Re: Hjelp til kjøp av min første fulldemper
[Re: langz]
26/05/2021 06:34
|
Tassen83
Fersking
|
Fersking
Hadde en 2017 Spark 720+ før jeg byttet til en Genius 720+ som jeg nå har satt opp med 29" hjul. Jeg syns Sparken klarte seg veldig på det aller meste av terreng i Oslomarka og jeg ville nok heller hatt Spark på langtur og til ultrabirken. Geniusen er hakket vassere nedover men nok en del tregere på større distanser. Det er en god del som sykler ultrabirken på hardtail så Genius er nok litt overkill.
|
|
|
26/05/2021 07:29
|
TorCE
Fersking
|
Fersking
Hei. Jeg har nå syklet ei uke på min første fulldemper. Jeg var på jakt etter en "allround" terreng og langdistansesykkel (såkalt XC) og endte opp med en Orbea Oiz M30 TR som jeg så langt er knallfornøyd med. Denne har 120mm demping forran/bak, SquidLock for justering av dempere og heve/senke setepost (anbefales!). Jeg opplever Oiz som "mye sykkel for pengene" og for mitt bruk og mitt budsjett så har den så langt funka knall. Jeg er 185cm og i grenselandet mellom str L og XL og fikk eksperthjelp til å da gå for XL. Var litt redd for at den skulle være for stor da jeg monterte dem opp men har nå sykla hver dag på den i 8 dager og den funker ypperlig også mht størrelse. Ps: Skal sykle Offroad Finnmark 700 med den nå i juli, så den skal virkelig få kjørt seg....(og jeg og). Lykke til med sykkelkjøp.
|
|
|
26/05/2021 07:46
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Vil du ha en sykkel som funker til det du gjør nå, eller som inviterer til annen sykling...du nevner mer sti. Du har i min bok valgt nesten rene rittsykler som ikke nødvendigvis gir deg ekstra "sikkerhet" og trygghet der du kanskje er usikker, "mere sti" og høyfjell. Litt "mer" sykkel, kanskje 130-140mm vandring, gir deg betydelig mer selvtillit og trygghet når det blir litt mer rufsete. Hva ønsker du? :-)
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
[Re: RazeFaze]
26/05/2021 08:18
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
Du har i min bok valgt nesten rene rittsykler som ikke nødvendigvis gir deg ekstra "sikkerhet" og trygghet der du kanskje er usikker, "mere sti" og høyfjell. Litt "mer" sykkel, kanskje 130-140mm vandring, gir deg betydelig mer selvtillit og trygghet når det blir litt mer rufsete.
Litt, men ikke helt enig ang rittsykler. De tre første syklene er er i downcountry segmentet (kalles gjerne stirakett her på forumet), dvs rittsykler med noe lengre vandring og slakkere vinkler som gir noe mer trygghet. Genius er vandringsmessig i segmentet 130-140, men er vel ikke helt oppdatert mtp geo. Alle disse syklene fungerer til det tiltenkte bruksområdet, selv om jeg er helt enig med Raze-face at du godt kan se litt grovere også. Ikke se deg blind på vekt. I det litt grovere segmentet er Ibis Ripley, Santa Cruz Tallboy, Specialized Stumpjumper og Trek Fuel EX sykler som bør med på en liste. Det kan være vanskelig å finne sykler nå så mulig du bare må ta til takke med det du finner. Jeg mener at alle syklene nevnt her er fullstendig akseptable valg. fwiw jeg sykler selv på en downcountry/stirakett sykkel, 100 bak og 120 foran. Jeg kjenner at det er litt tynt når det blir mye og grovt, men da må jeg rett og slett ta det litt mer med ro. Det er lett og fint når man sykler ritt Akkurat nå for tiden som det er lenge siden sist ritt og den rene treningsmotivasjonen er tynn kunne jeg ønsket meg noe mer vandring og slakkere sykkel  Tror nok de syklene jeg nevner over hadde vært særs aktuelle i tillegg til storebror til min nåværende sykkel.
- Stefan
|
|
|
[Re: Stefan77]
26/05/2021 08:25
|
espenta
Ringrev
|
Ringrev
Genius er vandringsmessig i segmentet 130-140, men er vel ikke helt oppdatert mtp geo.
Genius har 150mm vandring, 65 grader styrevinkel og 75 grader effektiv setevinkel. Jeg vil si det er ganske moderne geometri, selv om setevinkel kanskje kunne vært noe brattere, og reach er kanskje noe kortere enn de mest progressive.
|
|
|
[Re: Tassen83]
26/05/2021 08:30
|
langz
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hadde en 2017 Spark 720+ før jeg byttet til en Genius 720+ som jeg nå har satt opp med 29" hjul. Jeg syns Sparken klarte seg veldig på det aller meste av terreng i Oslomarka og jeg ville nok heller hatt Spark på langtur og til ultrabirken. Geniusen er hakket vassere nedover men nok en del tregere på større distanser. Det er en god del som sykler ultrabirken på hardtail så Genius er nok litt overkill.
Takk for innspill. Spark modellen ser fristende ut 
|
|
|
[Re: TorCE]
26/05/2021 08:33
|
langz
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hei. Jeg har nå syklet ei uke på min første fulldemper. Jeg var på jakt etter en "allround" terreng og langdistansesykkel (såkalt XC) og endte opp med en Orbea Oiz M30 TR som jeg så langt er knallfornøyd med. Denne har 120mm demping forran/bak, SquidLock for justering av dempere og heve/senke setepost (anbefales!). Jeg opplever Oiz som "mye sykkel for pengene" og for mitt bruk og mitt budsjett så har den så langt funka knall. Jeg er 185cm og i grenselandet mellom str L og XL og fikk eksperthjelp til å da gå for XL. Var litt redd for at den skulle være for stor da jeg monterte dem opp men har nå sykla hver dag på den i 8 dager og den funker ypperlig også mht størrelse. Ps: Skal sykle Offroad Finnmark 700 med den nå i juli, så den skal virkelig få kjørt seg....(og jeg og). Lykke til med sykkelkjøp. Høres akkurat ut som meg(185cm) og mine ønsker. Kanskje jeg burde ta meg en tur innom Unaas for å se på Oiz. Lykke til i Offroad Finnmark 700!
|
|
|
[Re: RazeFaze]
26/05/2021 08:55
|
langz
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Vil du ha en sykkel som funker til det du gjør nå, eller som inviterer til annen sykling...du nevner mer sti. Du har i min bok valgt nesten rene rittsykler som ikke nødvendigvis gir deg ekstra "sikkerhet" og trygghet der du kanskje er usikker, "mere sti" og høyfjell. Litt "mer" sykkel, kanskje 130-140mm vandring, gir deg betydelig mer selvtillit og trygghet når det blir litt mer rufsete. Hva ønsker du? :-) Takk for tanker RazeFace. Det er akkurat denne balansegangen mellom rittsykkel og "sikkerhet"/trygghet sett opp mot mine ferdigheter, som jeg er usikker på. For å oppklare, så har jeg ikke mye erfaring med den typen sykling jeg jeg ønsker å gjøre, som hovedsakelig er Ultrabirken, enkle stier i Oslomarka og høyfjellet. Jeg skjønner at det er "mulig" å gjennomføre Ultrabirken med en ren XC-sykkel, men dette har jeg ikke ferdighetene til å gjøre.
|
|
|
[Re: espenta]
26/05/2021 08:57
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
Genius er vandringsmessig i segmentet 130-140, men er vel ikke helt oppdatert mtp geo.
Genius har 150mm vandring, 65 grader styrevinkel og 75 grader effektiv setevinkel. Jeg vil si det er ganske moderne geometri, selv om setevinkel kanskje kunne vært noe brattere, og reach er kanskje noe kortere enn de mest progressive. Enig. Jeg sjekket ikke tallene og tok det fra husken. Tok solid feil.
- Stefan
|
|
|
[Re: Stefan77]
26/05/2021 09:41
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Du har i min bok valgt nesten rene rittsykler som ikke nødvendigvis gir deg ekstra "sikkerhet" og trygghet der du kanskje er usikker, "mere sti" og høyfjell. Litt "mer" sykkel, kanskje 130-140mm vandring, gir deg betydelig mer selvtillit og trygghet når det blir litt mer rufsete.
Litt, men ikke helt enig ang rittsykler. De tre første syklene er er i downcountry segmentet (kalles gjerne stirakett her på forumet), dvs rittsykler med noe lengre vandring og slakkere vinkler som gir noe mer trygghet. Genius er vandringsmessig i segmentet 130-140, men er vel ikke helt oppdatert mtp geo. Alle disse syklene fungerer til det tiltenkte bruksområdet, selv om jeg er helt enig med Raze-face at du godt kan se litt grovere også. Ikke se deg blind på vekt. I det litt grovere segmentet er Ibis Ripley, Santa Cruz Tallboy, Specialized Stumpjumper og Trek Fuel EX sykler som bør med på en liste. Det kan være vanskelig å finne sykler nå så mulig du bare må ta til takke med det du finner. Jeg mener at alle syklene nevnt her er fullstendig akseptable valg. fwiw jeg sykler selv på en downcountry/stirakett sykkel, 100 bak og 120 foran. Jeg kjenner at det er litt tynt når det blir mye og grovt, men da må jeg rett og slett ta det litt mer med ro. Det er lett og fint når man sykler ritt Akkurat nå for tiden som det er lenge siden sist ritt og den rene treningsmotivasjonen er tynn kunne jeg ønsket meg noe mer vandring og slakkere sykkel  Tror nok de syklene jeg nevner over hadde vært særs aktuelle i tillegg til storebror til min nåværende sykkel. Grei korreksjon. DownCountry er rundbane/ritt i min bok, funker best i erfarne hender... Var som du tar opp en sjekk om han _burde_ se mot Ripley, Tallboy, EX, Stumpy og ikke minst Yeti SB130-segmentet jeg tenkte. Der kan man bygge opp lett nok, og samtidig få noe som tilgir mindre rutine og erfaring når det blir litt rufsete. Kanskje tilbøyelig å bikke mot Tallboy som den som strekker seg litt mot DownCountry/ritt, mens de andre går litt i retning ren sti...? Og så det kjedelige punktet. Hvilke av syklene får du faktisk tak i?
Redigert av RazeFaze; 26/05/2021 09:44.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
26/05/2021 09:45
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
26/05/2021 09:51
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Hei, Jeg synes du ser på ganske riktige sykler til bruken du skisserer, Nå har hver mann sin nisje, men du bør finne det du leter etter i kategorien "Kjapp Stisykkel" eller "kapabel rittsykkel". Under er tester av de mest representative modellene. https://www.terrengsykkel.no/sykler...aaeste-stisykler-med-120-130-mm-vandringhttps://www.terrengsykkel.no/sykler/rittsykkel/test-av-rittfulldempere-med-ekstra-vandringJeg ville ikke tatt noe grovere eller tyngre til det bruket du skisserer. Les testene over og finn de fra forrige år også. Øyvind sier mye fornuftig om bruksområdene. Det største problemet ditt vil være å finne en sykkel som du faktisk kan kjøpe, ikke å bestemme deg for hvilken du vil ha. Lykke til LarsB [edit] Ikke bare sier Øyvind fornuftige ting, han sier dem fortere enn meg også[/edit]
Redigert av larsb; 26/05/2021 09:53.
|
|
|
26/05/2021 10:38
|
TorCE
Fersking
|
Fersking
Hei. Jeg har nå syklet ei uke på min første fulldemper. Jeg var på jakt etter en "allround" terreng og langdistansesykkel (såkalt XC) og endte opp med en Orbea Oiz M30 TR som jeg så langt er knallfornøyd med. Denne har 120mm demping forran/bak, SquidLock for justering av dempere og heve/senke setepost (anbefales!). Jeg opplever Oiz som "mye sykkel for pengene" og for mitt bruk og mitt budsjett så har den så langt funka knall. Jeg er 185cm og i grenselandet mellom str L og XL og fikk eksperthjelp til å da gå for XL. Var litt redd for at den skulle være for stor da jeg monterte dem opp men har nå sykla hver dag på den i 8 dager og den funker ypperlig også mht størrelse. Ps: Skal sykle Offroad Finnmark 700 med den nå i juli, så den skal virkelig få kjørt seg....(og jeg og). Lykke til med sykkelkjøp. Høres akkurat ut som meg(185cm) og mine ønsker. Kanskje jeg burde ta meg en tur innom Unaas for å se på Oiz. Lykke til i Offroad Finnmark 700! Takk for det, gleder meg/ oss vilt!!! Det er selvsagt mye gode sykler å velg mellom og mange gode tips i tråden her. Men det er vel noe leveringsproblemer med enkelte modeller/ merker og kanskje ikke bare-bare å finne rett sykkel i riktig størrelse som er tilgjengelig på lager nå i disse tider. All-in-all så ble Oizèn den beste komboen for meg. Og jeg har ingen negative erfaringer med forhandleren så langt og fikk raskt og meget godt svar/ veiledning pr e-post ifm monteringen. Jeg sykler den "rett ut av boksen" og eneste jeg kommer til å gjøre før OF er å sette på 2.4-dekk og sette de opp slangeløst. Dekkene som er på holder i massevis til variert sti, terreng og grusvei/vei- sykling, men det er ganske røffe forhold på vidda så må ha noe annet for det. Så ja, ta en tur og sjekk Oiz!
|
|
|
26/05/2021 13:49
|
Egi
Medlem
|
Medlem
Jeg vurderer også Spark opp mot Genius. Jeg ønsker å benytte sykkelen i ett og annet ritt. Er det forskjell i effektiviteten på "TwinLoc dempersystem" utlåsingen på Spark og Genius? Jeg er mer "bekymret" for at Genius skal svaie mere når den er låst enn at den veier noen kg ekstra. (lavere tråkkeffektivitet). Sykler pt blå-rød stier med Canyon Exceed hardtail med dropper. Gaffelen har ~100% låseffektivitet,fox34-stepcast.
Låsing av dempere på styret absolut krav. Dermed utgår Canyon (kun Lux som har dette). Hvilke andre merker enn Scott har dette på 120-140mm demper oppsett?
|
|
|
30/05/2021 18:43
|
langz
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hei alle sammen, og takk for mange gode innspill! I slutten av forrige uke prøvde jeg Orbea Oiz M30, Scott Spark 930, og Cannondale Scalpel Carbon SE 1. Basert på "følelse", utstyrspakke og pris, så endte jeg med å kjøpe en "såvidt brukt" Cannondale Scalpel Carbon SE 1 til en god pris. Hittil opplever jeg sykkelen som lett og leken. Gleder meg til å bli bedre kjent med den over sommeren 
Redigert av langz; 30/05/2021 18:47.
|
|
|
31/05/2021 08:54
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit