Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hjelm med avtagbar chinguard

Hjelm med avtagbar chinguard #2666463 02/06/2021 06:52
H
Herit Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
H
Hei

Er dette fortsatt en ting? Ser enkelte heiser har begynt å kreve helhjelm, men det er helt uaktuelt for meg i 90 - 95 % tilfellene ellers. Har sett enkelte modeller der en kan ta av chinguard, men selv uten virker de altfor tunge og tette for sti.

Re: Hjelm med avtagbar chinguard [Re: Herit] #2666465 02/06/2021 07:06
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Hakebeskytter.

De med avtagbar hakebeskytter er laget for å ha det mer luftig mens du sykler grusveien opp til toppen av stien, og så sette på for å bombe ned. Noen har DH-sertifisering, og er gjerne veldig tunge og tette som vanlig hjelm. De som ikke er DH-sertifisert ville jeg heller ikke brukt i anlegg for ren nerroverbombing. Selv har jeg tre typer hjelm: stihjelm, enduro-helhjelm og utforhjelm. Hver til sin bruk. endurohelhjelm er uten avtakbar hakebeskytter, og den bruker jeg kun til ritt.

Anbefaler dedikert hjelm til å sykle i anlegg med. Bruker du den sjelden, vil den jo vare i mange år og du glemmer hvor mye du har betalt for den. du må jo heller ikke kjøpe toppmodell med karbon hvis det ikke er primærbruk. De billigere (ikke billigste) er stort sett sertifisert til samme standard. MIPS er nok lurt uansett, da.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Hjelm med avtagbar chinguard [Re: baronKanon] #2666466 02/06/2021 07:15
H
Herit Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
H
Takk.

Jeg vil også gi en uforbeholden tilståelse til anglismepolitiet - det var ikke akkurat med overlegg men jeg vedgår at det var grovt uaktsomt.

Re: Hjelm med avtagbar chinguard [Re: Herit] #2666468 02/06/2021 07:29
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Jeg har Bell Super Air R og den funker bra til sti-sykling, har den enten på hele turen hvis jeg sykler alene(den er såpass lett og luftig, iaf ellers på året), eller haka bakpå sekken, så tar jeg den på hvis jeg husker når det er tid for nedkjøring.
Har brukt den i Drammen, men den er milevis unna en DH-hjelm som baronen sier.
Jeg har kjent litt på Sweet Arbitrator, og den føles mye mer solid på godt og vondt ifht min. Jeg skal med på Drammenduro, og da blir jeg nok å kjøre med Bell'n min, selv om den nok er litt tynn til det.
Til mitt bruk hadde kanskje arbitrator vært et bedre valg, er mye tydelige skiller på klatring og nedkjøring for min del.

Redigert av Ndreas; 02/06/2021 07:40.
Re: Hjelm med avtagbar chinguard [Re: Herit] #2666475 02/06/2021 08:15
B
BigBoben Offline
Avhengig
Avhengig
B
Har selv Arbitrator. Denne sitter godt på mitt hode både som hel og halv, men er noe tung som halvhjelm. Har en TLD A2 i tillegg, når jeg ikke trenger maks beskyttelse.
Arbitrator er DH-godkjent .
Har vurdert en lett luftig helhjelm som TLD Stage, men kan fort ende med at turen er lang transport til/fra (30-60min) og kanskje man ikke sykler den mest #enduro-stien ned, og helhjelm på denne turen er litt mye. Men det er også MYE kjeve å drasse med seg med Sweet sin..

Santa Cruz Megatower

Re: Hjelm med avtagbar chinguard [Re: Herit] #2666510 02/06/2021 10:29
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Jeg har TLD Stage, og den er knall, men ville ikke brukt den som stihjelm til daglig. Forstår det slik at trådstarter sykler vanlig sti til vanlig og sykler i anlegg en sjelden gang? Er derfor jeg ville gått for en dedikert heishjelm for å unngå for mye kompromiss i hverdagen og likevel være godt beskyttet ved shuttle-/heisbasert sykling

Redigert av baronKanon; 02/06/2021 10:30. Rediger grunn: Om kompromiss

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Hjelm med avtagbar chinguard [Re: baronKanon] #2666513 02/06/2021 10:34
H
Herit Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
H
Går nok for den konklusjonen, ja. Jeg sykler også så konservativt at jeg ikke egentlig ville valgt helhjelm for min egen del, kun for å etterkomme et påbud.

Moderator  support