Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

AliExpress og tax/mva

AliExpress og tax/mva #2667058 06/06/2021 20:50
K
kolli Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
K
Har ikke handlet noe fra fra Ali siden regelverket ble endret i fjor på mva. Men har lagt inn 2 ordre nå, og på begge disse ble det lagt til "tax". Beløpet er 25% av salgsum inklusiv frakt, både på ordre på USD 20 og USD 50. Kan jeg da forvente at varer blir levert til meg uten ytterligere krav fra stat eller fraktselskap? Eller har jeg misforstått eller blitt lurt her?

Re: AliExpress og tax/mva [Re: kolli] #2667061 06/06/2021 20:57
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Du bør få sakene rett til Postnord som sender dem frem og tilbake til Langhus i tre måneder før de forsvinner.

Men moms skal du slippe unna.

LarsB

Re: AliExpress og tax/mva [Re: kolli] #2667062 06/06/2021 20:58
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Stort sett ja, men fortsatt litt lotto dessverre! Noen ganger så glemmer avsender dette - jeg fikk en slik dobbel regning fra en pakke sendt med FedEx der de hadde krevd noen hundrelapper mva ved utsendelse, og så lagt ved en "bogus" faktura på noe annet med et annet beløp. Som jeg følgelig betalte mva på der også. Jeg prøvde å forklare kundeservice hos Ali dette men det nyttet ikke.

Skrev det på kontoen for uflaks - jeg har hatt et par retur/reklamasjonssaker der avsender har sendt feil ting, og jeg har faktisk fått igjen hele beløpet.

Løsningen min har vært å redigere adressefeltet slik at VOEC nr ALLTID står i adressefeltet som pakken skal sendes til, da skal det godt gjøres å få det feil, og de fleste maskiner klarer nok å plukke det opp.

Sitat: larsb
Du bør få sakene rett til Postnord som sender dem frem og tilbake til Langhus i tre måneder før de forsvinner.

Men moms skal du slippe unna.

LarsB

Hentet fra tråden over....
Sitat: Anders A-R

Sterkt!
Jeg har en pakke på vei fra Kina nå. Liten filledel som jeg bestilte for over 1 måned siden, og som vanligvis tar mindre enn en uke å få tilsendt.
Av en eller annen grunn har den ikke kommet inn døra her enda, og ser ut til å gå ping-pong mellom Norge og Kina. Den *teller* har nå 67 event i sporingsloggen.

Jeg turte aldri gå inn og telle over grand total, men den kom faktisk til slutt - på samme dag som det som SKULLE være en identisk del. Jeg bestilte på nytt fra en annen leverandør da jeg mistet troen på at denne ville komme fram. Begge kom altså samme dag, selv om bestilling skjedde med over 1 mnd i mellom. Men pakken fra siste leverandør var feil - her fikk jeg refusert beløpet, heldigvis....

Redigert av Anders A-R; 06/06/2021 21:01.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: AliExpress og tax/mva [Re: kolli] #2667157 07/06/2021 10:48
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Høres ganske alibaba-aktig ut for meg ICON_SMILE

LarsB

Moderator  support