Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

EMTB for ulike høyder

EMTB for ulike høyder #2666065 30/05/2021 21:12
S
Saxen Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Hei godtfolk!
Fersk på forumet her og i sykkelverden generelt, men håper dere har takhøyde for nybegynnerspørsmål ICON_SMILE

Har vurdert elsykkel en stund, da vi skrota bil #2 for en tid tilbake, og det fra tid til annen melder seg behov for et kjøretøy med litt lenger rekkevidde enn det jeg får til på manuelle pedaler.
Nå har jeg imidlertid fått interesse for stisykling, og ser en mulighet for å slå to fluer i en smekk med både fritidssyssel til mor og praktisk fremkomstmiddel i en og samme pakke.
Jeg ønsker meg altså en fulldempet elsykkel.
Fikk prøvekjørt en Giant 21 Trance X E+ her i helga og kosa meg skikkelig på den, dog skal det sies at jeg ikke har veldig stort referansegrunnlag.

Men så kommer spørsmålet.
Vi er da to voksne i husholdningen her som skal bruke sykkelen, med høyde på henholdsvis 162 cm (meg) og 177 cm (gubben).
Så ifølge størrelsesguider jeg har sett på bør jeg ideelt sett ha en small, mens han ligger på en medium.
Usikker på hva som er lurt å gjøre, jeg tenker at en S med sånt herlig fancy justerbar setestang (som jeg ikke husker hva kalles) kan fungere for oss begge?
Eller blir det kjipt for han som er lengst?
Er det eventuelt annet utstyr som er et «must» hvis man skal ha mulighet for enkel tilpasning til to ulike kropper?
Eventuelt, noen som har tips til modeller som kan egne seg til vårt bruk?
På forhånd takk for svar ICON_SMILE

Redigert av Saxen; 30/05/2021 21:13.
Re: EMTB for ulike høyder [Re: Saxen] #2666066 30/05/2021 21:15
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Sitat: Saxen

Usikker på hva som er lurt å gjøre, jeg tenker at en S med sånt herlig fancy justerbar setestang (som jeg ikke husker hva kalles) kan fungere for oss begge?
Høres fryktelig kjipt ut, du vil at den er justert perfekt på topp når du skal klatre/tråkke osv. på samme måte som fast setepinne. Ikke justere topphøyden sånn i farta.

Re: EMTB for ulike høyder [Re: Saxen] #2666086 31/05/2021 06:38
olechr Offline
More than words
More than words
Det blir nok feil uansett, men skal du ha 1 så ville jeg ha valgt størrelsen til deg som skal bruke den til stisykling. Fraktsykling er ikke like nøye med størrelsen.

Hev/senkpinne for å justere størrelsen er ikke ideelt. Da er det bedre at du har setepinneklemme som du enkelt kan justere slik at du kan ta sete opp og ned uten bruk av verktøy.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: EMTB for ulike høyder [Re: Saxen] #2666388 01/06/2021 14:04
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Enig med OleChr.

Jeg sykler på en XL-ramme til vanlig, men blir stadig ledd av når jeg låner min kones elsykkel i størrelse S for å sykle til jobben.....så om det bare er en rammestørrelse forskjell bør det gå glatt ;-)

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: EMTB for ulike høyder [Re: Saxen] #2666412 01/06/2021 17:08
S
Saxen Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Takk for svar folkens!
Forstår at det ikke er optimalt, men har ikke budsjett til to sykler med det første :-)
Jeg får se hva jeg finner av tilgjengelige sykler og dra for å prøve, bør være mulig å finne en sykkel som er ok for han også.

Moderator  support