Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Isolere ytterbod?

Isolere ytterbod? #2666098 31/05/2021 06:56
Trond Helge Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
I morgen får vi endelig nøklene til nyhuset, og der følger det med en ytterbod som egentlig er bare en platting (betong) som har fått vegger og tak i senere tid. Den er relativt romslig og jeg tenker at her kan man lage seg en liten trening / furtebod. Gulvet er noe hellende så jeg tenker at jeg i første omgang får tak i noe mørtel og jevner ut så det er relativt flatt.

Beklageligvis er det tydeligvis mangel / stor etterspørsel etter trevarer så det får bli semi-isolert gulv i første omgang. Noen som har efaring med hva som kan / bør gjøres der? Jeg tenker enten flytende gulv (XPS/EPS isopor i bunn, så dampsperre, 22mm spon og så billig laminat) eller bare laminat med enkel 3mm skum med innebygd dampsperre under laminaten.

// Too many roads, too little time
Re: Isolere ytterbod? [Re: Trond Helge] #2666104 31/05/2021 07:44
Boas Offline
Fiseufin
Fiseufin
Jeg ville valgt den første varianten for å unngå svikt. Om du ikke legger gulvspon bør du forsterke kantene og da sitter du igjen med like mye jobb og litt dårligere isolert gulv. Hvor stort er det og hvor mye heller gulvet? Om det heller jevnt kan du legge XPS, fuktsperre og avrette med avrettingsmasse på toppen.

Re: Isolere ytterbod? [Re: Trond Helge] #2666105 31/05/2021 07:53
stosu Offline
Besatt
Besatt
Dersom du ikke skal ha inn tunge ting, så holder EPS i massevis.
Du kan ikke legge laminat rett på isolasjonen. Du må ha et sjikt med avrettingsmasse/sparkel.
Alternativt kan du legge tilfarergulv med gulvspon, men da får du en begrenset bod.

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Isolere ytterbod? [Re: Trond Helge] #2666106 31/05/2021 07:55
Arne_And Offline
More than words
More than words
Er plattingen større enn boden, eller er den helt dekket av boden? I det første tilfellet tror jeg du kan få problemer med fukt i betongen. Hvis det er ubehandlet betong så suger den fukt der den er eksponert og hele plata kan bli fuktig, noe som kan ta lang tid å tørke om du kler inn betongen inni boden. Om det fører til problemer eller ikke bør fagfolk vurdere. Vi hadde tilsvarende problem der vi bodde før, bare deler av betongplata var kledd inn. Til overmål var det lagt isolasjon rett på betongplata, den var søkkvåt når vi brøt opp gulvet. Vi behandlet den eksponerte betongen med diffusjonsåpen vanntetting får vi bygde opp gulvet på nytt, denne gangen med plast i bunnen så klart.

Re: Isolere ytterbod? [Re: stosu] #2666117 31/05/2021 08:23
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A
Sitat: stosu

Du kan ikke legge laminat rett på isolasjonen. Du må ha et sjikt med avrettingsmasse/sparkel.

Hvorfor? Et skikt med gips eller noe er sikkert lurt Men avrettingsmasse er ikke nødvendig. Inne i et hus er det visse brannregler, men selv her er det lov under visse forutsetninger.

ESP holder i massevis om man har noe som fordeler trykk på. Med trykkfast XPS vil man kunne spare på mengden trykkfordeling.

Re: Isolere ytterbod? [Re: Arne_And] #2666122 31/05/2021 08:30
Trond Helge Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: Boas
Hvor stort er det og hvor mye heller gulvet? Om det heller jevnt kan du legge XPS, fuktsperre og avrette med avrettingsmasse på toppen.

Det er ca 10 kvadrat og heller nok litt (nå husker jeg ikke 100%, som sagt så får jeg nøkler i morgen, jeg tipper at differansen er på rundt 8-10cm på det verste.

Dersom du ikke skal ha inn tunge ting, så holder EPS i massevis.
Alternativt kan du legge tilfarergulv med gulvspon, men da får du en begrenset bod.

Skal muligens inn et rackskap til noen servere også nemlig, så kan fort bli en del vekt på gulvet. Men tipper dette Pergo Smart+ underlag er kanskje ikke godt nok.

Sitat: Arne_And
Er plattingen større enn boden, eller er den helt dekket av boden? I det første tilfellet tror jeg du kan få problemer med fukt i betongen. Hvis det er ubehandlet betong så suger den fukt der den er eksponert og hele plata kan bli fuktig, noe som kan ta lang tid å tørke om du kler inn betongen inni boden. Om det fører til problemer eller ikke bør fagfolk vurdere. Vi hadde tilsvarende problem der vi bodde før, bare deler av betongplata var kledd inn. Til overmål var det lagt isolasjon rett på betongplata, den var søkkvåt når vi brøt opp gulvet. Vi behandlet den eksponerte betongen med diffusjonsåpen vanntetting får vi bygde opp gulvet på nytt, denne gangen med plast i bunnen så klart.

Plattingen er dekket av boden, MEN: Dette er på nedsiden av en murt gårdsplass, så du har dør fra gårdsplass (steinbelagt) og så dør med trapp ned til plattingen. Mistenker at jeg må gjøre en del undersøkelser i morgen / senere i uken og sjekke status på drenering etc.

Siden jeg tenker på å isolere vegger etter hvert så er det vel definitvt en fordel å gjøre et godt forarbeid med gulvet.

Re: Isolere ytterbod? [Re: Trond Helge] #2666123 31/05/2021 08:31
Trond Helge Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Jeg ser altså på flytende gulv løsningen her: https://www.glava.no/losninger/etterisolering-av-kjellergulv

Re: Isolere ytterbod? [Re: Appelsin] #2666124 31/05/2021 08:35
stosu Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Appelsin

Hvorfor? Et skikt med gips eller noe er sikkert lurt Men avrettingsmasse er ikke nødvendig. Inne i et hus er det visse brannregler, men selv her er det lov under visse forutsetninger.

ESP holder i massevis om man har noe som fordeler trykk på. Med trykkfast XPS vil man kunne spare på mengden trykkfordeling.

Gips i gulv ville jeg ikke brukt. Ville i så fall brukt gulvspon.
TS kommer nesten helt garantert få problemer med laminaten i skjøtene når han begynner å innrede boden.

Re: Isolere ytterbod? [Re: Trond Helge] #2666126 31/05/2021 08:43
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A
Fukt kan sikkert skape problemer, eller skulle vel eneste problemet vere at det siger sammen?

6mm depron (xps) er et alternativ, dobbel tykkelse og dermed dobbel isolasjon.
20mm xps får man også kjøpt, bygger en del mer, men har da igjen 3X ganger mere isolasjon enn depron. Kan sikkert legge parkett eller tykk laminat direkte på dette uten for mye problem.

Re: Isolere ytterbod? [Re: Trond Helge] #2666127 31/05/2021 08:43
stosu Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Trond Helge
Jeg ser altså på flytende gulv løsningen her: https://www.glava.no/losninger/etterisolering-av-kjellergulv

Det funker som fjell. Da trenger du ikke EPS engang. Du kan bruke mineralull for flate tak dersom det blir billigere. Det er dette jeg mente med tilfarergulv.
Du må nok forsterke der du skal ha de tunge tingene, alternativt legge tilfarere med cc 30cm.

Fordelen med å flytsparkle er jo at du får rettet opp gulvet i en enkel operasjon. Jukse opp tilfarere blir litt mer tidkrevende

Re: Isolere ytterbod? [Re: stosu] #2666133 31/05/2021 08:50
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A

TS kommer nesten helt garantert få problemer med laminaten i skjøtene når han begynner å innrede boden.

Gips kan brukes, gulvgips og vanlig, det skal bare fordele vekt så men ikke får problem med for eksempel skjøtene i laminaten.
https://byggebolig.no/bygge-nytt-pusse-opp/gulv-gips-vs-standard-gips Her har folk fått dette bekreftet av leverandør.

Men viktig at undergulvet ikke er for mykt da. Og XPS er veldig stivt. http://m.sundolitt.no/om-oss/om-eps--xps/trykkfasthet-eps.

Re: Isolere ytterbod? [Re: Appelsin] #2666172 31/05/2021 11:42
stosu Offline
Besatt
Besatt

Gips kan brukes, gulvgips og vanlig, det skal bare fordele vekt så men ikke får problem med for eksempel skjøtene i laminaten.
https://byggebolig.no/bygge-nytt-pusse-opp/gulv-gips-vs-standard-gips Her har folk fått dette bekreftet av leverandør.

Men viktig at undergulvet ikke er for mykt da. Og XPS er veldig stivt. http://m.sundolitt.no/om-oss/om-eps--xps/trykkfasthet-eps.

Gips funker dårlig til tilfarergulvet TS planlegger å bygge.
EPS av dårligste kvalitet har en langtidsfasthet på 18kN/m2, så det funker også, og er langt billigere enn XPS.

At det benyttes gips i gulv også var jeg ikke klar over.
Skjøter i gips er jo alltid køddent. Not og fjær som på gulvspon er mye ryddigere og lettere å få ordentlig, spesielt på isolasjon.

Re: Isolere ytterbod? [Re: Trond Helge] #2666199 31/05/2021 13:52
Trond Helge Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Tenker det blir EPS eller XPS (xps er på tilbud ser jeg, så koster meg ikke mange kronene), men hvor tykt skal man legge det, er det 2x 50mm plater man går for? Har rimelig god takhøyde å gå på, så er ingen krise om jeg "mister" 15cm

Re: Isolere ytterbod? [Re: stosu] #2666207 31/05/2021 14:51
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A

Gips funker dårlig til tilfarergulvet TS planlegger å bygge.
EPS av dårligste kvalitet har en langtidsfasthet på 18kN/m2, så det funker også, og er langt billigere enn XPS.

At det benyttes gips i gulv også var jeg ikke klar over.
Skjøter i gips er jo alltid køddent. Not og fjær som på gulvspon er mye ryddigere og lettere å få ordentlig, spesielt på isolasjon.

På tilfarergulv må man vel ha gulvspon ja, men dette er vel ikke tilfarer? Poenget er at om man legger tilstrekkelig stiv EPS/XPS så kan man klare seg med å legge ut gips på gulvet uten behov for not og fjær. Tilsvarende her det er brukt trefiberplater. https://www.hunton.no/wp-content/uploads/2018/02/silencio_monteringsanvisning_web.pdf Men tykkelsen på platene bestemmer selvsagt.

Skjøter i gips er ikke noe problem i et gulv. Man legger jo laminat på tvers av skjøtene. Men må selvsagt ha flatt underlag, altså avrette før man legger ut EPS/XPS

Men for all del, sponplater fungerer det også og er stivere, men tykkere. Det er er spørsmål om pris/tilgjengelighet og behov og hvor tykk/myk isolasjon man har.

Redigert av Appelsin; 31/05/2021 14:58.
Re: Isolere ytterbod? [Re: Appelsin] #2666235 31/05/2021 17:39
stosu Offline
Besatt
Besatt
Gulvkonstruksjonen TS linket til tidligere er et tilfarergulv (bygget opp på lekter). Gulvkonstruksjonen jeg oppfatter du skisserer er ikke noe tilfarergulv.

Re: Isolere ytterbod? [Re: stosu] #2666253 31/05/2021 19:39
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A
Gulvkonstruksjonen TS linket til tidligere er et tilfarergulv (bygget opp på lekter). Gulvkonstruksjonen jeg oppfatter du skisserer er ikke noe tilfarergulv.

Då må scrolle ned siden. Der står det om flytende gulv.

Re: Isolere ytterbod? [Re: Appelsin] #2666255 31/05/2021 19:47
stosu Offline
Besatt
Besatt

Då må scrolle ned siden. Der står det om flytende gulv.

Jeg vet godt hva flytende gulv er. Et tilfarergulv kan også bygges som flytende gulv ICON_WINK

Re: Isolere ytterbod? [Re: Trond Helge] #2666260 31/05/2021 20:28
Trond Helge Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Så i tilfelle det var usikkert, jeg tenker at det er best / enklest å gå for denne løsningen (illustrasjon fra Glava):

[Linket bilde]

Re: Isolere ytterbod? [Re: Trond Helge] #2666400 01/06/2021 16:23
Trond Helge Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Fikk nøklene i dag, glemte at det var beleggingsstein her fra før, skal vel gå fint å jevne ut med mørtel/betong på det?

[Linket bilde]

Re: Isolere ytterbod? [Re: Trond Helge] #2666404 01/06/2021 16:41
stosu Offline
Besatt
Besatt
Er det murte/støpte vegger rundt hele?

Re: Isolere ytterbod? [Re: stosu] #2666409 01/06/2021 16:55
Trond Helge Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Er det murte/støpte vegger rundt hele?

2 av 4 vegger har støpte vegger opp til ca 1.5m.

Re: Isolere ytterbod? [Re: Trond Helge] #2666418 01/06/2021 17:45
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A
Gi bort steinen på finn.

Re: Isolere ytterbod? [Re: Trond Helge] #2666426 01/06/2021 18:20
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Ta bort steinen og støp gulv.

Re: Isolere ytterbod? [Re: Trond Helge] #2666429 01/06/2021 18:55
Trond Helge Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Jau, var det jeg var redd for.. må vel ha en 5cm dekke ihvertfall?

Re: Isolere ytterbod? [Re: Trond Helge] #2666431 01/06/2021 19:22
stosu Offline
Besatt
Besatt
Er det pga rackskapet boden ikke kan være som den er?
Kunne du alternativt bygd en ny bod, og beholdt denne til hageutstyr?

Re: Isolere ytterbod? [Re: stosu] #2666432 01/06/2021 19:30
Trond Helge Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Er det pga rackskapet boden ikke kan være som den er?
Kunne du alternativt bygd en ny bod, og beholdt denne til hageutstyr?

Den kan nok være som den er, men det er jo litt kjedelig.. Vi får se hva jeg velger å gjøre, har fått inntrykk at noen andre i husstanden synes jeg burde tenke på mer fornuftige ting enn å lage sykkelbod når man først har kjøpt hus.. ICON_SMILE

Redigert av Trond Helge; 01/06/2021 19:31.

Re: Isolere ytterbod? [Re: Trond Helge] #2666455 02/06/2021 05:20
stosu Offline
Besatt
Besatt
Har ikke den andre i boden forstått at husets viktigste rom er sykkelboden? skull
Fra spøk til alvor, så kan jo sykkelboden fint være kald. Hvis du skal trene i boden, kan du bare kle på deg. Det lille rommet blir fort varmt uansett.
Tenk litt på det et års tid, så blir nok både du og andre i husstanden fornøyd

Re: Isolere ytterbod? [Re: Trond Helge] #2666464 02/06/2021 07:05
Boas Offline
Fiseufin
Fiseufin
Har du forsøkt å ta opp belegningssteinen og se hva som er under? Hvis det er rimelig rett eller et underlag som kan rettes opp her (som sand/fin grus) hadde jeg lagt så mye XPS du får plass til (10-15cm), fuktsperre og spon som nevnt over.

Jeg har et uthus hvor jeg har laget treningsrom/hagestue. Rettet av med grus, har lagt 3x50mm XPS i annenhver retning, fuktsperre, spon og laminat. Det er en løsning som fungerer godt, men bytt gjerne ut spon med armering og avrettingsmasse.

(Og er det fjell til bildet i høyre, som evt. kan gi innsig av vann eller skape kondens?)

Re: Isolere ytterbod? [Re: Boas] #2666471 02/06/2021 07:46
Trond Helge Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: Boas
Har du forsøkt å ta opp belegningssteinen og se hva som er under? Hvis det er rimelig rett eller et underlag som kan rettes opp her (som sand/fin grus) hadde jeg lagt så mye XPS du får plass til (10-15cm), fuktsperre og spon som nevnt over.

Jeg har et uthus hvor jeg har laget treningsrom/hagestue. Rettet av med grus, har lagt 3x50mm XPS i annenhver retning, fuktsperre, spon og laminat. Det er en løsning som fungerer godt, men bytt gjerne ut spon med armering og avrettingsmasse.

(Og er det fjell til bildet i høyre, som evt. kan gi innsig av vann eller skape kondens?)

Skal undersøke nærmere ja, hva som ligger under steinen er forhåpentligvis stabiler masser. Tror ikke det kommer så mye kondens fra muren som grenser til boden på 2 sider, det er fra en gårdsplass med belegningsstein med drenering og som har delvis tak. Men ja, jeg vil ikke lage det for tett heller.

Re: Isolere ytterbod? [Re: Trond Helge] #2666498 02/06/2021 09:45
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A
Kondens får man jo ved at fuktig luft slår seg på kalde flater, så det kan bli et problem med en uisolert mur inne i boden.
Bør nok ta en vurdering av hele pakken. Hvor mye isolering i gulv er fornuftig sett opp mot å isolere litt mer på veggene for eksempel.

Varmematter i gulvet kan sikkert uansett vere fint, da vil man raskt få varme i gulvet når man vil bruke boden.

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support