Hei
Dette har jeg nerdet på mye, og etter å ha hørt podcaster med Josh fra Silca, så ville jeg set på hvordan han gjør det. De bruker Silca SuperSecret Blend, men parafinvoks kan funke. Ulempen med parafinvoks er at den er ganske stiv, så de som er blandet ut med andre ting vil kanskje smøre bedre (f.eks. Molten eller Silca.) Formålet emd voks er jo å ta plassen til myk smøring inni kjedet, slik at møkk ikke trenger inn i kjedet (når det er fast stoff der, trenger hellelr ikke møkk inn. Ulempen er at du kan få overflatekorrosjon etter vask, siden det ikke "forsegler" på samme måte som olje. Det er ikke farlig, men det kan skje. Jeg pleier da noen ganger å ettervokse med Squirt osv. Fordel til med voks er at det kan gå svært lenge mellom hver gang du må smøre kjedet. På landevei kan et vokset kjede gå 5-600 km før det må vokses på nytt

Først er det viktig med HELT rent kjede. Har du renset kjedet godt med kjederener eller noe annet, så er "min" medisin (kopiert fra andre) følgende:
- Syltetøyglass eller gammel sykkelflaske med ren White Spirit. Legg kjedet i og rist. (*)
- Fisk opp kjede og ha oppi ny flaske/syltetøyglass med HELT ren White Spirit. Gjenta risteprosess. Denne white spiriten kan ofte gjenbrukes som førstebad neste gang.(*)
- Nå er kjedet fullt av White Spirit som må vekk
- Isopropanol i 3. flaska (HELT ren), hell oppi kjedet og rist godt. Dette løser opp fettet fra White Spirit(*)
- Heng kjedet til tørk. Det skal være helt knusktørt og ikke akkurat høres smurt ut når det er tørt
- Varm parafinvoks opp til ca. 100 grader i en kasserolle. Pass på så det ikke blir for varmt. Flytende er fint
- Tre kjedet på en
Swisher som du har laget av en trådkleshenger- Ha oppi kjedet og rør litt rundt så du får ut luften fra kjedet, så alt tomrom inni kjedet blir erstattet av voks. (du ser muligens dette når det ikke kommer flere bobler opp fra kjedet
- Skru av varmen og la det kjøle seg ned i badet
- Ta frem en papplate eller en ren fille
- Akkurat idet det begynner å danne seg snerk, tar du kjedet ut og legger til størkning på plata/filla (det vil trenge inn i filla, så ikke legg på parketten eller eikebordet, men ha noe under)
NÅ er kjedet ferdig vokset. Detkan være en god idé å snurre kjedet over et PVC-rør for å få igang bevegelse og få vekk løs voks før du bruker det sammen med sykkelen
(*)
White spirit og isopropanol kan ofte gjenbrukes. La flasker/glass stå rolig, slik at all møkk faller til bunnen. Deretter kan du enten dekantere eller suge opp den rene væsken med en sprøyte og ha det i en beholder som du bruker neste gang. Rens flaske/glass med tørkepapir før neste gangs bruk, slik at det er rent.