Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Nintendo Switch eller Switch lite til 7-åring?

Nintendo Switch eller Switch lite til 7-åring? #2666146 31/05/2021 09:57
perpedal Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Guttungen har bursdag og øverst på lista står en slik Nintendo-sak. Jeg er ingen gamer og kjenner ikke noen i umiddelbar nærhet som er det heller. Vet det er noen forskjeller på de, som at den vanlig kan kobles til TV og ikke Lite. Mens Lite har ingen løse deler som kan mistes/herpes når de skal av/på. Og at LIte ikke kan brukes til alle spillene som finnes til Switch. Lite har kanskje litt enklere kontrollere enn Switch for en 7 åring???

Men det frister mer å betale 2300kr kontra 3800kr for neo man ikke vet hvor lenge er poppis og hvor lang tid det går før noe blir ødelagt pga den generell holdningen til ting hos en 7-åring.

Har lest litt rundt omkring. Men blir ikke veldig klok av det som sies i de artikkelene. Noen som har erfaring med disse boksene og kan si hva som er lurt og velge? I dag spilles det mest på iPad hjemme.

Re: Nintendo Switch eller Switch lite til 7-åring? [Re: perpedal] #2666150 31/05/2021 10:04
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
Switch håndteres fint også av en 7-åring - her i huset har det vært i bruk siden de var 4-5, så ingen problemer med brukervennligheten på den. Og delene lever enda, uten problem.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Nintendo Switch eller Switch lite til 7-åring? [Re: eOpseth] #2666154 31/05/2021 10:13
perpedal Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: eOpseth
Switch håndteres fint også av en 7-åring - her i huset har det vært i bruk siden de var 4-5, så ingen problemer med brukervennligheten på den. Og delene lever enda, uten problem.

Godt å høre at de har bra levetid.

Men er det verdt å legge 1500kr ekstra på bordet for å få mulighet til å koble den til TVen?

Re: Nintendo Switch eller Switch lite til 7-åring? [Re: perpedal] #2666157 31/05/2021 10:28
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Jeg synes Switch er verd oppgraderingen. Da kan dere spille sammen uten at du må knekke nakken for å se hva som skjer.
Minas Switch er 75% håndholdt og 25% koblet til TV. Det er også praktisk at den er på TV når jeg skal lære Minecraft av en veldig rask ekspert.

Det virker som om de løse delene og koblingene deres er solide saker. Det er ørlite slark, men ikke noe som blir verre.
Sjuåringer bør kunne lære å ta hensyn til sin egen konsoll. Det funker nesten på vår niåring ICON_SMILE Et par runder, hvor jeg har lagt den bort etter å ha funnet den på gulvet jar hjulpet.

LarsB

Re: Nintendo Switch eller Switch lite til 7-åring? [Re: larsb] #2666159 31/05/2021 10:36
perpedal Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: larsb
Jeg synes Switch er verd oppgraderingen. Da kan dere spille sammen uten at du må knekke nakken for å se hva som skjer.
Minas Switch er 75% håndholdt og 25% koblet til TV. Det er også praktisk at den er på TV når jeg skal lære Minecraft av en veldig rask ekspert.

Det virker som om de løse delene og koblingene deres er solide saker. Det er ørlite slark, men ikke noe som blir verre.
Sjuåringer bør kunne lære å ta hensyn til sin egen konsoll. Det funker nesten på vår niåring ICON_SMILE Et par runder, hvor jeg har lagt den bort etter å ha funnet den på gulvet jar hjulpet.

LarsB

Godt å høre at det er flere som "sliter" med læring av å ta vare på tingene sine.

Ser for meg at det å kunne koble den til TVen og spille sammen på stor skjerm er en del av opplevelsen/greia med Switch. Så får vi se om mor er enige med å brenne av 2-lapper til.....

Verste blir nok å lære opp ungene og ikke mase 24-7 for å spille på TVen. Eldstemann har utviklet en voldsom avhengighet av iPad spilling etter at den kom inn i huset via skolen. Før den tid, viste han knapt hva der var. Og lekte masse inn og ute selvstendig. Bom stopp etter at han fikk utlevert iPad. Må tvinges igang. Men leker flott når han først har kommet igang. Bare så utrolig lite givende som forelder og alltid måtte tvinge i gang den prosessen....

Re: Nintendo Switch eller Switch lite til 7-åring? [Re: perpedal] #2666161 31/05/2021 10:40
Arne_And Offline
More than words
More than words
Vår Switch brukes aller mest koblet til projektor eller TV. 7-åringen fikser det selv uten problemer. Vi har kjøpt fysiske spillebrikker i stedet for elektroniske spill, jeg vet ikke om det var det lureste, de små brikkene er det litt styr å passe på.

Re: Nintendo Switch eller Switch lite til 7-åring? [Re: perpedal] #2666164 31/05/2021 10:57
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Passing på spillbrikkene går av seg selv her. Alltid inn i rette cover, aldri slenge noe sted.
Har ikke trengt å mase på akkurat det en neste gang faktisk. Og tenke seg til hvordan det var bilen når hennes mor hadde spadd rundt i kassetter eller CDer. Alt lå alltid helt feil. konsekvent.

LarsB

Re: Nintendo Switch eller Switch lite til 7-åring? [Re: perpedal] #2666170 31/05/2021 11:21
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Vi har hatt Switch til våre 7-åringer i et par år nå, altså siden de fortsatt var 5 år gamle, og nå styrer de bruken fint selv.
Passer på den, husker å lade (det glemmer de kun 1-2 ganger før de skjønner viktigheten av det), og har fin orden i spillbrikkene.
Det er en kjempefordel at den kan kobles mot TV når man skal være flere enn 1 som spiller, så om det er tema så anbefaler jeg Switch og ikke Switch Lite.

Her i huset har spill som Mario Kart og Just Dance vært populære en god stund, og det er noe helt annet selv på vår lille 47" TV enn det er å spille på den lille skjermen på Switchen, selv om de fint klarer det også.
Vi har sittet linet opp hele familien på 4 og kjørt mot hverandre på Mario Kart, katta måtte sitte på fanget til mor siden det er hun som kjører mest forsiktig. ICON_LAUGH

Vi har en ca 50/50 blanding av spill på brikker og nedlastet, begge deler funker fint. Kjøp et Micro SD kort først som sist til å lagre nedlastede spill på, det er hyperpraktisk.
Det er vel flere kort som funker fint men de som er brandet for Nintendo er i alle fall trygge valg.

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Nintendo Switch eller Switch lite til 7-åring? [Re: perpedal] #2666175 31/05/2021 11:58
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Ser ut til at det skal kunne gå an å få seg pent brukte Nintendo Switch til rundt prisen av Lite på Finn.no.

F. eks denne: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=219707573 (Ser nå i ettertid at en ene kontrolleren ikke fungerer skikkelig. Det var flere andre annonser til ca. samme pris, men da var det andre steder enn i Kristiansand).

Redigert av Raskall; 31/05/2021 11:59.
Re: Nintendo Switch eller Switch lite til 7-åring? [Re: perpedal] #2666244 31/05/2021 18:30
K
kolli Offline
Ringrev
Ringrev
K
Velg Switch, men hvis du klarer å vente til høsten så kommer det ny modell med bedre skjerm (oled). Da får du sansynligvis også den gamle på tilbud eller det blir flere godkjøp på Finn.

Re: Nintendo Switch eller Switch lite til 7-åring? [Re: perpedal] #2666245 31/05/2021 18:51
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvis man skal spille litt selv anbefaler jeg skjerm. Min 7-åring ser ikke ut til å bry seg mye om det.

Re: Nintendo Switch eller Switch lite til 7-åring? [Re: kolli] #2666262 31/05/2021 20:59
perpedal Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: kolli
Velg Switch, men hvis du klarer å vente til høsten så kommer det ny modell med bedre skjerm (oled). Da får du sansynligvis også den gamle på tilbud eller det blir flere godkjøp på Finn.

Skulle gjerne ha gjort det. Men gutten har bursdag i midten av uken. Så tror ikke det faller helt i god jord hos en 7-åring å få en tilgodelapp med innløsingsdato til høsten en gang.

Re: Nintendo Switch eller Switch lite til 7-åring? [Re: perpedal] #2666292 01/06/2021 07:04
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Støtter de som anbefaler Switch.
Hos oss har det nok gjort at konsollen føles mindre som skjermtid, og mer sosialt: Enten ved at vi spiller hele familien, eller at barn med besøk sitter og spiller sammen/mot hverandre. Enten ved å spille Just Dance, MarioCart - eller dele opp skjermen i fire og spille MineCraft i samme verden.

Men 3800 er jo også en heftig pris på en bursdagsgave til en 7-åring (i hvert fall i min verden), så skjønner godt skepsisen. ICON_SMILE

Re: Nintendo Switch eller Switch lite til 7-åring? [Re: simson] #2666310 01/06/2021 08:00
perpedal Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: simson
Støtter de som anbefaler Switch.
Hos oss har det nok gjort at konsollen føles mindre som skjermtid, og mer sosialt: Enten ved at vi spiller hele familien, eller at barn med besøk sitter og spiller sammen/mot hverandre. Enten ved å spille Just Dance, MarioCart - eller dele opp skjermen i fire og spille MineCraft i samme verden.

Får håpe det blir sånn hos oss også. Blir spennende så se hvordan dette barker i veien. Det å dele skjermen i 4 for å spille sammen høres flott ut når han har besøk

[/quote]
Men 3800 er jo også en heftig pris på en bursdagsgave til en 7-åring (i hvert fall i min verden), så skjønner godt skepsisen. ICON_SMILE
[/quote]

Ja. Rimelig heftig. Men med god støtte fra 2x besteforeldre blir det ikke så ille for mor og far. Så må nok lillesøster slippe til på denne gaven. Siden vi bare har 1 tv i huset. Blir det vanskelig for han å kreve fult og helt eierskap av denne boksen.

Moderator  support