Jeg hadde en kløne-otb på tur 16 Mai og knuste skjermen på min Wahoo Elemnt Bolt. Nedre tredjedel av skjermen fungerer så den kan brukes til ren GPS logging, men dette bruksområdet kan jeg dekke med klokka så gidder ikke bruke den til det. Den engelsktalende delen av internettet antyder at det ikke er mulig å skifte skjerm og at ny enhet er eneste vei ut. Jeg har en tilårskommen Garmin edge 800 med særs variabel batteritid men denne ble erstattet av en grunn. Jeg skal forespørre Wahoo om crash replacement men har små forhåpninger da jeg ikke er opprinnelig eier og amerikanske selskaper gjerne er opptatt av dette. Ser for meg å anskaffe en Garmin edge 530 for å bøte på den eneste problemet jeg har ved denne Wahoo enheten som er mangel på kart. Noe annet som bør vurderes? Er det noe nytt på vei fra Garmin eller Wahoo som er verdt å vente litt på?
- Stefan
Re: Ny GPS. Noe nytt som er verdt å vente på?
[Re: Stefan77]
#266431818/05/202112:25
Det går en del rykter om at en x40 serie er på vei hos Garmin. Edge 1030 plus som kom i fjor framstår som en ventepølse, så at det kan ligge 540/840/1040 i nær framtid er ikke direkte usannsynlig.
Lars-Erik
#266433818/05/202119:15
Garmin har stort sett 3 års sykluser på sykkelgpsene sine, tror ikke det kommer noe nytt derfra før 2022. Wahoo har nettop kommet med en klokke og har nok ikke kapasitet til å lage ny sykkelcomputer samtidig. Hammerhead har nylig kommet med Karoo 2.
Er vel ikke så veldig mange andre produsenter som er aktuelle. Tipper du blir fornøyd med en Edge 530
#266434018/05/202120:03
Jeg har knust skjermen på min Explore 1000 et par ganger, sjekk eBay etter ny og bytt selv. Kjenner ikke til hvor klønete wahoo er å skru opp men sikkert ikke noe stress så billigere å bytte. Sjekk eBay etter ny skjerm!
[Re: jsdk]
#266435018/05/202121:16
Jeg har knust skjermen på min Explore 1000 et par ganger, sjekk eBay etter ny og bytt selv. Kjenner ikke til hvor klønete wahoo er å skru opp men sikkert ikke noe stress så billigere å bytte. Sjekk eBay etter ny skjerm!
Dette hadde jeg glatt prøvd om jeg hadde funnet ny skjerm, men det er ikke enkelt. Har ikke gitt helt opp
- Stefan
[Re: oracle]
#266439419/05/202109:05
Garmin har stort sett 3 års sykluser på sykkelgpsene sine, tror ikke det kommer noe nytt derfra før 2022.
Tja, 1030 kom i 2017, 1030 plus som kom i fjor har akkurat samme skjerm og noe raskere HW så den holder ikke i to år til i markedet. Anbefalingen fra anmeldere er veldig klar på at det ikke lønner seg å oppgradere dersom en har 1030 fra før.
530/830 er vel to år gamle - om de legger på en plus utgave der for å forlenge levetiden nå eller til neste år gjenstår å se - Garmin slipper normalt produkter i april, men 1030 plus ble sluppet i juni i fjor.
Lars-Erik
#266440119/05/202110:07
Jeg hadde en kløne-otb på tur 16 Mai og knuste skjermen på min Wahoo Elemnt Bolt. Nedre tredjedel av skjermen fungerer så den kan brukes til ren GPS logging, men dette bruksområdet kan jeg dekke med klokka så gidder ikke bruke den til det. Den engelsktalende delen av internettet antyder at det ikke er mulig å skifte skjerm og at ny enhet er eneste vei ut. Jeg har en tilårskommen Garmin edge 800 med særs variabel batteritid men denne ble erstattet av en grunn. Jeg skal forespørre Wahoo om crash replacement men har små forhåpninger da jeg ikke er opprinnelig eier og amerikanske selskaper gjerne er opptatt av dette. Ser for meg å anskaffe en Garmin edge 530 for å bøte på den eneste problemet jeg har ved denne Wahoo enheten som er mangel på kart. Noe annet som bør vurderes? Er det noe nytt på vei fra Garmin eller Wahoo som er verdt å vente litt på?
Jeg tryna med min Bolt på Ultrabirken i 2018.
Crash replacement fungerte slik: Wahoo: Så synd at du tryna. Håper du har det bra. Du får 40% Crash replacement. Her er koden (XXX) som du kan bruke i vår nettbutikk. Jeg: Johoo! Knall. Men koden virker ikke. Wahoo: Ahhh. Denne koden virker bedre (YYY) Jeg: Yay! Takk. Den virker! Men dere sender ikke til Norge! Wahoo: ingen respons.
Endte opp med å kjøpe en ny på Bikeshop under et salg.
Det er alltid noe som snart kommer og da detter prisen på "dagens modell". Jeg ville revet av plasteret og kjøpt en Garmin 530. De er helt sykt gode på support, opptrer fair, raskt og ryddig.
Jeg har 830 og eneste forskjellen er at du betaler en tusenlapp mer for touch-screen og jeg kan søke opp "bensinstasjon" ikke bare adresser som på 530. Mulig de har oppgradert det nå. 530 har to hakk bedre batterikapasitet enn forgjengerne.
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
#266440719/05/202110:28
En situasjon der 830 sin touchskjerm kan være nyttig kontra 530 sine knapper, er hvis du bruker kart mye og ønsker å panorere og zoome for å orientere deg. Det går på 530 også, men det blir potensielt mye knapping.
Covid kan jo ha skjøvet på vanlige release-sykluser også. Det er vel ikke akkurat det dummeste markedet å lansere noe nytt i nå. Basert på hvor mye det meldes om utsolgte sykler og komponenter, vil jeg tro det er mange som også kan hoppe på en oppgradering.
Ny skjerm til bolt er vanskelig å finne. Om noen har skills til å lokalisere en så gi gjerne beskjed. Har ikke fått svar fra Wahoo om mulighetene til crash replacement men Trond Vidars erfaring tyder på at også det er no-go. Det bærer nok mot nykjøp av Garmin ja. Foreløpig leder 530, og jeg gidder neppe vente på en 540.
Sitat: Rednaskela
En situasjon der 830 sin touchskjerm kan være nyttig kontra 530 sine knapper, er hvis du bruker kart mye og ønsker å panorere og zoome for å orientere deg. Det går på 530 også, men det blir potensielt mye knapping.
Hvordan er skjermen på 830 i bruk? 2 fingersklyping etc? På min (eld)gamle Garmin 800 så var jo touch funksjonen nesten ubrukelig til navigasjon i kartet.
Redigert av Stefan77; 19/05/202112:02.
- Stefan
#266442819/05/202112:13
Jeg ville også gått for 530. Har 1030 også, men 530 blir valgt 9 av 10 tilfeller. Touchskjermen kan best beskrives som sånn passe. Bra når man sitter inne, men med hanske, møkk og svette er den ganske irriterende.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
#266443919/05/202113:14
Jeg hadde 520+ med omtrent samme knappefunksjoner som 530, jeg er mest komfortabel med touch-skjerm. Men når jeg har hansker eller det er vått er det litt mer klønete med 830.
[Re: olechr]
#266446119/05/202114:24
Jeg ville også gått for 530. Har 1030 også, men 530 blir valgt 9 av 10 tilfeller. Touchskjermen kan best beskrives som sånn passe. Bra når man sitter inne, men med hanske, møkk og svette er den ganske irriterende.
For min del fungerer 1030 helt strålende i all slags vær, om det er minus 17 eller regner horisontalt, eller dampende hett har jeg til dags dato ikke hatt noen problemer. Hatt den siden 2017 da den kom og var en solid oppgradering fra forgjengeren 1000. Når 1040 en gang kommer så går jeg dit, pt. synes jeg ikke det er gode nok alternativer fra andre - det har noe med at jeg bruker min en del til navigasjon, og da vil jeg ha den store skjermen.
Lars-Erik
#266448819/05/202117:44
Et annet alternativ er å kjøpe en billig en så lenge, og stå klar når den nye fæænsi modellen kommer. Jeg tror du kommer langt med en Edge 130/130 plus.
Har en 510 jeg synes funker greit til mitt bruk, som er av det enkle slaget. Tid på runde, rundekraft, 3 sek kraft, klokkeslett. Har ikke savnet noe, men da jeg var innom Bikeshop forleden klikka jeg en 530 i handlekurven som er på vei til meg nå. Ble nok litt revet med bare, og er egentlig innstilt på at den skal sendes tilbake. Eller kommer jeg til å få en ny sykkelvår med ny kompjuter?
[Re: Ugla]
#266454020/05/202106:31
For min del fungerer 1030 helt strålende i all slags vær, om det er minus 17 eller regner horisontalt, eller dampende hett har jeg til dags dato ikke hatt noen problemer. Hatt den siden 2017 da den kom og var en solid oppgradering fra forgjengeren 1000. Når 1040 en gang kommer så går jeg dit, pt. synes jeg ikke det er gode nok alternativer fra andre - det har noe med at jeg bruker min en del til navigasjon, og da vil jeg ha den store skjermen.
+1 Garmin 1030 er helt gull å bruke når man er i ukjent terreng. At den rusler og går i 20 timer er også et stort pluss, jeg har ikke opplevd å gå tom for strøm på denne. Jeg synes touch-skjermen er helt fin å bruke, men den er såklart ikke like bra som telefonene vi har blitt vant til å bruke (da hadde den nok brukt mer strøm...)
+1 Garmin 1030 er helt gull å bruke når man er i ukjent terreng. At den rusler og går i 20 timer er også et stort pluss, jeg har ikke opplevd å gå tom for strøm på denne. Jeg synes touch-skjermen er helt fin å bruke, men den er såklart ikke like bra som telefonene vi har blitt vant til å bruke (da hadde den nok brukt mer strøm...)
Enig. Og 1030 har hoppmåler! og flytmåler! og en ubrukelig trynmåler (bomber ned noe grovt, stopper for å vente på kompis -> ALARM)
Edge 130 viser jo egentlig alt man trenger. Det er ikke SÅ ofte man trenger kart og slikt, er det? og når man trenger det, har man jo Google-maps på telefonen.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
#266461220/05/202109:59
Har trynmåler på forerunner 245 klokka mi. Funka veldig bra i starten, men nå har den blitt litt vel sensitiv. Et par ganger har alarmen gått under en hard nedkjøring (hvor jeg ikke tryner). Ellers er det litt som baron sier, noen ganger klikker den når man stopper. Er kanskje en workaround å enten bremse ned litt tregere eller bremse og så rulle litt videre, men jeg vet ikke helt.
Takker for alle innspill. Iom at jeg ikke er opprinnelig kjøper av Bolt så er det uansett ikke aktuelt med noe crash-replacement. Jeg fant en obskur beskrivelse for hvordan skifte skjerm, og hvilke specs etc, men klarer ikke å finne ny skjerm. Jeg har bestilt Garmin 530 hos suverene sykkelkomponenter
- Stefan
[Re: aanund]
#266463320/05/202110:56
Jepp, 530 har både trynemåler og flow/grit og hoppmåler. Alt sammen høres mye kulere ut enn hva det egentlig er, og funker bare sånn middels. MYE falske alarmer på trynealarmen på terrengsykling, så jeg har bare slått det av.
#266485321/05/202111:25
Var på tur med en i klubben som hadde en velt (rundkast i lyngen, ingen skade) som var nok til at trynealarmen på GPS-en hans slo ut, men den ga bare en feilmelding om kontakt mellom telefon og GPS og ingenting skjedde. Han måtte ringe hjem for å høre om det hadde kommet et varsel, men det hadde det ikke - fin test av systemet i hvert fall, men ikke så betryggende for ham å vite at det feilet.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
[Re: parob]
#266485721/05/202111:34
Var på tur med en i klubben som hadde en velt (rundkast i lyngen, ingen skade) som var nok til at trynealarmen på GPS-en hans slo ut, men den ga bare en feilmelding om kontakt mellom telefon og GPS og ingenting skjedde. Han måtte ringe hjem for å høre om det hadde kommet et varsel, men det hadde det ikke - fin test av systemet i hvert fall, men ikke så betryggende for ham å vite at det feilet.
Jeg fikk div varsler på et langt og knotete strekk nedover i Ultrabirken sist og rakk ikke å slå av jævelskapen før fruen ringte helt stresset. Og da var jeg livredd for at skjermen som gikk i lås ikke ville fortsette å logge turen. Måtte stoppe opp, ta telefonen og noen usikre klikk på skjermen for å forsikre meg om at alt var ok. Etter det er den dustete funksjonen skrudd av. Hadde samme på grus og landevei og da skal de enda mindre til for at alarmen går. Måling av hopp er ganske gøy (har 830)