Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Slangeløst

Slangeløst #2664670 20/05/2021 14:15
S
Simeen2000 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Hei, driver og setter opp nye slangeløse dekk på min gruusracer. Gikk nylig til innkjøp av noen nydelige Muc off tubeless ventiler, sånn at jeg skulle kunne fjerne ventilkjernen.
Bruker en luftkompressor til å fylle dekkene. Problemet er følgende:
Får blåst opp dekket og får «poppelyden» når jeg blåser opp uten ventilkjernen. Når jeg prøver å blåse opp med ventilkjernen skjer det ingenting.
Noen tips her?

Antar at det må være noe feil med prestaventilen da det fungerer å blåse opp dekket uten, dessverre går jo all luften ut av dekket når man tar av pumpa igjen...

Re: Slangeløst [Re: Simeen2000] #2664801 21/05/2021 08:35
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Det er kanskje et dumt spørsmål, men du er klar over at du må skru opp den lille mutteren på toppen for å få blåst luft inn i prestaventiler?
Prøv det.

LarsB

Re: Slangeløst [Re: Simeen2000] #2664802 21/05/2021 08:38
Gullars Offline
Ivrig
Ivrig
Antar at du har åpnet ventilen før du prøver??
Ventilkjernen er en enkel dings, rør med et gjengestag gjennom med et messing sete med gummi på som ligger an mot enden av røret.
Dersom den er åpen så får du luft gjennom om den ikke er clogga med guffe, men ventilene er vel nye??

Du får mye mer luft gjennom uten ventilkjerne pga mindre motstand.
Jeg pleier på poppe uten kjerne, sette tommelen over hullet slik at trykket ikke forsvinner for å deretter skru inn ventilen.
Om du er litt kjapp (og heldig) så holder dekket seg oppe og du kan deretter justere trykket med vanlig pumpe.

Dersom du allerede har poppa dekket og vet at det går så kan du bare fylle guffe og poppe dekket med guffe i.
Har du flaks igjen så sitter beaden bedre på setet med litt guffe mellom og da er du safe til du tar dekket av neste gang.

Du har nok vert uheldig med passform mellom dekk og felg og da kreves det mye luft for å poppe samt at beaden på dekket ikke sitter uten luft.
Been there, gave up - kjøpte nye hjul ;o)

AG

40+ and still climbing......
Re: Slangeløst [Re: Gullars] #2665200 24/05/2021 10:58
frogstar Offline
Avhengig
Avhengig
Har også en kombo av dekk/felg som ikke funker bra (popper aldri, men holder tett når det først sitter, og faller ned fra felgkant så snart man tapper trykket - selv etter månedsvis på plass). Eneste som har funket hos meg er å pumpe opp uten ventilkjerne og så være drirask med å sette i ventil før alt er ute. Funker en av 10 ganger. Skal helst aldri punktere...

- fx

move 'zig'

Moderator  support