Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Investere i Kindernay

Investere i Kindernay #2666783 04/06/2021 08:43
T
Tommy D. Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
T
Snappet opp denne. Mulig å investere i Kindernay. Aritg at noen satser på dette i Norge. Har trua, men noen med erfaringer fra FundingPartner?

https://fundingpartner.no/lan/ca-technology-systems-as

T.

Re: Investere i Kindernay [Re: Tommy D.] #2666801 04/06/2021 09:38
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Har allerede "investert" i et suboptimalt produkt med svært variabel kundeservice :/

Re: Investere i Kindernay [Re: larsdx] #2666859 04/06/2021 14:08
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Sitat: larsdx
Har allerede "investert" i et suboptimalt produkt med svært variabel kundeservice :/

Var det Kindernay?

Re: Investere i Kindernay [Re: RoyK] #2666890 04/06/2021 19:31
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: RoyK

Var det Kindernay?

Ja. Veldig kort:

* Kjøpte Kindernay som sikkert én av de første betalende kundene. Ikke så lurt.

* Mye surr i bestilling rundt om hjul fultgte med eller ikke.

* Innstallering var greit, men var vanskelig å få til bra kjedelinje og måtte klage og syte på sosiale medier for å få hjelp. Mulig det var jeg som var inkompetent, men da kindernay skulle fikse det første gang endte det med at hele kjedestrammeren ble ødelagt. Ble bra da det ble innstallert med ny kjedestrammer fra kindernay.

* Helt tilfeldig om man fikk svar på henvendelser eller ikke og måtte mase. Så skal det sies at når jeg først fikk svar så fikk jeg god hjelp.

* Jeg innstallerte på en relativt lett og rask hardtail og sykkelen ble merkbart mindre kvikk. Man merker godt mer vekt på bakhjulet. For touring og elsykkel er nok dette et mindre problem.

* Også relativt irriterende at sponsede influensere kan sykle rundt med shiftere på en side av styret og promotere det på sosiale medier, mens betalende kunder ikke får lov å kjøpe produktet.

Jeg prøvde virkelig å like Kindernay, men måten de har drevet de første årene er ikke imponerende. For min del har denne og et par andre opplevelser egentlig ført til at jeg konkluderer med at jeg i fremtiden ikke kjøper dyre ting fra gründerbedrifter..

Re: Investere i Kindernay [Re: Tommy D.] #2666981 05/06/2021 22:09
RoyK Offline
Besatt
Besatt
hm… barnesykdommer?

Re: Investere i Kindernay [Re: Tommy D.] #2666988 06/06/2021 07:20
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Jeg vurderte seriøst Kindernay til sesongen og gjorde en del undersøkelser.
Sitter istedet med brukket gir, skeivt girøre og havarerte eiker etter det som skulle bli første ordentlige tur etter snø og gjørme,
All ære til de som 100 og noe år senere er med å utvikler veien videre fra 1 generasjon sykkelgir.
Sku gjerne putta kroner i dette både på sykkelen og i selskapet hadde jeg hatt noe. ICON_SMILE
Legg merke til at muligheten til ts er fulltegnet og stengt. De har fått de investorene de ønsket.

Helt vanvittig at vi fortsatt sliter med derailleur fra 1905

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Derailleur

* Også relativt irriterende at sponsede influensere kan sykle rundt med shiftere på en side av styret og promotere det på sosiale medier, mens betalende kunder ikke får lov å kjøpe produktet.

Det er under utvikling, det er de åpne om og det må de vel få lov til? Det er liksom ikke et ferdig produkt for spesielt innvidde.

Redigert av JoachimV; 06/06/2021 07:30.

Re: Investere i Kindernay [Re: RoyK] #2666990 06/06/2021 07:52
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: RoyK
hm… barnesykdommer?

Nei. Som sagt: Når eventuelle kjedelinjeproblemer løses fungerer produktet akkurat som det skal. At gründerbedrifter har litt varierende kundeoppfølging er nok ikke uvanllig.

Selve funksjonen og giringen er bra! Noen fordeler og ulemper med hydraulisk versus mekanisk giring, men det venner man seg til. Jeg kunne sikkert gitt kindernay en ny sjanse om jeg skulle hatt elsykkel eller touring og kunne kjøpt ferdig innstallert fra en lokal butikk med god kompetanse og servicehistorikk.

Redigert av larsdx; 06/06/2021 07:56.
Re: Investere i Kindernay [Re: Tommy D.] #2666994 06/06/2021 08:56
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Ser på face så fikk de investorene på en time...

At Nettsiden er nede er kanskje ikke like godt tegn.

Re: Investere i Kindernay [Re: JoachimV] #2666996 06/06/2021 09:28
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A
Sitat: JoachimV

Så du vil heller ha 1800-tallsteknologien navgir ICON_WINK

Re: Investere i Kindernay [Re: Appelsin] #2666999 06/06/2021 09:55
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Sitat: Appelsin

Så du vil heller ha 1800-tallsteknologien navgir ICON_WINK

Vittig kar du, prøvd deg her?

Re: Investere i Kindernay [Re: Tommy D.] #2667011 06/06/2021 12:24
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Kindernay blir sikkert peise bra. Men jeg har mer trua på girkasse i ramma til terrengsykkel. Uansett så vil vel alle sykle på elsykkel i fremtiden, da kan du kombinere giringen med motor.

Re: Investere i Kindernay [Re: Paulus] #2667013 06/06/2021 12:52
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Sitat: Paulus
Kindernay blir sikkert peise bra. Men jeg har mer trua på girkasse i ramma til terrengsykkel. Uansett så vil vel alle sykle på elsykkel i fremtiden, da kan du kombinere giringen med motor.

Helt klart at denne type produkter vil spise inn på markedsandeler.
For et par år siden overvar jeg en presentasjon med en av designerne til Jaguar og Epace. Det interessante var hvordan han snakket om at elbil har presset frem helt nye krav til konkuranse mellom bilprodusentene på design i forbedringer på kvalitet og nyheter langt langt utover å bare bytte ut motoren med el. Vi ser jo hva som skjer der nå. Er vel ikke mange som hadde vært interessert i sitt gamle dieseldrog byttet ut med elmotor.
Jeg tror nok vi kommer til å se mye mer av det samme i sykkelverden. Det holder bare ikke mål å selge elsykler for 50-100k å bare sette på elmotor men fortsette med beholde girsystemet tiltenkt XC-eliten på en fullblods fulldempa emtb. Det er jo et helt vilt forbruk av drivverk versus analog.

Redigert av JoachimV; 06/06/2021 12:55.

Re: Investere i Kindernay [Re: Tommy D.] #2667017 06/06/2021 13:30
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S
Helt enig JoachimV. Problemet med dagens elsykler fra et teknisk ståsted er at drivlinja blir for dårlig. Ser jo folk spiser opp ting et relativt få mil, og mtp rekkevidden disse syklene klarer tar det ikke lang tid.

Motor og girbox ala zerode med fornuftig batteristørrelse så vekta ikke blir avskrekkende, da snakker vi fremtiden tror jeg!

Re: Investere i Kindernay [Re: JoachimV] #2667019 06/06/2021 13:33
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A

Vittig kar du, prøvd deg her?

Tja, tror materialet er litt lite.

Ble interessert i hvordan teknologiutviklingen hadde vært når du kommenterte. Og som for eksempel elbiler mot bensinbil viste det seg at den "nye" teknologien var eldre enn den "gamle". Har en generell kjepphest mot idéen om at gamle ting ikke er bra på grunn av alderen...
Men du med knekt avsporer har selvsagt lov til klage ICON_COOL

Re: Investere i Kindernay [Re: Appelsin] #2667047 06/06/2021 19:57
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Sitat: Appelsin

Tja, tror materialet er litt lite.

Akkurat som godset på 12-delt der altså?

Dæven jeg kunne visst være vittig jeg og...

Ble interessert i hvordan teknologiutviklingen hadde vært når du kommenterte. Og som for eksempel elbiler mot bensinbil viste det seg at den "nye" teknologien var eldre enn den "gamle". Har en generell kjepphest mot idéen om at gamle ting ikke er bra på grunn av alderen...
Men du med knekt avsporer har selvsagt lov til klage ICON_COOL

Ja mulig jeg har lov å klage, men slapp av, jeg har lagt opp. Om en uke er dere kvitt meg, forhåpentligvis for godt med mindre det skjer et mirakel, jeg vinner i lotto å setter sammen havaristen med Kindernay i stedet for å sponse dearilleur-mafiaen.
Noen er bare bare maks uheldig og får all dritten og nå er jeg lei. Ett par uker i sesongen jeg har godfølelsen på gir resten er bare fintfølende makkverk og jeg steller med sykkelen, vokser kjeder og gnikker og gnur... Kjørte enduro i fjor med vondt i hjertet hver gang jeg måtte gire.. Husker jeg plundret i lengre tid og viste seg å være tenna på pulley. Ikke noe dyrt akkurat der isolert sett men når du har plundret 1 og 3/4 evighet blir du lei.

Jeg finner den ikke igjen men pinkbike eller en av de store hadde en poll på hva MTB'erne ønsket seg mest utbedret og bakgiret kom høyt mener jeg å huske. Hest kjerre og derailleur. Vi snakker ikke akkurat høyteknologi utover å skrelle av materiale å sette på flere klinger på kassetten... Ja ja.blir vel å rusle ned i parken å sparke litt ball..

Re: Investere i Kindernay [Re: JoachimV] #2667063 06/06/2021 21:12
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Ser på face så fikk de investorene på en time...

At Nettsiden er nede er kanskje ikke like godt tegn.

Nettsidene er oppe, nylansert?

Re: Investere i Kindernay [Re: Tommy D.] #2667116 07/06/2021 08:42
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
JoachimV: Du er ute etter Linkglide

Hvordan er det med girhendelen på sykkelen din? Kan du gire mange gir ned på en gang? Hvis så: bytt hendel til en som er for elsykkel. Med så mye moment som er i elsykkelmotoren, må du ta ett og ett tannhjul av gangen. Er ikke sikkert du har fått riktig elsykkelspec.

Og med Kindernay må du slippe pedalen helt for å gire, for planetgir er IKKE egnet for å gire med trykk.

Samboers elsykkel har Alfine Di2 hooket opp til elmotoren, og der slipper elmotoren når man girer, så man ikke moser giret.

Redigert av baronKanon; 07/06/2021 08:44.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Investere i Kindernay [Re: Tommy D.] #2667150 07/06/2021 10:31
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Linkglide er vurdert. EX8 også.. Men kommer jo ikke før tidligst neste år.

Jeg tørr nesten ikke gire lenger så dette til pent og rolig for seg. Sykkel er vel spec,et som alle andre med komponenter lagd til rittsykler på 10kg..

Re: Investere i Kindernay [Re: baronKanon] #2667290 08/06/2021 04:43
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Sitat: baronKanon

Og med Kindernay må du slippe pedalen helt for å gire, for planetgir er IKKE egnet for å gire med trykk.

Det må selvfølgelig prøves men jeg liker tanken veldig godt på å gire med pedalene i ro. Diskuterte dette med Are på face og det er jo også en fordel med å kunne gire når du i røfft terreng med fart/nedover har nok med å holde pedalene stabilt. Det er småkjipt å rekke en runde på pedalene innimellom slaga å gamle på at giret ble rett.

Hadde jeg hatt muligheten hadde jeg sjekket dette nærmere, alternativt EX8 frem til ev Linkglide blir tilgjengelig. Bare tull at man skal ha 12 gir på el. Bredden tildels ja, men forholdet er jo totalt unødvendig.

Re: Investere i Kindernay [Re: Tommy D.] #2667307 08/06/2021 06:28
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Har i ettertid blitt fortalt at Kindernay skal tåle skifting under belastning bedre enn andre planetgirløsninger. Men at man kan skifte med stillestående pedaler er digg - spesielt ved pendling eller ved "hurtig topografiskifte" (ned en dal og rett opp igjen).

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Investere i Kindernay [Re: baronKanon] #2667326 08/06/2021 07:07
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Har i ettertid blitt fortalt at Kindernay skal tåle skifting under belastning bedre enn andre planetgirløsninger. Men at man kan skifte med stillestående pedaler er digg - spesielt ved pendling eller ved "hurtig topografiskifte" (ned en dal og rett opp igjen).

Når jeg kjørte prototyp ville den ikke skifte med trykk på pedalene, overhodet ikke. Det jeg tror de mener med skifte under belastning er at det ikke går i stykker om du skulle skifte med belastning, men du skifter ikke gir under belastning, du MÅ lette opp ganske mye.
Men du ødelegger ikke giret.

Snakka med en som jobbet der med testing og materialer, han sa det for en vanlig mann ikke var mulig å ødelegge tannhjul... beskrivelsen for test-maskina hans var som om en topp-sprinter i ProTour sprinta med full watt i 2-3 dager i bakker så bratte som Holmenkollen.... det holder. Det er visst langt over slitestyrken til "vanlige" gir og tannhjul, ergo perfekt for elsykkel, tåler og er bevist MYE sterkere og tåler mer.

Til elsykkel har jeg virkelig trua.

Har jeg hørt :-)

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Investere i Kindernay [Re: Tommy D.] #2667329 08/06/2021 07:10
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Giring er en vanesak og man blir fort vant til det. Men jeg tror kanskje at til rask stisykling, spurter og liknende kan giringen kanskje være en ulempe, siden den til en viss grad må planlegges. Samtidig kan det være stor fordel om man kommer ned en bratt bakke og skal opp en bratt, så ikke godt å si.

Re: Investere i Kindernay [Re: larsdx] #2667334 08/06/2021 07:25
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Giring er en vanesak og man blir fort vant til det. Men jeg tror kanskje at til rask stisykling, spurter og liknende kan giringen kanskje være en ulempe, siden den til en viss grad må planlegges. Samtidig kan det være stor fordel om man kommer ned en bratt bakke og skal opp en bratt, så ikke godt å si.

Jada, det er annerledes, og man venner seg nok til dette også.
Det har betydelige fordeler, men også noen klare ulemper.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Investere i Kindernay [Re: Tommy D.] #2667366 08/06/2021 08:52
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Selv ser jeg ikke på Kindernay (per nå) som noe alternativ for stisykling, men for tursykling og transportsykling, der ting bare skal vare og vare med mye last, men hurtighet på giring og sånn ikke er i forsetet. Det er også at det er stor klump med udempet vekt som spiller inn på fulldempere. Vil heller ha girkasse, men det er visstnok et problem å få girkasser til å ha den utvekslingen man trenger uten at den blir diger eller har reduksjonsgir p.g.a moment.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Investere i Kindernay [Re: baronKanon] #2667384 08/06/2021 09:58
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Selv ser jeg ikke på Kindernay (per nå) som noe alternativ for stisykling, men for tursykling og transportsykling, der ting bare skal vare og vare med mye last, men hurtighet på giring og sånn ikke er i forsetet. Det er også at det er stor klump med udempet vekt som spiller inn på fulldempere. Vil heller ha girkasse, men det er visstnok et problem å få girkasser til å ha den utvekslingen man trenger uten at den blir diger eller har reduksjonsgir p.g.a moment.

Enig.
Kunne hatt på eljobbsykkelen, gjerne helst med belte.
Men ikke til prisen :-)

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Investere i Kindernay [Re: Tommy D.] #2667399 08/06/2021 10:43
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E
Jeg skjønner argumentene for Kindernay vs andre tilsvarende løsninger som Rohloff, som eksempelvis vekt og gjenbrukbarhet på tvers av hjulsett.

Samtidig, skulle jeg lagt ut på ekspedisjon gjennom Mongolia og ikke ønsker å stå midt i ødemarka med bakgiret knekket av kjepp i hjulet og drivverket full av gjørme, så hadde jeg personlig nok endt opp med å velge Rohloff som er en vel etablert og utbredt løsning brukt av mange i åresvis, f eks kombinert med reimdrift fra Gates, fremfor å gamble på en nykommer. Evt Pinion boks i kranken som også virker være hot.

Nå har jeg aldri eid slike løsninger selv, ennå, har sånn sett ikke førstehåndskunnskap og må ta en disclaimer der.

Moderator  support