Dempervandring vs kroppsvekt
|
Dempervandring vs kroppsvekt
28/05/2021 11:21
|
Sam Hell
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Hei,
Er det slik at kroppsvekt er en faktor når man skal velge sykkel og vandring? Har en lettvekts kompis som sykler Instinct med 150mm demping foran. Jeg vurder å skaffe meg en tilsvarende, men det er jo litt vanskelig å få tak i noe nå. Har mulighet til å skaffe en Altitude, men den har jo 170 mm gaffel og er litt grovere enn det jeg trenger. Men min kompis med instinct veier 60 kg, og jeg er lang og 90+ kg. Kan jeg da forsvare 170 mm, eller er kroppsvekt et ikke-tema i denne problemstillingen?
|
|
|
Re: Dempervandring vs kroppsvekt
[Re: Sam Hell]
28/05/2021 11:23
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Hei,
Er det slik at kroppsvekt er en faktor når man skal velge sykkel og vandring? Har en lettvekts kompis som sykler Instinct med 150mm demping foran. Jeg vurder å skaffe meg en tilsvarende, men det er jo litt vanskelig å få tak i noe nå. Har mulighet til å skaffe en Altitude, men den har jo 170 mm gaffel og er litt grovere enn det jeg trenger. Men min kompis med instinct veier 60 kg, og jeg er lang og 90+ kg. Kan jeg da forsvare 170 mm, eller er kroppsvekt et ikke-tema i denne problemstillingen? Ikke en problemstilling. Du velger sykkel inkl etter behov, ikke etter kroppslengde :-) Altitude deler forøvrig ramme med Instinct, er lengde på bakdemper og vandring på gaffel som er forskjellig, så Altitude kan bygges "ned" hvis du synes det blir for mye sykkel, for mye vandring. Snakk med VPG(Fox og Rocky-importør) om det der, gaffel koster 5-600kr pluss arbeid, bakdemper er jeg usikker på...
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
[Re: RazeFaze]
28/05/2021 11:29
|
Sam Hell
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Hei,
Er det slik at kroppsvekt er en faktor når man skal velge sykkel og vandring? Har en lettvekts kompis som sykler Instinct med 150mm demping foran. Jeg vurder å skaffe meg en tilsvarende, men det er jo litt vanskelig å få tak i noe nå. Har mulighet til å skaffe en Altitude, men den har jo 170 mm gaffel og er litt grovere enn det jeg trenger. Men min kompis med instinct veier 60 kg, og jeg er lang og 90+ kg. Kan jeg da forsvare 170 mm, eller er kroppsvekt et ikke-tema i denne problemstillingen? Ikke en problemstilling. Du velger sykkel inkl etter behov, ikke etter kroppslengde :-) Altitude deler forøvrig ramme med Instinct, er lengde på bakdemper og vandring på gaffel som er forskjellig, så Altitude kan bygges "ned" hvis du synes det blir for mye sykkel, for mye vandring. Snakk med VPG(Fox og Rocky-importør) om det der, gaffel koster 5-600kr pluss arbeid, bakdemper er jeg usikker på... Aha det var jo en meget god løsning om jeg syns det blir for grovt. Bare for å spesifisere; jeg mener først og fremst kroppsvekt og ikke lengde. Men demperne må jo få litt mer trøkk av å få 30 kg ekstra banket oppå seg?
|
|
|
28/05/2021 11:54
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Om man veier mye så kan det jo være greit med både ramme og dempere som er godt dimensjonerte, og øvrige komponenter som f.eks hjulene. Vandringen har ikke noe å si, og selv kortbeinte dempere kan tunes og gjøres mer progressive så de passer tyngre ryttere. Men generelt sett er dempere med kortere vandring oftest litt spinklere enn på langbeinte grove sykler, og de kan da gi litt mindre støtte i midten og enden av vandringen enn en demper laget for grovere sykling, og det merker de tyngre/mer aggressive syklistene best.
Som Jørgen skriver så går det fint å korte ned vandringen på en gaffel, men overdriver man den veien så kan sykkelen bli bratt og rar, med lavt krankhus osv, så jeg ville ikke bygget ned en 170mm gaffel til f.eks 150mm om den er designet for 170mm.
Som Jørgen også skriver, snakk med VPG. Dette kan de.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
[Re: Ripen]
28/05/2021 12:38
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Om man veier mye så kan det jo være greit med både ramme og dempere som er godt dimensjonerte, og øvrige komponenter som f.eks hjulene. Vandringen har ikke noe å si, og selv kortbeinte dempere kan tunes og gjøres mer progressive så de passer tyngre ryttere. Men generelt sett er dempere med kortere vandring oftest litt spinklere enn på langbeinte grove sykler, og de kan da gi litt mindre støtte i midten og enden av vandringen enn en demper laget for grovere sykling, og det merker de tyngre/mer aggressive syklistene best.
Som Jørgen skriver så går det fint å korte ned vandringen på en gaffel, men overdriver man den veien så kan sykkelen bli bratt og rar, med lavt krankhus osv, så jeg ville ikke bygget ned en 170mm gaffel til f.eks 150mm om den er designet for 170mm.
Som Jørgen også skriver, snakk med VPG. Dette kan de. Altitude og Instinct har identisk ramme, forskjellige dempere og tillegg mener jeg demper-innfestingen som er forskjellig. Så disse kan bygges om hverandre. Man skal såklart ikke bare smelle ned fra 170 til 150 uten videre.
|
|
|
28/05/2021 12:43
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Bare for å spesifisere; jeg mener først og fremst kroppsvekt og ikke lengde. Men demperne må jo få litt mer trøkk av å få 30 kg ekstra banket oppå seg?
De får jo mere trykk, uavhengig av mengden vandring. Handler mer om kjørestil etc. Man stiller inn demperne etter vekt, rett og slett. Begge disse tåler 90+ kilo, uten problem. Altitude har fokus nedover, er en konkurransevinnende enduro-sykkel, mens Instinct ligger i definisjon av stisykkel som elsker klatringer og er likevel en råtass nedover. Skal du kun i Trondheim ville jeg personlig valgt Instinct, men andre jeg kjenner ville valgt Altitude :-D Jeg tror ikke du egentlig velger feil med noen av dem, egentlig, hvis du ikke har voldsomme preferanser fra før. Enkelt sant? Fordelen om du føler du velger feil av dem er at de kan bygges om, så du slipper kjøpe/selge, dette gjelder carbonvariantene i hvertfall. ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=120192&filename=modular_mounta.JPG)
Redigert av RazeFaze; 28/05/2021 12:51.
|
|
|
[Re: RazeFaze]
28/05/2021 12:50
|
Sam Hell
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Bare for å spesifisere; jeg mener først og fremst kroppsvekt og ikke lengde. Men demperne må jo få litt mer trøkk av å få 30 kg ekstra banket oppå seg?
De får jo mere trykk, uavhengig av mengden vandring. Handler mer om kjørestil etc. Man stiller inn demperne etter vekt, rett og slett. Begge disse tåler 90+ kilo, uten problem. Altitude har fokus nedover, er en konkurransevinnende enduro-sykkel, mens Instinct ligger i definisjon av stisykkel som elsker klatringer og er likevel en råtass nedover. Skal du kun i Trondheim ville jeg personlig valgt Instinct, men andre jeg kjenner ville valgt Altitude :-D Jeg tror ikke du egentlig velger feil med noen av dem, egentlig, hvis du ikke har voldsomme preferanser fra før. Enkelt sant? Fordelen om du føler du velger feil av dem er at de kan bygges om, så du slipper kjøpe/selge, dette gjelder carbonvariantene i hvertfall. Ja dette er jo alltid enkelt.. Dillemmaet er at jeg hadde "bestemt" meg for Instinct, men i min prisklasse og størrelse kan jeg skaffe Altitude men ikke Instinct. Akkurat nå ihvertfall. Så enten må jeg lete mer/ vente, eller gå for Altitude, som er litt grovere enn jeg trenger til mitt bruk. Men noen sier at den er ok oppover også, derfor dette dillemmaet. Usikker på hvor forskjellig de er i klatringer for eksempel.
|
|
|
28/05/2021 12:54
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
De får jo mere trykk, uavhengig av mengden vandring. Handler mer om kjørestil etc. Man stiller inn demperne etter vekt, rett og slett. Begge disse tåler 90+ kilo, uten problem. Altitude har fokus nedover, er en konkurransevinnende enduro-sykkel, mens Instinct ligger i definisjon av stisykkel som elsker klatringer og er likevel en råtass nedover. Skal du kun i Trondheim ville jeg personlig valgt Instinct, men andre jeg kjenner ville valgt Altitude :-D Jeg tror ikke du egentlig velger feil med noen av dem, egentlig, hvis du ikke har voldsomme preferanser fra før. Enkelt sant? Fordelen om du føler du velger feil av dem er at de kan bygges om, så du slipper kjøpe/selge, dette gjelder carbonvariantene i hvertfall. Ja dette er jo alltid enkelt.. Dillemmaet er at jeg hadde "bestemt" meg for Instinct, men i min prisklasse og størrelse kan jeg skaffe Altitude men ikke Instinct. Akkurat nå ihvertfall. Så enten må jeg lete mer/ vente, eller gå for Altitude, som er litt grovere enn jeg trenger til mitt bruk. Men noen sier at den er ok oppover også, derfor dette dillemmaet. Usikker på hvor forskjellig de er i klatringer for eksempel. Jeg kjørte forrige generasjon Instinct først, deretter testa jeg Instinct BC(årets Altitude egentlig) og klatra opp alt i Bymarka og Estenstadmarka på begge to. Nå er jeg på annen sykkel med litt mindre vandring, fordi jeg ønsket litt mer punch i klatringer... Den med mest vandring går litt saktere opp på grus, men klatrer alt det tekniske... og den tar da imot betydelig mer terreng nedover. Du kommer deg fint opp med Altitude også, og som nevnt, føler du den blir for mye så kan du bygge om for litt penger.
|
|
|
28/05/2021 16:16
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kjøp Altituden, så kommer du deg ut med kompisen din!
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
28/05/2021 20:44
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Forskjellen her er vel minst like mye 27.5 og 29 som veier litt opp mot 20mm forskjell i vandring? Det er nå hvertfall det jeg har hørt rykter om..  , mer vandring på mindre hjul vise versa. Generell betraktning. Jeg er som ts høy og 90+ og trives veldig godt på årets instinct, riktignok BC men likevel. For meg er det like «lekent» som det jeg har hatt med mindre hjul. Hør med VPG hva utsiktene er. Det kommer inn eksemplarer støtt og stadig erfarte jeg når jeg bestilte.
Redigert av JoachimV; 28/05/2021 20:46.
|
|
|
[Re: JoachimV]
29/05/2021 07:33
|
Sam Hell
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Forskjellen her er vel minst like mye 27.5 og 29 som veier litt opp mot 20mm forskjell i vandring? Det er nå hvertfall det jeg har hørt rykter om..  , mer vandring på mindre hjul vise versa. Generell betraktning. Jeg er som ts høy og 90+ og trives veldig godt på årets instinct, riktignok BC men likevel. For meg er det like «lekent» som det jeg har hatt med mindre hjul. Hør med VPG hva utsiktene er. Det kommer inn eksemplarer støtt og stadig erfarte jeg når jeg bestilte. I dette tilfellet er begge 29" i str L/XL
|
|
|
29/05/2021 07:46
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Forskjellen her er vel minst like mye 27.5 og 29 som veier litt opp mot 20mm forskjell i vandring? Det er nå hvertfall det jeg har hørt rykter om..  , mer vandring på mindre hjul vise versa. Generell betraktning. Jeg er som ts høy og 90+ og trives veldig godt på årets instinct, riktignok BC men likevel. For meg er det like «lekent» som det jeg har hatt med mindre hjul. Hør med VPG hva utsiktene er. Det kommer inn eksemplarer støtt og stadig erfarte jeg når jeg bestilte. I dette tilfellet er begge 29" i str L/XL Akkurat var sånn det var ja, lurte litt på hva jeg svarte på.. Btw, er det mye Rocky M ute nå eller er det bare at jeg kjører det selv og legger mer merke til de?
|
|
|
[Re: Garpen]
02/09/2021 11:12
|
Sam Hell
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Kjøp Altituden, så kommer du deg ut med kompisen din! Jepp! Det var akkurat det jeg gjorde. Det var ikke med i beregningen at forsendelsen skulle sitte fast i suezkanalen i 2 måneder... Men nå har den altså kommet, og jeg er utrolig fornøyd og glad for at det ble Altitude.
|
|
|
|
|