|
Forkjøpsrett vs aktiv budgiver - taktikk
|
Forkjøpsrett vs aktiv budgiver - taktikk
25/05/2021 19:52
|
Iselilja
OP
|
OP
Det har dukket opp en bolig som er totalt oppussingsobjekt som jeg har meldt forkjøp på. Nå har tre andre med lengre ansiennitet enn meg også meldt forkjøp. Søren. Jeg aner jo ikke hva de andre tenker, men beste strategien er vel å være aktiv i budrunden og dermed heve prisen og håpe ingen andre tar den? Jeg som hadde håpet at ingen vil ha så mye oppussing.
|
|
|
Re: Forkjøpsrett vs aktiv budgiver - taktikk
[Re: Iselilja]
25/05/2021 20:49
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Evnt. være passiv inntil inn mot slutten. Dersom flere ser at det er itressenter med lang ansenitet kan det være at mange bare dropper det. Men et litt overraskende opp i budet på slutten kan jo være et lite skremmeskudd - du må jo tross alt vinne på pris her, og burde jo ikke ha noen interesse av å delta i budgivingen før du må tenker jeg.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
25/05/2021 20:49
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Her vet du iallfall allerede at det sitter folk på gjerdet og du har mulighet til å by det du føler du vil by, ikke bare ha et håp om et kupp du oftest mister. Fordi: De mest taktiske melder forkjøpsrett så seint som mulig.Typisk er det etter at siste bud er akseptert (Eksempel: visning søndag og mandag, budgivning tirsdag etter 12 og forkjøp går ut ved midnatt. Oppussingsobjekt + oppussing der du ikke gjør mye selv = dyrere enn allerede oppusset bolig  Evnt. være passiv inntil inn mot slutten. Dersom flere ser at det er itressenter med lang ansenitet kan det være at mange bare dropper det. Men et litt overraskende opp i budet på slutten kan jo være et lite skremmeskudd - du må jo tross alt vinne på pris her, og burde jo ikke ha noen interesse av å delta i budgivingen før du må tenker jeg. https://www.nrk.no/trondelag/ole-ja...under_-skremmebud-funker-ikke-1.14711941De som har lengre ansiennitet enn ts trenger jo ikke by for å ta leiligheten om hun vinner. Om ts ikke har særlig erfaring med å by på Obos-leiligheter: Vær klar over at forkjøpsretten brukes en mass, det er mange som blir overrasket og skuffet over dette og sitter angrende igjen. Vår forrige leilighet tok vi på forkjøpsrett og de som vant budrunden når vi solgte, mistet den på forkjøpsrett. Mange av dem som melder forkjøp, er kun interessert hvis den går billig. Tips: spør megler om de har vært på visning.
Redigert av anonym22; 25/05/2021 21:10.
|
|
|
[Re: anonym22]
26/05/2021 06:06
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
De som har lengre ansiennitet enn ts trenger jo ikke by for å ta leiligheten om hun vinner.
Klar over det, men de kan sitte med samme tanker som trådstarter og være litt aktive. Uansett mener jeg poenget mitt står, ingen grunn til å delta før nødvendig - men siste "store bud" er selvsagt vanskelig.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
[Re: eOpseth]
26/05/2021 07:04
|
Boas
Fiseufin
|
Fiseufin
Dynamikken i budprosessen er jo ikke vesentlig for de som har forkjøpsrett, de forholder seg kun til siste bud. Finn ut hva du mener boligen er verdt og ikke gå over det. Om det er en bolig du absolutt vil ha byr du så mye du mener den er verdt og krysser fingrene for at ingen bruker forkjøpsretten. Ellers enig i at det ikke er verdt å delta og dra med noen i en budkamp, særlig ikke hvis den går over hva du er villig til å gi.
|
|
|
26/05/2021 07:56
|
Iselilja
OP
|
OP
Ja, setter opp en maks pris på forhånd. Regner med at den lettere går på forkjøp om den blir billig. Er et spill det der. Siden jeg ikke har lengst ansiennitet så har jeg jo i prinsipp ikke forkjøp og bør vel bruke budrunden og vinne den om jeg skal ha sjans.
|
|
|
26/05/2021 08:49
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Finnes det noe god forskning på budgivingstaktikk? Man kan jo vanskelig lage eksperimenter som vil være nokså reelle?
Det er vel noe norsk forskning på selve timing og størrelser på budøkning, men kan jo helt sikkert være forskjellig fra den overordnede markedssituasjonen? F.eks at bud direkte på takst har mye større sjanse for å bli akseptert og ikke utfordret i kjølig marked, mens et varmt marked kan det være bedre å gi inn små økninger nærme forrige buds svarfrist.
Forskjøpsrett har sikker noe av samme forhold til markedstemperatur. Man føler seg ikke like lur om man benytter forkjøpsretten på bud langt over takst i varmt marked, og tilsvarende at man ikke føler seg såå lur om man kjøper til takst i kjølig marked.
Sånn etter å ha sett kolleger delta i flere titalls budrunder og tapt, og hvor mye tid og energi de bruker på det, så hadde jeg vært fristet til å foreslå å bare gi inn ett eneste bud på akkurat den prisen du mener er maks du vil gi for boligen. Så slipper du bruke så mye energi på å tenke på faktorer du ikke får gjort noe med (andre interessenters makspris og ansiennitet).
|
|
|
[Re: Boas]
26/05/2021 08:53
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Dynamikken i budprosessen er jo ikke vesentlig for de som har forkjøpsrett, de forholder seg kun til siste bud. Finn ut hva du mener boligen er verdt og ikke gå over det. Om det er en bolig du absolutt vil ha byr du så mye du mener den er verdt og krysser fingrene for at ingen bruker forkjøpsretten. Ellers enig i at det ikke er verdt å delta og dra med noen i en budkamp, særlig ikke hvis den går over hva du er villig til å gi. Støtter denne. Er det drømmeboligen så byr du så mye som du mener boligen er verdt. Det er et sjansespill å satse på forkjøpsretten. Hvis dette bare er en bolig i mengden men som du kan leve med, så satser du på forkjøpsretten og er ikke med på budrunden.
|
|
|
[Re: Tagelli]
26/05/2021 08:58
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Finnes ikke akkurat god forskning. Men artikkelen jeg viste til over, peker jo iallfall på at noen myter om taktiske bud ikke stemmer. Jeg mener man gjør det greiest for seg selv ved å ikke tro at man kan påvirke buddynamikk særlig mye og heller finne ut hva man selv vil betale. Når man i tillegg har wildcardet forkjøpsrett blir jo budrunden bare deler av historien også. Etter at man fikk den glimrende muligheten til å følge med på budgivning på sms, så har jeg fulgt enormt mange budrunder. (For research og for moro. Kjøpte siste bolig med privat bud til selger før siste visning.) Det er nok omtrent så enkelt som at hvis to eller flere vil ha leiligheten så går budrunden sin gang til det bare er én igjen  . Prisantydning er heldigvis mer reelle enn før, ikke sånn alltid satt falsk lavt for å få interessenter osv. Ja, man kan legge inn skambud eller plukke opp noe som gikk billig på forkjøpsrett. Følger man med aktivt, så kan det gi godt resultat etter 40-50 runder, særlig for de som ikke selv skal bo i boligen men pusse opp billig/selv og flippe boligen igjen. Leter du etter sted å bo i åresvis spiller 500 000 over 30 år mindre rolle enn at du trives i boligen, vil jeg mene.
|
|
|
26/05/2021 12:26
|
Gekki
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Interessant diskusjon. For Obos-boliger i markedene jeg kjenner til er det bare de med aller lengst ansiennitet som er i stand til å gjøre såkalt "gode kjøp". For alle oss andre gjelder det at man må opp i en sum som gjør at det svir litt for å ikke bare vinne budrunden, men også få vekk de som sitter på gjerdet med ansiennitet fra 60-70-80-tallet. Etter min erfaring må man heller ikke være redd for å by over seg selv. Det verste som kan skje er at alle andre interessenter sitter som gribber og venter på å få det servert, og så får megler inn bare ett lavt bud (ditt!) og så blir budet akseptert... Den boligen får man som oftest ikke...
Imidlertid har enhver budrunde sin egen dynamikk. Om budrunden ikke kommer i gang dagen etter visning så er mitt beste tips å bare sitte helt stille i båten, og så kanskje begynne å by dagen etter, eller dagen etter der igjen. Gjerne hold også megleren litt varm, så de ikke setter opp nye visninger. Nye boliger på finn er ferskvare, og noen gjerdesittere vil da ha mistet interessen.
Ellers er mine erfaringer ganske like som anonymous22 sine. Nåværende bolig ble tatt på forkjøpsrett, og de som vant budrunden var tydeligvis ikke overbevist om at egen ansiennitet var nok, for de økte sitt eget bud med 200.000,- (som tilfeldigvis traff vårt "tak" for den boligen - hadde de økt enda mere hadde de fått den). Boligen som ble solgt var befengt av gribber, og eneste budgiver la inn et for lavt bud til å få dem vekk, så forkjøpsrett ble brukt på den, også.
|
|
|
|
|