|
Distansemåling: ulik retning - ulikt resultat
|
Distansemåling: ulik retning - ulikt resultat
18/05/2021 20:04
|
trondob
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Det hender jeg kjører 1000-metersdrag i den asfalterte sirkulære "rundingen" på Haraløkka, Bøler, som skal være eksakt 600 m. Jeg har da løpt med klokka (motsatt av på friidrettsstadion). Jeg setter min Garmin 645 Music til å pipe etter 1000 meter, og starter den med Lap-funksjonen. Jeg er ofte blitt overrasket over hvor lett det har gått å oppnå OK kilometertider. Men: så forsøkte jeg å løpe motsatt vei - mot klokka. Jeg startet ved "målgang" for med klokka-dragene. Og observerte at runden plutselig ble minst 50 meter lenger (!) Alt tyder på at klokka viser nokså korrekt distanse når man beveger seg mot klokka. Det betyr at Garmin 645 Music viser hele 50 meter for kort avstand over 1000 meter om man beveger seg med klokka i en sirkulær runding. En overraskende stor feilmargin. Jeg har siden gjentatt forsøket mange ganger, og får samme resultat hver gang. Er dette et velkjent fenomen blant erfarne Garmin-klokkebrukere? Hva er forklaringen? Gjelder det flere merker enn Garmin, eller er det bare Garmin som ikke helt har fikset beregningene som skal ta høyde for svingretning?
Redigert av trondob; 19/05/2021 07:39.
|
|
|
Re: Distansemåling: ulik retning - ulikt resultat
[Re: trondob]
18/05/2021 20:23
|
Thomas-
Ivrig
|
Ivrig
Kjenner ikke 645, men på min Garmin 920 kan jeg velge om den skal registrere posisjon hvert sekund eller "smart". Mulig du får bedre resultat hvis du setter den på "hvert sekund". I teorien skal du få ulik avstand avhengig av hvor fort du løper i sirkel. Beveger du deg veldig sakte vil sporet være tilnærmet likt med sirkelen du løper, men løper du veldig fort vil det være lagt mellom punktene og følgelig vil GPS-sporet ditt ta en innersving. Dette forklarer ikke ulikt resultat avhengig av løpsretning, unntatt hvis du løper fortere ene retningen enn andre. Garmin burde forstå at du løper en runde og kompensere for dette.
|
|
|
18/05/2021 21:11
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hur ser trackloggen ut?
Tror det trengs väldigt skarpa svinger för att längden ska påverkas speciellt mycket av att man kutter svingen. Min erfaring är att det är andra unøyaktigheter som påverkar fel i längden.
Hvorfor det skulle vara forskjell på vilket håll man löper förstår jag ikke.
|
|
|
18/05/2021 21:31
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Har du klokka på samme side eller bytter du side?
Det vil i teori ikke utgjøre hele forskjellen, vi snakker om ca. 10 m i diameter og armen tar kanskje maks. to meter. Løper du nøyaktig samme avstand fra kanten begge veier?
Jeg ville først testet med å bytte klokka til motsatt side, og mål på nytt (minst 3 helst 5-10 ganger og på forskjellige tidspunkt på dagen.) Og så ønsker vi nok å se overlapp fra noen runderi hvr retning i kart. Da er det muligens lettere å se avvik.
|
|
|
19/05/2021 07:36
|
Appelsin
Ringrev
|
Ringrev
Er det skygge/refleksjoner på gps-signalene på deler av banen. Det kan bety noe i teorien hvordan man løper inn i skyggen.
|
|
|
19/05/2021 07:49
|
boltzmann
Entusiast
|
Entusiast
Jeg måler en god del for mye når jeg løper på bane, typisk viser gps 1020-1050 meter når jeg løper 2.5 runde inne ved lista. I terrenget måler den derimot for lite, f.eks. rundt Sognsvann måler jeg typisk 3210-3230 meter (kontrollmålt av Kondis til 3258 og av meg selv til 3250:) Det er i første del av løypa jeg stort sett mister meterne (vet hvor km-merket er), så er ikke overrasket over at den kan vise forskjellig i ulike retninger. Har brukt både Garmin Forerunner 220, 235 og Fenix 6. Min teori er at algoritmen overtilpasser når jeg løper rett fram med god satelittilgang, altså at algoritmen tar høyde for at jeg ikke løper rett fram i en helt rett linje. Det betyr ikke så mye for meg, for jeg vet jo hvor langt det er uansett. Generelt foretrekker jeg å bruke steder jeg kjenner godt når jeg skal løpe på tid, så er ikke så opptatt av at verken distansemålingen eller andre målinger trenger å være helt nøyaktig. DC Rainmaker har skrevet et par innlegg om måleusikkerhet (selv om de to første er ganske gamle): https://www.dcrainmaker.com/2010/11/sport-device-gps-accuracy-in-depth-part.htmlhttps://www.dcrainmaker.com/2010/11/sport-device-gps-accuracy-in-depth-part_11.htmlhttps://www.dcrainmaker.com/2021/01/gps-accuracy-impacting-devices.html
|
|
|
19/05/2021 08:01
|
trondob
OP
Medlem
|
OP
Medlem
![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=120103&filename=Haralokka-600m-runde.png) Jeg ser at når jeg løper med klokka så registrer Garminklokka en ekstrem yttersving - den tracker en bane ute i gresset, utenfor asfalten. Dette baller på seg til 50 meter ekstra etter 1000 meter løping. Dermed piper klokka 50 meter for tidlig - jeg får 50 meter "gratis". Dette er konsistent - jeg har nå sjekket mange økter - hver gang er det "med klokka"-rundene som viser ekstrem yttersving. Til tross for at jeg holder meg nokså nær "lista" på hvert drag. Mot klokka er målingene faktisk temmlig nøyaktige - den viser mer eller mindre 600 m ved passering en runde, som skal være 600 m.
Redigert av trondob; 19/05/2021 08:06.
|
|
|
19/05/2021 18:04
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Kult! Egentlig er sporene bare sammenfallende mot vest. Du har et ganske systematisk avvik der hvor du kommer inn også. Det er ikke lett å se hva som er hva, og du har ikke svart på om du bytter side på klokka, men ut i fra sporloggen tror jeg du ikke gjør det. Det virker også at du bruker smartlogging, ikke direkte årsak til avvik, men om du logger med 1 sek. intervaller blir det lettere å spotte spikes. Jeg har ikke sjekket om din klokka bare bruker GPS (og GLONASS), da er det teoretisk mulighet at du drar med samme 'feilen' om du løper på samme tidspunkt på dagen pga. repetisjon av satellittkonstelasjonen. Jeg tror ikke det er tilfelle. Mine to ører., foreløpig. Foreskjellig side for klokken (innside/utside). Og som Appelsin skriver er det muligens noe dårlig mottak på nordøstsiden. Høye trær og 'østmarka' gjør at satelittene du måler imot befinner seg stortsett på motsatt side, noe som gir dårlige DOP (dilution of precision)). Noe som blir forsterket fordi klokken i tillegg befinner seg delvis i skyggen av kroppen din; ie. kroppen er den utløsende faktoren for større avvik. Du har også et noenlunde rotete spor i samme område. Klokka inn mot kroppen for å starte nye runde? Så, test med å bytte side for klokken når du snur. Og test noen runder på en annen bane som gir fri sikt i alle retninger. Meldt resultatene her  .
|
|
|
19/05/2021 18:37
|
trondob
OP
Medlem
|
OP
Medlem
En kompis, som bruker Polar Vantage M, var med på samme økt, og deltok på "eksperimentet". Bildet - der han har her markert løpsretning mot klokka i rødt, og med klokka i svart - viser at han fikk et nokså likt resultat, men faktisk med en enda mer ekstrem yttersving i løpsretning med klokka. Så det er ikke et Garmin-spesifikt fenomen. ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=120109&filename=Haralokka-600m-OMV.png) Interessante teorier rundt årsaker til avvik Tange. Det stemmer at jeg bruker smartlogging. Og jeg har foreløpig ikke forsøkt å bytte side på klokka. Mener du da å snu den og sette den "opp ned" på samme håndledd, eller flytte den til høyre håndledd? Det går kanskje ut på det samme.
|
|
|
19/05/2021 18:56
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Jeg tenker på å flytte den til motsatt håndledd, slik at klokken befinner seg så godt som mulig på 'samme sted' i runden både mot og med klokka. Fortrinsvis noen runder med klokken mot innsiden av runden, begge retninger, og noen runder hvor klokken er på utsiden av runden i begge retninger.
Morsomt med målinger med annen klokke. Viser noen like tendenser, men legger på litt mer mot nord og sør. Dog rimelig godt på vestsiden som dine målinger. Er det muligens GALILEO og BEIDOU inn i bildet, altså med eller uten for en av dere?
|
|
|
19/05/2021 19:12
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Som du sier er det nok ikke et garmin-problem, men heller knyttet til lokasjon og målemetode. Tolker jeg det riktig at både du og kompissen har klokka på venstre håndledd som er vanlig for de fleste? Fant noen som har fundert på samme problemstilling og tanker. Relevant lesing: https://www.trackie.com/track-and-f...eason-why-you-cant-trust-gps-data/14618/
|
|
|
19/05/2021 21:09
|
trondob
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Vi løper med klokka på venstre håndledd ja. Skal forsøke å skifte til høyre neste gang.
Interessant link.
Kan du forklare nærmere hva spørsmålet "Er det muligens GALILEO og BEIDOU inn i bildet, altså med eller uten for en av dere?" innebærer?
|
|
|
20/05/2021 05:37
|
universalis
Ringrev
|
Ringrev
Galileo er europeisk gps-system, og Beidu kinesisk. Glonass er russisk. Min edge har vel alle utenom Beidu og mobilen har gps+Beidu.
******************** Div. sportsremedier ...
|
|
|
20/05/2021 10:01
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Vi løper med klokka på venstre håndledd ja. Skal forsøke å skifte til høyre neste gang.
Interessant link.
Kan du forklare nærmere hva spørsmålet "Er det muligens GALILEO og BEIDOU inn i bildet, altså med eller uten for en av dere?" innebærer? GPS leverer satellittbaserte posisjonstjenester for USA, GLONASS gjør dette for Russland. Spesielt GPS gjentar seg selv (samme konstellasjon) hver 12 timer. Om du tilfeldigvis måler samme tidspunkt på dagen under de samme dårlig forhold (få satellitter og dårlig spredning) vil du dra med en gjentagende feil i målingene dine. GLONASS-satellitter 'gjentar' seg etter litt mindre enn 12 timer og BEIDOU (fra China) etter litt over 12 timer. Bruk av GLONASS i tillegg til GPS forbedrer måleresultatene, men de kan fortsatt være godt påvirket av GPS' oppbygging. Mange bruker enten bare GPS (blir mindre vanlig på ny elektronikk), eller GPS og GLONASS. Moderne klokker mm. måler også mot GALILEO og BEIDOU. Og spesielt GALILEO som har omløpstid på ca. 15 timer og i tillegg er laget for dekke europeiske behov (ja, dekker hel verden også) gir, i hvert fall teoretisk, tilgang til mange flere satellitter og høyere nøyaktighet. Ser jeg på track-loggene deres kan det tenkes at dere ikke benytter de samme systemene. Men når det er sagt, jeg har bare sett to datasett og det er ikke akkurat trygt grunnlag for å konkludere. Her kan du sjekke teoretisk sikt mot satellitter fra alle 4 systemer for Løkka: library, charts and skyplot. Du kan også velge bort systemer for å se hva du sitter igjen med når du bare måler mot f.eks. GPS. Planneren tar ikke høyde for lokale forhold som vegetasjon og bygninger som skjermer for signaler. https://www.gnssplanning.com/#/embe...g=10.8578181389&latDeg=59.8839201111
|
|
|
20/05/2021 10:13
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Går du på skyplot og fjerner alt utenom GPS f.eks og spiller av (øverst til venstre 'play'-knappen) ser du at man til tider kanskje bare har tre, fire satellitter i vest å måle mot om Østmarka/vegetasjon skjermer mot sør og øst. Det gir dårlig geometri og større unøyaktighet. Og om du da i tillegg skjermer klokken med kroppen fordi du har den på venstre håndledd er det kanskje akkurat det som gir det store avviket på nordøst siden av Løkka.
|
|
|
|
|