Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Voksing av kjede?

Voksing av kjede? #2666145 31/05/2021 09:52
N
Nitrius Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
N
Etter å ha tatt av kjedet på sykkelen min for første gang i helgen for en skikkelig rens, så ble jeg sittende å titte på videoer på youtube om voksing av kjede. Det som slår meg er jo så og si null møkk som fester seg til drivverket/kjedet, stemmer dette?

Virker som parafinvoks er tingen og er det så enkelt som det virker? Varme det opp til det blir flytende og putte kjedet oppi en liten periode, så henge det til tørk?

Re: Voksing av kjede? [Re: Nitrius] #2666160 31/05/2021 10:37
Arne_And Offline
More than words
More than words
Det finnes flere tråder om dette, bl.a. [url=https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2648448&page=1[/url]

Re: Voksing av kjede? [Re: Nitrius] #2666163 31/05/2021 10:54
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Hei

Dette har jeg nerdet på mye, og etter å ha hørt podcaster med Josh fra Silca, så ville jeg set på hvordan han gjør det. De bruker Silca SuperSecret Blend, men parafinvoks kan funke. Ulempen med parafinvoks er at den er ganske stiv, så de som er blandet ut med andre ting vil kanskje smøre bedre (f.eks. Molten eller Silca.) Formålet emd voks er jo å ta plassen til myk smøring inni kjedet, slik at møkk ikke trenger inn i kjedet (når det er fast stoff der, trenger hellelr ikke møkk inn. Ulempen er at du kan få overflatekorrosjon etter vask, siden det ikke "forsegler" på samme måte som olje. Det er ikke farlig, men det kan skje. Jeg pleier da noen ganger å ettervokse med Squirt osv. Fordel til med voks er at det kan gå svært lenge mellom hver gang du må smøre kjedet. På landevei kan et vokset kjede gå 5-600 km før det må vokses på nytt ICON_SMILE

Først er det viktig med HELT rent kjede. Har du renset kjedet godt med kjederener eller noe annet, så er "min" medisin (kopiert fra andre) følgende:
- Syltetøyglass eller gammel sykkelflaske med ren White Spirit. Legg kjedet i og rist. (*)
- Fisk opp kjede og ha oppi ny flaske/syltetøyglass med HELT ren White Spirit. Gjenta risteprosess. Denne white spiriten kan ofte gjenbrukes som førstebad neste gang.(*)
- Nå er kjedet fullt av White Spirit som må vekk
- Isopropanol i 3. flaska (HELT ren), hell oppi kjedet og rist godt. Dette løser opp fettet fra White Spirit(*)
- Heng kjedet til tørk. Det skal være helt knusktørt og ikke akkurat høres smurt ut når det er tørt
- Varm parafinvoks opp til ca. 100 grader i en kasserolle. Pass på så det ikke blir for varmt. Flytende er fint
- Tre kjedet på en Swisher som du har laget av en trådkleshenger
- Ha oppi kjedet og rør litt rundt så du får ut luften fra kjedet, så alt tomrom inni kjedet blir erstattet av voks. (du ser muligens dette når det ikke kommer flere bobler opp fra kjedet
- Skru av varmen og la det kjøle seg ned i badet
- Ta frem en papplate eller en ren fille
- Akkurat idet det begynner å danne seg snerk, tar du kjedet ut og legger til størkning på plata/filla (det vil trenge inn i filla, så ikke legg på parketten eller eikebordet, men ha noe under)

NÅ er kjedet ferdig vokset. Detkan være en god idé å snurre kjedet over et PVC-rør for å få igang bevegelse og få vekk løs voks før du bruker det sammen med sykkelen

(*)
White spirit og isopropanol kan ofte gjenbrukes. La flasker/glass stå rolig, slik at all møkk faller til bunnen. Deretter kan du enten dekantere eller suge opp den rene væsken med en sprøyte og ha det i en beholder som du bruker neste gang. Rens flaske/glass med tørkepapir før neste gangs bruk, slik at det er rent.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Voksing av kjede? [Re: Nitrius] #2666165 31/05/2021 11:01
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
NÅ er kjedet ferdig vokset. Detkan være en god idé å snurre kjedet over et PVC-rør for å få igang bevegelse og få vekk løs voks før du bruker det sammen med sykkelen

Jeg droppet dette i vinter når jeg hadde vokset kjedet til rullebruk. Med den mørkegrå voksen fra Molten var det et dårlig valg. Rulla så ikke ut, og gulvet på vaskerommet måtte jeg vaske med sitrusrens.

LarsB

Re: Voksing av kjede? [Re: Nitrius] #2666187 31/05/2021 12:32
John_Harald Offline
Ringrev
Ringrev
Hei. Hvis du skal lage voksen selv, anbefaler jeg å ha i PTFE pulver (f.eks 10%) for lavere friksjon. Den mørke fargen fra Molten kommer fra Molybdenum disulfide som gjør at voksen fester seg bedre.

Selv kjører jeg ekstremvarianten for rengjøring av nye konkurransekjeder.
Først tre omganger på 99 minutter i ultralydvasker på 28 og 48 kHz i bensin(I glassbeholder), så en runde i white spirit. Tørker av kjedene med håndkle mellom hver gang. Avslutter med isopropanol i glass uten ultralydvasker.

Re: Voksing av kjede? [Re: Nitrius] #2666278 01/06/2021 06:21
tron Offline
Besatt
Besatt
Må innrømme at jeg trodde det var tull da jeg hørte om varmvoks første gangen for noen år siden. I vår stod jeg med to nye kjeder som skulle på to ulike sykler. Da bestemte jeg meg for å rense dem skikkelig og prøve å dyppe dem i flytende stearin fra noen kubbelysrester.

For en effekt det hadde! Etter X antall gjørmeturer med påfølgende sykkelvask, er kjedene fremdeles rene! Det er knapt antydning til svart stripe i hånda når jeg drar den langs kjedet. Smøringen er tilsynelatende fremdeles der (ingen «tørt-kjede-lyder» fra drivverket»), men som Baronen nevner, kan det dukke opp antydning til tørket rustvann på overflaten dagen etter en vask.

Jeg er imponert over hva noen stearinrester gjorde, men jeg er spent på hvordan det blir å rengjøre kjedet igjen før neste voksbad. Neste gang blir det nok å prøve Molten eller andre spesialprodukter.

Moderator  support