Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Miljøvennlige trenings-t-skjorter?

Miljøvennlige trenings-t-skjorter? #2666302 01/06/2021 07:38
Dan Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Mine absolutte favoritt-t-skjorter for å gå skogs- og fjellturer er Nike's syntetiske varianter som passer min kropp perfekt, er lette og luftige og er rimelig pene å se på. Men så var det dette med at syntetiske klær resulterer i plastutslipp ved vask og i tillegg selvfølgelig krever olje ved produksjon. Noen spørsmål i denne sammenheng:

1. Er disse miljøaspektene rundt syntetiske klær reelle eller overdrevne?
2. Hva er miljørankingen mellom syntet, bomull og ull? Alle har vel sine miljøutfordringer?
3. Hvis noe er bedre enn noe annet, hvilke merker og modeller har dere god erfaring med?

Re: Miljøvennlige trenings-t-skjorter? [Re: Dan] #2666307 01/06/2021 07:55
A
AndreasLie Offline
Avhengig
Avhengig
A
Jeg har nesten helt gått over til tskjorter av ull, da jeg synes de er mye mer behaglige å bruke. Puster bedre, tørker fort, trenger mindre vask og regulerer temp bedre. Northern Playground har litt info om hva de gjør for at miljøet skal ha det best mulig med sine produkter og det at ting kan repareres isteden for å kastes er noe jeg synes er positivt, både for miljøet og lommeboka. https://www.northernplayground.no/nb/shop/t-skjorte

Bergans sine ulltskjorter er også gode og man kan levere produtkene tilbak etter endt levetid så de blir resirkulert

Re: Miljøvennlige trenings-t-skjorter? [Re: Dan] #2666309 01/06/2021 08:00
Furu Offline
/Stig
/Stig
I år skal jeg prøve ull/silke blandingen fra Northern Playground til turer.
Har kjøpt et par t-skjorter (og et par bestefartrøyer til en evt kald sommer).

Det hjalp deg kanskje ikke....

Stig

Re: Miljøvennlige trenings-t-skjorter? [Re: Dan] #2666315 01/06/2021 08:36
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Junior har et par plagg fra Houdini, som tilsynelatende er ganske opptatt av miljø og bærekraft. Fine klær lager de i hvert fall, og jeg har selv sett litt på de t-skjortene i tynn ull. Jeg har også kjempegod erfaring med klær fra Klättermusen, og de har en t-skjorte i ull som er GOTS-sertifisert (som de sier er den høyest mulige sertifiseringen i verden). Om det stemmer vet jeg ikke, men fine klær som varer, det har de.

Re: Miljøvennlige trenings-t-skjorter? [Re: Dan] #2666318 01/06/2021 08:47
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Veldig interessant problemstilling.
Miljøbelastning er en ting å tenke på, og jeg tenker også automatisk at ull er veien å gå da. MEN, av de Ull t-skjortene jeg har hatt så har alle mistet fasongen. De blir store i halsen, korte og breie. Vel er jeg selv kort og brei, men det får da være måte på. De er vasket iht vaskeanvisning og tørkes hengende. 2 Devold skjorter og en Icebreaker(?)
Selv om de kan resirkuleres ser jeg ikke helt at det er bra for miljøet å bytte ut ikke utslitt klær hver 16 mnd istedetfor 4-5 år.

Patagonia har vel et særs godt rykte mtp miljøvennlighet. Kansje de har noe regnskap?

- Stefan
Re: Miljøvennlige trenings-t-skjorter? [Re: Dan] #2666319 01/06/2021 08:51
espenta Online
Ringrev
Ringrev
Bruker også kun ull nå til trening. Mest for å slippe den sure lukten av syntetiske t-skjorter. Bruker dem som regel flere ganger før vask.

Re: Miljøvennlige trenings-t-skjorter? [Re: Dan] #2666321 01/06/2021 08:54
S
svene Offline
Entusiast
Entusiast
S
Jeg gikk også over til bare ull t-skjorter til trening for noen år siden. Har hatt flere forskjellige og alle har både holdt fasongen og fargene bra. Vasker de veldig sjelden. Jeg liker best for sommerbruk skjorte med blanding ull/silke, de er litt luftigere og kjøler bedre enn ren ull. Har bare en sånn og den begynner bli veldig slitt nå, hatt den i 5-6 år. Husker ikke merket på den jeg har, men lurer på om ikke det er Northern Playground som er linket til i posten over.

Gresset er like brunt på den andre siden.
Re: Miljøvennlige trenings-t-skjorter? [Re: Dan] #2666336 01/06/2021 09:52
Dan Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Takk for mange gode og raske svar! Northern Playground ser bra ut. Likte særlig deres størrelsesbeskrivelser, siden han de har som eksempel er akkurat like høy som meg og med tilsvarende kroppsfasong, så da burde man kunne være rimelig trygg på størrelsen. ICON_SMILE

Re: Miljøvennlige trenings-t-skjorter? [Re: Dan] #2666339 01/06/2021 10:02
Furu Offline
/Stig
/Stig
Sitat: Dan
Takk for mange gode og raske svar! Northern Playground ser bra ut. Likte særlig deres størrelsesbeskrivelser, siden han de har som eksempel er akkurat like høy som meg og med tilsvarende kroppsfasong, så da burde man kunne være rimelig trygg på størrelsen. ICON_SMILE

Du kan også dra innom dem i Folketeaterpassasjen for å prøve.

Stig

Re: Miljøvennlige trenings-t-skjorter? [Re: Furu] #2666342 01/06/2021 10:08
Dan Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: Furu
Du kan også dra innom dem i Folketeaterpassasjen for å prøve.

Bra tips! Særlig som jeg nå leste i kommentarene at det er flere som opplever dem som litt store i halsen, og det er noe jeg misliker med t-skjorter og gensere, så det må sjekkes ut.

Re: Miljøvennlige trenings-t-skjorter? [Re: Dan] #2666343 01/06/2021 10:14
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Trøyer i syntetisk materiale kan også være ganske miljøvennlig. Så lenge trøya er laget av ublandet polyester vil den kunne resirkuleres. Blandingsmaterialer kan ikke det. Med ull er det så klart viktig om sauene har det bra osv - det er også forbundet en del metan/co2-utslipp med sauehold.
Syntet-trøyer vil så klart røyte mikroplast - noe som forverres desto eldre plagget blir.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Miljøvennlige trenings-t-skjorter? [Re: Dan] #2666346 01/06/2021 10:20
Dan Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Ja, det er et viktig spørsmål, hva som er verst av mikroplastrøyting og sauerap. Hvis man leser i kommentarfeltene så er det åpenbart at folk som nekter å forholde seg til klimaendringer er de som har lagt sin elsk på plastproblematikken (og hater vindmøller) og da blir jeg fort litt skeptisk. Best ville selvfølgelig være å gå med bar overkropp, men jeg har en typisk syklistkropp...

Re: Miljøvennlige trenings-t-skjorter? [Re: Dan] #2666350 01/06/2021 10:25
Arne_And Offline
More than words
More than words
Jeg kjøpte en gigantisk vaskepose hos Norrøna, den er laget for å samle opp mikroplasen som plaggene røyter. Jeg har enda til gode å finne noe som helst mikroplast i vaskeposen. Nå er alle mine syntetplagg ganske gamle og har blitt vasket mange ganger før, så det er mulig de har den verste røyteperioden bak seg.

Re: Miljøvennlige trenings-t-skjorter? [Re: Dan] #2666353 01/06/2021 10:34
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Ja, det er et viktig spørsmål, hva som er verst av mikroplastrøyting og sauerap. Hvis man leser i kommentarfeltene så er det åpenbart at folk som nekter å forholde seg til klimaendringer er de som har lagt sin elsk på plastproblematikken (og hater vindmøller) og da blir jeg fort litt skeptisk. Best ville selvfølgelig være å gå med bar overkropp, men jeg har en typisk syklistkropp...

"Plasten i havet" er en klimafornekter-magnet. Vet å være sur på plasten kan man være miljøvennlig uten å måtte gjøre en dritt.

Diskuterte akkurat med en som mente at det var plasten i havet som var opphav til havnivåstigningen og ikke termisk ekspansjon og smeltevann fra isbreet. Spørsmålet "Når det renner smeltevann ut i havet, blir det da mer vann i havet?" ville han ikke svare på selv etter gjentatte forsøk. Hva ER det med barske menn med ubermatcho profilbilder (gjerne skallet isse og solbrller og en bil eller motorsykkel i bakgrunnen) som går knallhardt ut i debatten, men ikke har baller til å svare "ja" eller "nei" på et ja-/nei-spørsmål de vet svaret på?

Beklager avsporingen.

Jeg har et par NPG stillongser med glidelås hele veien ned - slik at en kan ta dem av uten å ta av sko eller bukser. Den i 3/4 lengde er glimrende for topptur siden den slutter rett over randostøvlene, men ullkvaliteten er for dårlig siden de går fullstendig fra hverandre i skrittet rimelig fort.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Miljøvennlige trenings-t-skjorter? [Re: GeirK] #2666356 01/06/2021 10:45
A
AndreasLie Offline
Avhengig
Avhengig
A
Sitat: GeirK
[

Jeg har et par NPG stillongser med glidelås hele veien ned - slik at en kan ta dem av uten å ta av sko eller bukser. Den i 3/4 lengde er glimrende for topptur siden den slutter rett over randostøvlene, men ullkvaliteten er for dårlig siden de går fullstendig fra hverandre i skrittet rimelig fort.

Samme her, men nå reklamerer dem for at de skal reparere, så da tenker jeg å få sendt min inn også får de fikse ICON_SMILE

Re: Miljøvennlige trenings-t-skjorter? [Re: Dan] #2666362 01/06/2021 11:03
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Mine absolutte favoritt-t-skjorter for å gå skogs- og fjellturer er Nike's syntetiske varianter som passer min kropp perfekt, er lette og luftige og er rimelig pene å se på. Men så var det dette med at syntetiske klær resulterer i plastutslipp ved vask og i tillegg selvfølgelig krever olje ved produksjon. Noen spørsmål i denne sammenheng:

1. Er disse miljøaspektene rundt syntetiske klær reelle eller overdrevne?
2. Hva er miljørankingen mellom syntet, bomull og ull? Alle har vel sine miljøutfordringer?
3. Hvis noe er bedre enn noe annet, hvilke merker og modeller har dere god erfaring med?

Miljøaspektet rundt forskjellig treningstøy er uvesentlig. Kjøp noe som holder og ikke kjøp mer enn du trenger, så gjør du mest for miljøet.

Re: Miljøvennlige trenings-t-skjorter? [Re: Arne_And] #2666367 01/06/2021 11:43
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Sitat: Arne_And
Jeg kjøpte en gigantisk vaskepose hos Norrøna, den er laget for å samle opp mikroplasen som plaggene røyter. Jeg har enda til gode å finne noe som helst mikroplast i vaskeposen. Nå er alle mine syntetplagg ganske gamle og har blitt vasket mange ganger før, så det er mulig de har den verste røyteperioden bak seg.

En liten avsporing, men: Funker den typen poser i det hele tatt?

Jeg har aldri sett nærmere på de - men for at noe skal bli vasket, må man ha god vanngjennomstrømming. Og mikroplast er vel ganske så mikro.

Er det mulig å ha poser som fanger opp mikroplast, uten at de er omtrent tette og dermed hindrer vasking?
(Spør av nysgjerrighet, mener ikke å høres så kritisk ut som det kanskje virker)

Re: Miljøvennlige trenings-t-skjorter? [Re: simson] #2666373 01/06/2021 12:33
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: simson
Sitat: Arne_And

En liten avsporing, men: Funker den typen poser i det hele tatt?

Jeg har aldri sett nærmere på de - men for at noe skal bli vasket, må man ha god vanngjennomstrømming. Og mikroplast er vel ganske så mikro.

Er det mulig å ha poser som fanger opp mikroplast, uten at de er omtrent tette og dermed hindrer vasking?
(Spør av nysgjerrighet, mener ikke å høres så kritisk ut som det kanskje virker)

Det der har jeg også lurt på, for kona kjøpte en sånn vaskepose som skulle samle opp mikroplast. Tøyet inni ble ikke vått, så da var det ikke noe poeng i å bruke den. Mikroplast er i følge SNL små plastpartikler med størrelse mellom 0,001 og 5 millimeter. Å samle opp de på 1-5 millimeter i en pose er antakelig grei skuring, men å fange biter på 0,001 mm må være vanskelig om man samtidig skal slippe vann og såpe inn.

Er ellers ganske enig med Dexter; det beste man kan gjøre er kanskje å kjøpe færre ting, og kjøpe ting som varer lenge.

Redigert av Øyvind V; 01/06/2021 12:35.
Re: Miljøvennlige trenings-t-skjorter? [Re: Dexter] #2666375 01/06/2021 13:16
Dan Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: Dexter
Miljøaspektet rundt forskjellig treningstøy er uvesentlig. Kjøp noe som holder og ikke kjøp mer enn du trenger, så gjør du mest for miljøet.

Nå er det ikke noe i veien for både å vente med å handle noe før man trenger det OG å kjøpe miljøvennlig når man først gjør det. ICON_WINK

Re: Miljøvennlige trenings-t-skjorter? [Re: Dan] #2666377 01/06/2021 13:29
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A
En t-skjorte i polyester veier vel litt over 100g. 1kg polyester slipper ut CO2 tilsvarende 4.5l diesel. Så dette tilsvarer altså ca. 1 mil med en middels dieselbil.

Re: Miljøvennlige trenings-t-skjorter? [Re: Dan] #2666378 01/06/2021 13:31
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A
En type pose kan absorbere eventuell mikroplast, eller filtrere den ut. Hvordan den ikke samler opp all annen skitt også fremstår litt underlig.

Re: Miljøvennlige trenings-t-skjorter? [Re: Øyvind V] #2666380 01/06/2021 13:35
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: Øyvind V

Er ellers ganske enig med Dexter; det beste man kan gjøre er kanskje å kjøpe færre ting, og kjøpe ting som varer lenge.

Og akkurat kan ull møte seg selv i døra. Jeg har en del ulltrøyer som jeg har brukt i mange år, men de blir fillete fortere enn tilsvarende syntetiske trøyer. Ull er heller ikke helt immunt mot vond lukt. Et par av trøyene i samlingen - Rapha Merino - slo seg plutselig vrange for en stund siden. Nå er de umulige å få luktfrie igjen.
Har forøvrig god erfaring med ulltrøyer fra Rapha, Aclima og Icebreaker - selv om Icebreaker har nordamerikansk passform. Rapha er middels i størrelsen. M er trangt på meg, L er vide. Hos Aclima er M litt romsligere i T-skjortene.
Ulltrøyene til Isadore er veldig små i størrelsen. Der får jeg ikke på meg M, omtrent. Disse er også litt tjukkere enn tilsvarende fra Rapha og Aclima.

Av syntet-trøyer er det Assos jeg har best erfaring med. God holdbarhet og høy komfort. Trange for størrelsen.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Miljøvennlige trenings-t-skjorter? [Re: Dan] #2666403 01/06/2021 16:37
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Om de er bedre eller dårligere enn annet vet jeg ikke, men jeg bruker (nesten) utelukkende trøyer fra Devold og Klättermusen i ull. På jobb har jeg nesten konvertert alt til Ministry of Supply. De holder utrolig godt stand for en som blir veldig lett varm og svett av vanlige bomullstrøyer.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Miljøvennlige trenings-t-skjorter? [Re: Dan] #2666425 01/06/2021 18:19
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Bruker (nesten) utelukkende Mons Royale og Icebreaker. Veldig god kvalitet.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå