|
Første sykkelsko til 11-12 åring
|
Første sykkelsko til 11-12 åring
09/06/2021 08:56
|
eOpseth
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Jeg er i ferd med å tape kampen om klikkpedaler på sykkelen til JR, og kan vel etterhvert se at det er en god ide om at han får prøve seg også. Det sagt, pedalene skal sikkert av og på noen ganger vil jeg tro.
Men - spørsmålene er da: - kombipedaler (med og uten SPD), er det bare kompliserende? Jeg er egentlig negativ når klikkepedaler først skal brukes. - Stille pedalen slik at det er lettest mulig å komme inn og ut? - Sykkelsko - noe spesielt å tenke på der?
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
Re: Første sykkelsko til 11-12 åring
[Re: eOpseth]
09/06/2021 09:10
|
Gullars
Ivrig
|
Ivrig
Kombi er håpløst å klikke inn i, pga klikkdelen er tyngst slik at den vil henge ned. Litt som landeveispedaler
Lett innstilling er fint i starten og kan med fordel strammes etter som teknikken sitter
Sikkert greit med noen sykkelsko som ikke er så glatte under og heller ikke har store knaster som kan kan hindre inn og utklikk. Greit å starte med noen brukte cleats, da nye cleats har skarpe kanter som gjør det vanskeligere å klikke både ut og inn.
Mine barn begynte med SPD når de var mellom 8-10år med helt vanlige Shimano PD540 pedaler og std cleats. Alltid greit å starte på mykt underlag, for det skjer garantert at man glemmer å klikke ut når man stopper
AG
40+ and still climbing......
|
|
|
09/06/2021 12:06
|
ohjelm
Ringrev
|
Ringrev
Basert på ungene jeg er trener for:
- unngå kombi - start løst, men stram etter hvert som de begynner å kjøre fort/hardt - veldig mange har kjøpt Northwave Kids Hammer som første sko. De er ganske rimelige og lett å få tak i på f.eks. XXL - bruk knebeskyttere på sti den første tiden (fortsett gjerne også videre, men det kommer an på type sykling). Jeg har lappet noen knær opp gjennom årene... - så lenge du smører gjengene på pedalene tar det under 1 min å bytte pedaler. Jr. skifter mellom flats og klikk (jeg også forøvrig..)
You cant't buy happiness. But you can buy a bike, and that's pretty close.
|
|
|
10/06/2021 13:37
|
Tormod..
Entusiast
|
Entusiast
Finnes og noe som er nesten-kombi...med klikk på begge sider, men med litt mer base...har aldri prøvd selv. For meg er små XT klikk konge (Pd-m8100 xt xc), montert med ganske løs klikk. De med litt mer flate, som jeg ser andre nedover-konger i klubben bruker, heter f.eks. PD-m8120 XT Enduro.
|
|
|
|
|
|