Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Spm fra en rookie som skal bygge sin første racer

Spm fra en rookie som skal bygge sin første racer #2667046 06/06/2021 19:56
M
Mack10 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
Hei!

Uten å ha vært for aktiv selv her jeg brukt forumet aktivt for å lese meg opp ICON_GRIN

Noen spørsmål ifb med å skulle bygge meg en rask sykkel.
Har bestilt meg karbonfelger, gruppesett, karbonramme og integrert styre, skivebremser mm.

Kommer sikkert flere spørsmål, men her er det første jeg trenger litt hjelp med.
Alt av bremsekabler og girwire skal være integrert fra og med styret og gjennom stem og headset.

Skal legge ut bilder av sykkel når den er ferdig, men foreløpig er det bare kranken som er kommet.

1. For at ikke kablene skal dirre og lage ulyder så finnes det noe foam/kabel man kan legge utenpå strømpene. Hvor finner man dette?

2. Hvilken dekkbredde bør jeg gå for?
28 eller 30mm?
Rammen skal gå god for opp til 32mm.
Gjerne tips til dekk også.
Rammen skal være matt blå og resten blir matt sort.

På forhånd tusen takk yes ICON_GRIN

Redigert av Mack10; 06/06/2021 19:57.
Re: Spm fra en rookie som skal bygge sin første racer [Re: Mack10] #2667087 07/06/2021 07:17
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Mack10

1. For at ikke kablene skal dirre og lage ulyder så finnes det noe foam/kabel man kan legge utenpå strømpene. Hvor finner man dette?

Du trenger eksempelvis noe slikt. Selv brukte jeg bare noe skumgummi som var brukt som beskyttelse av rammen min i originalforsendelsen. Skar ut ett langt smalt stykke, brettet det sammen som ett "trekkspill", og lagde hull tvers gjennom. Så tredde jeg det på bremseslangen som går gjennom underrøret. Hele det skumplaststykket veide mindre enn 1g, så det tenkte jeg var innafor, samt at det da var en "originaldel" fra rammeprodusenten, fremfor noe det sto (eksempelvis) Jagwire på ICON_SMILE

(EDIT: nå med bilde)

2. Hvilken dekkbredde bør jeg gå for?
28 eller 30mm?
Rammen skal gå god for opp til 32mm.
Gjerne tips til dekk også.

Tror du får flere svar om du forteller hva du skal bruke sykkelen til. Rask landevei? Rask grus? Rask klatrer? Står racer i overskriften, så uten mer info ville jeg tolket det som landeveisykkel for (primært) asfalt. Personlig ville jeg tendert til 25C med mindre det er andre faktorer som tilsier noe annet (spørs jo litt på underlaget du sykler mest, hva slags felger du har, osv).

Rammen skal være matt blå og resten blir matt sort.

Kult! Du får poste bilder underveis! ICON_SMILE

Redigert av vviz; 07/06/2021 07:20.

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Spm fra en rookie som skal bygge sin første racer [Re: Mack10] #2667226 07/06/2021 14:06
M
Mack10 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
Tusen takk for tips! Akkurat den slangen jeg hadde leitet etter men ikke fant ICON_CRAZY

Det blir en landeveissykkel for asfalt only.

Liker tanken på litt bredere dekk, så derfor jeg utforsker ang 28 eller 30 mm.

Felgen er 25 mm utv dim. Usikker på innvendig.
Clincher ICON_BLUSH
Trenger også tips til pedaler hvis noen har et ok rimelig tips ICON_COOL

Re: Spm fra en rookie som skal bygge sin første racer [Re: Mack10] #2667263 07/06/2021 19:15
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Tusen takk for tips! Akkurat den slangen jeg hadde leitet etter men ikke fant ICON_CRAZY

Det blir en landeveissykkel for asfalt only.

Liker tanken på litt bredere dekk, så derfor jeg utforsker ang 28 eller 30 mm.

Felgen er 25 mm utv dim. Usikker på innvendig.
Clincher ICON_BLUSH
Trenger også tips til pedaler hvis noen har et ok rimelig tips ICON_COOL

25mm utvendig, så ville jeg nå sagt 23-25mm, gitt at målet er rask(est mulig) racer. Det er nå allmenn oppfattelse (så vidt jeg vet backet opp av CFD og vindtunneller) at dekkene ikke kan være bredere enn felgen dersom man ikke skal få delaminering av luftstrømmen i overgangen dekk/felg. Nok om det fra min side. Ditt valg, og det fine med dekk, er at det representerer ikke noe "veikryss" i byggeprosessen, hvor "Dersom du gjør "A" her, må du følge opp med "B" der, osv. Dekk kan skiftes om man ikke er fornøyd, og det er uansett en slitedel som skiftes med ujevne mellomrom, og det representerer jo alltid muligheter for å prøve noe annet om man ikke ble fornøyd.

Pedaler er jo også veldig subjektivt. Ingen preferanser til system fra tidligere? De vanligste er vel Shimano og LOOK. Selv har jeg brukt begge deler, og synes begge deler fungerte fint. Bruker i dag LOOK og synes ikke det er all verden forskjell på disse systemene. Om du planlegger å bruke wattpedaler en gang i fremtiden, ville jeg gått for LOOK først som sist, for det er vel den eneste standarden wattpedaler produseres for, meg bekjent. Det er vel ikke utenkelig at Wahoo kommer til å lansere wattpedaler på Speedplay etterhvert (om det ikke allerede har skjedd), men det store utvalget av slike, det finnes for LOOK. Speedplay gir vel en del fordeler over LOOK/Shimano når det kommer til innstilling, og kanskje da spesielt om man har litt kneproblemer osv. Beveger man seg utenfor LOOK/Shimano/Speedplay tror jeg man raskt havner i ganske upløyd mark. Det finnes sikkert noe, men ikke som jeg kjenner til. Og innenfor disse merkene så velger du vel bare noe basert på hvor dyrt du vil ha det. Grunnmodellene er vel stål, og det finnes jo ikke noe bedre en stål, strengt tatt, med mindre du har lyst på noe lett ICON_SMILE Og har du lyst på noe lett, så er det bare å leite oppover prislista frem til vekt/prislapp finner sin balanse. Etter min (noe begrensede) erfaring, så er pedaler ett sted du virkelig kan få lov til å betale en heftig pris per gram du skal spare ICON_LAUGH

Ett protip, om målet er lettest mulig vekt på sykkelen, er Speedplay, for der er pedalene lette, og cleats tunge. Men sykkelen veies jo uten cleats, tross alt ICON_SMILE

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Spm fra en rookie som skal bygge sin første racer [Re: Mack10] #2667266 07/06/2021 19:30
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Man skal nok opp på et relativt høyt nivå før aeroegenskapene med 23mm dekk trumfer grepet/komforten med 28mm dekk.

Re: Spm fra en rookie som skal bygge sin første racer [Re: aug11x] #2667348 08/06/2021 08:09
M
Magnoos Offline
Ringrev
Ringrev
M
Sitat: aug11x
Man skal nok opp på et relativt høyt nivå før aeroegenskapene med 23mm dekk trumfer grepet/komforten med 28mm dekk.

Hvor høyt nivå da? Conti? Pro-Conti? Eller bare at man sykler en viss hastighet over lenger tid? ICON_WINK

Specialized Phenom 155 mm kjøpes
Re: Spm fra en rookie som skal bygge sin første racer [Re: Mack10] #2667361 08/06/2021 08:40
B
BZE Offline
Entusiast
Entusiast
B
Bortsett fra optimalisering for fart, vil egnet forhold mellom felg og dekk også kunne gi bedre stabilitet ved vind slik jeg har skjønt det. Det kan alle dra nytt av.

Hvis rammen har klaring for 32, er den kanskje optimalisert for 28. Det går an å undersøke hos produsenten.

Ville startet med 28 og sett hvordan du liker det. Mer komfort på bekostning av aero. Så får du kanskje lyst på nye hjul med tiden og kan da kjøpe noe bredere så du får i pose og sekk.

Re: Spm fra en rookie som skal bygge sin første racer [Re: Magnoos] #2667368 08/06/2021 08:56
H
helomoto Offline
Avhengig
Avhengig
H
Sitat: Magnoos

Hvor høyt nivå da? Conti? Pro-Conti? Eller bare at man sykler en viss hastighet over lenger tid? ICON_WINK

Jeg synes ikke det er spesielt komfortabelt å måtte tråkke mer watt for å holde samme fart ICON_WINK

> Assos er laget for korpulente sveitsiske bankfolk.
Re: Spm fra en rookie som skal bygge sin første racer [Re: helomoto] #2667377 08/06/2021 09:19
K
kolli Offline
Ringrev
Ringrev
K

Sitat: helomoto

Jeg synes ikke det er spesielt komfortabelt å måtte tråkke mer watt for å holde samme fart ICON_WINK

Landevei har estimert forskjellen mellom 25 og 32 mm til å være 3 - 4 sekunder per mil i hastighet 37 - 38 km/t. Forskjellen mellom 23 og 28 er sansynligvis enda mindre. Så påstanden om at 23 mm smale dekk på landevei ruller bedre enn bredere dekk bør legges død.

https://www.landevei.no/sykkelutsty...-25-mm-til-32-mm-dekk-paa-racer-sykkelen

Re: Spm fra en rookie som skal bygge sin første racer [Re: helomoto] #2667395 08/06/2021 10:35
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Sitat: helomoto

Da regner jeg med at du kjører tempobøyle og platehjul bak til vanlig?

Re: Spm fra en rookie som skal bygge sin første racer [Re: Mack10] #2668108 11/06/2021 20:54
M
Mack10 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
Da var felgene på plass! ICON_BLUSH
Meget nøgd hvis jeg kan si det selv.
50mm og 25 mm bredde
Har bestilt clincher og 6 bolt mtp skivebrems.
Det er montert felgbånd ser jeg. Betyr det at jeg kan kjøre slangeløst oppsett?
Er dette noe å foretrekke fremfor vanlig clincher med slange?

[Linket bilde fra i.ibb.co]

Redigert av Mack10; 11/06/2021 21:17.
Re: Spm fra en rookie som skal bygge sin første racer [Re: Mack10] #2668173 12/06/2021 20:33
M
Mack10 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
Da var bilder av rammen på plass ferdig lakkert.

Sendes ila noen dager så håper den dukker opp relativt raskt.

Re: Spm fra en rookie som skal bygge sin første racer [Re: Mack10] #2669440 21/06/2021 17:55
M
Mack10 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
Hvor får man på plass en barrel/gir justerer til framgir når man har integrerte kabler helt fra styret og ned til giret? Bakgiret er integrert ser det ut som.

Takker tips ICON_COOL

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå