på GRX men jeg har også lest meg til og sett artikler og diskusjoner på at 46 skal gå fint (men gjør evt en egen vurdering av dette). Jeg har SRAM Force med long cage hvor SRAM sier 42 er max. Men på min spiller 40 - 11/46 kjempefint. Jeg synes toppfarten er ørlite lav men til mitt bruk med få kilometer på asfalt (har andre sykler til glatt underlag) en del lengre turer med masse kneiker inkl oppakking liker jeg utvekslingen veldig godt. Jeg hadde ikke hatt noe imot å ha 10 som minste bak om andelen asfalt var høyere.... Om faren din ikke skal ut i masse kneiker og fortsatt har trøkk i skoene kan sikkert 44 - 11/42 være helt flott.

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Gravelsykkel til far [Re: EmilZipp] #2667768 10/06/2021 08:59
Øyvind V Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Takk for innspill!

Han kommer nok til å sykle mest på asfalt, tipper 80-90 % av turene. Usikker på hvor mye trøkk det er igjen i skoene, men han har vært en habil klatrer i yngre dager så noe er det nok. Toppfarten med oppsettet på Cube er egentlig eneste ankepunktet mot den, men med større skive foran vil det nok bli bra. Han kommer uansett ikke til å sykle lang og/eller bratte bakker.

Moderator  support, Valentino