En bønn om hensyn
|
Re: En bønn om hensyn
[Re: eirikbk]
07/06/2021 19:51
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
Som rep for idrettslag har jeg diskutert dette med en større grunneier og kommunen. Det ligger klart at fartsgrensen skal være 30 km/t, men kosten for å sikre informasjon og overholdelse ønsker ingen å ta. Kostnaden per skilt er uhørt høy og det er billigst å skyve problemet under teppet. At mange som vet det velger å ikke følge det sier dog mest om dem. Koronaen har vel vist at andelen vrange egoister i samfunnet er rimelig høy. Men kudos til det store flertallet Hvis det ikke er informert ved skilting, så er det ikke gjeldende. Per nå er fartsgrensen på 30 km/t kun aktuell for bilister med kjøretillatelse. Skal sies at jeg er enig i at hvertfall en del områder burde hatt fartsgrense for alle, men per nå er ikke 30 km/t gjeldende for syklister. Men, bruk hodet likevel! Dog, de som trenger å høre det leser neppe her. Uansett fartsgrense så skal man vise hensyn og tilpasse farten til forholdene, husker ikke helt ordlyden her. I ytterste konsekvens betyr det gangfart eller at man om nødvendig stopper.
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
[Re: BigBab]
08/06/2021 06:37
|
2Will
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Også klager de på biltrafikken inn ut av Sørke/Maridalen mens de selv sykler som griser på veiene i marka...
|
|
|
[Re: 2Will]
08/06/2021 06:41
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Også klager de på biltrafikken inn ut av Sørke/Maridalen mens de selv sykler som griser på veiene i marka... Det er vel akkurat derfor de klager - er farligere å sykle gris når det kan komme biler rundt svingene.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
08/06/2021 07:51
|
2Will
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Også klager de på biltrafikken inn ut av Sørke/Maridalen mens de selv sykler som griser på veiene i marka... Det er vel akkurat derfor de klager - er farligere å sykle gris når det kan komme biler rundt svingene. Jada, har møtt deg på tur på gang og sykkelsti jeg, fin den gule grussykkelen din, ikke like imponert over hensyntagen på gang og sykkelsti..
Redigert av 2Will; 08/06/2021 07:56.
|
|
|
08/06/2021 08:09
|
torbus
Entusiast
|
Entusiast
Fatter ikke at de tør. Da jeg syklet Ring 4 for første gang forrige uke, på en tid av døgnet hvor jeg før bakkene ned mot Maridalen kun hadde møtt to andre på sykkel, møtte jeg flere biler og en trailer med tømmer. Ligger du i 40+ og møter disse rundt en sving, går det alvorlig galt. Men også skummelt, og sannsynlig, er møtet med dyr. Selv har jeg syklet mye gjennom Vestmarka de siste årene, og selv om vi ser bort ifra sommermånedene med dyr på beite (man skal være mer enn gjennomsnittlig uaktsom dersom man sykler fort blant sauer og kuer), og sykler på tider av døgnet hvor man ikke møter noen og derfor kan holde høy fart, skjer det flere ganger i uka at dyr spretter ut på veien foran meg. Bare på en kort tur gjennom Vestmarka tidlig i går morges, var det to store harer (i ulike deler av løypa) som spratt ut i veien, i går med rundt 5-10 meters klaring, så ikke noe problem, men jeg har tidligere opplev dem enda nærmere. Kjører man fort nok og treffer, eller skvetter og gjør en mindre rutinert manøver, er det flere enn harene som kan få seg en alvorlig smell, og for min del på en tid av døgnet hvor det fort kan gå lang tid før jeg blir funnet. I nedoverbakkene fra marka tør jeg heller ikke gi gass lenger. Både ned Solliveien mot Asker og Vestmarkveien mot Sandvika, er det mye rådyr, rev, grevling og elg (sistnevnte har jeg ennå ikke møtt, men de andre ser jeg stadig vekk luske i kantene). Nei, da er det tryggere å presse seg i motbakke.  (Strava er vel i og for seg ikke problemet, da det fint går å logge, konkurrere med seg selv og andre, uten å bli helt idiot, men klarer man ikke det er det kanskje tryggest for både seg selv, dyr og medmennesker på tur, at man logger av i marka).
Redigert av torbus; 08/06/2021 08:15.
|
|
|
08/06/2021 08:24
|
Terskeltrening
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Flere holdningskampanjer bør komme, både for gående og syklende. Alle må ta mer ansvar for egen og andres sikkerhet. Å møte på en barnefamilie rundt en krapp sving vil få fatale følger, og syns det både er foreldrenes og syklistens ansvar.
Her er et utklipp fra Aftenposten. Tror dette ikke er representatitvt men virker som det alltid har vært problemer:
Aftenposten 2010:
"Da Claus Gundersen i FAU forsøkte å stoppe en av syklistene for å dele ut en sikkerhetsbrosjyre, klikket det for syklisten.
— Dra til helvete. Du har ingen rett til å stoppe meg. Flytt deg, jeg skal videre, ropte den rasende syklisten som ville rive seg løs.
Han tok tak i Claus Gundersen og dyttet ham for å komme seg forbi."
"— Jeg har ikke tid til å ta imot denne brosjyren, for jeg må slå rekorden min fra i går, ropte en tredje syklist."
Selv skal jeg gjøre mitt fremover. Skal redusere farten ned bakker til 30km/t
Redigert av Terskeltrening; 08/06/2021 08:25.
|
|
|
[Re: knuthaug]
08/06/2021 08:45
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Det går an å flagge segmenter, foreslår at Førstemester Fjeldheim er sitt ansvar bevisst og flagger endel kritiske segment. Den omtalte turveien er jo sånn at om man kommer fra Solbergelva-retningen får man høy fart ved bare å la være å bremse (solid nedoverbakke), det er ikke nødvendig å gønne på for å ta segmentet (om det er noe segment der) for å skremme pensjonister og barnefamilier. Så tror ikke segment-flagging vil ha noe som helst å si akkurat der. Støttes, problemet her er vel at det er gørr kjedelig å henge på bremsene så lenge for å holde farten akseptabel. I DE 2018 var det plastra med midlertidige skilt om å ta det pent - kanskje gjøre det til en permanent greie, eller så får man bygge en sti ved siden av 
|
|
|
[Re: knutspeed]
08/06/2021 09:16
|
Fjeldheim
Førstemester
|
Førstemester
Det går an å flagge segmenter, foreslår at Førstemester Fjeldheim er sitt ansvar bevisst og flagger endel kritiske segment. Den omtalte turveien er jo sånn at om man kommer fra Solbergelva-retningen får man høy fart ved bare å la være å bremse (solid nedoverbakke), det er ikke nødvendig å gønne på for å ta segmentet (om det er noe segment der) for å skremme pensjonister og barnefamilier. Så tror ikke segment-flagging vil ha noe som helst å si akkurat der. Støttes, problemet her er vel at det er gørr kjedelig å henge på bremsene så lenge for å holde farten akseptabel. I DE 2018 var det plastra med midlertidige skilt om å ta det pent - kanskje gjøre det til en permanent greie, eller så får man bygge en sti ved siden av  Eller bare ta det pent - så vanskelig er det ikke å bremse ned den bakken der. Klarer ikke å se at det skal være et problem. Å bremse ned burde man klare når det kommer folk uten at man må lage ny sti eller at det må peppres med skilt hele veien. Sunn fornuft bør rekke mer en langt nok for folk flest. Mulig jeg er påvirket av å bo i området og lei av å stadig høre på folkemunne at det er blitt mye stisyklister i området der som ikke tar hensyn. Så mener helt bestemt at akkurat den turveien bør være "hellig" for fotfolket og at vi må innrette oss. ikke omvendt. Man gir og tar og vi har omtrent tatt hele åsen der, så da får vi gi bort den kjedelige grusveien. :-) Enig at det ikke er Strava segment som er problemet der.
|
|
|
08/06/2021 09:31
|
SiljeKH
Fjellrev
|
Fjellrev
Jeg flagget nerroversegmentet på 800-meteren i Drammen i fjor, etter det småtilta litt for meg for noen tok en ny KOM på 70 km/t. Det er en halvveis blind sving i bunn ved Pumpehuset og totalt meningsløst segment, som nok egentlig er for linja som går på gamledelen av veien som er litt teknisk. Gønninga på 800m har lite med strava å gjøre, og mer med "fort tilbake til heisen" tror jeg....
Generelt så tror jeg bare det handler om korttenkthet. Så det å terpe budskap og gjenta og gjenta og formane er nok veien å gå.
|
|
|
[Re: Fjeldheim]
08/06/2021 10:11
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Eller bare ta det pent - så vanskelig er det ikke å bremse ned den bakken der. Klarer ikke å se at det skal være et problem. Å bremse ned burde man klare når det kommer folk uten at man må lage ny sti eller at det må peppres med skilt hele veien. Sunn fornuft bør rekke mer en langt nok for folk flest.
Helt enig, men opplever vel at det har tilkommet en del nye folk som kanskje trenger litt voksen-/barneopplæring. Vi har populære turstier lokalt som ikke har hatt noen slike issues siden storhetstiden med grusritta som nå gjenopplever noe av det samme. Det skader aldri med litt ekstra informasjon? Det med å lage en ny sti var en fleip, seff 
|
|
|
08/06/2021 11:36
|
Supermann
Besatt
|
Besatt
Er det bare jeg som ikke skjønner diskusjonen her?
Vi snakker om ferdsel på offentlig vei, delvis sperret for motorkjøretøy riktignok. Det betyr at lov om ferdsel på veg(Vegtrafikkloven) gjelder. Det er et uomtvistelig og ikke videre diskuterbart faktum. Hvorvidt strengere regler burde gjelde er en annen diskusjon.
Det skrives videre om syklister som sykler for fort i forhold til føreforhold. Da er det ikke snakk om hensynsløs sykling, men lovløs sykling og brudd på nevnte vegtrafikkloven.
Vi har et fungerende lovverk som bestemmer en minimumsstandard for hvordan vi skal oppføre oss så bør vi først gå dit. Da virker ikke som det bare er en bønn om hensyn som etterlyses, men først og fremst en bønn om at lovløs oppførsel opphører/omfang reduseres. Det er ikke mye å be om.
Desmo kopierte inn paragraf 3 og 6 tidligere i tråden. Disse reglene gjelder alltid på offentlig tilgjengelig vei. Hvis man ikke kan bremse for en enhver påregnelig(merk!) hindring rundt en sving så har man ikke bare vært dum, men du har også gjort deg selv til lovbryter. Om du kolliderer og skader deg så er det ikke lenger en ulykke, da kollisjonen er en konsekvens av ditt lovbrudd.
Alle som opptrer i trafikken(også i marka) må kjenne til regelverket som gjelder, uavhengig om man tilfeldigvis har førerkort klasse b eller ikke...
Ut på tur!
|
|
|
[Re: Supermann]
08/06/2021 13:18
|
Terskeltrening
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Er det bare jeg som ikke skjønner diskusjonen her?
Vi snakker om ferdsel på offentlig vei, delvis sperret for motorkjøretøy riktignok. Det betyr at lov om ferdsel på veg(Vegtrafikkloven) gjelder. Det er et uomtvistelig og ikke videre diskuterbart faktum. Hvorvidt strengere regler burde gjelde er en annen diskusjon.
Det skrives videre om syklister som sykler for fort i forhold til føreforhold. Da er det ikke snakk om hensynsløs sykling, men lovløs sykling og brudd på nevnte vegtrafikkloven.
Vi har et fungerende lovverk som bestemmer en minimumsstandard for hvordan vi skal oppføre oss så bør vi først gå dit. Da virker ikke som det bare er en bønn om hensyn som etterlyses, men først og fremst en bønn om at lovløs oppførsel opphører/omfang reduseres. Det er ikke mye å be om.
Desmo kopierte inn paragraf 3 og 6 tidligere i tråden. Disse reglene gjelder alltid på offentlig tilgjengelig vei. Hvis man ikke kan bremse for en enhver påregnelig(merk!) hindring rundt en sving så har man ikke bare vært dum, men du har også gjort deg selv til lovbryter. Om du kolliderer og skader deg så er det ikke lenger en ulykke, da kollisjonen er en konsekvens av ditt lovbrudd.
Alle som opptrer i trafikken(også i marka) må kjenne til regelverket som gjelder, uavhengig om man tilfeldigvis har førerkort klasse b eller ikke...
Det snakkes vel om ganske mye forskjellig her, både stisykling, sykling i veibane og på private grusveier. På private grusveier og sti er det ikke veitrafikkloven som gjelder. Tanken om at man skal kunne stanse om noe befinner seg rundt en uoversiktelig sving er jo direkte feil når man kjører bil, men i marka bør man absolutt tenke slik. Du forventer ikke at en barnefamilie går midt i veien når du kjører på landeveien. Så nei, jeg syns ikke det bør handle om lover og regler men om å opptre hensynsfullt.
|
|
|
08/06/2021 15:36
|
Appelsin
Ringrev
|
Ringrev
Av dere som er så opptatt av hva som står i loven, sykler dere på offentlig vei? har dere reflekser på sykkelen? På pedalene eller pedalarmene? Har dere ringeklokke? Vel om ikke så er dere alle lovbrytere! Så forferdelig!
|
|
|
[Re: Terskeltrening]
08/06/2021 15:51
|
knuthaug
Ivrig
|
Ivrig
Tanken om at man skal kunne stanse om noe befinner seg rundt en uoversiktelig sving er jo direkte feil når man kjører bil, men i marka bør man absolutt tenke slik. Vel, hørt om elg, rådyr eller traktor med motorstopp? Bare for å nevne noen eksempler
|
|
|
[Re: Appelsin]
08/06/2021 17:17
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
Av dere som er så opptatt av hva som står i loven, sykler dere på offentlig vei? har dere reflekser på sykkelen? På pedalene eller pedalarmene? Har dere ringeklokke? Vel om ikke så er dere alle lovbrytere! Så forferdelig! de fleste skjønner at det er en bitteliten forskjell på å sykle fort mellom fotgjengere på grusveiene i marka kontra det å droppe refleksene på pedalene. riskoanalyse er ordet
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
[Re: Flamini]
08/06/2021 17:51
|
Appelsin
Ringrev
|
Ringrev
de fleste skjønner at det er en bitteliten forskjell på å sykle fort mellom fotgjengere på grusveiene i marka kontra det å droppe refleksene på pedalene.
riskoanalyse er ordet
Det var halve poenget.
|
|
|
08/06/2021 22:54
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
På private grusveier og sti er det ikke veitrafikkloven som gjelder.
Jeg er enig i at vegtrafikkloven ikke gjelder på sti, siden det ikke er en vei. Men jeg mener bestemt at vegtrafikkloven også gjelder på privateid grusvei, selv om det er en bom i den ene enden.
Helge StravaKjøper: XG-1199-kassett, send PM
|
|
|
[Re: DesmoSkier]
09/06/2021 06:31
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Jeg er enig i at vegtrafikkloven ikke gjelder på sti, siden det ikke er en vei. D'oh. Det er jo stitrafikkloven som gjelder, naturligvis...
|
|
|
09/06/2021 07:04
|
johannessen
Avhengig
|
Avhengig
|
|
|
[Re: Appelsin]
09/06/2021 07:06
|
Supermann
Besatt
|
Besatt
Av dere som er så opptatt av hva som står i loven, sykler dere på offentlig vei? har dere reflekser på sykkelen? På pedalene eller pedalarmene? Har dere ringeklokke? Vel om ikke så er dere alle lovbrytere! Så forferdelig! Du sidestiller altså brudd på grunnreglene for trafikk med de litt mer kuriøse forskriftene knyttet til farkost? Tror de som blir forulempet som følge av andre trafikanter som ikke overholder paragraf 3 og 6 bryr seg relativt lite om hvorvidt det var refleks i eikene eller ikke. Å sykle uten ringeklokke er upraktisk, men det går fint an å overholde de viktigste paragrafene for sikker ferdsel allikevel. Blir litt som om politiet skulle sidestilt det å drikke en øl i Frognerparken med voldtekt på Bislett. Begge deler er brudd på lov eller forskrift, men alvorlighetsgraden er åpenbart ikke videre sammenlignbar.
Ut på tur!
|
|
|
[Re: DesmoSkier]
09/06/2021 07:09
|
Supermann
Besatt
|
Besatt
Jeg er enig i at vegtrafikkloven ikke gjelder på sti, siden det ikke er en vei. Men jeg mener bestemt at vegtrafikkloven også gjelder på privateid grusvei, selv om det er en bom i den ene enden. " § 1.Lovens område. Denne lov gjelder all trafikk med motorvogn. Den gjelder også annen ferdsel, men da bare på veg eller på område som har alminnelig trafikk med motorvogn. Trafikk eller ferdsel omfatter i denne lov også opphold på veg eller på område der det er alminnelig adgang til og vanlig å kjøre med motorvogn. Kongen kan bestemme at loven helt eller delvis skal gjelde for annet område enn nevnt i paragrafen her, eller at den helt eller delvis ikke skal gjelde for slikt område. " Her tror jeg man må litt dypere enn bare lovteksten for å finne svaret faktisk. Formuleringen gjør at man kan bli usikker på hva som er gjeldende rett i marka. Alminnelig adgang er ikke det samme som at man har adgang etter avtale med grunneier(for motorkjøretøy). Tror allikevel ikke du kommer utenom at det forventes at grunnreglene for trafikk overholdes, også på veier hvor det tilfeldigvis er en bom i enden.
Ut på tur!
|
|
|
09/06/2021 07:21
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Selv om det er få som får kjøretillatelse av Løvenskiold, så er det vel uansett ikke annerledes enn en bomvei på en av de tusenvis av veiene på fjellet i Norge hvor man må betale bompenger? Det er jo også en avtale med grunneier.
Vegtrafikkloven gjelder på din egen gårdsplass også. Så lenge det er vanlig å kjøre med motorvogn, gjelder loven også sykkel.
§ 1.Lovens område. Denne lov gjelder all trafikk med motorvogn. Den gjelder også annen ferdsel, men da bare på veg eller på område som har alminnelig trafikk med motorvogn.
Trafikk eller ferdsel omfatter i denne lov også opphold på veg eller på område der det er alminnelig adgang til og vanlig å kjøre med motorvogn.
Kongen kan bestemme at loven helt eller delvis skal gjelde for annet område enn nevnt i paragrafen her, eller at den helt eller delvis ikke skal gjelde for slikt område.
For Svalbard og Jan Mayen gjelder loven med de endringer som Kongen måtte fastsette av hensyn til de stedlige forhold.
0 Endret ved lover 12 juni 1987 nr. 64, 4 juli 1991 nr. 49. § 2.Definisjoner. Med veg forstås i denne lov også gate og plass, herunder opplagsplass, parkeringsplass, holdeplass, bru, ferjekai eller annen kai som står i umiddelbar forbindelse med veg.
Redigert av anonym22; 09/06/2021 07:33.
|
|
|
09/06/2021 07:45
|
Appelsin
Ringrev
|
Ringrev
Du sidestiller altså brudd på grunnreglene for trafikk med de litt mer kuriøse forskriftene knyttet til farkost? Tror de som blir forulempet som følge av andre trafikanter som ikke overholder paragraf 3 og 6 bryr seg relativt lite om hvorvidt det var refleks i eikene eller ikke. Å sykle uten ringeklokke er upraktisk, men det går fint an å overholde de viktigste paragrafene for sikker ferdsel allikevel.
Ja, altså viser du fleksibilitet i forhold til loven, noe som undergraver ditt moraliserende lovfokus i innlegget før. Blir litt som om politiet skulle sidestilt det å drikke en øl i Frognerparken med voldtekt på Bislett. Begge deler er brudd på lov eller forskrift, men alvorlighetsgraden er åpenbart ikke videre sammenlignbar.
Akkurat, og at det står i lov eller forskrift er mindre vesentlig. Om loven var så viktig er det plutselig mer ok å sykle idiot på forksjellige typer sti enn det er på vei...
Redigert av Appelsin; 09/06/2021 07:50.
|
|
|
[Re: anonym22]
09/06/2021 11:16
|
Terskeltrening
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Selv om det er få som får kjøretillatelse av Løvenskiold, så er det vel uansett ikke annerledes enn en bomvei på en av de tusenvis av veiene på fjellet i Norge hvor man må betale bompenger? Det er jo også en avtale med grunneier.
Vegtrafikkloven gjelder på din egen gårdsplass også. Så lenge det er vanlig å kjøre med motorvogn, gjelder loven også sykkel.
§ 1.Lovens område. Denne lov gjelder all trafikk med motorvogn. Den gjelder også annen ferdsel, men da bare på veg eller på område som har alminnelig trafikk med motorvogn.
Trafikk eller ferdsel omfatter i denne lov også opphold på veg eller på område der det er alminnelig adgang til og vanlig å kjøre med motorvogn.
Kongen kan bestemme at loven helt eller delvis skal gjelde for annet område enn nevnt i paragrafen her, eller at den helt eller delvis ikke skal gjelde for slikt område.
For Svalbard og Jan Mayen gjelder loven med de endringer som Kongen måtte fastsette av hensyn til de stedlige forhold.
0 Endret ved lover 12 juni 1987 nr. 64, 4 juli 1991 nr. 49. § 2.Definisjoner. Med veg forstås i denne lov også gate og plass, herunder opplagsplass, parkeringsplass, holdeplass, bru, ferjekai eller annen kai som står i umiddelbar forbindelse med veg.
Det du snakker om gjelder alminnelig vei, da bør du slå opp ordet alminnelig vei. Privat vei som er begrenset følger andre regler. Om du er interessert så står det en copy paste av masse ord under. Hvis du ikke vil lese alt så er det viktigste: "Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke voldes skade eller oppstår fare og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret." I utgangspunktet gjelder ikke trafikkreglene på en stengt skogsbilvei, men fordi disse både trafikkeres av eier,transportør og skogsarbeidere, bør trafikkreglene følges i størst mulig grad også her. Hvilke lover gjelder for private skogsbilveier?- 3 - NORGES SKOGEIERFORBUND 1 Veiloven av 1963 har et eget kapittel VII om private veier. Loven gir bestemmelser om bruk og vedlikehold av privat vei, om fordeling av kostnader for vedlikehold og om hvordan konflikter mellom flere brukere kan løses. Den har også en ekspropriasjonsbestemmelse som gir mulighet for å skaffe en ny bruker rett til bruk av eksisterende vei for nødvendig adkomst og til å anlegge vei over nabogrunn for å skaffe seg adkomst. Vilkåret er at bruken vil være til mer gagn enn skade for dem det gjelder. Det finnes en egen hjemmel for å danne veiforening for bruksberettigede for at deres rettigheter skal kunne ivaretas på en skikkelig måte. Den siste bestemmelsen i kapitlet om private veier gir veisjefen hjemmel til å kontrollere om private veier og bruer som er åpen for alminnelig ferdsel er trygge nok. Dersom veisjefen har noe å utsette på sikkerheten kan han enten påby at varselskilt blir oppsatt eller at veien skal stenges.Denne bestemmelsen kan være særlig relevant for skogsbilveier. Vi har imidlertid ikke erfaring for at bestemmelsen har vært særlig aktivt brukt. 2 Friluftsloven av 1957 gir imidlertid den viktigste bestemmelsen om private veier sett med skogeierens øyne. §4 i friluftsloven gir veieier hjemmel til å stenge veien for ferdsel med heste- og motorkjøretøy. Det er imidlertid ikke adgang til å sette forbud mot ridning og ferdsel til fots. Slik ferdsel er en del av allemannsretten som alle norske borgere kan utøve i utmark . Dersom slik ferdsel blir ekstra byrdefull for grunneieren kan han/hun med friluftsnemndas samtykke få adgang til å forby også slik ferdsel på nærmere angitte strekninger.( Friluftslovens § 2 ) Det er alltid opp til veieierens vurdering om en privat vei skal være åpen for alminnelig ferdsel eller ikke. En vei regnes derfor som åpen for alminnelig ferdsel dersom den ikke er spesielt stengt med bom eller forbudsskilt. Friluftsloven har også bestemmelser om adgangen til å ta bompenger for bruk av private veier. Dersom veieier ønsker å kreve bomavgift for bruk av veien må han/hun ha tillatelse fra kommunestyre. De fastsetter hvor høy avgiften skal være og kan også sette vilkår for å gi slik tillatelse (friluftslovens § 5) For offentlige veier er dette regulert i veiloven 3 Veitrafikkloven av 1965 har regler om trafikk, skilting etc. Hovedbestemmelsen i denne loven finner vi i lovens § 3 som lyder: "Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke voldes skade eller oppstår fare og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret." Loven gjelder for kjøring med motorkjøretøy på alle veier uansett om de er private eller offentlige. Trafikkreglene er gitt med hjemmel i veitrafikkloven. Disse gjelder på alle veier som er åpen for alminnelig ferdsel. I utgangspunktet gjelder ikke trafikkreglene på en stengt skogsbilvei, men fordi disse både trafikkeres av eier,transportør og skogsarbeidere, bør trafikkreglene følges i størst mulig grad også her. 4 Forskrifter om skilting(10.10.80) Det er gitt egne forskrifter om skilting med hjemmel i veitrafikkloven. I disse forskriftene er det en egen bestemmelse om skilting av private veier. Det er skiltmyndigheten som må gi tillatelse til å sette opp offentlige trafikkskilt på privat vei. Det er i hovedsak Veidirektoratet , veisjefen og politiet som er skiltmyndighet , alt etter hva skiltet gjelder. Skiltforskriftenes §34 handler om skilting på private veier:
|
|
|
09/06/2021 11:19
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Jeg tror kke det stemmer. Du må skille mellom trafikkregler og veitrafikkloven, ref. § 1.Lovens område. Denne lov gjelder all trafikk med motorvogn.
Edit: Og det står også i det du har sitert "Loven gjelder for kjøring med motorkjøretøy på alle veier uansett om de er private eller offentlige. "
Redigert av anonym22; 09/06/2021 11:21.
|
|
|
[Re: anonym22]
09/06/2021 11:45
|
Terskeltrening
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg tror kke det stemmer. Du må skille mellom trafikkregler og veitrafikkloven, ref. § 1.Lovens område. Denne lov gjelder all trafikk med motorvogn.
Edit: Og det står også i det du har sitert "Loven gjelder for kjøring med motorkjøretøy på alle veier uansett om de er private eller offentlige. "
Joda, men det er alltid unntak, først kommer den overordnede hovedregelen og under følger unntakene. For eksempel kjører man jo rally i skogen, eller på bane. Og som de skriver, I utgangspunktet gjelder ikke trafikkreglene på en stengt skogsbilvei, men fordi disse både trafikkeres av eier,transportør og skogsarbeidere, bør trafikkreglene følges i størst mulig grad også her.
|
|
|
09/06/2021 11:50
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Usikker på hva du mener nå? Du fortsetter å blande vegtrafikkloven og trafikkreglene Vegtrafikkloven gjelder på privat vei: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1965-06-18-4Trafikkreglene gjelder ikke nødvendigvis: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1986-03-21-747(veiene i Nordmarka er åpne for såpass mange, at jeg er dog usikker på om man kan si at de ikke er åpne for alminnelig ferdsel) Siden du bringer in rally (hvor relevant er det?) "Fartsgrensene gjelder ikke for konkurransekjøring som med politiets tillatelse holdes på særskilt bane eller veg som stenges for all annen trafikk." (dette er igjen fra vegtrafikkloven, ikke trafikkreglene) Som følge av (vegtrafikkloven) Dersom ikke annen fartsgrense er fastsatt ved offentlig trafikkskilt, må det i tettbygd strøk ikke kjøres fortere enn 50 km/t, og utenfor tettbygd strøk ikke fortere enn 80 km/t. Departementet kan delegere til Statens vegvesen, politiet eller kommunen å avgjøre om et område skal regnes som tettbygd strøk etter denne lov, og kan fastsette grensene for det tettbygde strøk.er det altså 80 km/t som er fartsgrensen i Marka. Hvis man argumenterer med at det ikke er vanlig å kjøre motorvogn i Marka, så er det ingen fartsgrense og heller ikke andre gjeldende regler for sykler. Når det gjelder 30 km/t som fartsgrensen på kjøretillatelse, er kanskje straffereaksjonen å miste kjøretillatelsen, ikke bot?
Redigert av anonym22; 09/06/2021 12:02.
|
|
|
09/06/2021 19:20
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Jesus kristus, kan vi lage en egen tråd om veitrafikkloven og dens applikasjoner i forskjellig terreng? Føler ikke det er all verdens relevant for debatten om at stisyklister kan/bør vise mer hensyn i marka.
|
|
|
[Re: Ndreas]
09/06/2021 19:27
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Les første innlegg. Denne tråden var opprinnelig om hensyn på grusveier  På bukkestyresykkel. Faktisk en helt konkret grusvei også. Og stadig kommer noen og hevder at vegtrafikkloven og 80 km/t ikke er gjeldende i Marka.
|
|
|
10/06/2021 07:32
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Hah, der tror jeg jeg avslørte min sti-sentrisitet. Jeg følte denne tydelig handlet om folkevett og (sti)sykling. My bad 
|
|
|
|
|