Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 4 1 2 3 4

En bønn om hensyn

En bønn om hensyn #2666754 04/06/2021 07:55
B
BigBab Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
B
En bønn om hensyn til alle som trener i Nordmarka på søndager.

Jeg syklet oppover på høyre siden av Skjersjøelva fra Brekkesvingen sist søndag i 12 tiden.
Perfekt turvær, var nesten på toppen av de lange svingene oppover. ​
Ikke så mange barnefamilier og vogner såpass "langt" innover, men nok av turgåere uansett.

Nedover rundt en sving kommer det 8 karer på mtb's, ville i blikket i full faens fart med Rena tatovert i panna. Glad jeg holdt høyre for å si det sånn. Noen turgåere bak meg ble helt stive av skrekk.
Lurt egentlig, å stå stille, men det var ingen av dem som gikk videre ute å tenke sitt om syklister i marka.

På vei hjem igjen omtrent på samme sted, rett før bakkene begynner, hører jeg det rolig brummer i grusen bak meg.
Etter noen sekunder dundrer det forbi 7-8 mann på rulle med gravelbikes i sikkert 40km, deretter følger 30 stykk hist og pist i slalom mellom huller i grusveien.
Nedover svingene står røyken som etter Solberg i et tørt rally Greece, turgåere stoppet i skrekk og dro opp munbinnet før de kunne fortsette...omtrent.

Please til alle som trener på søndager. Tråkk som faen oppover og bruk bremsene nedover.

Strava tidene blir uansett best på litt kjøligere dager. Tror jeg.

Mvh
Terrengsyklist

Forrest Gump sitert i Norge:
"Livet er som en kebab, du vet aldri hva du faar"
Re: En bønn om hensyn [Re: BigBab] #2666770 04/06/2021 08:26
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Word.

Det blir fort veldig dårlig stemning av sånt.

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: En bønn om hensyn [Re: BigBab] #2666781 04/06/2021 08:41
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: BigBab

Please til alle som trener på søndager. Tråkk som faen oppover og bruk bremsene nedover.

...eller sånn generelt sett: når du er ute og sykler, vis hensyn til andre, brems ned, smil og si hei. Samme hvilken dag, fart, treningsapp eller sted.

Går fint å både trene eller leke uten å være en kødd.

Re: En bønn om hensyn [Re: BigBab] #2666802 04/06/2021 09:40
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det går an å tenke seg om hvilke tidspunkt man legger hardøktene på grus også. Sykler sjelden i Nordmarka i helgene, men å prøve sykle fort rundt Nøklevann lørdager og søndager i "turtiden" er for eksempel et idiotprosjekt. Skal man sykle p ådet tidspunktet må man finne seg i å sykle sakte og ta det pent i nedkjøringene.

Re: En bønn om hensyn [Re: BigBab] #2666847 04/06/2021 12:37
T
Terskeltrening Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
T
Skrev for noen dager siden om akkurat dette problemet som skjer nordmarka. Veldig mange virker å gi blaffen i å holde sin side, både oppover og nedover. Dette gjelder alle brukergruppene, men syns det er ekstra rart når semiproffe holder på slik. De vet jo at folk kommer ned i stor fart, likevel skal de sykle 3 i bredden...

I et så populært område som "ringvei 4" bør man ikke sykle fort nedover. Og de kommer ikke i 40, det er det jeg sykler i. Disse kommer i 60-70 og bruker gjerne hele veien for å klare svingen.

Oppfordringen er: Hold din side så langt det lar seg gjøre og vis hensyn. Fart over 40 bør unngås, er ofte familier på tur her også med små unger. At de gidder gå her skjønner jeg ikke men dem om det.

Re: En bønn om hensyn [Re: BigBab] #2666868 04/06/2021 15:14
chalshus Offline
More than words
More than words
Helt enig.

I 2006/7 arrangerte vi i NOTS noen Tråkk med Hue kampanjer sammen med politiet og Trygg Trafikk (?) i Nordmarka. Kanskje på tide igjen?

Re: En bønn om hensyn [Re: BigBab] #2666881 04/06/2021 18:29
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Rart vi ikke hører om front mot bil i skogen.
Er vel det som må til for at folk skal ta innover seg at de ikke er i marka alene.

Re: En bønn om hensyn [Re: BigBab] #2666937 05/06/2021 11:28
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Et rungende +1 til alt som er sagt i tråden yes ICON_SMILE

Noen perspektiver fra en kall som er så heldig å bo innenfor Markagrensen og har Nordmarka som nabolag:

- Det rapporteres ikke i media hver gang overmodige syklister havner i grøfta eller kjører på folk. Men det forekommer hvert år, og jeg har funnet flere langs veiene selv. Ofte blir de forulykkede plukket opp, eller ambulanse tilkalt, av Løvenskiolds folk. Heldigvis har jeg ikke sett kollisjoner med kjøretøy, men mange synes ikke å vite at man kan treffe på en fullastet trailer i den svingen der du velger å bruke hele veibanen.

- Veinettet i Marka brukes for tungtransport til skogsdriften, gjennomkjøring til hytter, familieutfarter, riding, vandring - og sykling. Om du er heldig, treffer du rådyr og elg i tillegg til sau og kyr. Dette er et levende område, ikke Zwifts virtuelle verden. Finn et annet sted om du skal leke ritt med kompiser eller sette KOM. Og husk at veiene er åpne syv dager i uken, og kanskje kan du velge en annen dag og tid enn alle andre

- Sentrumsnære strekk som Hammeren-Kikut og de populære utfartsstedene og vannene er å anse som en familiepark, særlig i pent vær. Å sykle raskt og uvørent her er fullstendig bak mål, det ødelegger for alle brukergrupper og setter deg selv og andre i fare. Dette er strekk du triller pent gjennom for å komme deg til og fra mer folketomme og oversiktlige strøk nordvestover der du kan tråkke mer på.

- Og til sist: Om du er blant de mange som har kastet seg på gravel, gjør deg kjent med kulturen som ligger til grunn for hele bølgen. Det dreier seg ikke om Birken med bukkestyre, men frihet til å sykle og utforske hvor man vil, på variert underlag, og nyte livet og omgivelsene.

Funderer på å starte en aksjon for å folk til å logge av Strava, men vet at det er helt utelukket å ta en sykkeltur uten å registrere hver kilometer, telle hvert sekund og konkurrere med naboen ICON_SMILE

Så må det sies at mange heldigvis har vettet i behold selv om solen skinner og grusen er tørr. Kudos til alle dere som gjør det trivelig og trygt for alle andre i Marka msnheart1

Re: En bønn om hensyn [Re: chalshus] #2666939 05/06/2021 11:40
T
Terskeltrening Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
T
Sitat: chalshus
Helt enig.

I 2006/7 arrangerte vi i NOTS noen Tråkk med Hue kampanjer sammen med politiet og Trygg Trafikk (?) i Nordmarka. Kanskje på tide igjen?

Det høres smart ut ja. Burde kanskje også blitt satt opp skilt ved Hammern med Vis hensyn eller Del veien type. Nå syns jeg alle brukergruppene er ganske egoistiske, ikke bare syklister. Men er oftest syklister som er den ene part i ulykkene. Å gå med unger og hund i hele bredden er heller ikke ok, spesielt når veien er uoversiktelig.

Har også opplevd at noen bilister er ganske hissige på både fart og avstand ved passering. Selv om de aller fleste av dem faktisk er veldig hensynsfulle.

Redigert av Terskeltrening; 05/06/2021 11:41.
Re: En bønn om hensyn [Re: BigBab] #2667007 06/06/2021 12:01
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Godt oppsummert Sepeda

Re: En bønn om hensyn [Re: Sepeda] #2667014 06/06/2021 13:14
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Det er ikke alle som må logge hver km. Jeg logget av strava i 2019 og har ikke sett meg tilbake. Kjærringa logger fortsatt, men hun lagrer kun data i connect og konkurrerer ikke med seg selv eller andre. Så det er neppe utelukket, men det blir nok en vanskelig jobb å overbevise de som er på stravakjøret.

Re: En bønn om hensyn [Re: chalshus] #2667026 06/06/2021 15:52
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: chalshus
Helt enig.

Vi gjennomførte noen slike de årene jeg satt i Oslo-styret også, så det var vel i 2012-2014-ish, i samarbeid med OOF. Så da stilte alle marka-org i samlet tropp på alle utfartsstedene.

Denne historien har jeg sikkert delt tidligere; jeg tok turen til Vestmarksetra/Franzkleiv et år. Vi traff ikke så mange på sykkel egentlig. Men det kom en britisk/irsk kar oppover, som stoppet og slo av en prat. Vi forklarte villig vekk om hensynsfull ferdsel og så videre.

En stund senere så hørte vi lyden av en ringeklokke som nærmet seg, og rundt svingen kom den samme mannen i fult driv, med sykkel i 30 graders vinkel under seg og hånda på bjella.

Til alle løkrullene som omtalt i trådstarters innlegg: Dere er grunnen til at vi sliter med syklist-hat blant andre markabrukere, og dere gjør alle hverdagen for oss som driver med lobbyarbeid utrolig mye mer vanskelig. Måtte turene deres involvere hestebæsj og velt ut i nærmeste brenneslekratt.

Sitat: eirikbk
Rart vi ikke hører om front mot bil i skogen.
Er vel det som må til for at folk skal ta innover seg at de ikke er i marka alene.

Som Sepeda peker på, så skjer det ganske mye som aldri når nyhetsbildet.

I fjor tok jeg og en nabo grusen til Kleivstua for å sykle en fin tur på sti tilbake. Ble passert av et par gravel-damer på vei opp, tenkte ikke så mye mer over det før vi kom til nedoverbakkene i nærheten av Tverrelva. Da hadde de møtt en bil i en sving, og en av dem endte opp i grøfta med såret stolthet og skrubbsår. Ganske flaks egentlig, og bilisten ga uttrykk for at hun var nervøs for dette hver gang hun kjørte strekningen.

En tømmerbil som trenger mer fart for å komme opp, og i tillegg legger seg ut for å komme rundt svingen med hengeren ville ikke ha gitt et like bra utfall.

Redigert av Anders A-R; 06/06/2021 15:57.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: En bønn om hensyn [Re: Sepeda] #2667029 06/06/2021 16:33
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: Sepeda

- Og til sist: Om du er blant de mange som har kastet seg på gravel, gjør deg kjent med kulturen som ligger til grunn for hele bølgen. Det dreier seg ikke om Birken med bukkestyre, men frihet til å sykle og utforske hvor man vil, på variert underlag, og nyte livet og omgivelsene.

Spot on!
En annen ting med gravel: om du er vant til å sykle MTB, og sykler gravel som du gjør med MTB, så kommer det til å gå deg ille. Det stopper ikke i nærheten av like fort, det mister grep mye tidligere (og plutseligere), samt at det å skifte spor midt i en sving er nesten umulig - samtidig som fartspotensialet er minst like bra.

Re: En bønn om hensyn [Re: BigBab] #2667069 06/06/2021 22:27
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E
Jeg ser endel setter likhetstegn mellom det å lagre turene sine på Strava og å kjøre som en tulling. Det er fullt mulig å ha stor glede av Strava og samtidig vise hensyn. Strava er et flott sted å dele opplevelser og turtips, bilder, logge distanser og turer, gi kudos/tommel opp og oppmuntringer og være digitalt sosial. Ser ingen grunn til å stigmatisere folk på Strava, og kan ikke forstå hvorfor i all verden man skulle velge det bort, det høres jo helt meningsløst ut.

Re: En bønn om hensyn [Re: EspenS] #2667073 07/06/2021 04:57
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: EspenS
Ser ingen grunn til å stigmatisere folk på Strava, og kan ikke forstå hvorfor i all verden man skulle velge det bort, det høres jo helt meningsløst ut.

Jeg rykker ut umiddelbart og beklager at jeg nevnte Strava.

Det var en ettertanke, ikke så alvorlig ment, slett ikke ment å stigmatisere noen, og heller ikke poenget med innlegget.

Godt å høre at Strava ikke oppmuntrer til å sykle raskt på et gitt strekk, men derimot er et sted å dele opplevelser og være sosial. Om man bruker hjelpemiddelet slik, er det tipp topp.

Så det blir som du skriver - ha glede av Strava og vis hensyn.

Beklager igjen, og håper at jeg ikke har sporet av tråden til å bli en diskusjon om Strava.

Re: En bønn om hensyn [Re: EspenS] #2667085 07/06/2021 07:05
B
BigBab Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
B
Det er fullt mulig å ha stor glede av Strava og samtidig vise hensyn. Strava er et flott sted å dele opplevelser og turtips, bilder, logge distanser og turer, gi kudos/tommel opp og oppmuntringer og være digitalt sosial. Ser ingen grunn til å stigmatisere folk på Strava, og kan ikke forstå hvorfor i all verden man skulle velge det bort, det høres jo helt meningsløst ut.

Som Sepeda her sier så beklager jeg at jeg dro Strava inn i bildet. Jeg bruker også Strava til å logge mine egene turer med bilder og skriver litt fra hver tur. Det er balsam i vinterhalv...3/4 året å se på sine egene turer og minnes gode dager:)

Forrest Gump sitert i Norge:
"Livet er som en kebab, du vet aldri hva du faar"
Re: En bønn om hensyn [Re: BigBab] #2667093 07/06/2021 07:55
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Du må få deg piggdekk, vinterhalvåret blir som en deilig ferie fra mine vante tekniske knotete stier ICON_SMILE

Re: En bønn om hensyn [Re: Sepeda] #2667094 07/06/2021 07:57
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Godt å høre at Strava ikke oppmuntrer til å sykle raskt på et gitt strekk

Ha ha! Sant... ICON_WINK

Beklager igjen, og håper at jeg ikke har sporet av tråden til å bli en diskusjon om Strava.

Synes Strava godt kan være med i diskusjonen, men synes ikke Strava automatisk skal få skylda for at det råsykles. Ser det samme i diverse andre diskusjoner også, hvis noen for eksempel har sykla en "snarvei" i lyngen på sti er folk raske med å legge skylda på Strava og KOM-jag. På populære segmenter rundt Trondheim (kanskje likedan i Oslo og andre større byer) må man være seriøst god på sykkel for å hevde seg på Strava, så jeg tror mange har gitt opp KOM-jaget og bruker det bare for å vise kompisene hvor de har syklet (samt ha en slags konkurranse mot seg selv og tidligere års bragder).

Hvis man har et ønske og kanskje et mål om å sykle raskere i skogen eller på grus, må man øve på å sykle fort i skogen og på grus. Om man måler tida med stoppeklokke, timeglass, teller sekunder inni seg eller til og med driter i tida og bare kjører til det gjør skikkelig vondt, så vil det for de som ser det utenfra framstå som råsykling.

Re: En bønn om hensyn [Re: BigBab] #2667096 07/06/2021 07:59
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Det er fullt mulig å ha stor glede av Strava og samtidig vise hensyn. Strava er et flott sted å dele opplevelser og turtips, bilder, logge distanser og turer, gi kudos/tommel opp og oppmuntringer og være digitalt sosial. Ser ingen grunn til å stigmatisere folk på Strava, og kan ikke forstå hvorfor i all verden man skulle velge det bort, det høres jo helt meningsløst ut.

Som Sepeda her sier så beklager jeg at jeg dro Strava inn i bildet. Jeg bruker også Strava til å logge mine egene turer med bilder og skriver litt fra hver tur. Det er balsam i vinterhalv...3/4 året å se på sine egene turer og minnes gode dager:)

Vinterhalvåret er et mareritt på Strava... Sitte og scrolle gjennom hundrevis av Zwift-oppdateringer for å se en og annen topptur eller spennende vintersykkel-tur.

Re: En bønn om hensyn [Re: Øyvind V] #2667102 07/06/2021 08:10
K
ket16 Offline
Ringrev
Ringrev
K
Sitat: Øyvind V

Vinterhalvåret er et mareritt på Strava... Sitte og scrolle gjennom hundrevis av Zwift-oppdateringer for å se en og annen topptur eller spennende vintersykkel-tur.
Aldri vært så enig i en kommentar før. Og det verste er at alle må ha minst tre opplastinger for å få til en treningsøkt. For min del er rulleøkter privat, og oppfordrer alle til det samme ICON_SMILE

Ketil
Re: En bønn om hensyn [Re: BigBab] #2667113 07/06/2021 08:30
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E
Jeg synes det er flott å se at man på vinteren også trener innendørs, og nøler ikke med å dele ut oppmuntringer i form av kudos også på dette. Hvorfor skulle jeg ikke det liksom? For meg verdivektes en treningsøkt innendørs like mye som utendørs, flott at folk er i aktivitet og trener. Selv om jeg personlig liker både å gå på ski og sykle utendørs om vinteren.

Re: En bønn om hensyn [Re: BigBab] #2667114 07/06/2021 08:34
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Strava er glimrende som verktøy for å finne steder å sykle. Heatmaps i route-planner er jo geniale, og grunn nok i seg selv til å logge IMO.

Forøvrig enig at det er feil å legge skylda utelukkende på Strava og Birken-jagere. Det finnes like mange bamsemums-folk som ikke kan oppføre seg, og ser tendensen til nye (unge og voksne) generasjoner som ikke er innom hverken app'er eller klubber for å bli innført i sykkel-kotyme. Når det er sagt er det igjen noen veldig få som tuller det til for mengdene.

Forøvrig gir jeg ikke kudos på rulleøkter i generell utesesong ICON_LAUGH

Re: En bønn om hensyn [Re: BigBab] #2667117 07/06/2021 08:42
K
ket16 Offline
Ringrev
Ringrev
K
Jeg er såpass flau over at jeg er inne istedet for ute, og forventer sikkert at alle andre skal føle det samme ICON_WINK

Ketil
Re: En bønn om hensyn [Re: BigBab] #2667123 07/06/2021 09:02
B
BZE Offline
Entusiast
Entusiast
B
Enig i mye her.

Har støtt på en del biler innover fra Hammern i det siste, og syntes det kjøres litt mindre hensynsfullt enn tidligere år med syklister og turgåere etterlatt i en støvsky. Sikkert helt tilfeldig.

Det ville også gjort det litt enklere å holde sin side om de verste hullene (særlig langs Skjærsjøen) ble fylt igjen. Man må jo kjøre en del slalåm i begge retninger nå, uavhengig av fart.

Redigert av BZE; 07/06/2021 09:02.
Re: En bønn om hensyn [Re: BigBab] #2667124 07/06/2021 09:10
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S
Ingen automatikk i at de på strava er bøller, men mange er der jo pga av segmenter.

Om det er Kom, mot kompiser eller mot seg selv så er jo poenget med tidtakning det samme, det skal gå fort. Alle som har prøvd å sykle fort vet hva som skjer da.

Samme med gopro når man skal få filma noe fett.

Man setter farta høyt, og tidvis bommer man på linja fordi man ikke har ferdighetene til å backe opp et godt sporvalg.

Redigert av Stupfull; 07/06/2021 09:11.
Re: En bønn om hensyn [Re: BigBab] #2667128 07/06/2021 09:24
N
neistein Offline
Veteran
Veteran
N
Forrige søndag syklet jeg inn fra sørkedalen skole og opp mot pipenhusveien, rundt heggeligvannene og ned igjen til skansebakken. 6 mil på grus og møtte veldig få folk. Her kunne man ha gitt gass uten å plage noen. Det negative er at man ikke får kald glasscola servert på runden.

Stokk og stein sykkelklubb
Re: En bønn om hensyn [Re: BigBab] #2667155 07/06/2021 10:41
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Dette er ett gjennomgående problem og det gjelder ikke bare syklister,
endel trekkhundklubber har jobbet hardt for å oppnå ett stygt rykte i lokalmiljøene,
hundeiere som må ha hundene løse fx 100kg snill hund som skal hilse på alt og alle..eller surrer rundt i løypa
og ikke minst barnefamilier som setter seg ned midt i skiløypa for å brenne bål og grille pølser
ser mye rart

hvis man skal gønne på innover i skauen så gjør man det på steder og tidspunkt som det egner seg for, og det er ikke klokka tolv på en søndag.
gi gjernet og ha bikkjene løse men på tidspunkt og steder som tilsier at dere er aleine. se på landeveissyklistene, mange av dem er oppe om morran før fanden får sko på beina - det bør være mulig for grusbankere og hundeeiere også

noe handler om kunnskap men mye faller ned på det å ta hensyn, hvor vanskelig kan det være ?

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: En bønn om hensyn [Re: BigBab] #2667175 07/06/2021 11:38
Fjeldheim Offline
Førstemester
Førstemester
Jepp - samme idiotoppførsel i Drammen og.
Turveien til og fra Drammenskisenter er (uheldighvis) transport fra flere av godstiene bortover åsen og tilbake til senteret igjen.
Denne turveien er en yndet strekning som det ofte kryr av turgåere på lørdager/søndager.
Og atter en søndag kom det inn flere klager til Drammenskisenter på syklister som tar null hensyn og mater på tilbake til senteret igjen.

Det har blitt nevnt utallige ganger både her og der at det må vises hensyn på denne turveien, men det går ikke inn.
Hvor vanskelig kan det egentlig være å bremse ned og ta det helt rolig? Det må ikke hoppes, sprettes og tjo å` hei å balltre for en hver pris.
DRMskisenter har for øvrig ikke noe ansvar på denne veien, men det er de som får inn klager.

Vi må slutte å tro at vi er kongene og dronningene av skogen og snart begynne å ta innover oss at andres opplevelse nødvendigvis ikke er slik vi tror vi blir opplevd. Vi har ikke rett hver eneste gang det er klaging på syklister. Noen ganger må også vi gi. ikke bare ta.
Bedre om vi får turfolket med oss og ikke i mot oss.

@aronhuckeforening
@solsiaracing
https://www.instagram.com/svenn_fjeldheim/
Re: En bønn om hensyn [Re: BigBab] #2667181 07/06/2021 11:55
G
Gråstein Offline
Besatt
Besatt
G
Jeg syklet Frognersetern - Ullevålseter - Trehjørnignen - Movatn med kona i helgen. Med unntak av at vi ikke fikk med oss Sognsvann - Ullevålseter er vel dette det mest markante turområdet i Nordmarka. Det gikk såpass bedagelig at jeg hadde god tid til å følge med på alt rundt meg. Jeg vil si jeg var positivt overrasket! Et par stk som kom i for stor fart i utforkjøringene fra Kikut til Skjærsjødammen, men ellers var det stort sett smilende, glade mennesker på sykkel.

Men vi kan ikke la være å snakke om Strava... Vi har alle vært der, en eller annen gang. Enten det er en utforkjøring som kanskje gikk litt fort, et lys som ble passert på noe som vanskelig kan sees på som annet enn rødt, et fotgjengerfelt vi kanskje skulle stoppet for osv. Og dette gjelder ikke nødvendigvis for KOM. Det store flertallet av oss er jo litt for glad i kake til at det er et relevant mål. Likevel er det noe med disse tidene.

Hadde det ikke vært deilig om Strava kunne laget "no timing zones" i lengre segmenter? Den som lager et segment kan merke av en utforkjøring eller et lyskryss med en makstid. Så lenge man er innenfor makstiden så får man ikke registrert noe tid gjennom den sonen.

Re: En bønn om hensyn [Re: BigBab] #2667184 07/06/2021 12:01
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Det går an å flagge segmenter, foreslår at Førstemester Fjeldheim er sitt ansvar bevisst og flagger endel kritiske segment.

Syklister er også guds utvalgte folk
Side 1 av 4 1 2 3 4

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå