Einunddalen (Tynset/Folldal-området)
|
Einunddalen (Tynset/Folldal-området)
21/05/2021 11:08
|
parob
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jeg tenkte å sykle en runde i Einunddalen i sommer, visstnok en av landets fineste seterdaler. Er det bare å følge f.eks. denne ruta her (mot klokka) for å få med seg alt det fineste som området har å by på? Eller bør man istedet droppe Rødalen og bare sykle hele Einunddalen tur/retur?
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
|
|
|
Re: Einunddalen (Tynset/Folldal-området)
[Re: parob]
21/05/2021 19:46
|
Loki
Besatt
|
Besatt
Har ikke sykla akkurat denne, men virker som en god plan dette. Dette er jo likt landskap så nøyaktig hvor man sykler er ikke viktig, samme gode følelsen uansett 😃 6 mil er jo ikke all verden da, 2:30 så er det gjort. Det er masse mer i området. Hør med https://urortskiogsykkel.no/ for mer tips.
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
|
|
|
25/05/2021 10:46
|
parob
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jeg tar antakelig turen med kona, og 6 mil på fulldemperen tror jeg er mer enn nok for henne. Vi har firmahytte på Røros, så dette blir en dagstur med base der. Greit at det ikke blir mer enn 2:30 i så fall, så orker vi de vanlige rundene i Mølmannsdalen samme helg.
Takk for tips om urortskiogsykkel.no :-)
|
|
|
25/05/2021 12:41
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Uhmm, i stedet (eller i tillegg) til Einunndalen så er det mye grom sti på Tynset (og Alvdal, men der er jeg ikke så kjent). En herlig runde er f. eks den som brukes under Trans Østerdalen dag 3 - https://www.transosterdalen.no/etappe-3/
|
|
|
25/05/2021 18:46
|
Kirikou
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Er det bare å følge f.eks. denne ruta her (mot klokka) for å få med seg alt det fineste som området har å by på? Eller bør man istedet droppe Rødalen og bare sykle hele Einunddalen tur/retur?[/quote] JA! Det er en fantastisk tur. Du må for all del ikke droppe Rødalen. Jeg har hytte på Savalen og syklet "alle" ruter på Tynset. Dette er blant de aller fineste. Kanskje DEN fineste. Langs Gløta og over til Gløtlægret er kanskje rosinen i pølsa på den turen. Og Rødalen er som nevnt noe som også er verdt å få med! (Du må ikke være redd for å bli LITT våt på beina på denne turen) En annen fin rute er fra Folldal og inn Kakkeldalen og over til Fundin øverst i Einunndalen. Følg stien. Ta Einunndalen ned til Folldal igjen. Litt pushbike fra innerst i Kakkeldalen og opp på fjellet, men absolutt en flott tur. Kakkeldalen er en flott seterdal, og kan sammenliknes med Einunndalen. Fra Folldalsiden har du fantastisk utsikt.
|
|
|
[Re: Kirikou]
25/05/2021 19:21
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
En annen fin rute er fra Folldal og inn Kakkeldalen og over til Fundin øverst i Einunndalen. Følg stien. Ta Einunndalen ned til Folldal igjen. Litt pushbike fra innerst i Kakkeldalen og opp på fjellet, men absolutt en flott tur. Kakkeldalen er en flott seterdal, og kan sammenliknes med Einunndalen. Fra Folldalsiden har du fantastisk utsikt.
Et besøk på sætra til selveste Blodstrupmoen regner jeg med er obligatorisk.
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
26/05/2021 12:41
|
Heliboy
The Photographer
|
The Photographer
Fikk skikkelig mersmak for området etter en rundtur med utgangspunkt fra Savalan i fjor høst (Gløtlisætra, Store Børsjøhø, Rødalshøa). Fantastisk flott natur og masse bra sti. Lukter videre utforskning i sommer.
Løvsteika
|
|
|
26/05/2021 14:57
|
endres
Medlem
|
Medlem
VIlle sjekket med noen lokalkjente som kan si noe om snømengder og fuktighet.
|
|
|
31/05/2021 20:16
|
stigesem
Fersking
|
Fersking
Jeg tenkte å sykle en runde i Einunddalen i sommer, visstnok en av landets fineste seterdaler. Er det bare å følge f.eks. denne ruta her (mot klokka) for å få med seg alt det fineste som området har å by på? Eller bør man istedet droppe Rødalen og bare sykle hele Einunddalen tur/retur? Det er jeg som laget forslaget der.. jeg er subjektiv siden jeg har hytte på denne ruta, men Rødalen bør ikke droppes. Men fint den dukket opp for det er en liten feil der som ville gitt noen tøffe meter i kjerr på attgrodd sti. Om det er denne turen eller annen tur i region du bør sykle avhenger av hvor mye sti du må ha på turen. Denne turen er på mye setervei, men i veldig flott område og tatt inn et par omveier for å få inn fin fjellsti. Men det er et drøss av muligheter i området. Trailguide er bra oppdatert på Tynset, og litt i andre kommuner og.
Tynset
|
|
|
[Re: endres]
31/05/2021 20:36
|
stigesem
Fersking
|
Fersking
VIlle sjekket med noen lokalkjente som kan si noe om snømengder og fuktighet. er bare noen bekkepasseringer som kan gi forfriskende dusj..
Tynset
|
|
|
20/07/2021 09:34
|
parob
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Tilbake fra tur nå. Den helgen vi hadde lånt hytte og egentlig planla å dra, snudde værmeldingen til pøsregn, så vi droppet det da. Kjørte dagstur på lørdag i stedet. Det skulle være 23 grader og sol, så vi parkerte ved Romsdalssetra sånn at vi kunne ta et bad i elva før vi kjørte hjem igjen. (Yr tok for øvrig feil, det ble overskyet og 16-18 grader) Vel, dagen ble ikke helt som planlagt. Etter å ha fulgt stien østover fra Romsdalssetra i et kvarter (helt spot-on på GPS-sporet), hadde det vært 90% bæring av sykkel. Vi ante ikke hvor lenge det kom til å vare, så vi snudde og dro tilbake til start igjen. Ikke god nok dekning på telefonen til å få opp noe mtbmap, skjermen på min lille 705 er dårlig til å se på bakgrunnskart annet enn for å kunne følge et spor, og papirkartet med runden jeg hadde printet ut fra ut.no var litt for grovt. Vi syklet østover på grusveien i stedet, skjønte etter hvert at vi måtte helt ned til asfalten igjen for å komme opp til Rødalen, så vi snudde (det begynte å bli et godt stykke ut på dagen, vi hadde jo kjørt 3.5 timer fra Trondheim først også), syklet grusveien tilbake til Romsdalssetra igjen for andre gang, og syklet i stedet oppover Einunndalen og videre opp til Gløtlægret i Gløtdalen. Planen var da å følge stien i motsatt retning bort til Gløtlisetra, og snu der for å sykle samme vei tilbake. Gløtdalen var jo helt nydelig, og kjerrevegen innerst der var knall. Som to-felts stisykling. Etter en del bekkekryssinger hadde vi kommet inn på det mest eksponerte delen av fjellet. Her blåste det så hardt at når vi fikk sidevind var det vanskelig å holde seg på stien - vi måtte rett og slett snu. Akkurat når vi var på det fineste stykket. Dagen endte med 5 mil sykling på stort sett bare grusveier, ikke akkurat det vi kom for - men sæterdalene var i det minste utrolig vakker. ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=120580&filename=Einunndalen1.JPG) ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=120581&filename=Einunndalen2.JPG) ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=120582&filename=Einunndalen3.JPG) ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=120583&filename=Einunndalen4.JPG)
|
|
|
[Re: stigesem]
20/07/2021 09:43
|
parob
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Det er jeg som laget forslaget der.. jeg er subjektiv siden jeg har hytte på denne ruta, men Rødalen bør ikke droppes. Men fint den dukket opp for det er en liten feil der som ville gitt noen tøffe meter i kjerr på attgrodd sti.
Jeg hadde dessverre ikke fått med meg de siste innleggene i denne tråden - men kjerr og attgrodd har jeg som nevnt over en mistanke om hvor du tenker på ;-)
|
|
|
|
|