Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Bilferie m/sykler på taket

Bilferie m/sykler på taket #2665155 23/05/2021 21:45
M
Marcuzani Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
M
Vi tenker bilferie med sykler på taket i sommer. Vi har tilgang til noen hytter langs ruten, men det vil bli noe camping/teltovernattinger.

Tanken er også noen fotturer i fjellet underveis. Problemet er at jeg ikke tar sjansen på å la syklene stå på biltaket i timesvis uten tilsyn. Det er relativt kostbare sykler.

Er det noen som har gjort tilsvarende?

Tilbyr campingplasser å låse inn sykler mot betaling, eller finnes det gode alternativer?

Bilen er en Peugeot e2008, så det er uaktuelt å putte de inn i bilen.

Setter pris på erfaringer ICON_SMILE

Re: Bilferie m/sykler på taket [Re: Marcuzani] #2665267 25/05/2021 07:05
Arne_And Offline
More than words
More than words
Hvis dere tar med stor takboks så kan dere kanskje få rammene i takboksen og hjulene i bilen. Litt styr men ganske sikkert, hvis dere pakker inn hjulene så vil ingen mistenke at det er sykler i takboksen.

Re: Bilferie m/sykler på taket [Re: Marcuzani] #2665314 25/05/2021 11:14
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A
Om dere vet hvor dere skal så er det vel bare å høre med campingplassene om innlåsing?

Re: Bilferie m/sykler på taket [Re: Appelsin] #2665317 25/05/2021 11:30
M
Marcuzani Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
M
Sitat: Arne_And
Hvis dere tar med stor takboks så kan dere kanskje få rammene i takboksen og hjulene i bilen. Litt styr men ganske sikkert, hvis dere pakker inn hjulene så vil ingen mistenke at det er sykler i takboksen.

Ja, var inne på tanken. Eller bare å ha de demonter i bilen med setene nede, men det er kliss ny bil og ikke ideell løsning. Skiboks er nok ikke aktuelt pga. lagringsplass i bod. Da måtte den ha blitt kjøpt/solgt bare for denne turen, og det vet jeg ikke om lønner seg.

Sitat: Appelsin
Om dere vet hvor dere skal så er det vel bare å høre med campingplassene om innlåsing?

Ja. Dette er nok den beste løsningen. Men jeg er ikke veldig bevandret på campingplasser og ukjent med om dette er en vanlig praksis. Varierer sikkert fra sted til sted mtp. kapasitet.

Re: Bilferie m/sykler på taket [Re: Marcuzani] #2665318 25/05/2021 11:40
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Det ligger masse takbokser til utleie på finn. Avhengig av hvor lang turen skal være så ser det ut som det koster fra noen hundrelapper.

Re: Bilferie m/sykler på taket [Re: Marcuzani] #2665352 25/05/2021 14:34
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Marcuzani

Ja, var inne på tanken. Eller bare å ha de demonter i bilen med setene nede, men det er kliss ny bil og ikke ideell løsning.

Det løser du med en stor stoffpresenning som du også kan brette over syklene slik at ingen ser dem gjennom vinduet.

Jeg har hatt stisykkel inni bilen fra den var ny. Det har ikke gått utover bilen.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Bilferie m/sykler på taket [Re: GeirK] #2665363 25/05/2021 18:04
M
Marcuzani Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
M
Sitat: Brusdalen
Det ligger masse takbokser til utleie på finn. Avhengig av hvor lang turen skal være så ser det ut som det koster fra noen hundrelapper.

Ikke dumt, skal ta en kikk.

Sitat: GeirK

Ja, var inne på tanken. Eller bare å ha de demonter i bilen med setene nede, men det er kliss ny bil og ikke ideell løsning.

Det løser du med en stor stoffpresenning som du også kan brette over syklene slik at ingen ser dem gjennom vinduet.

Jeg har hatt stisykkel inni bilen fra den var ny. Det har ikke gått utover bilen.

Jeg har ikke lagt tanken helt fra meg. Gjorde det på den gamle bilen, men det frister mindre i bilen vi hentet nå på fredag. Må vel bare være litt kreativ ICON_SMILE To stisykler, hundebur og bagasje i en Peugeot e2008 krever litt planlegging.

Takk for gode innspill. Jeg får titte litt på reiseruten og se hva som lønner seg ICON_SMILE

Re: Bilferie m/sykler på taket [Re: Marcuzani] #2665367 25/05/2021 18:51
S
saktetur Offline
Entusiast
Entusiast
S
Jeg har mange år med sykler på taket og (vogn på kroken) adskillige netter på campingplass. Våre sykler var/er ikke dyre, men jeg likte ikke å gå fra de på biltaket på typ: handlesenter/dyreparker etc.
Inne på campingplasser var jeg aldri engstelig og der var vi heller aldri alene om å ha med sykler. Om natten ble de oppbevart på biltaket. (Thule låsbart sykkelstativ på låsbart takstativ.) Noen oppbevarte syklene som vi gjorde, mens andre låste de til hverandre og i et eller annet solid feste i nærheten av der de oppholdt seg.

Jeg har også mange teltnetter / campinghytter på sykkelturer gjennom mange år og låser til noe fast i nærheten av teltet / eller rekkverk gelender etc på hytte. Noen hytter har vært store nok til at jeg har fått sykkelen innenfor, men som regel blir den stående ute.

Jeg har aldri sett etter, men tror ikke jeg har sett campingplasser hvor gjestene har tilgang til avlåst oppbevaringsrom. Men går kanskje å sjekke på tlf om du vet hvor du skal ta inn.

Hotel har jeg aldri overnattet på med sykkel, men vet noen tilbyr avlåst rom. En del overnattingssteder er såkalt "syklist velkommen" og da skal de tilby trygg sykkelparkering blant annet. Syklist velkommen, er både hoteller,motell, pensjonat, hytter eller campingplasser.

Re: Bilferie m/sykler på taket [Re: Marcuzani] #2665408 26/05/2021 06:27
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Og kjøp en tykk kjetting, den har du liggende i bilen og hekter rundt syklene når de ikke er i bruk. Også om de står på taket, skikkelig låst fast.
Andre kan sikkert mer enn meg, men denne fra biltema er lang og passe tykk, samt "genser" så den ikke skraper opp ting. https://www.biltema.no/batutstyr/battilbehor/las/lasekjetting-2000019871

Kombiner med en solid hengelås.
Denne er rimelig, passe solid...
https://www.biltema.no/bygg/las/hengelas/hengelas-lj-8025-ra-2000020657

Finnes selvfølgelig andre alternativer, Abus har en ren sykkelkjetting til rundt 2500...aner ikke om den tåler mer.

Inne på campingplass hadde jeg ikke vært så redd, kjapptur på matbutikk går fint. Nå skal man jo helst ikke gå flere inne på butikker uansett.
Lengre shoppingcenter-tur utgår :-D

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Bilferie m/sykler på taket [Re: RazeFaze] #2665471 26/05/2021 10:53
M
Marcuzani Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
M
Sitat: RazeFaze
Og kjøp en tykk kjetting, den har du liggende i bilen og hekter rundt syklene når de ikke er i bruk. Også om de står på taket, skikkelig låst fast.
Andre kan sikkert mer enn meg, men denne fra biltema er lang og passe tykk, samt "genser" så den ikke skraper opp ting. https://www.biltema.no/batutstyr/battilbehor/las/lasekjetting-2000019871

Finnes selvfølgelig andre alternativer, Abus har en ren sykkelkjetting til rundt 2500...aner ikke om den tåler mer.

Inne på campingplass hadde jeg ikke vært så redd, kjapptur på matbutikk går fint. Nå skal man jo helst ikke gå flere inne på butikker uansett.

Takk for utfyllende svar. Det blir fort en sånn løsning de gangene man må bort fra syklene over litt tid. Det er forjævlig at dette er en greie man må ta med i beregningen når man planlegger ferie. At man ikke kan få ha tingene sine i fred.

Re: Bilferie m/sykler på taket [Re: saktetur] #2665494 26/05/2021 12:03
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: saktetur

Hotel har jeg aldri overnattet på med sykkel, men vet noen tilbyr avlåst rom. En del overnattingssteder er såkalt "syklist velkommen" og da skal de tilby trygg sykkelparkering blant annet. Syklist velkommen, er både hoteller,motell, pensjonat, hytter eller campingplasser.

Jeg har mange hotelldøgn med sykkel, i min forrige jobb som Onkel Reisende Mac. Da hadde jeg ramme i et rimelig sykkeltrekk, og hjulene i et annet sykkeltrekk. Bar det bare inn på rommet, og sykkeltrekket mitt ligner veldig på en dresspose, fikk aldri noen spørsmål. La en gammel håndduk nederst i posen hvis det var vått. Uansett hotellrom vil det alltid være plass til en ramme uten hjul stående f.eks. i klesskapet, eller inne på badet.
Eneste stedet jeg ikke har kjørt den taktikken er på Trysil, da de har egen policy for sykkel på rommet og et lite påslag i prisen hvis man ønsker å ta den med inn - vil ikke være kjip mot et så topp sykkelvennlig hotell som Radisson på Trysil tross alt er.

Jeg tenker at dere alltid vil få plass til syklene inne i en campinghytte også, men om dere stort sett skal basere dere på telt så er dere jo tilbake til inne i bil e.l.
På ferieturer hvor det kun er jeg som har med sykkel så legger jeg den bare i skiboksen vår. Tar av forhjul og setepinne, that's it. Greit å slippe sykkelstativet for kun én sykkel, og fint at det ikke vises selvsagt. To sykler i en skiboks tror jeg blir vanskelig, men en i skiboksen og en i bilen over natta? Kjøper du brukt skiboks på Finn så får du vel solgt den igjen for bortimot det samme.

Ellers, la syklene stå synlig på taket av bilen over natta hadde jeg ikke gjort, uansett.

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Bilferie m/sykler på taket [Re: Marcuzani] #2665495 26/05/2021 12:09
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: RazeFaze

Takk for utfyllende svar. Det blir fort en sånn løsning de gangene man må bort fra syklene over litt tid. Det er forjævlig at dette er en greie man må ta med i beregningen når man planlegger ferie. At man ikke kan få ha tingene sine i fred.

Enig.

Hvordan ta vare på sykler er en betydelig del av ferieplanlegginga mi også.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Bilferie m/sykler på taket [Re: Marcuzani] #2665923 28/05/2021 18:12
olechr Offline
More than words
More than words
Jeg hadde kjøpt en sånn pressing til å snøre rundt utemøblene på Biltema å hatt i bilen som sto ved siden av teltet. Selv hadde jeg ikke stolt på at syklene låses inn på en campingplass. Sykkel inni telt, inni campinghytte eller til nød inni bil er de eneste 3 alternativene jeg hadde sett på. Måtte jeg hatt de på taket så hadde jeg ikke tatt med sykler.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Bilferie m/sykler på taket [Re: Marcuzani] #2668178 12/06/2021 20:50
T
Tormod.. Offline
Entusiast
Entusiast
T
Den mest påfallende løsningen er å kjøpe et stooort telt....type 8-manns...sånn at syklene kan være i et eget soverom i teltet.
https://www.fjellsport.no/easy-camp...ZCZFMCVZ73K_M3C3AqaVD5gAUohoC6OoQAvD_BwE

Sånn ellers så gikk det overraskende greit å få med sykkel på hoteller...men litt dillete. Greit å avklare før en bestiller rom.
Bestiller en hytter/leilighet på airbnb osv er det enklere....

Moderator  support