Kult! 160 mm setepinne går nok bra for deg. Jeg kjøpte er vesentlig kortere i lortfallet og kjøpte 150 i fjor – da ble setet LAVT! Så lavt at jeg allerede har opplevd å delvis ende i saksa mellom bakhjulet og seterøret
Kult! 160 mm setepinne går nok bra for deg. Jeg kjøpte er vesentlig kortere i lortfallet og kjøpte 150 i fjor – da ble setet LAVT! Så lavt at jeg allerede har opplevd å delvis ende i saksa mellom bakhjulet og seterøret
160mm begynner å bli vanskelig for gamle knær også :-D
Leser det slik at Larsb er redd for at hanikke får setepinnen langt nok ned i seterøret, siden Intense ofte har et gigantisk hopp fra L til XL på seterørslengde.
Sitat: RazeFaze
160mm begynner å bli vanskelig for gamle knær også :-D
Igjen har baronen rett. Jeg har nå en frekk slæmma 160 revive og teoretisk ikke noe å gå på uten å finne et veldig lavt sete. Det skal testes når jeg får på kjede etter å ha avsluttet hjemmekontoret i dag. Da er jeg klar til en første testrulling. Så skal jeg montere litt besyttelsestape og mekke en beskytter for nedre link i morgen. Etter det er det eneste som gjenstår å bytte til Microsplineboss og XT kassetten.
Så regner jeg med at lørdag formiddag går med til første virkelige tur i skogen!
Mye nostalgi med å lese denne tråden. Som flere nevner det, Dazed sin tråd førte til DDD, Dazed Demo day.
Der sier du noe... Det var en del sykler fra bittesmå amerikanske produsenter her på forumet en gang o tiden... Lurer på hvor mye sykler Ventana selger den dag i dag?
Det er vel heller lite. Bratte vinkler foran, slakke bak, og sist jeg sjekket var Ventana fortsatt på 12x142 i bakramma. (ikke noe feil med den standarden, men plagsomt når man skal kjøpe hjulsett.) Å.
Mye nostalgi med å lese denne tråden. Som flere nevner det, Dazed sin tråd førte til DDD, Dazed Demo day.
Der sier du noe... Det var en del sykler fra bittesmå amerikanske produsenter her på forumet en gang o tiden... Lurer på hvor mye sykler Ventana selger den dag i dag?
Samme med Turner....
Turner har jo slutta å utvikle sykler. Sist de kom ut med grov stisykkel var den allerede utdatert.
Det har ikke vært helt stille på denne fronten i det siste. Bygging og tilpasning gikk som forventet alvorlig lett. Det er nesten for enkelt å skru nye XT deler på en ny ramme. Kort oppsummert er alt XT som kan være det nå. sett bort fra hjulene som er mine godt brukte Newmen Evolution SL X.A.25 aluhjul. Sammen med Syntace-styret, holker og sete er det alt som er resirkulert.
Under er noen bilder fra byggeprosessen.
Metall gallionsfigur, liker det!
Intenst kul metallic lakk
Jeff har tunet denne
Gubben trenger en bikefit
Ramma er overbevisende fint laget, og man kan si hva man vil om lakkjobbene fra Intense, men a) de skiller seg ut fra mengden og b) den metalliclakken de har brukt til sølv og mørkegrå er alvorlig lekker!
Noe av det første man ser er, som baronKanon sa et alvorlig langt tårn av et seterør. I amerikanske mål er det 21 tommer. Noe som tilsvarte voksensykkel i gamle dager. I tillegg til å være langt er det også alvorlig solid sammenlignet med tårnet på en en L der seteklemma sitter "utenpå" røret.
I tilfelle noen skulle tro noe annet, det er en 29 tommer, og det har skrevet på. Jeg kunne ikke dy meg for å ta med litt mer lekker metallic lakk
Ramma har en øvre lenke i karbonfiber og pene ledd med angitt moment i både ISO og US mål. I tillegg fulgte det med en manual på papir med alle spesifikasjoner, deleliste, tiltrekningsmomenter og bruksanvisning for sette sammen bakramma igjen. Demperoppsettet var også med i manualen. Veldig bra! Jeg fikk også en manual til der det står at jeg kan bli alvorlig skadet eller dø om ikke en qualified bicyle mechanic er sammen med med meg til en hver tid. Det er nok mest av nødvendighet.
Til slutt, hele ramma.
På vekta viste den 2680 gram med "alt". Dvs. bakaksling, flaskeholderskruer og seteklemme. Og demper selvsagt. Det er ikke superlett i det hele tatt. Det er heller ikke skremmende tungt. Til denne vekta må vi huske at dette er en ramme med avansert "flytende oppheng" og da er det alltid tyngre enn den nye vinen med single pivot med fleks i kjede/sete stagene. Så hvis man vil bygge en lettvekter med denne krever det rette delevalg. Nå er ikke det problemet for meg denne gangen. Konseptet er tydelig og klart og det er Mest Mulig XT, mest mulig problemfritt og solid. Det finnes selvsagt et regneark i bakgrunnen som angir rett rundt 12 kilo med pedaler, flaskeholder og computer som en realistsk vekt.
Etter å ha pakket opp ramma og betraktet den er det tre ting som slår meg. Den ser diger ut. Den er overraskende fint laget. Bildene på intense-sidene yter ikke lakken rettferdighet.
Ramma har pressfit kranklager. Noe jeg godt kunne byttet med ett skrudd. Men jeg er ikke veldig redd heller. BB92 har vist seg å være forbløffende levedyktig på BMC og 24 mm akslingen Shimano bruker gir mye mer plass til kuler og forseglinger enn det man får med 30 mm.
Inn her passer det med dette RaceFace X-type lageret som er skaffet til veie fra boden til Are. Verden var tom for XT-nivå BB92, men lavere Shimano var tilgjengelig fortsatt. Jeg satser på at dette er bra. Det er i alle fall masse gummiforseglinger her.
Dette er noe av det skumlere jeg har gjort i det siste. det var forbløffende hardt å presse inn lageret. Men det gikk med hjertet i halsen. Faktisk så var jeg så skjelven at bildet ikke ble skarpt, eller noe.
Styrelageret er IS41/52 som er den vanligste varianten av interne lagre. Normalt er jeg skeptisk til det også Jeg liker best at lageret er presset inn så evt slark eller slurv ikke herper karbonramma men en utbyttbar lagerskål. Det har dog vist seg å være greit på Santa Cruz Highball. Truls hadde dette flotte Cane Creek 110 lageret som ikke hadde noe sted å være. Det kom meg tilgode. Og det er 70 år mer garanti enn jeg hadde tenkt å kjøpe selv.
Som sagt tidligere; å skru nye deler på en ny ramme er ganske så lett. De mest krevende operasjonene var å få på plass kabelstrømpe for dropperen, og kranklageret. Manualen og Ole sier at dropperkabelen skal gå inni et rør hele veien. På min kom den ut i kranklagerhuset og krevde litt manipulering for å finne veien opp i seterøret.
Bremsene kom i biter sånn som Shimano gjør nå om dagen. Ferdig luftet kalipper og slange i en bit og ferdig luftet hendel i en annen. På Intensen er det bare å dytte slangen gjennom fra kjedestaget, ut under kranken og inn igjen i overrøret. Etter det er det stort sett bare å kappe slangen og skru sammen. Det gikk helt fint med bakbremsen. Forbremsen trengte en lufting av hendel etter montering
XT giret og hendelen har fått en tidsmessig kantete og gråsvart utforming. Kneppene i giret er skarpere enn mitt forrige XTR-10 delte eller 11 delte XT. Litt nærmere SRAM uten å smelle like høyt. Dette var altså før montering. Gir og bremser kobles sammen med I-Spec EV som er den foreløpig siste i rekken av Shimanostandarder for dette. Den gir greit med justering for plassering av giret i både side og høyde.
Gir og bremser er montert på mitt godt brukte Syntace Vector 12 graders styre på 76 cm. Jeg tror ikke jeg ønsker meg noe bredere, eller rettere eller med mer rise enn de fem mm dette gir. Ikke trengs det 35 mm diameter heller. Så dette blir værende så lenge jeg føler meg trygg. På endene sitter det ESI Chunky holker. Lette og supre og stygge og kjedelige.
Kranken har noe av den samme looken som gir og hendel, og skiller seg fra de 11 delte med at drevet er direktemontert. Shimano holder seg fortsatt til metallkranker. Og du får vel ikke bedre og mer holdbare saker om du ikke fyrer av 8-10 000 for ee-wings. Drevet derimot er en hybrid av stål tenner og karbonfiber forsterkning montert på en bærer av aluminium. 24 mm stålakslingen har aldri sviktet og gir som jeg sa bedre plass til kuler og pakninger.
Senkepinnen er en Bikeyoke Revive med 160 mm drop. Den ble kjøpt brukt av MortenML og målene skulle passe til Revel Ranger som har et vesentlig kortere seterør. På Intensen skulle det etter spesifikasjonene på pinne og ramme gå akkurat om jeg hadde flaks. Nå har jeg satt på det laveste setet jeg har, et Selle Italia SLR etellerannet med sprekk. Setet var også spraglete i sort, rødt og sølvfarge, i alle fall den gangen det var nytt. Og heldigvis. Det passer nøyaktig til min setehøyde med "slæmma" setepinne. Ikke en mm lengre noen veier ville fungert.
Underveis så det litt ut som om et pinnsvin tok form. Men siden alle deler var korrekte og alt av montering gikk etter oppskriften tok snart en sykkel over fra pinnsvinet.
Det siste jeg gjorde etter noen prøveturer var å bygge om bakhjulet fra SRAM XD-driver til Shimano Microspline for å montere denne flotte kransekaka her. 10-51 tenner, de tre største i alu, resten i stål. Denne er selvfølgelig Hyperglide+ som Shimano mener mye om, og som jeg var genuint spent på om leverer bare litt av det som loves.
Fin ramme. Man skulle tro den vil være sterk nok, Intense er vel ikke kjent for å være underbygget. Men du kjører jo som en dieselmaskin, og da går jo gjerne det meste istykker over tid iom at rammer både må passe for alle slags syklister også de superlette og må lages lette nok for å være konkurransedyktig i dette markedet, og samtidig at du LarsB jo yter et godt stykke over snittet påkjenning, som historien viser. Det blir spennende å se hvor lang tid det tar før du ødelegger den, hvor på rammen det først svikter, og hvordan reklamasjonen vil gå.
Fin ramme. Man skulle tro den vil være sterk nok, Intense er vel ikke kjent for å være underbygget. Men du kjører jo som en dieselmaskin, og da går jo gjerne det meste istykker over tid iom at rammer både må passe for alle slags syklister også de superlette og må lages lette nok for å være konkurransedyktig i dette markedet, og samtidig at du LarsB jo yter et godt stykke over snittet påkjenning, som historien viser. Det blir spennende å se hvor lang tid det tar før du ødelegger den, hvor på rammen det først svikter, og hvordan reklamasjonen vil gå.
Den skriker kanskje ikke, men den er litt høyrøstet Jeg synes den er dritlekker, og noe helt annet enn diverse stealth-varianter i matt sort, matt grønn, matt ditt og matt datt.