Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 3 1 2 3

Når er det OK å tute på en syklist?

Når er det OK å tute på en syklist? #2667602 09/06/2021 12:08
A
Andreas83 Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
A
Er storbruker av Maridalen/Nordmarka og kjører inn/ut av Maridalen 3-5 ganger i uka. Som regel er interaksjonen mellom syklist og bilist ganske symbiotisk, uten andre problemer enn at noen i dårlig form sykler sakte(og sikkert burde brukt turveien som starter ved Hundejordet) og man må vente en stund før man kan kjøre trygt forbi. Sjeldent et stort problem, og en seier for folkehelsa.

Av og til møter jeg derimot syklister som sykler 2-3 i bredden eller en syklist som ligger midt i veien, som ikke endrer på dette selv om det ligger 1-20 biler bak. Ved å ligge 2-3 i bredden eller i midten, i 1/6-1/2 av fartsgrensen, blir det komplisert å kjøre forbi trygt da veien svinger og hever seg, noe som er utfordrende mtp. sikt og man kan da kun kjøre forbi på lange rette strekker. Det er en problemstilling som ofte går igjen på lørdager og søndager.

Derfor lurer jeg; Når er det egentlig OK å tute på syklister som er til hinder for trafikken?

Endel bilister peiser såklart forbi uten risikoanalyse eller tanker om at det er 10% sannsynlighet at det er en imøtekommende bil rundt svingen eller bakketoppen, men der er det såklart bilisten som er hovedproblemet. Sånne bilister finnes såklart ikke på dette forumet. Heldigvis har flere av de blitt tatt nå som politiet endelig har begynt daglig patruljering i Maridalen.

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Når er det OK å tute på en syklist? [Re: Andreas83] #2667616 09/06/2021 13:06
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Praktisk spørsmål: Hvis man vil legge seg en god meter (halvannen er anbefalt?) ut fra syklisten, hvilke rolle spiller det om man er helt over i motsatt kjørefelt i stedetfor halvveis?

Re: Når er det OK å tute på en syklist? [Re: Andreas83] #2667620 09/06/2021 13:13
Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev
Hvordan blir de lettere å kjøre forbi når de ligger i tog? Du må jo fortsatt vente til det er klar imot og ligger de i bredden har du en kortere avstand du må kjøre før du er forbi.

Re: Når er det OK å tute på en syklist? [Re: Andreas83] #2667621 09/06/2021 13:15
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A
Fordi grensen man bør legge seg ut varierer med hastigheten man har. Og fordi man trenger kortere tid til å kjøre forbi ved en mindre bue ut i veien.
I tillegg har man ofte muligheter til 2 biler og en sykkel som nødløsning om det kommer en idiot i alt for stor hatighet i bil imot.

Re: Når er det OK å tute på en syklist? [Re: Appelsin] #2667625 09/06/2021 13:21
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Sitat: Appelsin

I tillegg har man ofte muligheter til 2 biler og en sykkel som nødløsning om det kommer en idiot i alt for stor hatighet i bil imot.

Og skulle det skje mens du er på siden av en syklist, så er det fort at refleksen er å dra mot høyre og kjøre syklisten i grøften. Så skal vi ta høyde for den risikoen burde aldri i faen en syklist finne på å ikke ligge minst ut til midten av veien, slik at det ikke er fare for at noen kjører forbi på steder der en litt for rask, møtende bil vil utgjøre livsfare.

Re: Når er det OK å tute på en syklist? [Re: Jacobsen] #2667626 09/06/2021 13:24
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A
Sitat: Jacobsen
Hvordan blir de lettere å kjøre forbi når de ligger i tog? Du må jo fortsatt vente til det er klar imot og ligger de i bredden har du en kortere avstand du må kjøre før du er forbi.

10 sykler i lengden og 2 i bredden er sikkert bedre enn 20 i lengden og en i bredden.
3 i bredden og en i lengden er verre enn 2 i bredden og 1.5 i lengden.

Re: Når er det OK å tute på en syklist? [Re: Appelsin] #2667627 09/06/2021 13:27
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Fordi grensen man bør legge seg ut varierer med hastigheten man har.

Kilde?

Fra Statens Vegvesen:

“Det følger av grunnreglene i vegtrafikkloven § 3 at det skal
holdes trygg avstand i sideretningen til det kjøretøyet som
blir forbikjørt.

Ved forbikjøring av syklende er det viktig at denne får særlig
god plass. En sykkel lar seg ikke styre helt presist.
Dessuten vil luftpresset fra forbikjørende lett bringe sykkelen
ut av balanse. Halvannen meter bør normalt være minste
avstand. Kan den syklende ikke få trygg plass, må forbikjøringen
utsettes.”

Du tenker fortsatt at det er tilfeller (på relativt smale Maridalsveien) der bilisten ikke bør sørge for å utsette forbikjøringen til det ikke er møtende trafikk?

Re: Når er det OK å tute på en syklist? [Re: Gråstein] #2667629 09/06/2021 13:32
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A
Sitat: Gråstein

Og skulle det skje mens du er på siden av en syklist, så er det fort at refleksen er å dra mot høyre og kjøre syklisten i grøften. Så skal vi ta høyde for den risikoen burde aldri i faen en syklist finne på å ikke ligge minst ut til midten av veien, slik at det ikke er fare for at noen kjører forbi på steder der en litt for rask, møtende bil vil utgjøre livsfare.

Jeg snakker om tilfeller der bilen har bremset ned fordi man ligger ute i veien og hastigheten er lav i bakker. Altså der den møtende bilen ikke vil utgjøre en livsfare.

Re: Når er det OK å tute på en syklist? [Re: Gråstein] #2667630 09/06/2021 13:35
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A

Kilde?

Fra Statens Vegvesen:

“Det følger av grunnreglene i vegtrafikkloven § 3 at det skal
holdes trygg avstand i sideretningen til det kjøretøyet som
blir forbikjørt.

Ved forbikjøring av syklende er det viktig at denne får særlig
god plass. En sykkel lar seg ikke styre helt presist.
Dessuten vil luftpresset fra forbikjørende lett bringe sykkelen
ut av balanse. Halvannen meter bør normalt være minste
avstand. Kan den syklende ikke få trygg plass, må forbikjøringen
utsettes.”

Du tenker fortsatt at det er tilfeller (på relativt smale Maridalsveien) der bilisten ikke bør sørge for å utsette forbikjøringen til det ikke er møtende trafikk?

Jeg svarte mere generelt, kjenner ikke til Maridalsveien spesielt. Vet ikke hvor mye bakker det er. Men kjører man forbi noen i 25 km/t er det ikke nevenverdig tufttrykk, så altså noe helt annet enn om man suser forbi.

Re: Når er det OK å tute på en syklist? [Re: Andreas83] #2667631 09/06/2021 13:55
T
Terskeltrening Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
T
En syklist som lager kø bør ta en pust i bakken. Hvis ikke blir det farlige situasjoner.
Når det er sagt, har syklet noen ganger i Maridalen når det har vært mye trafikk. Ofte må jeg legge meg midt i veien fordi bilister ikke viser hensyn og kjører forbi når det kommer biler i mot.
Er det ikke klart kjører du ikke forbi.

Folk sykler ikke fra Bjerke fordi det er veldig mange gående og joggende på den delen av grusveien. Ingen liker syklister.

For øvrig vil jeg be alle som skal til marka for å sykle om å sykle hjemmefra. Er alt for mange bilister innover maridalen. Og generelt, for de som ikke skal sykle men kjøre. Det er veldig mange andre plasser dere kan dra hvor det er mye færre folk. Alle må ikke dra til maridalen, Spesielt ikke de med bil 😊

Re: Når er det OK å tute på en syklist? [Re: Appelsin] #2667653 09/06/2021 17:29
SturlaS Offline
Avhengig
Avhengig
Hvis trafikanter (sykkel, traktor, moped, ..) ligger uforholdsmessig lenge og sperrer for trafikk der det er naturlig å slippe andre forbi, har du grunn til å bli irritert. Men tuting er vel ikke helt innafor..?

Akkurat den tankegangen der fra harde trafikanter er grunnen til at jeg legger meg ekstra langt ut i veibanen der det er uoversiktlig, f.eks. i høyresvinger på smal vei.

Re: Når er det OK å tute på en syklist? [Re: SturlaS] #2667654 09/06/2021 18:29
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A
Sitat: SturlaS

Akkurat den tankegangen der fra harde trafikanter er grunnen til at jeg legger meg ekstra langt ut i veibanen der det er uoversiktlig, f.eks. i høyresvinger på smal vei.

Det gjør jeg også, og så legger jeg meg inn til kanten når de har bremset ned og jeg tenker det passer å la de kjøre forbi.

Re: Når er det OK å tute på en syklist? [Re: Andreas83] #2667655 09/06/2021 18:32
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A
Til trådstarter så tenker jeg det er ok å tute om tiden syklister har "tatt" fra deg blir passe mye større enn tiden syklisten bruke å slippe deg forbi. Problemet er å klare å tute på en "høflig" måte. Litt usikker på hvor mulig det er i praksis. Så kanskje det ikke er mulig med tuting.

Re: Når er det OK å tute på en syklist? [Re: Appelsin] #2667664 09/06/2021 19:43
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G

Jeg snakker om tilfeller der bilen har bremset ned fordi man ligger ute i veien og hastigheten er lav i bakker. Altså der den møtende bilen ikke vil utgjøre en livsfare.

Og hva gjør du da hvis det kommer en bil i mot mens du holder på å kjøre forbi?

Re: Når er det OK å tute på en syklist? [Re: Gråstein] #2667671 09/06/2021 20:28
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A

Og hva gjør du da hvis det kommer en bil i mot mens du holder på å kjøre forbi?

Jeg har selvsagt nok margin til denne litt for raske billen som kommer imot, poenget er at det blir flere steder med slik margin om syklistene legger seg ut når plassene dukker opp.

Om syklistene ikke føler seg komfortable med å legge seg inn til siden er selvsagt det også helt greit, men disse syklistene stopper jo selvsagt etter en liten stund og slipper meg forbi.

Har du store ønsker om å kverulere på avstand mellom syklister og biler foreslår jeg du heller sikter deg inn på planleggere av sykkelfelt, for denne 1.5 regelen er umulig å overholde ved fryktelig mange slike.

Re: Når er det OK å tute på en syklist? [Re: Andreas83] #2667676 09/06/2021 20:50
T
TealC Offline
Fersking
Fersking
T
Tute er kun lov for å avverge fare. Så det er aldrig lov å tute for å si pell deg ut av veien hverken til syklister eller andre traffikanter

Re: Når er det OK å tute på en syklist? [Re: Appelsin] #2667705 10/06/2021 06:20
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
[
Har du store ønsker om å kverulere på avstand mellom syklister og biler foreslår jeg du heller sikter deg inn på planleggere av sykkelfelt, for denne 1.5 regelen er umulig å overholde ved fryktelig mange slike.

Nei takk, jeg diskuterer saken vi snakker om her, ikke sykkelfeltdesign :-)

Så du er en av dem som synes det er nok plass for syklisten dersom det er både bil og møtende bil ved siden av hverandre, utenfor syklisten. Nice to know..

Re: Når er det OK å tute på en syklist? [Re: Andreas83] #2667708 10/06/2021 06:24
T
torbus Offline
Entusiast
Entusiast
T
Tuting er kanskje i overkant, men jeg forstår noen ganger bilistenes frustrasjon. F.eks. syklet jeg opp Lierbakkene lørdag formiddag. En tid på døgnet uten særlig mye trafikk verken på veien eller i det brede sykkelfeltet/fortauet. Jeg lå i sykkelfeltet, da det kom to syklister ved siden av hverandre opp den svingete veibanen, kun ørlite raskere enn de ca. 15 km/ timen jeg syklet i akkurat da, med et tog av biler bak seg, da det er svingete og vanskelig å kjøre forbi.

Skal innrømme at jeg ikke hadde særlig høye tanker om de to syklistene …

Re: Når er det OK å tute på en syklist? [Re: Gråstein] #2667714 10/06/2021 06:45
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A

Så du er en av dem som synes det er nok plass for syklisten dersom det er både bil og møtende bil ved siden av hverandre, utenfor syklisten. Nice to know..

Om du vet det så vet jeg at du er en av de som ligger bak syklar som enkelt kan kjøres forbi, og dermed forårsaker at bilen bak kjører forbi og forårsaker en stygg ulykke... Nice to know.

Re: Når er det OK å tute på en syklist? [Re: Andreas83] #2667718 10/06/2021 07:01
gare Offline
More than words
More than words
Det er aldri(dvs. nesten aldri)lov å benytte signalhornet. Nærmere bestemt i paragraf 14 i forskrift om kjørende og gående trafikk.
§ 14.Signal og tegn
1. Unødig eller hensynsløs bruk av lyd- eller lyssignal er forbudt.
2. Ved svinging eller annen vesentlig endring av kjøretøyets plassering i sideretning skal det til veiledning for annen trafikant gis tegn.
3. Fører av utrykningskjøretøy som krever fri veg, skal varsle med blinkende blått lys. Særskilt lydsignal kan nyttes i tillegg, men bare når det er nødvendig.
Når det er nødvendig for å hindre fare skal fører av kjøretøy som nyttes til vegarbeid eller liknende og som fraviker vegtrafikkbestemmelse, varsle med blinkende gult lys.

4. Denne paragraf gjelder så langt den passer også for fører av sporvogn.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Når er det OK å tute på en syklist? [Re: Appelsin] #2667737 10/06/2021 07:47
neonstz Offline
Ringrev
Ringrev

Om du vet det så vet jeg at du er en av de som ligger bak syklar som enkelt kan kjøres forbi, og dermed forårsaker at bilen bak kjører forbi og forårsaker en stygg ulykke... Nice to know.

Ja, akkurat som at jenter i skjørt forårsaker voldtekt.

Geir Bjerke - sitte, stå, gå
Re: Når er det OK å tute på en syklist? [Re: Appelsin] #2667754 10/06/2021 08:18
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G

Har ikke engang lappen, så nei.

Men vent litt. Snakker vi om å ligge bak sykler som enkelt kan kjøres forbi? Jeg trodde diskusjonen var omkring situasjoner der det IKKE er enkelt å kjøre forbi?

Situasjonen vi forholder oss til:

Én syklist.
Vanlig, norsk vei med to kjørefelt. Det betyr at om du plasserer en stillestående syklist like ved den hvite linjen, vil det være mulig, men svært tight, å passere uten å krysse den gule linjen.

Er det OK for en bilist å kjøre forbi når det er møtende trafikk?

Re: Når er det OK å tute på en syklist? [Re: Andreas83] #2667755 10/06/2021 08:32
Rednaskela Offline
Ivrig
Ivrig
All den tid man ikke bør kjøre forbi når det kommer møtende biler, spiller det vel liten rolle hvor i kjørefeltet syklisten ligger?

...og syklister som ikke slipper forbi ved anledning irriterer meg, både som bilist og syklist. Men uansett hvor lite trafikkvett og vilje til samhandling syklisten utviser, gir det meg ikke rett til å foreta en uforsvarlig forbikjøiring.

Ingen har så dårlig tid at man skal sette andre i fare.

Redigert av Rednaskela; 10/06/2021 08:35.

Medlem av NOTS
Re: Når er det OK å tute på en syklist? [Re: Gråstein] #2667771 10/06/2021 09:06
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R

ALDRI!

Re: Når er det OK å tute på en syklist? [Re: Andreas83] #2667773 10/06/2021 09:17
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Det spørs på veien. På en bred vei i oppoverbakke har jeg ingen problemer med at folk kjører (forsiktig) forbi selv om det kommer biler i mot. Uforsvarlige forbikjøringer er selvfølgelig uakseptabelt.

Re: Når er det OK å tute på en syklist? [Re: Gråstein] #2667774 10/06/2021 09:18
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A

Har ikke engang lappen, så nei.

Men vent litt. Snakker vi om å ligge bak sykler som enkelt kan kjøres forbi? Jeg trodde diskusjonen var omkring situasjoner der det IKKE er enkelt å kjøre forbi?

Situasjonen vi forholder oss til:

Én syklist.
Vanlig, norsk vei med to kjørefelt. Det betyr at om du plasserer en stillestående syklist like ved den hvite linjen, vil det være mulig, men svært tight, å passere uten å krysse den gule linjen.

Du spurte om rollen det spiller om man er helt over i motsatt kjørefelt i stedet for halvveis. Siden en vei med gule midtstripe og hvite kantstriper er minimum 6 meter bred vil en bil kunne kjøre forbi med ca. 1.5 meter avstand ved å ligge midt på veien. Ligger man ute i veien slik når en liten rettstrekke kommer vil man trenge mindre plass for å komme forbi. Tenk 1.5 m/s sideveis bevegelse, det tar 2 ekstra sekunder frem og tilbake. En stor andel av tiden det tar å akselerere forbi en sykkel om man ligger rett bak med foten på gassen og venter på muligheter.

En del av det å kjøre forbi er å ta hensyn til alle eventualiteter som kan komme rundt svingen lenger fremme. Dette gjelder også idioter som kjører alt for fort, altså det uforutsette ekstremtilfellet som i praksis ikke skjer men som man bør ha en plan for, åpenbart en tabbe å nevne dette, for poenget var at mulighetene for trygge forbikjøringer øker om man ikke må svinge helt over til motsatt side.

Re: Når er det OK å tute på en syklist? [Re: neonstz] #2667777 10/06/2021 09:26
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A
Sitat: neonstz

Om var det magiske ordet, jeg kjører ikke forbi ved møtende trafikk.
Men generelt sett så er det slik at trege bilister har et ansvar for å slippe andre forbi, det er grunnleggende trafikkregler.

Re: Når er det OK å tute på en syklist? [Re: Andreas83] #2667780 10/06/2021 09:27
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Vet ikke helt, med litt parallell til pandemihåndteringen her:
Hva som er teoretisk trygt, eller trygt "når jeg gjør det" er sjelden/ikke verdt det, mtp signaleffekt og normer.

Det er sikkert mange som kan ta trygge forbikjøringer uten å gå helt over i andre felt, men som syklist vil jeg ikke at dette blir normalisert, fordi jeg har ingen anelse om akkurat den bilen som ligger å ruser bak meg vil gjennomføre dette på en trygg måte (og hvis man ser på populasjonsnivå er det enda verre). Man har også en sterkt redusert buffer for uforutsette hendelser som du selv tar opp, syklist ser plutselig noe de "må" unnvike under forbikjøringen.

Re: Når er det OK å tute på en syklist? [Re: Appelsin] #2667783 10/06/2021 09:50
neonstz Offline
Ringrev
Ringrev

Om var det magiske ordet, jeg kjører ikke forbi ved møtende trafikk.
Men generelt sett så er det slik at trege bilister har et ansvar for å slippe andre forbi, det er grunnleggende trafikkregler.

Forventer du at alle på ring 3 kjører til siden når du kommer kl 4 på ettermiddagen?

Geir Bjerke - sitte, stå, gå
Re: Når er det OK å tute på en syklist? [Re: neonstz] #2667796 10/06/2021 10:26
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A

Forventer du at alle på ring 3 kjører til siden når du kommer kl 4 på ettermiddagen?

Selvsagt forventer jeg at de som ikke klarer å holde noenlunde følge med trafikken kommer seg ut av veien.
Gjør ikke du?

Side 1 av 3 1 2 3

Moderator  support