Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Shimano Di2 tips og triks for nybegynnere

Shimano Di2 tips og triks for nybegynnere #2665746 27/05/2021 20:59
ryggemoss Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
fikk nettopp Ultegra Di2 (r8070) og lurte på hva erfarne Di2 brukere anbefaler av innstillinger, programmeringer osv.

- første tur i stad og jeg er j*vlig fornøyd. god feeling! råskap!
- lastet ned en Etube app, men vet ikke om den kan brukes eller om jeg må inn i en microsoft pc (macbruker(iphone)

- ut av boksen oppsett var slettes ikke ille. Manglet ikke noe egentlig, eller er det noe jeg burde omgjøre / stille på ?

- lading! Hvor ofte - hvor lenge - via usb på mac/pc eller telefon støpsel ?

tilføy gjerne erfaringer, tips og triks

Re: Shimano Di2 tips og triks for nybegynnere [Re: ryggemoss] #2665749 27/05/2021 21:57
T
TheOdd Offline
Medlem
Medlem
T
Sitat: ryggemoss

- ut av boksen oppsett var slettes ikke ille. Manglet ikke noe egentlig, eller er det noe jeg burde omgjøre / stille på ?

Hvis det var noen åpenbare innstillinger å endre for alle, ville nok Shimano ha gjort dem allerede :-)

Slik jeg ser det er det to ting du kan ta stilling til:

Syncro Shift. Det er tre alternativer: Enten girer du "manuelt" som før, du har det sånn at bakskifteren hopper et par gir når du bytter foran (for å få endringen så liten som mulig) eller at du bare girer opp og ned og lar Di2 styre når det skiftes foran og bak. Selv er jeg så gammeldags at jeg manuelt styrer både foran og bak.

Knappene på toppen. Det er en knapp på toppen av hver hendel, og den kan stilles inn til å gjøre forskjellige ting. Har du en Garmin og bluetooth boks til Di2 kan den styre garminen. Alternativt kan du feks ha de til å gå hhv opp og ned på bakgiret.

Re: Shimano Di2 tips og triks for nybegynnere [Re: ryggemoss] #2665755 28/05/2021 04:17
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H
Her finner du info om det meste.

https://bettershifting.com/

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Shimano Di2 tips og triks for nybegynnere [Re: ryggemoss] #2665783 28/05/2021 07:50
B
BZE Offline
Entusiast
Entusiast
B

- lastet ned en Etube app, men vet ikke om den kan brukes eller om jeg må inn i en microsoft pc (macbruker(iphone)

Hvis du har nyere D-Fly unit (trådløs sender) kan du bruke appen i stedet for å måtte koble til pc.

- lading! Hvor ofte - hvor lenge - via usb på mac/pc eller telefon støpsel ?

Ikke ofte, tror noen kommer seg unna med et par ganger i sesongen. Jeg liker å være på den sikre siden og fyller vel på ca. en gang i måneden om jeg husker på det. Da går ladingen ganske raskt. Lyset på laderen slukker når det er fullt. Pleier bruke telefonstøpsel.

tilføy gjerne erfaringer, tips og triks

Kjenner ikke Garmin, men med Wahoo (og D-fly) kan jeg se hvilket gir jeg er i på computeren. Kan også bruke de skjulte knappene toppen av hoods til å bla mellom skjermene.

Moderator  support, Valentino