Støymur - erfaringer?
|
Støymur - erfaringer?
03/06/2021 10:03
|
Anders A-R
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Bor ved siden av en fylkesvei som har fått ganske heftig økning i trafikk bare siden vi flyttet inn, og særlig siden det er +400 meter rett vei så innbyr det til lokale fartsprøver, særlig motorsykler på kveldstid. ÅDT er rett under 9000 i følge "skjønn" hos SVV. (Jeg tror tallet er reelt sett mye høyere, siden det er en rett strekning med mye "joyrides" av både bilbutikker og andre.)
Etter jevn lobby ble det gjennomført laserkontroll for et par år siden, men da stod de så godt synlig at du måtte være både blind og fjern for å ikke se dem, så nær sagt ingen ble tatt og i hvertfall ikke de som tester eget eksosanlegg. (Men det var den roligste kvelden på mange år...)
Jeg går derfor med plan om å foreta lydmålinger og søke om å sette opp støyskjerming. Har ingenting der i dag, så det er snakk om en terrengoppfylling og gjerde/støyvegg på sikt. Har naboer på to sider, der i hvertfall en av dem kan være aktuelle å bli med på noe slikt.
Er det noen her som har gått gjennom samme prosess som har tips? Jeg tenker jo at støymåling for egen regning er greit, men det er kanskje unødvendig all den tid jeg må betale for støyskjermingen selv uansett? Det virker jo som det er litt vilkårlig hvor det bygges slike, og spesielt ved eksisterende/eldre bygningsmasse er det lite hjelp å få.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
Re: Støymur - erfaringer?
[Re: Anders A-R]
03/06/2021 10:46
|
Håvard.
Ringrev
|
Ringrev
Når det gjelder støymåling; hva skal du bruke den til? Hvis det er for å se resultatet før/etter bygging av mur så er det jo greit nok, men den vil aldri kunnne bli et argument for å få veieier til å betale ettersom beregningene følger en standardisert metode. Støykravet for eksisterende veier knytter seg til innendørs støy, ikke utendørs. Det er to grenseverdier, en for utredning og en for tiltak. Først beregnes støy på fasaden. Hvis denne er over grenseverdien for utredning så gjøres det mere detaljerte beregninger for å se om støykravet innendørs er oppfylt. Hvis dette er oppfylt så gjøres det ikke noe mer. Hvis støykrav innendørs overskrides så har du krav på at veieier gjennofører tiltak. Men dette gjøres som regel ved isolering av fasaden siden det i de fleste tilfeller er billigere. Veieiere plikter å gjennomføre strategisk støykartlegging hvert 5. år, sist det ble gjort var vel i 2017, så da er det jo neste år igjen. Som du sier så er det lite hjelp å få fra det offentlige. Kravet til nye boliger er langt strengere enn kravet til eksisterende boliger, så en veldig stor del av støyskjermene som oppføres bekoster av utbygger for å tilfredsstille støykravene. Kravene ligger i forurensningsforskriften https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2004-06-01-931/KAPITTEL_2-1#KAPITTEL_2-1 Det vil overraske meg om en støymåling kan gi noe utslag når det gjelder å få tillatelse. Så lenge det ikke er i konflikt med frisiktsoner og plasseres på egen eiendom er det liten grunn til å si nei Jeg har ikke noen erfaring med å sette opp støyskjermer, men gjennomførte den strategiske kartleggingen i nabokommunen din sist gang.
Redigert av Håvard.; 03/06/2021 10:49.
|
|
|
03/06/2021 10:48
|
Larsemannen
Ivrig
|
Ivrig
Hei! Dette kunne jeg sagt mye om, men formulerer meg i nogenlunde korthet i første omgang  Ifbm. eksisterende veg er det kun Forurensningsforskriftens kapittel 5 som legger føringer. I praksis er alle boliger som er berørt etter denne allerede ivaretatt. Det er først ved nytt tiltak på vegen og bygging av nye veger at det utløses krav om å tilby støytiltak som ivaretar krav gitt i T-1442 og NS8175. En voll, mur eller skjerm vil uansett ha mye lydlekkasje så om du ikke har en helt spesiell situasjon der utforming eller plassering av skjermingstiltak er kritisk ville jeg lagt pengene mine i å bygge tiltaket. Jeg har ikke tro på at du kommer noen vei ved å dokumentere høyere støy på en enkelt dag. ÅDT er jo nettopp årsdøgntrafikk, og gjengir gjennomsnittet for både døgnet og året så om du tar i betraktning vintertrafikk kan det være at ÅDT er ganske korrekt. Høyere hastigheter eller annen uregelementær kjøring er en politisak (noe det høres ut som om du har hatt blandet hell med) og ikke noe vegeier kan ta ansvar for. Målinger skal uansett også utføres iht. norsk standard med telling av trafikk slik at målinene kan korrigeres mot ÅDT om du måler i en periode med mer eller mindre trafikk enn normalen. Dette er helt nødvendig for å kunne sammenligne med grenseverdier. Altså kan det i perioder være vesentlig høyere støynivå fra trafikken enn grenseverdiene uten at dette på noen måte bryter med retningslinjene da det over året vil jevne seg ut. Denne normaliseringen er helt nødvendig for likebehandling og oppfølging av regelverket. Det er definert i retningslinjene at mange kan uansett oppleve støyplage selv om støygrensene ikke er overskredet da støybelastning og støyplage oppleves veldig subjektivt. Når det er sagt, så er det veldig subjektivt i hvilken grad man blir plaget av støy så en støymåling kan jo gi deg en indikasjon på hvordan du ligger ifht. grenseverdier for ny vei. Dette kan gjøre det enklere å slå seg til ro med realiteten og vurdere rimelige tiltak som beplantning. Beplantning reduserer i hovedsak ikke støyen, men det er godt dokumentert at om støykilden ikke er synlig reduseres plagegraden. Og husk å søk om søknadspliktige tiltak så du ikke må rive i ettertid.
Redigert av Larsemannen; 03/06/2021 10:51.
|
|
|
[Re: Håvard.]
04/06/2021 11:17
|
Anders A-R
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Først beregnes støy på fasaden. Hvis denne er over grenseverdien for utredning så gjøres det mere detaljerte beregninger for å se om støykravet innendørs er oppfylt. Hvis dette er oppfylt så gjøres det ikke noe mer. Hvis støykrav innendørs overskrides så har du krav på at veieier gjennofører tiltak. Men dette gjøres som regel ved isolering av fasaden siden det i de fleste tilfeller er billigere. Veieiere plikter å gjennomføre strategisk støykartlegging hvert 5. år, sist det ble gjort var vel i 2017, så da er det jo neste år igjen. Som du sier så er det lite hjelp å få fra det offentlige. Kravet til nye boliger er langt strengere enn kravet til eksisterende boliger, så en veldig stor del av støyskjermene som oppføres bekoster av utbygger for å tilfredsstille støykravene. Kravene ligger i forurensningsforskriften https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2004-06-01-931/KAPITTEL_2-1#KAPITTEL_2-1 Det vil overraske meg om en støymåling kan gi noe utslag når det gjelder å få tillatelse. Så lenge det ikke er i konflikt med frisiktsoner og plasseres på egen eiendom er det liten grunn til å si nei Takk, jeg så litt på dette og kunne vel kanskje brukt noen måleverdier fra soverommet før jeg kjøpte vinduer med støyskjerming. Utendørs er det nok lite annet å gjøre enn å bekoste det selv ja. Da får jeg gå i tenkeboksen på om det er verdt å betale noen lapper for å få målt skikkelig. Jeg liker jo å ha tall på ting men nytten er kanskje såpass begrenset at det uansett bare er å søke om tiltaket og få det gjort.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
[Re: Larsemannen]
04/06/2021 11:21
|
Anders A-R
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Hei! Dette kunne jeg sagt mye om, men formulerer meg i nogenlunde korthet i første omgang  Ifbm. eksisterende veg er det kun Forurensningsforskriftens kapittel 5 som legger føringer. I praksis er alle boliger som er berørt etter denne allerede ivaretatt. Det er først ved nytt tiltak på vegen og bygging av nye veger at det utløses krav om å tilby støytiltak som ivaretar krav gitt i T-1442 og NS8175. En voll, mur eller skjerm vil uansett ha mye lydlekkasje så om du ikke har en helt spesiell situasjon der utforming eller plassering av skjermingstiltak er kritisk ville jeg lagt pengene mine i å bygge tiltaket. Jeg har ikke tro på at du kommer noen vei ved å dokumentere høyere støy på en enkelt dag. ÅDT er jo nettopp årsdøgntrafikk, og gjengir gjennomsnittet for både døgnet og året så om du tar i betraktning vintertrafikk kan det være at ÅDT er ganske korrekt. Høyere hastigheter eller annen uregelementær kjøring er en politisak (noe det høres ut som om du har hatt blandet hell med) og ikke noe vegeier kan ta ansvar for. Målinger skal uansett også utføres iht. norsk standard med telling av trafikk slik at målinene kan korrigeres mot ÅDT om du måler i en periode med mer eller mindre trafikk enn normalen. Dette er helt nødvendig for å kunne sammenligne med grenseverdier. Altså kan det i perioder være vesentlig høyere støynivå fra trafikken enn grenseverdiene uten at dette på noen måte bryter med retningslinjene da det over året vil jevne seg ut. Denne normaliseringen er helt nødvendig for likebehandling og oppfølging av regelverket. Det er definert i retningslinjene at mange kan uansett oppleve støyplage selv om støygrensene ikke er overskredet da støybelastning og støyplage oppleves veldig subjektivt. Når det er sagt, så er det veldig subjektivt i hvilken grad man blir plaget av støy så en støymåling kan jo gi deg en indikasjon på hvordan du ligger ifht. grenseverdier for ny vei. Dette kan gjøre det enklere å slå seg til ro med realiteten og vurdere rimelige tiltak som beplantning. Beplantning reduserer i hovedsak ikke støyen, men det er godt dokumentert at om støykilden ikke er synlig reduseres plagegraden. Og husk å søk om søknadspliktige tiltak så du ikke må rive i ettertid. Takk for svar, dette var nyttig info, og omtrent sånn jeg ville forventet at regelverket ble praktisert. Som du sier så er det en fin miks når hastighetene overskrides og lydnivået er høyt. (Jeg har lurt mye på hvorfor motorsykler med tilnærmet frieksos kommer unna med dette gang på gang...) Beplantning, vi hadde et lite parti med grantrær mellom oss og vegen tidligere, men da disse nærmest seg levetid og flere ble tørre så måtte vi bare ta ned alt. Det er nok mest "opplevd" lydbilde der ja.. 
|
|
|
04/06/2021 12:10
|
Appelsin
Ringrev
|
Ringrev
Jeg har lurt mye på hvorfor motorsykler med tilnærmet frieksos kommer unna med dette gang på gang...
Etter hva jeg forstår så er det fordi straffen stort sett er å måtte vise sykkelen med "utbedret" potte. Noe som i praksis betyr å bytte frem og tilbake mellom bråkepotten og den originale. Trafikksikkerhet ved at man må bli hørt i trafikken mener jeg å ha hørt som en grunn, kjøper ikke den helt.
|
|
|
04/06/2021 13:05
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Først beregnes støy på fasaden. Hvis denne er over grenseverdien for utredning så gjøres det mere detaljerte beregninger for å se om støykravet innendørs er oppfylt. Hvis dette er oppfylt så gjøres det ikke noe mer. Hvis støykrav innendørs overskrides så har du krav på at veieier gjennofører tiltak. Men dette gjøres som regel ved isolering av fasaden siden det i de fleste tilfeller er billigere. Veieiere plikter å gjennomføre strategisk støykartlegging hvert 5. år, sist det ble gjort var vel i 2017, så da er det jo neste år igjen. Som du sier så er det lite hjelp å få fra det offentlige. Kravet til nye boliger er langt strengere enn kravet til eksisterende boliger, så en veldig stor del av støyskjermene som oppføres bekoster av utbygger for å tilfredsstille støykravene. Kravene ligger i forurensningsforskriften https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2004-06-01-931/KAPITTEL_2-1#KAPITTEL_2-1 Det vil overraske meg om en støymåling kan gi noe utslag når det gjelder å få tillatelse. Så lenge det ikke er i konflikt med frisiktsoner og plasseres på egen eiendom er det liten grunn til å si nei Takk, jeg så litt på dette og kunne vel kanskje brukt noen måleverdier fra soverommet før jeg kjøpte vinduer med støyskjerming. Utendørs er det nok lite annet å gjøre enn å bekoste det selv ja. Da får jeg gå i tenkeboksen på om det er verdt å betale noen lapper for å få målt skikkelig. Jeg liker jo å ha tall på ting men nytten er kanskje såpass begrenset at det uansett bare er å søke om tiltaket og få det gjort. Akustikeren kan anbefale en høyde på støyskjermen for å eliminere så mye som mulig av lyden
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
[Re: stosu]
06/06/2021 14:01
|
Anders A-R
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Akustikeren kan anbefale en høyde på støyskjermen for å eliminere så mye som mulig av lyden
Akkurat der har jeg en alvorlig utfordring - huset mitt er på 4 etasjer og ligger i bratt terreng, så høydeforskjell mellom min takflate og veibanen er i størrelsesorden 20 meter  Men om vi går videre med det, så er det snakk om oppfylling/støttemur for å heve terrenget og så sette støymur på 2-3 meter på toppen av dette. Det vil nok hjelpe mest for naboene i rekka bak oss, men vil også ta unna den verste lyden som treffer soverom i 1.etasje.
|
|
|
06/06/2021 18:27
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Da blir det jo å forsøke å eliminere lydlekkasjer og montere lydvinduer i rom det er viktig at det er stille. Ta kontakt med en akustiker, og få vedkommende med på en befaring. Blant annet har firmaet jeg jobber i hovedkontor i Sandvika (jeg jobber ikke med akustikk, men vi har mange dyktige akustikere på hovedkontoret).
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
[Re: stosu]
06/06/2021 20:50
|
Anders A-R
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Allerede gjort, det er heftigste lydklasse (ihvertfall i standard-sortimentet) på alle vinduene med unntak av et par på baderom som jeg ikke har skiftet enda. Blytunge vinduer, måtte rigge meg med talje for å få løftet inn de fleste av dem.
Sommerstid er det som er verst, siden farten er høyere, gasspådraget kraftigere og trafikken generelt høyere - samtidig som vi selvfølgelig har mer vinduer åpne og er mer ute i hagen.
|
|
|
07/06/2021 12:10
|
Tormod..
Entusiast
|
Entusiast
Akustikeren kan anbefale en høyde på støyskjermen for å eliminere så mye som mulig av lyden
Akkurat der har jeg en alvorlig utfordring - huset mitt er på 4 etasjer og ligger i bratt terreng, så høydeforskjell mellom min takflate og veibanen er i størrelsesorden 20 meter  Men om vi går videre med det, så er det snakk om oppfylling/støttemur for å heve terrenget og så sette støymur på 2-3 meter på toppen av dette. Det vil nok hjelpe mest for naboene i rekka bak oss, men vil også ta unna den verste lyden som treffer soverom i 1.etasje. Men hva er på andre siden av veien? Med en sånn høydeforskjell vil jo sikkert like mye lyd reflektere fra andre siden av veien? (hvis det ikke skrår nedover videre på andre siden). Dersom det er harde flater evt. fjell på andre siden kan det gjerne være en idè å montere et lydabsorberende gjerde på den siden også, hvor sidene mot veien har slisset treverk med f.eks. RockWool Markplate i midten, mens gjerdesiden mot huset er tett. Vegvesenet har laget en kalkulator som viser hvilken effekt en kan forvente med lydvegger (må ha lyd): http://auralisering.azurewebsites.net/
|
|
|
[Re: Tormod..]
07/06/2021 19:50
|
Anders A-R
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Men hva er på andre siden av veien? Med en sånn høydeforskjell vil jo sikkert like mye lyd reflektere fra andre siden av veien? (hvis det ikke skrår nedover videre på andre siden). Dersom det er harde flater evt. fjell på andre siden kan det gjerne være en idè å montere et lydabsorberende gjerde på den siden også, hvor sidene mot veien har slisset treverk med f.eks. RockWool Markplate i midten, mens gjerdesiden mot huset er tett.
Jepp, det skrår videre nedover ytterligere 3 høydemeter til en elv, og så er det mye vegetasjon rundt. Så ingen problem med refleksjon derfra.
|
|
|
|
|