Går greit om du er forsiktig, ikke strammer for hardt og ikke skal gjøre noe på sykkelen som krever mye krefter. Men hvorfor ta risikoen? Det er mye bedre og like enkelt å henge sykkel etter setepinnen.
Sindre R.
Re: Henge karbonsykkel via overrør på mekkestativ
[Re: bigp85]
#266424818/05/202105:21
Jeg henger sykkelen etter overrøret. Har tre plastsykler i stallen nå og ingen har senskader fra henging i overrøret. Bruker å sette meg på overrøret også innimellom. Antar det belaster røret mye mer enn jeg klarer på mekkestativet. Det har også gått bra. Ingen eksplosjonsartede tilstander registrert. Lykke til med mekkingen.
#266424918/05/202105:51
Må nesten spørre hvorfor det er bedre å henge i setepinnen enn overrøret på en karbonsykkel? Vil tro at man må klemme hardere rundt setepinnen enn man trenger rundt overrøret? Hva med setepinner i karbon? Jeg har på mine sykler gått over til å bruke overrøret, men det skal sies at kun raceren er i karbon. Jeg har klemmen ganske løs når jeg vipper ned spaken og så strammer jeg heller skruen litt ved å vri på spaken etterpå så slarken er borte.
#266434518/05/202120:45
Må nesten spørre hvorfor det er bedre å henge i setepinnen enn overrøret på en karbonsykkel? Vil tro at man må klemme hardere rundt setepinnen enn man trenger rundt overrøret? Hva med setepinner i karbon?
En setepinne i karbon er relativt solid med ganske tykke vegger (et par millimeter). Et overrør i karbon er mye tynnere (et par tidels millimeter) og tåler veldig lite kompresjon sideveis i forhold. Derfor er det mye bedre å feste klemma rundt setepinnen. Og en setepinne kan byttes...
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
[Re: Sepeda]
#266438519/05/202108:07
Har opplevd krøll med 2 forskjellige dropperposter (slike uten cartridge) etter å ha festet klemmen rundt "mutteren". Kan jo ikke klemme i den delen av pinnen som skal gå opp og ned. Sykkelen har rotert nok til å løsne mutteren over tid, og dermed skapt lekkasje.
På et par av syklene er det rett og slett vanskelig å henge etter pinnen, da henger jeg på overrøret, men den klemma jeg har er det ikke mulig å stramme så hardt at noe ødelegges. Mao får jeg heller ikke festet sykkelen skikkelig.
Får prøve som i illustrasjonen å henge opp etter hjul, krank, gaffel og styre!
[Re: knutspeed]
#266443019/05/202112:14
Har opplevd krøll med 2 forskjellige dropperposter (slike uten cartridge) etter å ha festet klemmen rundt "mutteren". Kan jo ikke klemme i den delen av pinnen som skal gå opp og ned.
Jeg henger sykkelen etter overrøret. Har tre plastsykler i stallen nå og ingen har senskader fra henging i overrøret. Bruker å sette meg på overrøret også innimellom. Antar det belaster røret mye mer enn jeg klarer på mekkestativet. Det har også gått bra. Ingen eksplosjonsartede tilstander registrert. Lykke til med mekkingen.
Hvordan vet du at du ikke har skader i ramma, røntger du de jevnlig? Det er jo bare bra dette har gått bra for deg, gikk fint når Åge spilte på en 10A kurs i 79 også. Det beviser jo heller ikke noe annet enn akkurat det. At du setter deg på overrøret betyr jo bare at den tåler det der og da. Ei klemme vil jo påføre en helt annen radial trykkbelastning. Så da spørs det jo bare hvordan røret er konstruert, hvor det er sterkest... Eksplosjonsartede tilstander?
Sitat: baronKanon
Sitat: knutspeed
Har opplevd krøll med 2 forskjellige dropperposter (slike uten cartridge) etter å ha festet klemmen rundt "mutteren". Kan jo ikke klemme i den delen av pinnen som skal gå opp og ned.
går så fint, så:
Profesjonell Park Tool klemme til prisen av en sykkel satt opp mot en vanlig setepinneklemme. Ikke så overraskende kanskje? Det tråden burde dreie seg om er vel alle andre kreative løsninger. Jeg har selv Biltema-stativ og den klemma er noe skikkelig mig. Jobbet på verksted med fjærlasta klemme og det finnes ikke sammenlignbart.
[Re: baronKanon]
#266451619/05/202120:28
går så fint, så:
Ser man det! Men...stativet mitt har ikke sjans til å holde sykkelen fast sånn likavæl. Den klemmer ikke hardt nok. Får skaffe nytt stativ!
[Re: Ndreas]
#266452619/05/202121:33
Du sier ikke hva slags karbonsykkel du snakker om? Dersom det er en solid enduro-sykkel i karbon så er det ikke noe problem å feste den i overrøret. Men ikke gjør det midt på da, det er gjerne mer stivhet nære skjøtene (nært seterøret).
..Megatower v2.. ::Vidar::
[Re: JoachimV]
#266457220/05/202107:50
Hvordan vet du at du ikke har skader i ramma, røntger du de jevnlig? Det er jo bare bra dette har gått bra for deg, gikk fint når Åge spilte på en 10A kurs i 79 også. Det beviser jo heller ikke noe annet enn akkurat det. At du setter deg på overrøret betyr jo bare at den tåler det der og da. Ei klemme vil jo påføre en helt annen radial trykkbelastning. Så da spørs det jo bare hvordan røret er konstruert, hvor det er sterkest... Eksplosjonsartede tilstander?
Sitat: baronKanon
Sitat: knutspeed
går så fint, så:
Profesjonell Park Tool klemme til prisen av en sykkel satt opp mot en vanlig setepinneklemme. Ikke så overraskende kanskje? Det tråden burde dreie seg om er vel alle andre kreative løsninger. Jeg har selv Biltema-stativ og den klemma er noe skikkelig mig. Jobbet på verksted med fjærlasta klemme og det finnes ikke sammenlignbart.
Du er hjertelig velkommen til å foreta røntgenundersøkelse av de sykkelrammene jeg har.
#266460320/05/202109:39
Går sikkert fint å klemme den lett fast, så den nesten bare henger på klemma den tåler jo sikkert at du løfter den i overrøtet eller slenger den over skulderen CX-style. Problemet oppstår når du i mekke-rusen din ska bruke litt vennlig/voldsom overtalelse og du utsetter overrøret for vertikale krefter mens den sitter horisontalt i spenn i klemmen.
Fest i sadelstolpen, har du dropper klemmer du i teleskop delen (så lenge du ikke riper den), til nød rundt "mutteren", men da har du samme problemstilling som over da du ikke ende opp med ovalt ytterbein.
[Re: Sepeda]
#266467420/05/202114:49
Å sette klemmen rundt et av rørene i en karbonramme er like ille som å sette sykkelen i boden. Kanskje enda verre.
Nettopp, og har man dropper eller annet følsomt utstyr mellom ræv og sykkel kjøper man billig alupinne for når man skal mekke. Vanskeligere er det ikke.
[Re: Tange]
#266469320/05/202117:20
Å sette klemmen rundt et av rørene i en karbonramme er like ille som å sette sykkelen i boden. Kanskje enda verre.
Nettopp, og har man dropper eller annet følsomt utstyr mellom ræv og sykkel kjøper man billig alupinne for når man skal mekke. Vanskeligere er det ikke.
Demonterer du dropper med innvendig kabelføring før du setter den i mekkestativet??
#266555026/05/202117:21
Hvorfor det? Med innvendig kabelføring er jo det latterlig mye unødvendig arbeid. Så lenge du ikke skraper dropperen skal den da tåle det fint.
#266555326/05/202117:45
Men altså... Har dere dropper laget av ost og klemme laget av stål med hydraulisk lukking? Om du ikke har plass til å klemme på det ikke-senkbare området, så klemmer man over. Man trenger jo ikke klemme hardt.
[Re: aug11x]
#266557926/05/202120:29
Men altså... Har dere dropper laget av ost og klemme laget av stål med hydraulisk lukking? Om du ikke har plass til å klemme på det ikke-senkbare området, så klemmer man over. Man trenger jo ikke klemme hardt.
Du skal jo klemme så hardt at karbonfiberet knuser.
Demonterer du dropper med innvendig kabelføring før du setter den i mekkestativet??
Nei, jeg har ingenting med innvendid kabelføring, ikke dropper, ikke gir og ikke bremser heller.
#266561127/05/202106:35
Nettopp - Det er ikke noe problem å klemme fast sykkelen i en senkepinne. Ideelt sett bør man klemme fast stativet så langt ned på pinnen som mulig, i hvert fall når man skal gjøre operasjoner som krever mye moment, som å løsne kranklager eller lignende, men til vanlige operasjoner henger sykkelen fint i senkepinnens innerrør - så lenge klemmas gummiflater er rene og uskadet. Alternativt kan man klemme rundt øvre del av sykkelens seterør, hvis det er plass her. Dette røret er forsterket av setepinnen på innsiden. Man trenger heller ikke å klemme voldsomt hardt her. Skal man gjøre operasjoner med mye moment kan man senke stativet slik at hjulene står på bakken. Da tar ikke stativet, klemma og røret man har klemt fast sykkelen i hele belastningen alene, samtidig som sykkelen står stødig og solid fast.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
[Re: Ndreas]
#266569527/05/202113:42
Nettopp - Det er ikke noe problem å klemme fast sykkelen i en senkepinne. Ideelt sett bør man klemme fast stativet så langt ned på pinnen som mulig, i hvert fall når man skal gjøre operasjoner som krever mye moment, som å løsne kranklager eller lignende, men til vanlige operasjoner henger sykkelen fint i senkepinnens innerrør - så lenge klemmas gummiflater er rene og uskadet. Alternativt kan man klemme rundt øvre del av sykkelens seterør, hvis det er plass her. Dette røret er forsterket av setepinnen på innsiden. Man trenger heller ikke å klemme voldsomt hardt her. Skal man gjøre operasjoner med mye moment kan man senke stativet slik at hjulene står på bakken. Da tar ikke stativet, klemma og røret man har klemt fast sykkelen i hele belastningen alene, samtidig som sykkelen står stødig og solid fast.
Eller så setter man bare i en billig alupinne..........
#266570227/05/202114:32