Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Henge karbonsykkel via overrør på mekkestativ

Henge karbonsykkel via overrør på mekkestativ #2664237 17/05/2021 21:29
B
bigp85 Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
B
Hei,

Jeg har et slik mekkestativ:
https://www.xxl.no/bits-mekkestativ-med-klo-svart/p/1159866_1_style

Og lurer da på om jeg sette klemma rundt overrøret til sykkelen? Tåler karbonramma sånt?

Re: Henge karbonsykkel via overrør på mekkestativ [Re: bigp85] #2664245 18/05/2021 04:06
sindrer Offline
Besatt
Besatt
Går greit om du er forsiktig, ikke strammer for hardt og ikke skal gjøre noe på sykkelen som krever mye krefter. Men hvorfor ta risikoen? Det er mye bedre og like enkelt å henge sykkel etter setepinnen.

Sindre R.

Re: Henge karbonsykkel via overrør på mekkestativ [Re: bigp85] #2664248 18/05/2021 05:21
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Jeg henger sykkelen etter overrøret. Har tre plastsykler i stallen nå og ingen har senskader fra henging i overrøret. Bruker å sette meg på overrøret også innimellom. Antar det belaster røret mye mer enn jeg klarer på mekkestativet. Det har også gått bra. Ingen eksplosjonsartede tilstander registrert. Lykke til med mekkingen.

Re: Henge karbonsykkel via overrør på mekkestativ [Re: bigp85] #2664249 18/05/2021 05:51
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Sitat: bigp85
Hei,

Jeg har et slik mekkestativ:
https://www.xxl.no/bits-mekkestativ-med-klo-svart/p/1159866_1_style

Og lurer da på om jeg sette klemma rundt overrøret til sykkelen? Tåler karbonramma sånt?

Heng sykkelen opp etter setepinnen.

Hvis stativet er lavt og du høy så kan du jo alltids klamre deg til overrøret, jeg ville vel heller kjøpt ett annet stativ

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Henge karbonsykkel via overrør på mekkestativ [Re: bigp85] #2664332 18/05/2021 17:48
E
eirikbk Online
Ivrig
Ivrig
E
Må nesten spørre hvorfor det er bedre å henge i setepinnen enn overrøret på en karbonsykkel?
Vil tro at man må klemme hardere rundt setepinnen enn man trenger rundt overrøret?
Hva med setepinner i karbon?
Jeg har på mine sykler gått over til å bruke overrøret, men det skal sies at kun raceren er i karbon. Jeg har klemmen ganske løs når jeg vipper ned spaken og så strammer jeg heller skruen litt ved å vri på spaken etterpå så slarken er borte.

Re: Henge karbonsykkel via overrør på mekkestativ [Re: bigp85] #2664345 18/05/2021 20:45
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
[Linket bilde]

Å sette klemmen rundt et av rørene i en karbonramme er like ille som å sette sykkelen i boden. Kanskje enda verre.

yes ICON_SMILE

Re: Henge karbonsykkel via overrør på mekkestativ [Re: eirikbk] #2664351 18/05/2021 21:21
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: eirikbk
Må nesten spørre hvorfor det er bedre å henge i setepinnen enn overrøret på en karbonsykkel?
Vil tro at man må klemme hardere rundt setepinnen enn man trenger rundt overrøret?
Hva med setepinner i karbon?

En setepinne i karbon er relativt solid med ganske tykke vegger (et par millimeter). Et overrør i karbon er mye tynnere (et par tidels millimeter) og tåler veldig lite kompresjon sideveis i forhold. Derfor er det mye bedre å feste klemma rundt setepinnen. Og en setepinne kan byttes...

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Henge karbonsykkel via overrør på mekkestativ [Re: Sepeda] #2664385 19/05/2021 08:07
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Sitat: Sepeda
[Linket bilde]

Å sette klemmen rundt et av rørene i en karbonramme er like ille som å sette sykkelen i boden. Kanskje enda verre.

yes ICON_SMILE

The humanity!

Jeg henger i setepinnen men slik at setet "henger" på klemma. Da trenger jeg ikke klemme så hardt, og den henger greit.

Redigert av Ndreas; 19/05/2021 08:08.
Re: Henge karbonsykkel via overrør på mekkestativ [Re: bigp85] #2664413 19/05/2021 10:47
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Har opplevd krøll med 2 forskjellige dropperposter (slike uten cartridge) etter å ha festet klemmen rundt "mutteren". Kan jo ikke klemme i den delen av pinnen som skal gå opp og ned. Sykkelen har rotert nok til å løsne mutteren over tid, og dermed skapt lekkasje.

På et par av syklene er det rett og slett vanskelig å henge etter pinnen, da henger jeg på overrøret, men den klemma jeg har er det ikke mulig å stramme så hardt at noe ødelegges. Mao får jeg heller ikke festet sykkelen skikkelig.

Får prøve som i illustrasjonen å henge opp etter hjul, krank, gaffel og styre!

Re: Henge karbonsykkel via overrør på mekkestativ [Re: knutspeed] #2664430 19/05/2021 12:14
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: knutspeed
Har opplevd krøll med 2 forskjellige dropperposter (slike uten cartridge) etter å ha festet klemmen rundt "mutteren". Kan jo ikke klemme i den delen av pinnen som skal gå opp og ned.

går så fint, så:

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Henge karbonsykkel via overrør på mekkestativ [Re: baronKanon] #2664482 19/05/2021 17:33
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Sitat: Paulus
Jeg henger sykkelen etter overrøret. Har tre plastsykler i stallen nå og ingen har senskader fra henging i overrøret. Bruker å sette meg på overrøret også innimellom. Antar det belaster røret mye mer enn jeg klarer på mekkestativet. Det har også gått bra. Ingen eksplosjonsartede tilstander registrert. Lykke til med mekkingen.

Hvordan vet du at du ikke har skader i ramma, røntger du de jevnlig? Det er jo bare bra dette har gått bra for deg, gikk fint når Åge spilte på en 10A kurs i 79 også. Det beviser jo heller ikke noe annet enn akkurat det.
At du setter deg på overrøret betyr jo bare at den tåler det der og da. Ei klemme vil jo påføre en helt annen radial trykkbelastning. Så da spørs det jo bare hvordan røret er konstruert, hvor det er sterkest...
Eksplosjonsartede tilstander?

Sitat: baronKanon
Har opplevd krøll med 2 forskjellige dropperposter (slike uten cartridge) etter å ha festet klemmen rundt "mutteren". Kan jo ikke klemme i den delen av pinnen som skal gå opp og ned.

går så fint, så:

Profesjonell Park Tool klemme til prisen av en sykkel satt opp mot en vanlig setepinneklemme. Ikke så overraskende kanskje?
Det tråden burde dreie seg om er vel alle andre kreative løsninger. Jeg har selv Biltema-stativ og den klemma er noe skikkelig mig. Jobbet på verksted med fjærlasta klemme og det finnes ikke sammenlignbart.

Re: Henge karbonsykkel via overrør på mekkestativ [Re: baronKanon] #2664516 19/05/2021 20:28
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K

går så fint, så:

Ser man det! Men...stativet mitt har ikke sjans til å holde sykkelen fast sånn likavæl. Den klemmer ikke hardt nok. Får skaffe nytt stativ!

Re: Henge karbonsykkel via overrør på mekkestativ [Re: Ndreas] #2664526 19/05/2021 21:33
B
bigp85 Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
B
Sitat: Ndreas
[quote=Sepeda][Linket bilde]

yes ICON_SMILE

Akkurat det svaret jeg trengte!

Har forøvrig sykkelen i boden (tørr og varm kjellerbod).

Re: Henge karbonsykkel via overrør på mekkestativ [Re: bigp85] #2664563 20/05/2021 07:19
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Du sier ikke hva slags karbonsykkel du snakker om? Dersom det er en solid enduro-sykkel i karbon så er det ikke noe problem å feste den i overrøret. Men ikke gjør det midt på da, det er gjerne mer stivhet nære skjøtene (nært seterøret).

..Megatower v2..
::Vidar::
Re: Henge karbonsykkel via overrør på mekkestativ [Re: JoachimV] #2664572 20/05/2021 07:50
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Sitat: JoachimV
Sitat: Paulus

Hvordan vet du at du ikke har skader i ramma, røntger du de jevnlig? Det er jo bare bra dette har gått bra for deg, gikk fint når Åge spilte på en 10A kurs i 79 også. Det beviser jo heller ikke noe annet enn akkurat det.
At du setter deg på overrøret betyr jo bare at den tåler det der og da. Ei klemme vil jo påføre en helt annen radial trykkbelastning. Så da spørs det jo bare hvordan røret er konstruert, hvor det er sterkest...
Eksplosjonsartede tilstander?

går så fint, så:

Profesjonell Park Tool klemme til prisen av en sykkel satt opp mot en vanlig setepinneklemme. Ikke så overraskende kanskje?
Det tråden burde dreie seg om er vel alle andre kreative løsninger. Jeg har selv Biltema-stativ og den klemma er noe skikkelig mig. Jobbet på verksted med fjærlasta klemme og det finnes ikke sammenlignbart.

Du er hjertelig velkommen til å foreta røntgenundersøkelse av de sykkelrammene jeg har.

Re: Henge karbonsykkel via overrør på mekkestativ [Re: bigp85] #2664603 20/05/2021 09:39
jsdk Offline
Ringrev
Ringrev
Går sikkert fint å klemme den lett fast, så den nesten bare henger på klemma den tåler jo sikkert at du løfter den i overrøtet eller slenger den over skulderen CX-style. Problemet oppstår når du i mekke-rusen din ska bruke litt vennlig/voldsom overtalelse og du utsetter overrøret for vertikale krefter mens den sitter horisontalt i spenn i klemmen.

Fest i sadelstolpen, har du dropper klemmer du i teleskop delen (så lenge du ikke riper den), til nød rundt "mutteren", men da har du samme problemstilling som over da du ikke ende opp med ovalt ytterbein.

Re: Henge karbonsykkel via overrør på mekkestativ [Re: Sepeda] #2664674 20/05/2021 14:49
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
[Linket bilde]

yes ICON_SMILE

Nettopp, og har man dropper eller annet følsomt utstyr mellom ræv og sykkel kjøper man billig alupinne for når man skal mekke.
Vanskeligere er det ikke.

Re: Henge karbonsykkel via overrør på mekkestativ [Re: Tange] #2664693 20/05/2021 17:20
J
johannessen Offline
Avhengig
Avhengig
J
Sitat: Tange
[Linket bilde]

yes ICON_SMILE

Nettopp, og har man dropper eller annet følsomt utstyr mellom ræv og sykkel kjøper man billig alupinne for når man skal mekke.

Demonterer du dropper med innvendig kabelføring før du setter den i mekkestativet??

Re: Henge karbonsykkel via overrør på mekkestativ [Re: Tange] #2665550 26/05/2021 17:21
Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev
Hvorfor det? Med innvendig kabelføring er jo det latterlig mye unødvendig arbeid. Så lenge du ikke skraper dropperen skal den da tåle det fint.

Re: Henge karbonsykkel via overrør på mekkestativ [Re: bigp85] #2665553 26/05/2021 17:45
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Men altså... Har dere dropper laget av ost og klemme laget av stål med hydraulisk lukking? Om du ikke har plass til å klemme på det ikke-senkbare området, så klemmer man over. Man trenger jo ikke klemme hardt.

Re: Henge karbonsykkel via overrør på mekkestativ [Re: aug11x] #2665579 26/05/2021 20:29
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Sitat: aug11x
Men altså... Har dere dropper laget av ost og klemme laget av stål med hydraulisk lukking? Om du ikke har plass til å klemme på det ikke-senkbare området, så klemmer man over. Man trenger jo ikke klemme hardt.

Du skal jo klemme så hardt at karbonfiberet knuser.

Re: Henge karbonsykkel via overrør på mekkestativ [Re: johannessen] #2665594 26/05/2021 21:38
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: johannessen
[Linket bilde]

yes ICON_SMILE

Demonterer du dropper med innvendig kabelføring før du setter den i mekkestativet??

Nei, jeg har ingenting med innvendid kabelføring, ikke dropper, ikke gir og ikke bremser heller.

Re: Henge karbonsykkel via overrør på mekkestativ [Re: Tange] #2665611 27/05/2021 06:35
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N

Nei, jeg har ingenting med innvendid kabelføring, ikke dropper, ikke gir og ikke bremser heller.

Hjul da, har du det?

Re: Henge karbonsykkel via overrør på mekkestativ [Re: aug11x] #2665619 27/05/2021 07:18
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words

Nettopp - Det er ikke noe problem å klemme fast sykkelen i en senkepinne. Ideelt sett bør man klemme fast stativet så langt ned på pinnen som mulig, i hvert fall når man skal gjøre operasjoner som krever mye moment, som å løsne kranklager eller lignende, men til vanlige operasjoner henger sykkelen fint i senkepinnens innerrør - så lenge klemmas gummiflater er rene og uskadet.
Alternativt kan man klemme rundt øvre del av sykkelens seterør, hvis det er plass her. Dette røret er forsterket av setepinnen på innsiden. Man trenger heller ikke å klemme voldsomt hardt her.
Skal man gjøre operasjoner med mye moment kan man senke stativet slik at hjulene står på bakken. Da tar ikke stativet, klemma og røret man har klemt fast sykkelen i hele belastningen alene, samtidig som sykkelen står stødig og solid fast.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Henge karbonsykkel via overrør på mekkestativ [Re: Ndreas] #2665695 27/05/2021 13:42
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Ndreas

Hjul da, har du det?

Så klart, mange til og med (> 2 * (n = n + 1)). Men de har en viktig funksjon, innvendig what-ever-føring derimot..........

Re: Henge karbonsykkel via overrør på mekkestativ [Re: sykkeloyvind] #2665697 27/05/2021 13:47
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: sykkeloyvind

Nettopp - Det er ikke noe problem å klemme fast sykkelen i en senkepinne. Ideelt sett bør man klemme fast stativet så langt ned på pinnen som mulig, i hvert fall når man skal gjøre operasjoner som krever mye moment, som å løsne kranklager eller lignende, men til vanlige operasjoner henger sykkelen fint i senkepinnens innerrør - så lenge klemmas gummiflater er rene og uskadet.
Alternativt kan man klemme rundt øvre del av sykkelens seterør, hvis det er plass her. Dette røret er forsterket av setepinnen på innsiden. Man trenger heller ikke å klemme voldsomt hardt her.
Skal man gjøre operasjoner med mye moment kan man senke stativet slik at hjulene står på bakken. Da tar ikke stativet, klemma og røret man har klemt fast sykkelen i hele belastningen alene, samtidig som sykkelen står stødig og solid fast.

Eller så setter man bare i en billig alupinne..........

Re: Henge karbonsykkel via overrør på mekkestativ [Re: Tange] #2665702 27/05/2021 14:32
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words

Veldig mange moderne rammer har ikke mulighet til å bruke en billig alupinne. Men det vet du jo godt allerede. ;-)

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Henge karbonsykkel via overrør på mekkestativ [Re: Tange] #2665708 27/05/2021 15:14
Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev
Lurer fortsatt på hvorfor det skal være nødvendig. Det er jo mer jobb enn å tørke klemma og feste på dropperen.

Re: Henge karbonsykkel via overrør på mekkestativ [Re: sykkeloyvind] #2665721 27/05/2021 17:47
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A

Veldig mange moderne rammer har ikke mulighet til å bruke en billig alupinne. Men det vet du jo godt allerede. ;-)

Krangling for kranglingens skyld her virker det som. Mitt bidrag: Det vel ingen rammer med heve/senkepinne som ikke kan bruke billig alu?

Personlig har jeg det så forferdelig at jeg skrur utan stativ!

Redigert av Appelsin; 27/05/2021 17:48.
Re: Henge karbonsykkel via overrør på mekkestativ [Re: sykkeloyvind] #2665730 27/05/2021 19:03
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Klart. Har man kjøpt sykkel med Oval-setepinne får man svi for tabben..........

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support