Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Noen som har greie på fjellsko?

Noen som har greie på fjellsko? #2665920 28/05/2021 18:00
O
olip Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
O
Det planlegges en 5 dagers tur til sommeren, med overnatting og pikkpakk (så jeg må nok droppe vj-skoene).

I den sammenheng så ser jeg rundt etter et par middels høye fjellsko.

- Listen over ting de må klare er følgende:
Overleve lette myrpartier uten å bli våt (det er lett myr ofte i starten av stigningen).
Travesere isbreer, og dermed må nok stegjern kunne brukes. (hybrid som g10 vil vel holde)
Klyve opp snørenner på opptil 60 grader. (mulig stegjern, men i allefall sparke seg oppover)
Bestige topper som har 400-500 meter med kun løs steinur på 30-50 grader.
Enkelte korte partier med grad 5 klatring.

Jeg tenker meg at det kan tyde til noe B1/B2 sko.
- Så langt har jeg funnet disse, men vet jo ikke om noe egner seg:
Scarpa Rebel Lite
La Sportiva Stream
Garmont Pinnacle
Salewa Rapace
Alfa Lyng

Kanskje kan det være noe bra fra Asolo, eller Lundhags?
(Prisklassen jeg ser på er 1,5-2,5.)

Re: Noen som har greie på fjellsko? [Re: olip] #2665947 29/05/2021 05:20
Jomar Henriksen Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg har Rebel lite og er fornøyd. Men du bør prøve sko selv før kjøp. Har du tilgang til en god sportsbutikk? Ikke XXL

Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
Re: Noen som har greie på fjellsko? [Re: olip] #2665986 29/05/2021 19:01
O
olip Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
O
Har dessverre ikke det.
Det eneste i nærhet (vil fortsatt ta meg 7 timer kun i reise) har ikke bra utvalg uansett.
Mye ork blir det, men det vil nok ende med å bestille opp flere modeller, og returnere de som ikke passer ol.

(Hadde det ikke vært for smitteforholdene så ville jeg kombinert jobb-reise og testing.)

Dermed blir det mye lokal research først; det er jo heldigvis ganske lang tid til turen.
Hvis flere skoprodusenter hadde begynt å legge ut informasjon om innersålen så ville det jo vært lettere for alle.
Som regel alt én finner er bilde fra siden, kanskje over, og noen som snakker om det 'innovative' med skoen.
Det hjelper lite, kan være verdens beste sko, men passer den ikke, kunne den like gjerne vært laget av bark.

Bilder av bunnen inne i skoen, eller av innersålen med linjal på siden er alt de trenger å gjøre ICON_SMILE

Re: Noen som har greie på fjellsko? [Re: olip] #2666088 31/05/2021 06:41
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Scarpa Ribelle Lite tror jeg passer denne turen godt. Veldig god på foten. Ganske lett. Men du må ikke ha brede føtter, da de er ganske smale i passformen.

https://braasport.no/produkter/sko/...wsqfz8AIVXACiAx2XQA_TEAQYASABEgK7-vD_BwE

Mitt tips. Ta med et par gode lette joggesko, eller lave anmarsjsko i sekken som du kan avveksle med på de lette gåpartiene.

Re: Noen som har greie på fjellsko? [Re: erling] #2666251 31/05/2021 19:29
O
olip Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
O
Sitat: erling
Scarpa Ribelle Lite tror jeg passer denne turen godt. Veldig god på foten. Ganske lett. Men du må ikke ha brede føtter, da de er ganske smale i passformen.

Ribelle er oppfølgeren av Rebel er det ikke?

På listen over har jeg allerede fått strøket ut disse som lite aktuelle:
Garmont Pinnacle
Salewa Rapace
Alfa Lyng
Lundhags

Passformen på La Sportiva, og Scarpa er etter slik jeg vet at enten passer du den éne godt, eller den andre, veldig sjelden begge.
Jeg har prøvd Scarpa før og det var greit, har ikke hatt muligheten til La Sportiva sko enda.

Sitat: erling

Mitt tips. Ta med et par gode lette joggesko, eller lave anmarsjsko i sekken som du kan avveksle med på de lette gåpartiene.

Planen er å ta med et par vj's som jeg vil bruke på noen av bestigningene, hvor jeg ikke forventer å treffe på snørenner ol.
Så jeg kan sette opp base med foten av tre fjell, og for å bestige de tre så vil jeg kun ta med det helt nødvendige. Per nå så vil jeg tro den letteste bestigningen blir med kun vj's, shorts, en 250ml softflask, og en energi-gel.
Minimalistisk for å si det mildt ICON_COOL
Men det er andre bestigninger hvor jeg må ta med hele sullamitten ICON_CRAZY

Re: Noen som har greie på fjellsko? [Re: olip] #2666289 01/06/2021 07:00
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Jeg passer i alle fall både laspo og scarpa. Jeg vil anbefale en b2 støvel hvis du skal bruke mye stegjern. Laspo har noen veldig spennende modeller i år, men jeg har ikke prøvd en eneste av dem. Personlig hadde jeg nok gått for en av dem, men det er bare fordi jeg har en scarpa rebel og vil prøve noe annet.

Re: Noen som har greie på fjellsko? [Re: olip] #2668169 12/06/2021 19:37
O
olip Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
O
Fikk testet den scarpa modellen.

Selv ved normal joggeskostørrelse så var det kun tærne som krasjet i fronten, ikke noe på sidene som er det vanligste problemet for meg.
Ved en halv størrelse opp så var det god passform.

Skoen sitter veldig løst vel å merke, selv om du strammer så altfor hardt, så tar det ikke lange tiden før skoen virker løs igjen.
Nedover så ender det med at du krasjer litt i fronten, og oppover, selv små stigninger, så er hælen løs og gnager i bakdelen for hvert steg.
Det virker ikke som det er mulig å få 'pushet' hælen skikkelig på plass i disse.

De var ikke for varm, noe som er et pluss, siden dette blir snakk om bruk på sommeren, og normalt er b2 sko foret for vinterforhold.

Testet litt i høyt vått gress, og tungen så ut til å trekke til seg noe.
Tok så en rask hageslangetest.
Førte strålen kjapt over skoen, over tungen, og stod der et par min, før jeg tok de av meg og sjekket sokkene.
Under var jeg tørr, på siden var jeg tørr, men oppe var det gjennomvått...

Dette vil ikke kunne holde.

Dermed er jeg på utkikk etter andre modeller.

Må kunne ta c2 stegjern, og overleve høyt vått gress ICON_SMILE

Re: Noen som har greie på fjellsko? [Re: olip] #2668197 13/06/2021 06:57
T
TørreSokker Offline
Medlem
Medlem
T
Har sett det bli nevnt at Crispi Briksdal er kompatibel med stegjern, men finner det ikke på crispi sine nettsider. Kan være verdt å undersøke. Vet ikke om de oppfyller de andre kravene dine

Re: Noen som har greie på fjellsko? [Re: TørreSokker] #2668235 13/06/2021 15:18
O
olip Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
O
Sitat: TørreSokker
Har sett det bli nevnt at Crispi Briksdal er kompatibel med stegjern, men finner det ikke på crispi sine nettsider. Kan være verdt å undersøke. Vet ikke om de oppfyller de andre kravene dine

De kan vel brukes med c1-stegjern, men jeg ønsker helst å benytte c2, da disse sitter betydelig bedre på skoene.
Én sko som er laget får å benytte slike stegjern har også en betydelig stivere såle enn en vanlig vandresko.

For å kunne benytte c2 må skoen ha et 'hakk' som de kan festes i.

Du kan se 'hakket' her i lyseblå farge.
[Linket bilde fra i.imgur.com]

Moderator  support